Gå til innhold

Gikk på venstreside på vei med ingen fortau - biler blinker og lyser på meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
newman01 skrev (12 minutter siden):

Man leser stadig om folk som ser på facebook-feed mens man kjører bil. Var nettopp en sak på Dinside om folk som så på film (!) på mobilen mens de kjørte bil. Så ingen garanti for at folk faktisk ser deg når du går langs en vei i mørket. 

Hvordan kan det forresten være flaut å bruke refleks? De er jo bare å putte i lomma på dagtid. Er det flaut med sykkelhjelm og skihjelm også? 

Når sjåføren ser på film i stedet for på veien, hjelper det ikke hvor enn mye refleks en stakkars fotgjenger bruker.

Anonymkode: 6db73...d09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Veien er til for bilene. Som gående er du på besøk, og må forholde deg til bilenes ønsker. 

Anonymkode: 20b89...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bruke refleksvest(om det er så flaut🤦🏽‍♀️)men du må ha på deg noe av refleks når du ferdes steder hvor det er trafikk og ikke lys.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har masse reflekser i bilen, fikk av et firma. Er ikke alltid det blir tatt godt i mot for å si det mildt. Hender jeg da har brølte at vedkommende må være så snill å velge en annen bil å dø under enn min. 

Anonymkode: c755a...d3d

Hadde nok kommet en glose eller to fra meg også🙄 Blir så veldig hønemor i slike situasjoner..🤭 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke refleks.

Bare synes det er så flaut, liksom.

I hverdagen gjør jo de fleste et kjempestort poeng ut av hvor flinke de er til å observere, men plutselig når det faktisk blir et poeng å faktisk kunne observere kommer de fleste til kort.

Anonymkode: 5acb8...082

Flaut.. jævlig billig forsikring i mine øyne. flauere å gå uten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke refleks.

Bare synes det er så flaut, liksom.

I hverdagen gjør jo de fleste et kjempestort poeng ut av hvor flinke de er til å observere, men plutselig når det faktisk blir et poeng å faktisk kunne observere kommer de fleste til kort.

Dette er flaut å lese.

Går du ute i mørket på trafikkert vei, skal du ha på refleks. Jeg synes det er flaut å ikke ha på refleks.

Du får tak i refleks nesten over alt - i dagligvarebutikken, på apoteket, i banken din, på posten osv. Det finnes altså ingen unnskyldning i hele verden for at du ikke har refleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor blinker de?

Bruker ikke refleks,

Anonymkode: 2251c...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle vært påbudt med refleks etter vei etter mørkets frembrudd. Og forenklet forelegg til de uten, med samme sats som manglende bilbelte.

Anonymkode: 679c2...3c8

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Smurfii skrev (5 timer siden):

Jeg har så lyst å kjøpe inn masse refleks å bare ha liggende i bilen. Dele ut til de jeg ser ikke bruker når jeg er ute å kjører bil etter det er blitt mørkt.🤦🏽‍♀️ Neste gang har du på deg refleks!! Plutselig går det galt, veldig galt. Vi har ingen å miste! 

Mannen min gjorde det. Han fikk en haug med reklame-reflekser på jobben og kjørte rundt i bygda et par kvelder og delte ut til alle som ikke hadde refleks.

Anonymkode: e0a84...c6a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bruker ikke refleks

Her har du grunnen☝️

Selv om du går til siden og passer på synes du like dårlig for bilene. Og det er døds-ekkelt når en mørk fotgjenger plutselig popper opp fra ingenting i veikanten få meter unna.

Bli voksen, hold deg hjemme eller bruk refleks!

Anonymkode: 55f0c...d14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens Vegvesen skriver: "Uten refleks er du synlig først på 25 - 30 meters hold, men med refleks er du synlig allerede på 140 meters hold når bilen bruker nærlys. Med fjernlys kan bilføreren se deg på 400 meters avstand."

25-30 meter høres kanskje mye ut for de som ikke kjører bil selv, men en bil som kjører 50 km/t bruker cirka to sekunder på å kjøre den distansen. Når man tar med i beregningen reaksjonstiden til sjåføren, så skjønner man hvor viktig det er å kunne se folk i vegkanten i god tid. 

Kjøp inn reflekser som du alltid har tilgjengelig i lomma. Disse gode gamle refleksene som dingler i knehøyde er lett å se for bilister. Hvis du med vilje går ut i mørket foreslår jeg at du tar på refleksvest (obs: ikke en som er ihjelbrukt/vasket) eller bandolær. Sistnevnte liker jeg godt fordi den tar liten plass i veska når jeg har kommet fram dit jeg skulle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper du ikke kjører bil selv, TS?

