kosekrinje Skrevet 2. mars 2021 #1 Del Skrevet 2. mars 2021 (endret) Hei, jeg hørte på denne interresante podcasten i dag som handler om sukker. I podcasten blir Bente, som har skrevet boka "Sukkeravhengighet? Bli frisk uten sukker!" intervjuet. Hun har lang erfaring med avhengighet, og har selv vært avhengig av sukker. Her lærte jeg en del fakta, som både var viktig for meg og lære men også ganske så trist. En tredjedel av Nordmenn er sukkeravhengige 80% av alle matvarer i butikkene inneholder sukker Det finnes utrolig mye skjult sukker, forkledd som sunne varer. F.eks mellombarer, taco sett, og juice. Hva tenker dere om dette? Hvordan unngå sukker når nesten alt i butikken har sukker i seg? Tar gjerne i mot tips. Her er episoden jeg hørte Endret 2. mars 2021 av kosekrinje 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #2 Del Skrevet 2. mars 2021 1/3 er ikke sukkeravhengige, vi har ingen kredibel statistikk som sier dette. Sukkeravhengig er heller ikke en diagnose/ offisiell definisjon. Hun der har ingen relevant utdanning for hva hun snakker om, så det hun sier ville jeg tatt med en klype salt. Når det gjelder sukker så er det en selvfølge at det er mye i bearbeidet mat, sukker har flere egenskaper vi som forbrukere forventer i matvarer, f.eks. som konserveringsmidler. Sukker stimulerer også hjernen og skaper kortvarig gode følelser så sånn sett blir mange hektet av den gleden sukker gir på kort sikt. Det er bra for matindustrien fordi det genererer stort salg. Anonymkode: d5376...29f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #3 Del Skrevet 2. mars 2021 Jeg har vært veldig sukkeravhengig... Da jeg kuttet drastisk ned på søtsaker og kuttet ut brus helt, ble helsa mi mye bedre. Anonymkode: 9f49a...2ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kosekrinje Skrevet 2. mars 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 2. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vært veldig sukkeravhengig... Da jeg kuttet drastisk ned på søtsaker og kuttet ut brus helt, ble helsa mi mye bedre. Anonymkode: 9f49a...2ae Hvordan var du avhengig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 2. mars 2021 #5 Del Skrevet 2. mars 2021 Jeg er avhengig av sukker 🤚 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 2. mars 2021 #6 Del Skrevet 2. mars 2021 Jeg liker ikke sukker. Jeg lager mest mulig av maten min fra bunn da unngår jeg mye sukker. Det er ikke skjult sukker i juice. At det er sukker i frukt som juicen er laget av er noe alle vet (burde vite). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #7 Del Skrevet 2. mars 2021 Og alkoholavhengige Anonymkode: 27344...56f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kosekrinje Skrevet 2. mars 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 2. mars 2021 Føsleguri, lager du maten fra bunn eller bruker du f.eks tacopakken fra butikken? eller pastasausen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helloAdele Skrevet 2. mars 2021 #9 Del Skrevet 2. mars 2021 Jepp, sukker er en rus på samme måte som alkohol og tobakk. Å slutte med sukker kan være like vanskelig som de to nevnt, kanskje vanskeligere for det finnes jo overalt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #10 Del Skrevet 2. mars 2021 Det finnes også mye interessant statistikk på nordmenn og rettskriving. Anonymkode: b5bd3...800 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #11 Del Skrevet 2. mars 2021 Jeg er ingen ekspert, men jeg tror absolutt at sukker og raske karbohydrater er avhengighetsskapende for noen. Rett og slett for at mange dør av livsstilssykdommer som kommer av fedme, noen opererer magesekken mindre slik at de blir tvunget til å spise lite mat. Er ikke det ganske ekstremt? Mange søker hjelp hos fastlegen men blir ikke tatt på alvor. De får beskjed om å gå tur hver dag og spise sunt, før de blir kastet på dør. Etter noen år kommer de tilbake som ekstremt overvektige for å søke om slankeoperasjon. Det er ikke slik at overvektige kun ses hos mennesker som er syk, som droppet ut av ungdomsskolen og som sitter i stua å røyker dagen lang. Mange høyt utdannede mennesker i store stillinger som krever en smart hjerne sliter med fedme. Jeg tror nok de fleste er inneforstått med at for å gå ned i vekt må du spise mindre enn kroppen forbrenner. Så "enkelt" er det, men likevel ikke. Anonymkode: ea2b1...567 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #12 Del Skrevet 2. mars 2021 Det er ganske normalt å vite at det er sukker i de fleste ferdigprodukter. Det er ikke nytt hvis man følger litt med Anonymkode: 99b5b...1a5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 2. mars 2021 #13 Del Skrevet 2. mars 2021 kosekrinje skrev (4 timer siden): Føsleguri, lager du maten fra bunn eller bruker du f.eks tacopakken fra butikken? eller pastasausen? Veldig sjelden jeg spiser