Gå til innhold

Kaller du dette fra bunnen av?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å lære mer om matlaging og fikk noen råd av ei venninne som lager mye mat, jeg fikk masse oppskrifter på sauser og gryteretter, marinader og sånn. Det var sikkert frekt av meg, men jeg spurte henne om det virkelig kan kalles fra bunnen når det innholder sånne ting og hun ble sur.

Men hvis bygger en rett på krydderblandinger, buljongterning, kjøttkrydder på boks, kulør, aromat, kan det kalles hjemmelaget og fra bunnen av?

Anonymkode: 447d4...017

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan det.

Anonymkode: 33fdf...858

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det kan det.

Anonymkode: 33fdf...858

Ok takk, det var bare det jeg lurte på. :) jeg skylder nok henne en unnskyldning til da. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mer eller mindre du kjøper din egen ku, forer dne opp, deretter slakter den, og så gjør det du skal med kjøttet - så er det du sier fra bunnen av ja. 

Anonymkode: 4ad6c...b56

• Liker 30
Skrevet

Krydderblandinger vil jeg si ja til. Buljongterning er jeg litt mer i tvil på, men det er jo ingen eksakt grense for hvor "fra bunnen" egentlig starter, så jeg ville ikke akkurat kranglet på det. Jeg maler ikke mitt eget korn til mel, liksom. Jeg kjerner jo ikke mitt eget smør og yster ikke min egen ost, heller. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det kommer an på helheten, og hvor stor innsats man har lagt ned. Jeg synes ikke det kan kalles hjemmelaget hvis man steker kyllingfilet med en pose taco-krydder, men jeg synes det kan kalles hjemmelaget om man steker kyllingfilet med Provence-krydder. Begge deler er jo krydderblandinger, men taco-krydderet inneholder smaksforsterkere og en del andre unaturlige ingredienser, mens Provence-krydderet bare er en blanding av ulike tørkede urter.

Anonymkode: 5355b...851

• Liker 8
Skrevet

Og jeg synes det kvalifiserer som hjemmelaget dersom det er iallefall noen ferske ingredienser som må tilberedes i retten.

Stekt kyllingfilét med krydder? Du har stekt en ferskvare. Altså hjemmelaget.

Stekt Grandiosa? Du har ikke stekt noen ferskvarer. Ikke hjemmelaget.

Ferdig pizzabunn med tomatsaus på boks, ferdig revet ost, ferdig krydderblanding og ferdig oppskåret skinke? Tvilstilfelle, men hiver du på litt fersk sopp eller paprika så skal jeg godkjenne den som hjemmelaget.

• Liker 10
Skrevet

"Hjemmelaget" og "fra bunnen av" har like mange definisjoner som det finnes kokker tror jeg :) Og det kommer nok også litt an på hva formålet med "fra bunnen av" er, handler det om å lære mer om grunnleggende teknikker, eller om å vite mer eksakt hva som er i maten (feks hvis man har matallergier) eller er det en oppfatning om at det ene er bedre eller sunnere enn det andre - kort sagt, det er nok ingen fasitsvar her.

Personlig bruker jeg feks ikke krydderblandinger, fordi jeg har lært hvor mye av hvilken type krydder eller urt som skal til for å få den smaken jeg er ute etter, og jeg synes det er gøy. Jeg lager min egen fond, kraft, syltetøy, pesto, majones, pasta, dyrker urter, osv...men, det tar tid å lære, det krever energi, penger og oppbevaringsplass og det genererer veldig mye ekstra oppvask, og jeg har full forståelse for at mange ikke ser "sjarmen" i å pese rundt på kjøkkenet i timesvis når det finnes en kjappere løsning som faller i smak, som er rimelig i pris, og ernæringsmessig mye det samme som det man potensielt kan produsere selv. Feks bruker jeg fort £4-5 på ingredienser til tre glass aprikossyltetøy, som jeg kunne kjøpt til 75 pence stykket i butikken, pluss at det tar halvannen time og produserer en haug med oppvask.

