AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #1 Skrevet 2. mars 2021 Får man automatisk en eierandel i boligen da? Noen som vet? Jeg har inntekt(og gode utsikter til bedre inntekt om 5 år) men ingen egenkapital. Ektefellen har egenkapital som tilsvarer 75%av boligens prisantydning Anonymkode: 2b0a3...70f
Pillarguri Skrevet 2. mars 2021 #2 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Får man automatisk en eierandel i boligen da? Noen som vet? Jeg har inntekt(og gode utsikter til bedre inntekt om 5 år) men ingen egenkapital. Ektefellen har egenkapital som tilsvarer 75%av boligens prisantydning Anonymkode: 2b0a3...70f Nei, du får ikke automatisk et halvt hus om dere tilfeldigvis er gift og han betaler mesteparten/alt. Det vanlige er at man da eier forskjellig brøk i boligen. Den riktige brøken finner man ved å se på egenkapital og lånebeløp på hver av dere. Kanskje han bør kjøpe boligen alene, og så kan du kjøpe deg inn når du er begynt i jobb og tjener penger selv. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #3 Skrevet 2. mars 2021 Min mann og jeg gjorde dette da vi kjøpte leilighet sammen for et par år siden. Jeg betalte hele egenandelen og eier 60% av den nye leiligheten Anonymkode: a8b74...3b4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #4 Skrevet 2. mars 2021 Pillarguri skrev (6 minutter siden): Nei, du får ikke automatisk et halvt hus om dere tilfeldigvis er gift og han betaler mesteparten/alt. Det vanlige er at man da eier forskjellig brøk i boligen. Den riktige brøken finner man ved å se på egenkapital og lånebeløp på hver av dere. Kanskje han bør kjøpe boligen alene, og så kan du kjøpe deg inn når du er begynt i jobb og tjener penger selv. Hvor har jeg skrevet at jeg ønsker et halvt hus? Eierandeler kommer i mange ulike prosenter. Og jeg har allerede inntekt, det ser du om du leser innlegget. Anonymkode: 2b0a3...70f
PM75 Skrevet 2. mars 2021 #5 Skrevet 2. mars 2021 Spørsmålet er jo da om de verdiene (EK) ble opparbeidet før dere giftet dere eller mens dere ble gift. Se ekteskapsloven: Ektefellenes normale formuesordning, som gjelder hvis ikke noe annet er avtalt, kalles for «felleseie», og innebærer at nettoverdier skapt under ekteskapet deles likt ved skilsmissen, se § 56 og § 58
Pillarguri Skrevet 2. mars 2021 #6 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvor har jeg skrevet at jeg ønsker et halvt hus? Eierandeler kommer i mange ulike prosenter. Og jeg har allerede inntekt, det ser du om du leser innlegget. Anonymkode: 2b0a3...70f Beklager, men jeg oppfattet det som om du var student med lavt lønnet deltidsjobb. Når du var ferdig om 5 år, da forventet du god inntekt. My mistake.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #7 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Får man automatisk en eierandel i boligen da? Noen som vet? Jeg har inntekt(og gode utsikter til bedre inntekt om 5 år) men ingen egenkapital. Ektefellen har egenkapital som tilsvarer 75%av boligens prisantydning Anonymkode: 2b0a3...70f Nei, jeg tror ikke du automatisk får det. Nå kommer det selvfølgelig an på hvor lenge dere er gift. Men han vil vel alltid ha et krav på 75% og halvparten av de restrerende 25 % av huset. Så han eier 87% og du 13%. Det beste for deg er nok å prøve å kjøpe deg inn med mer. Altså enten betale mer av lån. Eventuelt ta opp de 25% dere trenger og betale det ned alene, Eventuelt kjøpe deg inn etterhvert som du tjener mer og kan kjøpe deg inn, Lag en plan for dette og snakk med en advokat. Anonymkode: 46f35...e27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå