Gå til innhold

Høyt vikarbruk i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplever et stort forbruk av vikarer i barnehagen barnet mitt går i. Siden oppstart for litt over en måned siden tror jeg det har vært 7-8 forskjellige vikarer og uker hvor de faste ikke en gang er tilstede. De er i tillegg ti barn under 3 år, men kun 3 voksne mellom kl 09-15. 

Er dette normal drift?

Anonymkode: a59d5...8be

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Opplever et stort forbruk av vikarer i barnehagen barnet mitt går i. Siden oppstart for litt over en måned siden tror jeg det har vært 7-8 forskjellige vikarer og uker hvor de faste ikke en gang er tilstede. De er i tillegg ti barn under 3 år, men kun 3 voksne mellom kl 09-15. 

Er dette normal drift?

Nei 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. 

Anonymkode: d8c41...31b

• Liker 1
Skrevet

I denne situasjonen vi er i nå, hvor alle må holde seg hjemme med det minste symptom, er det fort gjort at det blir en del vikarbruk dessverre. Ikke er det alltid man får de faste vikarene heller, selv om det selvfølgelig er det man ønsker seg!

Jobber i barnehage selv, har 18 barn på 3 og 4 år. Vi har åpent fra 07-17, er tre voksne på avdelingen. Seinvakt begynner 0930 og jobber til 17. Tidligvakta begynner 07 og går hjem 14:30. Det er altså bare mellom 0930 og 1430 at vi er alle tre voksne på avdelingen. I tillegg er det pauser som skal avvikles.

Det er for lite bemanning i barnehagene. Men det er ikke barnehagen som bestemmer det, de har budsjett og rammer å forholde seg til. Det telles antall barn født da og da, ikke skjønn, det er det ikke budsjett til.

Vi gjør så godt vi kan, men jeg ønsker flere ganger daglig å kunne klone oss alle!

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Nå under corona så ja. Barnehage ansatte må være hjemme så fort de får forkjølelse symptomer og når de fleste unger snufser seg gjennom hele vinteren så blir de voksne syke. Du skal være glad de har vikarer. 

Det har de ikke i vår barnehage. Har hvert ukentlig at barnehagen må stenge fordi de ikke har nok folk på jobb. Eller at barn må leveres tidligere og hentes tidlig pga lite ansatte.

Nå forsetter vår barnehage på rødt nivå tross at det har hvert fult i flere uker. Jeg taper 2 timer arbeid hver dag pga dette.

Sånn er det når foreldre sender sine syke barn i barnehagen så alle andre blir syke. 

Skal det sies at de ansatte er utrolig flinke og bytte kommer jeg ikke til å gjøre. Unntakstilstand pga corona.

Anonymkode: 9f045...ca6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en barnehage med høyt sykefravær, høres verre ut enn bare vanlig koronafravær. Hør med noen som har hatt barn der før korona.

Anonymkode: ce238...649

AnonymBruker
Skrevet

I disse tider ja

Anonymkode: 06211...e39

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ulrikke skrev (15 minutter siden):

I denne situasjonen vi er i nå, hvor alle må holde seg hjemme med det minste symptom, er det fort gjort at det blir en del vikarbruk dessverre. Ikke er det alltid man får de faste vikarene heller, selv om det selvfølgelig er det man ønsker seg!

Jobber i barnehage selv, har 18 barn på 3 og 4 år. Vi har åpent fra 07-17, er tre voksne på avdelingen. Seinvakt begynner 0930 og jobber til 17. Tidligvakta begynner 07 og går hjem 14:30. Det er altså bare mellom 0930 og 1430 at vi er alle tre voksne på avdelingen. I tillegg er det pauser som skal avvikles.

Det er for lite bemanning i barnehagene. Men det er ikke barnehagen som bestemmer det, de har budsjett og rammer å forholde seg til. Det telles antall barn født da og da, ikke skjønn, det er det ikke budsjett til.

Vi gjør så godt vi kan, men jeg ønsker flere ganger daglig å kunne klone oss alle!

Dette er dessverre realiteten for alle barnehager i Norge.

Det er ikke forsvarlig drift, men vi ansatte blir bare kalt late og klagete hvis vi sier at forholdene er dårlige. 

I tillegg til det du skriver her så har Ped.lederne, 50% av de ansatte etter den nye reformen, rett på 4 timer plantid. Dette er ytterligere 4 timer mindre med en ansatt. I tillegg til møter, foreldremøter, foreldresamtaler, møter med BUP, barnevern, telefoner, mailer og sms. 

Ved sykdom får man ikke vikar før etter arbeidsgiverperioden, som betyr 2 uker i manko der også. 

Man kan i praksis si at man bare er én eller to ansatte sammen med barnegruppa til enhver tid.

At det brukes vikarer i barnehagen til TS er luksus og jeg synes ikke man skal klage for mye. Det kan være en grunn til at de ansatte er så mye syke og dét hadde vært av stor interesse å finne ut av. Er det dårlig ledelse? Dårlig arbeidsmiljø? Tilfeldig?

Dårlig arbeidsmiljø og Dårlig ledelse kan dessverre gå ut over barna fordi de ansatte ikke har det bra på jobb. Uansett hvor godt man prøver å skjule det overfor barna så merke de det selvfølgelig. 

Er det tilfeldig, f.eks. fordi barnehagen har strenge regler for når de ansatte kan komme på jobb ifbm Korona så skal man egentlig være glad til.