Til syvende og sist er det en smakssak, og hovedpoenget er jo at du ender opp med mat som du selv synes smaker godt :)Jeg synes det er flott at du er ivrig på å lære mer om matlaging, det er en trivelig hobby som kommer til å gi deg mange gode smaksopplevelser som du kan dele med familie og venner. Mitt råd er å ta ting gradvis, gi deg selv tid til å bli komfortabel med teknikker og smaker, hold knivene dine skarpe, bytt kjøkkenklut ofte, og ha det gøy. Og skvær opp med venninnen din, dere kan jo bare bli enige om å være uenig om selve definisjonen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke begrepet hjemmelaget i det hele tatt. Da man i disse dager alltid kjøper stykningsdeler som er slaktet, partert og mørnet for oss. Gjær. Prosessert mel. Presset olivenolje. Og alt mulig annet. 

Kan bruke begrep som ferdigmat. Eller butikkjøpt. Eller fra baker. Men har ikke behov for å presisere det motsatte. 

Anonymkode: 8b085...b8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du er "fra bunnen av", da? Dyrke urter, så tørke de og lage sitt eget krydder? Høste egen hvete og lage eget mel? Plukke oliven og lage olje? 

Anonymkode: cf3dc...1a7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

"Man tager en kalv..." 

...står det i en kokebok jeg har. 😂

Anonymkode: d7feb...6f4

• Liker 11
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 13.18):

Jeg prøver å lære mer om matlaging og fikk noen råd av ei venninne som lager mye mat, jeg fikk masse oppskrifter på sauser og gryteretter, marinader og sånn. Det var sikkert frekt av meg, men jeg spurte henne om det virkelig kan kalles fra bunnen når det innholder sånne ting og hun ble sur.

Men hvis bygger en rett på krydderblandinger, buljongterning, kjøttkrydder på boks, kulør, aromat, kan det kalles hjemmelaget og fra bunnen av?

.Egentlig ikke, du får gå tilbake til basic og begynn med kraftkoking

Endret av O.G.
AnonymBruker
Skrevet
Nuith skrev (18 timer siden):

Og jeg synes det kvalifiserer som hjemmelaget dersom det er iallefall noen ferske ingredienser som må tilberedes i retten.

Stekt kyllingfilét med krydder? Du har stekt en ferskvare. Altså hjemmelaget.

Stekt Grandiosa? Du har ikke stekt noen ferskvarer. Ikke hjemmelaget.

Ferdig pizzabunn med tomatsaus på boks, ferdig revet ost, ferdig krydderblanding og ferdig oppskåret skinke? Tvilstilfelle, men hiver du på litt fersk sopp eller paprika så skal jeg godkjenne den som hjemmelaget.

Likte denne definisjonen! 👍

Anonymkode: 602b2...734

Gjest Smeltemann
Skrevet

Det kvalifiserer som hjemmelagd,ikke fra bunnen av.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg diskvalifiserer jo ikke hele 'fra bunnen av/hjemmelaget', bare fordi jeg valgte å putte oppi en buljongterning fremfor å koke kraft av kjøtt, feks. Eller fordi jeg puttet estragon fra boks i sausen.

Anonymkode: aae8c...506

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg bruker ikke begrepet hjemmelaget i det hele tatt. Da man i disse dager alltid kjøper stykningsdeler som er slaktet, partert og mørnet for oss. Gjær. Prosessert mel. Presset olivenolje. Og alt mulig annet. 

Kan bruke begrep som ferdigmat. Eller butikkjøpt. Eller fra baker. Men har ikke behov for å presisere det motsatte. 

Du vet at oliven ikke er spisemoden når de blir høstet og at de må bli behandlet før de kan spises ?

Anonymkode: 3f714...0eb

Skrevet

Hvis du tar forskjellige råvarer og setter sammen til en rett, så er det hjemmelaget og "fra bunnen av". Hvis du varmer opp en allerede ferdig laget rett, så er det ikke hjemmelaget eller "fra bunnen av". 

