Gå til innhold

Barnefar gir feilaktig informasjon til NAV i bidragssak

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en barnefar som igjen har søkt endring av barnebidrag. Saken er at han lyver så det renner av ham og han sender inn gammel og uriktig informasjon

F.eks "lønnslippen" som han gjentatte ganger har sendt  inn, står det "sammenstillingsrapport til ansatt", ingen form for dato eller når dokumentet er skrevet ut. Det er også en firkant på arket hvor det står  "firma logo her". Hele "dokumentasjonen" hans ser ut som klipp og lim prosjekt og NAV har godkjent det som hans inntekt. Jeg er satt ut av at NAV har godkjent fars inntekt basert på dokumentet. 

Far sluttet i  jobben i juni i fjor og begynte rett i ny jobb, slik at bare halve årsinntekten for i fjor ble registrert. Jeg har påpekt det ovenfor NAV, men dem bryr seg tydeligvis ikke. Jeg har sendt sms til barnefar hvor jeg spurte om han kunne gi meg informasjon om når han sluttet hos gammel arbeidsgiver og tiltrådte i ny stilling, men fikk til slutt svar om at det skulle jeg ikke bry meg om.

Nå vurderer jeg å sende en e-post til tidligere og ny arbeidsgiver til barnefar.Jeg har gitt han flere sjanser til å komme med riktig informasjon, men det er han ikke villig til. Jeg er usikker på hva jeg skal skrive til dem, men tenker å skrive noe kort og presist. Hva tenker dere?

Anonymkode: 38948...379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker bare hvor stor er behovet ditt for  de pengene? Er det sånn at du og barnet er avhengig av pengene så kjør på.

Har du en grei nok økonomi fra før av så hvorfor bruke tiden på det? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Utgjør lønnen mer enn 12% da?

Anonymkode: e03a1...d7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en barnefar som igjen har søkt endring av barnebidrag. Saken er at han lyver så det renner av ham og han sender inn gammel og uriktig informasjon

F.eks "lønnslippen" som han gjentatte ganger har sendt  inn, står det "sammenstillingsrapport til ansatt", ingen form for dato eller når dokumentet er skrevet ut. Det er også en firkant på arket hvor det står  "firma logo her". Hele "dokumentasjonen" hans ser ut som klipp og lim prosjekt og NAV har godkjent det som hans inntekt. Jeg er satt ut av at NAV har godkjent fars inntekt basert på dokumentet. 

Far sluttet i  jobben i juni i fjor og begynte rett i ny jobb, slik at bare halve årsinntekten for i fjor ble registrert. Jeg har påpekt det ovenfor NAV, men dem bryr seg tydeligvis ikke. Jeg har sendt sms til barnefar hvor jeg spurte om han kunne gi meg informasjon om når han sluttet hos gammel arbeidsgiver og tiltrådte i ny stilling, men fikk til slutt svar om at det skulle jeg ikke bry meg om.

Nå vurderer jeg å sende en e-post til tidligere og ny arbeidsgiver til barnefar.Jeg har gitt han flere sjanser til å komme med riktig informasjon, men det er han ikke villig til. Jeg er usikker på hva jeg skal skrive til dem, men tenker å skrive noe kort og presist. Hva tenker dere?

Jeg stiller meg spørsmål til om personvernet egentlig blir ivaretatt i disse sakene. Jeg er ikke i en slik situasjon selv, men mener at en tidligere partner ikke har noe med hva nåværende inntekt er på barnefar/barnemor. 

Anonymkode: 96138...b0e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Kenelz skrev (5 minutter siden):

Tenker bare hvor stor er behovet ditt for  de pengene? Er det sånn at du og barnet er avhengig av pengene så kjør på.

Har du en grei nok økonomi fra før av så hvorfor bruke tiden på det? 

Det er ikke hennes behov det er snakk om, men barnas!

Anonymkode: e73b0...494

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg stiller meg spørsmål til om personvernet egentlig blir ivaretatt i disse sakene. Jeg er ikke i en slik situasjon selv, men mener at en tidligere partner ikke har noe med hva nåværende inntekt er på barnefar/barnemor. 