Jeg hadde litt samme holdning som deg før jeg begynte å kjøre selv. Tenkte «men jeg ser jo bilen godt og viker jo bort fra veien når det kommer en bil - null stress!» og opplevde også blunking og tuting fra biler, til og med at noen stoppet for å rope ut «REFLEKS!!!!» Jeg følte de var hysteriske for jeg hadde jo gooood avstand fra veibanen osv.

Nå som jeg kjører bil selv har jeg innsett hvor sinnsykt lite man faktisk ser når det er mørk ute og folk ikke har på seg refleks, og hvor utrolig ubehagelig dette er for sjåføren. Nå hisser jeg meg selv opp når jeg kjører forbi noen som ikke bruker refleks, og jeg bruker det alltid når jeg er ute og går selv.

Anonymkode: 761d3...7e2

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen min gjorde det. Han fikk en haug med reklame-reflekser på jobben og kjørte rundt i bygda et par kvelder og delte ut til alle som ikke hadde refleks.

Anonymkode: e0a84...c6a

🤩👏🏻 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De blinker ikke på deg, de tar på langlys og tar de ned igjen når de ser deg i siste liten! Skjerp seg! Ikke gjør andre til en morder fordi du er flau.... 

Anonymkode: 48f68...afe

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner med at du ikke kjører bil selv. Jeg fant ut hvor viktig refleks er når jeg begynte å kjøre. Bilistene vil ikke kjøre på deg, men det er ikke alltid så lett å se en person i mørket.

Anonymkode: 000a8...cc5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er når folk går langs en vei uten gatelys, da tror jeg mange tenker på at de burde hatt refleks, men en annen ting er på opplyste veier. De gangene jeg har vært nærmest å kjøre på noen har vært på opplyste veier en regnværsdag etter mørkets frembrudd. Kombinasjonen våt vei, gatelys, lys fra møtende biler, og mennesker uten refleks er veldig skummel når det er mørkt ute. Folk tror de blir sett fordi det er gatelys, selv om de ikke har refleks, og valser ut i veien uten å se seg for. Det er de gangene jeg har vært nærmest å kjøre på noen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Her har du grunnen☝️

Selv om du går til siden og passer på synes du like dårlig for bilene. Og det er døds-ekkelt når en mørk fotgjenger plutselig popper opp fra ingenting i veikanten få meter unna.

Bli voksen, hold deg hjemme eller bruk refleks!

Anonymkode: 55f0c...d14

Nemlig.

TS. Sjåførene skvetter når du plutselig dukker opp rett foran bilen. Selv om du ser dem så ser de ikke deg før de nesten har kjørt på deg. Ingen ønsker å kjøre på noen men du gjør det jævlig vanskelig ved å være nesten usynlig. 
Bruk refleks! Om ikke annet så for å ikke å skremme vettet av de som kjører bil. 

Anonymkode: 04c02...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
L'amie skrev (11 timer siden):

En ting er når folk går langs en vei uten gatelys, da tror jeg mange tenker på at de burde hatt refleks, men en annen ting er på opplyste veier. De gangene jeg har vært nærmest å kjøre på noen har vært på opplyste veier en regnværsdag etter mørkets frembrudd. Kombinasjonen våt vei, gatelys, lys fra møtende biler, og mennesker uten refleks er veldig skummel når det er mørkt ute. Folk tror de blir sett fordi det er gatelys, selv om de ikke har refleks, og valser ut i veien uten å se seg for. Det er de gangene jeg har vært nærmest å kjøre på noen. 

Alltid refleks i den mørke årstid. Alle høst- og vinterjakker har refleks i lommen. Alle håndvesker har refleks rundt håndtaket.

Spiller ingen rolle om det er lys på veien eller ikke, det skal være refleks på.

Prøver også å unngå mørke ytterjakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fryktelig lite lyst til å bli drapskvinne pga at folk som TS ikke syntes det er kult å gå med refleks....... Er sikten dårlig ser man ikke fotgjengerne før man nesten er oppå dem. Gjerne svinser de med en hund halvveis ute i veien i tillegg. Bruker man ikke refleks bør man holde seg hjemme etter skumringen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (3 timer siden):

Alltid refleks i den mørke årstid. Alle høst- og vinterjakker har refleks i lommen. Alle håndvesker har refleks rundt håndtaket.

Spiller ingen rolle om det er lys på veien eller ikke, det skal være refleks på.

Prøver også å unngå mørke ytterjakker.

Helt enig! Jeg har samme strategi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...