Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er midt i 20-åra, har vært 1 år i fast stilling, privat sektor, mastergrad fra universitetet. Tjener i dag 610k brutto. Har fullført ekstra utdannelse som er meget relevant for nåværende stilling ila fjoråret og fått flere arbeidsoppgaver. Tenker å kreve lønnsøkning, vil i utgangspunktet ha opp mot 850k. Er det realistisk? Hvilke argumenter selger ift mine ønsker? Tips mottas med stor takk.

Anonymkode: d3784...40b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville sagt at du er urealistisk med en sånn lønnsforhøyelse. Du har jobbet ett år, og denne ekstra utdannelsen var du da mest sannsynlig igang med da du ble ansatt, og den ble tatt med i vurderingen av din startlønn. Du har ganske høy startlønn vil jeg påstå.

Kanskje du kan få typ 2 Lønnstrinn, men hos min (store private) arbeidsgiver ligger det inne automatisk 2 Lønnstrinn etter 2 og 4 år, pluss at man vurderes for ekstra ved 3 og 5 år. Å forvente 40% lønnsøkning pga litt ekstra utdanning etter ett år i arbeidslivet lyser litt noob. Erfaring teller vel så mye, om ikke mer, enn tilleggsutdanning når du uansett har en fersk relevant utdannelse.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Summeer said:

jeg ville sagt at du er urealistisk med en sånn lønnsforhøyelse. Du har jobbet ett år, og denne ekstra utdannelsen var du da mest sannsynlig igang med da du ble ansatt, og den ble tatt med i vurderingen av din startlønn. Du har ganske høy startlønn vil jeg påstå.

Kanskje du kan få typ 2 Lønnstrinn, men hos min (store private) arbeidsgiver ligger det inne automatisk 2 Lønnstrinn etter 2 og 4 år, pluss at man vurderes for ekstra ved 3 og 5 år. Å forvente 40% lønnsøkning pga litt ekstra utdanning etter ett år i arbeidslivet lyser litt noob. Erfaring teller vel så mye, om ikke mer, enn tilleggsutdanning når du uansett har en fersk relevant utdannelse.

Hva om jeg bytter firma da? Får man høyere lønn da? Har du erfaringer med det?

AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du innenfor da? Jeg ville tenkt at den lønnsøkningen er ganske urealistisk uansett bransje men..

Anonymkode: 6e2c1...c32

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva om jeg bytter firma da? Får man høyere lønn da? Har du erfaringer med det?

Du må ha noen år på baken, det lønnshoppet du ønsker deg er skillet junior/senior. I itbransjen kommer det et hopp på 3 år, og ett etter 5 år. Du får ikke seniorlønn uten noe erfaring og ansvar å vise til.

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Er midt i 20-åra, har vært 1 år i fast stilling, privat sektor, mastergrad fra universitetet. Tjener i dag 610k brutto. Har fullført ekstra utdannelse som er meget relevant for nåværende stilling ila fjoråret og fått flere arbeidsoppgaver. Tenker å kreve lønnsøkning, vil i utgangspunktet ha opp mot 850k. Er det realistisk? Hvilke argumenter selger ift mine ønsker? Tips mottas med stor takk.

Det er svært urealistisk. Min bedre halvdel har på det meste hatt 100K i én lønnsøkning, men han er eldre enn deg og har mye lengre ansiennitet. Jeg synes også at du ikke bør bruke uttrykket å kreve en lønnsøkning. 

Anonymkode: 7d213...0d2

AnonymBruker
Skrevet

Et så stort hopp i en omgang er veldig lite sannsynlig. Da må det være noe helt ekstraordinært.

Anonymkode: 9b6a1...852

AnonymBruker
Skrevet

Et lønnshopp på 240 K på bakgrunn av videreutdanning som er kortere enn et år er urealistisk. I tillegg har du svært begrenset erfaring så mitt råd er å justere forventningene dine til et realistisk nivå. 

Hvem utførte arbeidsoppgavene du har fått tillagt stillingen din tidligere, og hvor mye sparer bedriften evt. på at du nå kan utføre de? 

Anonymkode: 3c3ca...131

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I hvilken bransje kan du ta utdanning i løpet av et år som gjør at du kan forvente en lønnsøkning på nesten 250k??

Anonymkode: 7a3fb...cb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS. Ikke hør de på de andre her. Jeg hadde 2 års erfaring og 600k og fikk selv 800k, altså 150k økning etter at jeg fullførte utdanningen. Dette var fordi utdanningen og min fagligbakgrunn var svært relevant for stillingen jeg hadde.

Anonymkode: 7f306...4f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

TS. Ikke hør de på de andre her. Jeg hadde 2 års erfaring og 600k og fikk selv 800k, altså 150k økning etter at jeg fullførte utdanningen. Dette var fordi utdanningen og min fagligbakgrunn var svært relevant for stillingen jeg hadde.

Anonymkode: 7f306...4f4

To år erfaring. Det er ett år mer enn ts. og det er 200k mellom 600 og 800, ikke 150k 😉 

Anonymkode: ff77e...984

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...