Gå til innhold

Hvis man er gift og kjøper bolig sammen, men bare den ene har egenkapital

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får man automatisk en eierandel i boligen da? Noen som vet? Jeg har inntekt(og gode utsikter til bedre inntekt om 5 år) men ingen egenkapital. Ektefellen har egenkapital som tilsvarer 75%av boligens prisantydning 

Anonymkode: 2b0a3...70f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Får man automatisk en eierandel i boligen da? Noen som vet? Jeg har inntekt(og gode utsikter til bedre inntekt om 5 år) men ingen egenkapital. Ektefellen har egenkapital som tilsvarer 75%av boligens prisantydning 

Nei, du får ikke automatisk et halvt hus om dere tilfeldigvis er gift og han betaler mesteparten/alt.

Det vanlige er at man da eier forskjellig brøk i boligen.  Den riktige brøken finner man ved å se på egenkapital og lånebeløp på hver av dere. Kanskje han bør kjøpe boligen alene, og så kan du kjøpe deg inn når du er begynt i jobb og tjener penger selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann og jeg gjorde dette da vi kjøpte leilighet sammen for et par år siden. Jeg betalte hele egenandelen og eier 60% av den nye leiligheten

Anonymkode: a8b74...3b4

AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (6 minutter siden):

Nei, du får ikke automatisk et halvt hus om dere tilfeldigvis er gift og han betaler mesteparten/alt.

Det vanlige er at man da eier forskjellig brøk i boligen.  Den riktige brøken finner man ved å se på egenkapital og lånebeløp på hver av dere. Kanskje han bør kjøpe boligen alene, og så kan du kjøpe deg inn når du er begynt i jobb og tjener penger selv.

Hvor har jeg skrevet at jeg ønsker et halvt hus? Eierandeler kommer i mange ulike prosenter. Og jeg har allerede inntekt, det ser du om du leser innlegget. 

Skrevet

Spørsmålet er jo da om de verdiene (EK) ble opparbeidet før dere giftet dere eller mens dere ble gift. Se ekteskapsloven: 
Ektefellenes normale formuesordning, som gjelder hvis ikke noe annet er avtalt, kalles for «felleseie», og innebærer at nettoverdier skapt under ekteskapet deles likt ved skilsmissen, se § 56 og § 58

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet at jeg ønsker et halvt hus? Eierandeler kommer i mange ulike prosenter. Og jeg har allerede inntekt, det ser du om du leser innlegget. 

Beklager, men jeg oppfattet det som om du var student med lavt lønnet deltidsjobb.  Når du var ferdig om 5 år, da forventet du god inntekt. My mistake.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, jeg tror ikke du automatisk får det. Nå kommer det selvfølgelig an på hvor lenge dere er gift. Men han vil vel alltid ha et krav på 75% og halvparten av de restrerende 25 % av huset. Så han eier 87% og du 13%.

Det beste for deg er nok å prøve å kjøpe deg inn med mer. Altså enten betale mer av lån. Eventuelt ta opp de 25% dere trenger og betale det ned alene, Eventuelt kjøpe deg inn etterhvert som du tjener mer og kan kjøpe deg inn,

Lag en plan for dette og snakk med en advokat.

Anonymkode: 46f35...e27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...