I barnefordelingssaker: jo! Da har man rett på innsyn!

• Liker 7
Skrevet

NAV bruker informasjon fra a-inntektsordningen, ikke lønnslipper som sendes inn.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er barnas myndige, og «barna» har rett på innsyn grunnet bidrag, ergo mor for innsyn! Eller omvendt da!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er barnas myndige, og «barna» har rett på innsyn grunnet bidrag, ergo mor for innsyn! Eller omvendt da!

Skjønner. Helt sjukt urettferdig system, men det er en annen ting.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner. Helt sjukt urettferdig system, men det er en annen ting.

Hva er urettferdig synes du?

AnonymBruker
Skrevet
Bruglen skrev (13 minutter siden):

NAV bruker informasjon fra a-inntektsordningen, ikke lønnslipper som sendes inn.

Jeg har nettopp vært på telefon med NAV bidrag. Far har fått registrert kun halve årslønnen i fjor da han søkte om endring i juni, rett før han startet i ny jobb. Ganske utspekulert, men slik er ham og det er utrolig frustrerende.

Skrevet

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har nettopp vært på telefon med NAV bidrag. Far har fått registrert kun halve årslønnen i fjor da han søkte om endring i juni, rett før han startet i ny jobb. Ganske utspekulert, men slik er ham og det er utrolig frustrerende.

Hva med å be dem bruke skattemeldingen fra i fjor som grunnlag? Dvs. enten bruk den fra 2019, eller krev ny beregning når den for 2020 kommer ut. 

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke hennes behov det er snakk om, men barnas!

Barn har ikke et behov for bidraget om mor ikke «sliter» økonomisk?

Bidraget går jo ut på å kjøpe inn klær, nødvendig utstyr, etc. men så lenge mor kan dekke dette så er behovet ikke eksisterende (?). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NAV administrerer AA-registeret, hvor lønnen hans blir rapportert inn fra arbeidsgiver. Send inn klage, be saksbehandler sjekke der. Og i klagen skriver du at hans vedlagte dokumentasjon ser ut som et hjemmelaget falsum. Og stiller spørsmål ved om det er greit å sende inn falsk dokumentasjon til myndighetene. (AA= arbeidstaket-arbeidsgiver)

Anonymkode: 10160...b50

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Kenelz said:

Bidraget går jo ut på å kjøpe inn klær, nødvendig utstyr, etc. men så lenge mor kan dekke dette så er behovet ikke eksisterende (?). 

Og hvis barnefar har nok penger til å kjøpe det helt grunnleggende med mat, klær og utstyr til seg selv, så trenger jo ikke han pengene heller, og kan gi alle til barnet sitt, ikke sant?

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, Nuith said:

Og hvis barnefar har nok penger til å kjøpe det helt grunnleggende med mat, klær og utstyr til seg selv, så trenger jo ikke han pengene heller, og kan gi alle til barnet sitt, ikke sant?

Så klart, sier ikke at barnefar IKKE skal betale noe bidrag men om kampen for bidraget er verdt det i denne situasjonen. 

• Liker 2
Skrevet
Just now, Kenelz said:

Så klart, sier ikke at barnefar IKKE skal betale noe bidrag men om kampen for bidraget er verdt det i denne situasjonen. 

Jeg ville iallefall gått all in for å vinne den kampen dersom barnefar med vitende og vilje forfalsket papirer for å slippe å betale nødvendige utgifter for barnet sitt. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Driver bedriften han jobber i svart eller? Du er klar over at alle arbeidsgivere skal rapportere inn lønn via ALTINN hver måned og at NAV har full tilgang til dette?

Anonymkode: bdb40...23b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Kenelz skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er det bare mor sitt ansvar å forsørge barnet?

• Liker 12
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor er det bare mor sitt ansvar å forsørge barnet?

Kan du lese? Ts sitter i en vanskelig situasjon der barnefar har klart å lure alle rundt seg, og jeg spør da om kampen er verdt det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...