Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg hadde veldig god kontakt med for noen år siden. Etter hun fikk seg samboer ble det mindre kontakt og etter det ble slutt mellom dem er det lite kontakt. Hun ringer meg sjelden, og jeg føler jeg må kontakte hun. Det kan gå over en og 2 måneder uten at vi snakker sammen. Jeg var hos henne 2 ganger i desember og hadde det koselig da. Men når vi snakker på tlf føler jeg det er tungt å snakke med henne. Hun vil ikke snakke så lenge virker det som. Hun sliter med ensomhet og det gjør jeg også, og vi har angst begge to. Hun kan ikke besøke meg fordi hun har angst for å kjøre dit jeg bor, så jeg må alltid besøke hun. Jeg syns det er trist hun aldri besøker meg. Hun vil heller ikke trene på å kjøre for å utfordre angsten sin, det har jeg gjort og det har vært vellykket for meg. Jeg ringte henne og sa at jeg kunne besøke henne en dag i denne uken, og ja det ville hun gjerne at jeg gjorde. Men nå føler jeg for å ikke besøke hun. Jeg kjenner en usikkerhet og angst i å besøke hun og snakke med hun, når hun er så lite sosial på tlf når vi har snakket sammen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vi er i 40 årene begge to og uføretrygdede. Jeg får tanker om å kutte hun ut men jeg vet ikke om jeg skal gjøre det. Usikker rett og slett. Noen som har noen tilbakemeldinger til meg her?

Anonymkode: e2b25...07c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns du skal være såpass voksen at du holder den avtalen dere har nå, var jo trossalt du som foreslo det. 

Har du nevnt dette for henne? Høres ut som hun ikke liker å gå ut av komfortsonen og lever veldig godt på at det er du som må ta initiativ til ting og du som må kjøre til henne.

Gjør deg selv litt utilgjengelig og se hvor lang tid det tar før du hører noe fra henne? Tilbring heller tid med andre venner som gir deg mer. Jeg gjorde dette selv med en veldig god venninne av meg, og hun gadd ikke sende hilsen til meg på bursdagen (vi har alltid huska hverandres bursdager) og hørte ikke fra henne på mange mnd, var vel nesten ett år og da tok hun kontakt for hun trengte å låne noe av meg 😒 Da forsto jeg at det her er jo ikke noe vennskap å ta vare på og vi er ikke venner i dag.

Anonymkode: e58b2...10b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forresten også uføretrygdet og sliter psykisk, så hvis du mangler venner så kan sikkert vi bli venninner 🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er forresten også uføretrygdet og sliter psykisk, så hvis du mangler venner så kan sikkert vi bli venninner 🥰

Hei ja det vil jeg gjerne :) hvordan skal vi få kontakt da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns du skal være såpass voksen at du holder den avtalen dere har nå, var jo trossalt du som foreslo det. 

Har du nevnt dette for henne? Høres ut som hun ikke liker å gå ut av komfortsonen og lever veldig godt på at det er du som må ta initiativ til ting og du som må kjøre til henne.

Gjør deg selv litt utilgjengelig og se hvor lang tid det tar før du hører noe fra henne? Tilbring heller tid med andre venner som gir deg mer. Jeg gjorde dette selv med en veldig god venninne av meg, og hun gadd ikke sende hilsen til meg på bursdagen (vi har alltid huska hverandres bursdager) og hørte ikke fra henne på mange mnd, var vel nesten ett år og da tok hun kontakt for hun trengte å låne noe av meg 😒 Da forsto jeg at det her er jo ikke noe vennskap å ta vare på og vi er ikke venner i dag.

Har vært sånn lenge, i fjor hørte jeg ikke fra henne på flere måneder, og det var jeg som tok kontakt med henne for jeg lurte på om hun var sur på meg. Hun sa at hun hadde vært dårlig form fysisk og psykisk. Hun sa at ei annen venninne og hadde kontaktet henne for å høre om hun var sur på hun fordi det gikk så lang tid hun hadde hørt fra hun. Jeg mener at som venner så må det gå begge veier for kontakt. Jeg blir som sagt lei meg når det stortsett er jeg som må ta kontakt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i landet bor du? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i landet bor du? :)

Bor litt utenfor Bergen, du da?

Skrevet

Vi kan nok konkludere med at hun er dårlig til å ta kontakt. Så må du finne ut om du aksepterer det eller ikke.  Evnt så bestemmer du deg for å ikke nødvendigvis kutte henne ut men rett å slett ikke ta kontakt med henne. Så treffes/snakkes dere om hun tar kontakt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kutt henne ut, hun har det vanskelig og dere begge virker som er like og har felles erfaringer, med kanskje en kjemi  som ikke alle har. Hun er da der, innemellom.. 

Anonymkode: f72f3...520

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke kutt henne ut, hun har det vanskelig og dere begge virker som er like og har felles erfaringer, med kanskje en kjemi  som ikke alle har. Hun er da der, innemellom.. 

Ja men jeg blir lei og sliten av å bare stille opp for andre og ingen stiller opp for meg, utenom fastlegen og psykrtiatisk sykepleier. har og en venn som bare spør meg om jeg kan hjelpe hele tiden. ingen som spør om jeg trenger hjelp eller hvordan jeg har det. Hun har selv sagt hun er dårlig med å ta kontakt, men virker ikke som hun vil prøve å bli bedre på det. Og som sagt de siste gangene jeg snakket med henne så snakket hun så lite at hun virket helt uintressert i å snakke med meg. Blir lei meg da.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bor litt utenfor Bergen, du da?

Jeg bor på Østlandet, så dessverre litt avstand. Men blir gjerne venn med deg likevel om du trenger noen å snakke med som lytter :) bare fint og kjekt for meg å snakke med andre uføre hvertfall.

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Alvorlig talt, dette er jo idiotisk å si. Venner som er der innimellom er ikke gode venner. Hun har det sikkert vanskelig ja, men ts har det heller ikke så lett. Og som hun selv skriver her så blir det mye enveis kommunikasjon, hvor alt dreier seg om hennes venninne. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir deppa av å ha snakket med henne i går rett og slett. Er det sånn det skal være da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bor på Østlandet, så dessverre litt avstand. Men blir gjerne venn med deg likevel om du trenger noen å snakke med som lytter :) bare fint og kjekt for meg å snakke med andre uføre hvertfall.

Alvorlig talt, dette er jo idiotisk å si. Venner som er der innimellom er ikke gode venner. Hun har det sikkert vanskelig ja, men ts har det heller ikke så lett. Og som hun selv skriver her så blir det mye enveis kommunikasjon, hvor alt dreier seg om hennes venninne. 

Om du bor på østlandet så spiller det ingen rolle for meg. Og jeg er ikke sånn som bare skal snakke om meg og mitt hele tiden, jeg er opptatt av hvordan andre har det også. Kontakt meg gjerne :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har vært sånn lenge, i fjor hørte jeg ikke fra henne på flere måneder, og det var jeg som tok kontakt med henne for jeg lurte på om hun var sur på meg. Hun sa at hun hadde vært dårlig form fysisk og psykisk. Hun sa at ei annen venninne og hadde kontaktet henne for å høre om hun var sur på hun fordi det gikk så lang tid hun hadde hørt fra hun. Jeg mener at som venner så må det gå begge veier for kontakt. Jeg blir som sagt lei meg når det stortsett er jeg som må ta kontakt. 

Jeg har ptsd, er uføretrygdet, og heldigvis forstår vennene mine at jeg ikke kan treffe dem ofte. Og jeg tar nesten aldri kontakt selv, rett og slett fordi jeg ikke har krefter til det.

Når jeg har gode perioder tar jeg oftere kontakt, men det blir likevel skjelden, jeg har 5-6 venninner og uansett hvor bra jeg er får jeg ikke til å treffe dem så ofte som en gang per mnd feks.

Veldig mange mister omgangskretsen når de blir syke/ufør, letter når begge har helseutfordringer, men folk er likevel forskjellige

Anonymkode: 41326...231

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 13.50):

Jeg var hos henne 2 ganger i desember og hadde det koselig da. Men når vi snakker på tlf føler jeg det er tungt å snakke med henne. Hun vil ikke snakke så lenge virker det som.

Jeg synes det høres ut som om hun er en god del sykere enn deg, og at du er mer resurssterk enn henne. Du våger å utfordre angsten din og går i behandling, mens hun murer seg inne og blir sykere og sykere. Tror det er viktig at du klarer å akseptere at hun er en del sykere enn deg og dermed har et mye lavere funksjonsnivå enn deg. Antagelig bruker hun så mye tid hver eneste dag på å være syk at hun omtrent ikke har tid til annet. Mens du som har et bedre funksjonsnivå har tid til venninner og telefonsamtaler innimellom. Da blir det en ulikhet der som du enten må akseptere, eller bestemme deg for at du ikke kan være venn med henne så lenge hun er så syk.

Men jeg synes du bør holde avtalen, og se om det ikke går bra når dere faktisk treffes. Det gjorde jo det sist, så da gjør det kanskje det nå også. Gi det et forsøk.

Anonymkode: 5da52...430

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som om hun er en god del sykere enn deg, og at du er mer resurssterk enn henne. Du våger å utfordre angsten din og går i behandling, mens hun murer seg inne og blir sykere og sykere. Tror det er viktig at du klarer å akseptere at hun er en del sykere enn deg og dermed har et mye lavere funksjonsnivå enn deg. Antagelig bruker hun så mye tid hver eneste dag på å være syk at hun omtrent ikke har tid til annet. Mens du som har et bedre funksjonsnivå har tid til venninner og telefonsamtaler innimellom. Da blir det en ulikhet der som du enten må akseptere, eller bestemme deg for at du ikke kan være venn med henne så lenge hun er så syk.

Men jeg synes du bør holde avtalen, og se om det ikke går bra når dere faktisk treffes. Det gjorde jo det sist, så da gjør det kanskje det nå også. Gi det et forsøk.

Vel jeg vet hun klarer alt hun vil. Hvis hun er så syk hvordan klarer hun da å spille spill på pc med mange folk hver eneste kveld omtrent? I flere timer og. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vel jeg vet hun klarer alt hun vil. Hvis hun er så syk hvordan klarer hun da å spille spill på pc med mange folk hver eneste kveld omtrent? I flere timer og. 

Det er en helt annen type aktivitet enn å treffe folk face to face. Synes ikke det kan sammenlignes.

Men hvis du har bestemt deg for at du ikke ønsker å fortsette vennskaper har du lov til det.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...