Jeg tenker også at ferdig saus på pose ikke er "fra bunnen av", og heller ikke ferdigsupper på pose. Potetmos på pose, gryterett på pose, slike ting - det er ferdigmat. Men hvis du tar alle ingrediensene i gryteretten, som erter, sopp, kraft, krydder, kjøtt, og setter dette sammen selv, så er det "fra bunnen av". Hvis du koker poteter og moser med melk, så er det potetmos "fra bunnen av". Pizza av ferdigdeig og ferdigsaus er halvfrabrikat - baker du pizzabunnen selv og koker pizzasaus av tomater, hvitløk og basilikum så er det "fra bunnen av". Altså - å lage mat fra bunnen av er å bruke råvarer, og unngå halvfabrikat. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Olivenolje har jo vært en salgsvare i tusenvis av år. Mel, det er jo ikke sånn at alle hadde sin egen mølle hjemme i huset inntil nylig. Eller var du ironisk? 

Anonymkode: a47f9...047

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Samme her. 

Anonymkode: 11d1f...8d9

Skrevet

Ja, selvfølgelig er det å lage mat fra bunnen av. Hva mener du er å lage mat fra bunnen av da. Må man slakte sin egen ku og dyrke egen hvete? Nå er det jo uansett ingen klar definisjon på hva som er å lage mat fra bunnen av, men jeg vil si at det dreier seg om å faktisk lage maten og ikke bare varme opp mat andre har laget. Å slenge en Grandiosa i ovnen eller lage pizza med bunn fra pose og saus fra et glass er ikke å lage mat fra bunnen av. Å lage pizzabunnen av mel, vann og gjær og lage saus med tomater fra hermetikkboks, grønnsaker og krydder er derimot mat fra bunnen.

etnavn skrev (11 timer siden):

Hvis du tar forskjellige råvarer og setter sammen til en rett, så er det hjemmelaget og "fra bunnen av". Hvis du varmer opp en allerede ferdig laget rett, så er det ikke hjemmelaget eller "fra bunnen av". 

Jeg tenker også at ferdig saus på pose ikke er "fra bunnen av", og heller ikke ferdigsupper på pose. Potetmos på pose, gryterett på pose, slike ting - det er ferdigmat. Men hvis du tar alle ingrediensene i gryteretten, som erter, sopp, kraft, krydder, kjøtt, og setter dette sammen selv, så er det "fra bunnen av". Hvis du koker poteter og moser med melk, så er det potetmos "fra bunnen av". Pizza av ferdigdeig og ferdigsaus er halvfrabrikat - baker du pizzabunnen selv og koker pizzasaus av tomater, hvitløk og basilikum så er det "fra bunnen av". Altså - å lage mat fra bunnen av er å bruke råvarer, og unngå halvfabrikat. 

Det er litt interessant at du mener man må unngå halvfabrikat for å kalle maten laget fra bunnen av, men samtidig lister opp ingredienser som nettopp er halvfabrikat.  F.eks. er både hvetemel, melk og krydder halvfabrikat. Halvfabrikat er all mat som er bearbeidet på noe vis, men ikke er et ferdig produkt. Skal man unngå halvfabrikat for å kunne si at maten er laget fra bunnen av er det i så fall omtrent ingen som lager mat fra bunnen av, da må man omtrent ha sine egne husdyr og dyrke grønnsaker og korn selv. Jeg tror folk flest ikke vet hva halvfabrikat er. Mange tenker nok at det er posesaus og lignende produkter, men veldig mye av det mange ville kalle råvarer er halvfabrikat. Jeg tror likevel at de fleste vil være enig i at brødet er laget fra bunnen av selv om man bruker mel kjøpt fra butikken eller at dressingen er laget fra bunnen av selv om den inneholder rømme, hvitløk og urter. :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...