Anonymkode: 5fc63...bb4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er dette normal drift?

All den tid voksne i barnehage må holde seg hjemme ved minste, lille tegn på luftveisinfeksjon, sier det seg selv at fraværet blir høyt nå. Vikarer vokser ikke på trær, og en får være glad de dagene en faktisk får vikar.
Normal drift betyr ikke forsvarlig drift, dessverre.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

I tillegg til det du skriver her så har Ped.lederne, 50% av de ansatte etter den nye reformen, rett på 4 timer plantid. Dette er ytterligere 4 timer mindre med en ansatt. I tillegg til møter, foreldremøter, foreldresamtaler, møter med BUP, barnevern, telefoner, mailer og sms. 

Nettopp derfor har jeg tatt ut mikroskopisk mengde plantid siden august, og føler jeg jobber det meste på dugnad....

Det eneste som får avdelingen til å gå rundt, men det føles jo ikke riktig bestandig å skulle gjøre ting på fritida heller....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Hva kan man eventuelt gjøre for å gi tilbakemelding om at det framstår som en uheldig situasjon for barna med så mange voksne å forholde seg til og mulig spørsmål om forsvarlig drift på grunnlag av lite kontinuitet? 

Barnet trives i barnehagen og vikaren framstår som gode folk, men opplever likevel driften som utilfredsstillende ut i fra det jeg har nevnt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva kan man eventuelt gjøre for å gi tilbakemelding om at det framstår som en uheldig situasjon for barna med så mange voksne å forholde seg til og mulig spørsmål om forsvarlig drift på grunnlag av lite kontinuitet?

Hva tenker du er alternativet?

AnonymBruker
Skrevet

Tror du bør ta det opp med FAU -er vel begrensninger på hvor mye nye vikarer de skal sette inn, men er vel lett å gjemme seg bak Korona-slitasje om dagen...

Anonymkode: 3f930...cb4

AnonymBruker
Skrevet

Du får bare samle en gjeng med foreldre som sier at de er villige til å holde barnet sitt hjemme, når en ansatt eller to må holde seg hjemme, så slipper de å ta inn vikar pga mange barn pr ansatt. 

Anonymkode: 840ec...9db

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Ulrikke skrev (12 minutter siden):

Nettopp derfor har jeg tatt ut mikroskopisk mengde plantid siden august, og føler jeg jobber det meste på dugnad....

Det eneste som får avdelingen til å gå rundt, men det føles jo ikke riktig bestandig å skulle gjøre ting på fritida heller....

Slutt å jobbe gratis, du ødelegger for alle pedagoger, du usynliggjør alt planleggingsarbeidet.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Slutt å jobbe gratis, du ødelegger for alle pedagoger, du usynliggjør alt planleggingsarbeidet.

Ser poenget, men utrolig vanskelig å gå når kollega blir stående igjen med alt slitet og jeg vet selv at man ikke har nok armer til alt. Har en veldig utfordrende avdeling. Og jeg er IKKE alene om å gjøre det på den måten, det vet jeg jo fra folk i samme yrke rundt om i landet - men jeg noterer ned da, så det er ganske synlig allikevel....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette normal drift?

Har du fått med deg at vi lever under en pandemi? Eller lever du under en stein? Man skal holde seg hjemme bare man har litt vondt i halsen osv. Da blir det høyt forbruk av vikarer! Du skal være glad bhg er åpen du! 

Anonymkode: 92469...b51

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

i "min" bhg har det vært slik i mange år. Nesten ikke en dag gjennom året uten at det er en eller flere vikarer inne. Kan tyde på dårlig arbeidsmiljø, mange eldre utslitte medarbeidere osv. Lite å få gjort noe med egentlig. Man kan ikke nekte folk å være syke. 

Anonymkode: 8d40c...1b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er dessverre realiteten for alle barnehager i Norge.

Det er ikke forsvarlig drift, men vi ansatte blir bare kalt late og klagete hvis vi sier at forholdene er dårlige. 

Ved sykdom får man ikke vikar før etter arbeidsgiverperioden, som betyr 2 uker i manko der også. 

Man kan i praksis si at man bare er én eller to ansatte sammen med barnegruppa til enhver tid.

At det brukes vikarer i barnehagen til TS er luksus og jeg synes ikke man skal klage for mye. Det kan være en grunn til at de ansatte er så mye syke og dét hadde vært av stor interesse å finne ut av. Er det dårlig ledelse? Dårlig arbeidsmiljø? Tilfeldig?

Dårlig arbeidsmiljø og Dårlig ledelse kan dessverre gå ut over barna fordi de ansatte ikke har det bra på jobb. Uansett hvor godt man prøver å skjule det overfor barna så merke de det selvfølgelig. 

Er det tilfeldig, f.eks. fordi barnehagen har strenge regler for når de ansatte kan komme på jobb ifbm Korona så skal man egentlig være glad til.

Til opplysning så får man refundert sykepenger fra nav ved karantene og mistanke om korona fra dag 4. 

Anonymkode: fcbae...859

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts her.

Barnet trives i barnehagen og vikaren framstår som gode folk, men opplever likevel driften som utilfredsstillende ut i fra det jeg har nevnt. 

Du får be de stoppe pandemien. Si meg, er du så lite opplyst om hva som skjer rundt deg? 

Anonymkode: 92469...b51

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...