taco. Pastasaus lager jeg selv. Det er veldig enkelt med løk, hvitløk, hermetiske tomater, tomatpure og krydder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kosekrinje Skrevet 3. mars 2021 Forfatter #14 Del Skrevet 3. mars 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Det er ganske normalt å vite at det er sukker i de fleste ferdigprodukter. Det er ikke nytt hvis man følger litt med Anonymkode: 99b5b...1a5 Tja, likevel kjøper vi jo mer juice og ferdigprodukter enn noengang. Hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 3. mars 2021 #15 Del Skrevet 3. mars 2021 Jeg tenker at frykten for sukker er innmari overdrevet. Ja, det er noen enkeltindivider her og der som er "avhengige" og derfor må kutte ut sukker. Men for folk flest i denne tredjedelen hun snakker om er det ikke sukkeret som er problemet i seg selv, men generelle vaner og tendens til å overspise. At man LIKER sukker og har LYST på sukker er ikke det samme som å være avhengig. Man kan jobbe med å kutte ned sukkerinntaket uten å kutte det ut fullstendig. At det er sukker i makrell i tomat, ketchup, knekkebrød og diverse pålegg osv er jo ingen krise. Sukker er ikke farlig i seg selv. Det er når man inntar mye mat med mye sukker og lite annen næring det kan oppstå et problem, fordi sukker er energirikt uten å gi nyttig næring for kroppen. Inntar man mye sukker vil man enten legge mye på seg (noe som ikke er bra for helsa), eller kompensere ved å spise mindre av annen næringsrik mat (heller ikke bra for helsa). Det er vanskelig å innta mye sukker uten at det påvirker oss negativt. At det er sukker i makrell i tomat på grovskiva du spiser, eller at du drysser sukker på havregrøten er et ikke-problem, for det er ikke det som utgjør mengdene. Visste dere at sukkerforbruket i Norge er historisk lavt? Likevel går vekta oppover. Sukker er ikke synderen alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #16 Del Skrevet 3. mars 2021 kosekrinje skrev (2 timer siden): Tja, likevel kjøper vi jo mer juice og ferdigprodukter enn noengang. Hvorfor? Tja, ikke vet jeg? Jeg kjøper svært sjeldent juice, men ferdigprodukter bruker jeg iblant Det finnes de av oss som er for syke til å lage all mat fra bunn dessverre. Jeg lagde alt før, men det kan jeg ikke lengre. Men mat må jeg ha, og da er det godt at det finnes enkle alternativer, selv om de har sukker i seg. Skulle helst hatt uten selvsagt. Jeg er ikke redd sukker, men jeg er bevisst på det ja. Anonymkode: 99b5b...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #17 Del Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er ingen ekspert, men jeg tror absolutt at sukker og raske karbohydrater er avhengighetsskapende for noen. Rett og slett for at mange dør av livsstilssykdommer som kommer av fedme, noen opererer magesekken mindre slik at de blir tvunget til å spise lite mat. Er ikke det ganske ekstremt? Mange søker hjelp hos fastlegen men blir ikke tatt på alvor. De får beskjed om å gå tur hver dag og spise sunt, før de blir kastet på dør. Etter noen år kommer de tilbake som ekstremt overvektige for å søke om slankeoperasjon. Det er ikke slik at overvektige kun ses hos mennesker som er syk, som droppet ut av ungdomsskolen og som sitter i stua å røyker dagen lang. Mange høyt utdannede mennesker i store stillinger som krever en smart hjerne sliter med fedme. Jeg tror nok de fleste er inneforstått med at for å gå ned i vekt må du spise mindre enn kroppen forbrenner. Så "enkelt" er det, men likevel ikke. Anonymkode: ea2b1...567 Det er færre med høyere utdannelse som er overvektige, og folk med høyere utdannelse lever også i snitt lengre. Så en "smart hjerne" som du kaller det fører faktisk til at man gjerne er mer opptatt av å ha god helse og har mer ressurser i seg selv til å gå ned i vekt om de først skulle være overvektige. Anonymkode: 5485c...beb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 3. mars 2021 #18 Del Skrevet 3. mars 2021 2 hours ago, kosekrinje said: Tja, likevel kjøper vi jo mer juice og ferdigprodukter enn noengang. Hvorfor? Kilde? Folk kjøper det vel fordi de ikke er redd dette sukkeret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #19 Del Skrevet 3. mars 2021 Jeg har alltid vært alt for glad i søtsaker, men aldri avhengig av sukker, heldigvis. Jeg kuttet kraftig ned på snopspising da jeg fikk påvist diabetes2. Resultatet ble at når jeg nå unner meg noe snop synes jeg det smaker alt for søtt. Og det gjelder ikke bare snop. Jeg har f.eks alltid vært glad i tomatbønner, men det smaker ikke like godt lengre, for søtt. Anonymkode: 763bb...eee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #20 Del Skrevet 4. mars 2021 Man kan ikke bli avhengig av sukker... https://www.nrk.no/livsstil/fem-ting-ekspertene-mener-er-feil-om-sukker-1.14188894 Anonymkode: 34d21...0ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå