AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #1 Del Skrevet 2. mars 2021 For dere som har dårlig/varierende karakterer fra bachelor/master, hvordan har dere kommet godt ut av det hvis spm om karakterer på et jobbintervju? Hvor ærlig har dere vært? Jeg har aldri vært en A-elev, men hadde nok hatt litt bedre karakterer hadde det ikke vært for langvarig ME, bl.a mens jeg var student. Det er mange år siden jeg ble frisk, så dette definerer meg overhodet ikke i dag. Jeg er flink i nåværende jobb, får mye ansvar og har sånn sett gjort en "suksessfull karriere" selv om jeg fikk dårlige karakterer for mange år siden. Jobber ikke i en bransje der det er påkrevd med B/A i snitt. Jeg er nå i en intervjuprosess hvor jeg er redd for å få dette spørsmålet. Skal jeg være ærlig om min sykdomshistorikk eller høres dette ut som unnskyldninger? Jeg fremstår nok som en "flink pike" så det virker nok troverdig, men jeg syns snakk om sykdom og unnskyldninger er veldig usexy, så jeg ønsker å finne en god balansegang her. Dette er første gang jeg har vist vitnemålet mitt og jeg syns det er utrolig ubehagelig. Noen tips? Fortelle kort om historikk eller bare fokusere på at jeg tross alt heldigvis har gode karakterer i det som er relevant for jobben? Anonymkode: 281cd...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 2. mars 2021 #2 Del Skrevet 2. mars 2021 Med unntak av da jeg først skulle ut i arbeidslivet har jeg aldri blitt konfrontert med karakterene mine. Mine var også ganske variable. Hvis du, mot formodning, skulle få spørsmål om det: si at du hadde noen helsemessige utfordringer på den tiden, som du ikke har i dag, og at du prioriterte å gjøre deg ferdig på normert tid (hvis du ble det) istedenfor å bli forsinket. Dermed ble resultatene "bra nok" istedenfor "best mulig". Du signaliserer på denne måten at du både er effektiv og kan å prioritere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #3 Del Skrevet 2. mars 2021 Takk for svar! "Helsemessige utfordringer" høres ikke litt diffust og suspekt ut? ME er jo fryktelig stigmatisert tilstand enda, så er skeptisk til hvem mottakeren er hvis man skal være helt ærlig. Enig i at det gir signaler om at jeg kan å prioritere, noe som også stemmer med situasjonen slik den var. Anonymkode: 281cd...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #4 Del Skrevet 2. mars 2021 Du vil fremstå sexy for arbeidsgiver? Anonymkode: f4888...bce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 2. mars 2021 #5 Del Skrevet 2. mars 2021 (endret) En arbeidsgiver har ingen rett til å kjenne dine diagnoser, verken nåværende eller tidligere, og som du sier er ME ganske stigmatisert. Hvilke ord du bruker kan du jo velge selv: du kan si at du hadde en langvarig sykdom som student, men at du er frisk nå, hvis det høres bedre ut for deg enn "helsemessige utfordringer". Antakeligvis får du ingen spørsmål om det, så det er bare hvis du blir konfrontert med det at du kan nevne det. Endret 2. mars 2021 av Ullvott 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #6 Del Skrevet 2. mars 2021 Hvordan i alle dager klarte du å lese det ut av mitt hovedinnlegg? Selvfølgelig IKKE! Unnskyldninger og unødig sykdomssnakk er noe jeg ønsker å unngå i en intervjuprosess, det burde ikke være spesielt radikalt å mene. Anonymkode: 281cd...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trynefaktor Skrevet 2. mars 2021 #7 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For dere som har dårlig/varierende karakterer fra bachelor/master, hvordan har dere kommet godt ut av det hvis spm om karakterer på et jobbintervju? Hvor ærlig har dere vært? Jeg har aldri vært en A-elev, men hadde nok hatt litt bedre karakterer hadde det ikke vært for langvarig ME, bl.a mens jeg var student. Det er mange år siden jeg ble frisk, så dette definerer meg overhodet ikke i dag. Jeg er flink i nåværende jobb, får mye ansvar og har sånn sett gjort en "suksessfull karriere" selv om jeg fikk dårlige karakterer for mange år siden. Jobber ikke i en bransje der det er påkrevd med B/A i snitt. Jeg er nå i en intervjuprosess hvor jeg er redd for å få dette spørsmålet. Skal jeg være ærlig om min sykdomshistorikk eller høres dette ut som unnskyldninger? Jeg fremstår nok som en "flink pike" så det virker nok troverdig, men jeg syns snakk om sykdom og unnskyldninger er veldig usexy, så jeg ønsker å finne en god balansegang her. Dette er første gang jeg har vist vitnemålet mitt og jeg syns det er utrolig ubehagelig. Noen tips? Fortelle kort om historikk eller bare fokusere på at jeg tross alt heldigvis har gode karakterer i det som er relevant for jobben? Anonymkode: 281cd...c24 Jeg har gode karakterer, men de var aldri et tema under intervju noen gang. Fullført relevant bachelor var godt nok, så var det intervjuene som avgjorde om jeg fikk jobben eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #8 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du vil fremstå sexy for arbeidsgiver? Anonymkode: f4888...bce Hehe, jeg synes også det var litt uheldig språkbruk. Jeg er jurist med nært D-snitt, og har dermed endel E-er på vitnemålet. Jeg sa at jeg synes eksamenssituasjonen er utfordrende, men det betyr ikke at jeg har problemer med å forstå og anvende juss. Jeg fikk dermed en oppgave jeg skulle løse hjemme og presentere på annengangsintervju, bestod med glans og fikk jobben. Det er mange som har forståelse for at ikke alle er like god til å trekke ut ALL tilgjengelig info om et emne på få timer, uten hjelpemidler. I tillegg er eksamenssituasjonen, i hvert fall for jurister, noe vesentlig annet enn faktisk arbeid. Jeg er usikker på om jeg ville nevnt noe om helseutfordringer. Det planter et frø av usikkerhet om det kommer til å skje igjen, og det er ikke heldig på intervju. Når de har kalt deg inn, så vurderer de allerede resultatene dine som gode nok. Anonymkode: 1acb3...e2d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #9 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For dere som har dårlig/varierende karakterer fra bachelor/master, hvordan har dere kommet godt ut av det hvis spm om karakterer på et jobbintervju? Hvor ærlig har dere vært? Jeg har aldri vært en A-elev, men hadde nok hatt litt bedre karakterer hadde det ikke vært for langvarig ME, bl.a mens jeg var student. Det er mange år siden jeg ble frisk, så dette definerer meg overhodet ikke i dag. Jeg er flink i nåværende jobb, får mye ansvar og har sånn sett gjort en "suksessfull karriere" selv om jeg fikk dårlige karakterer for mange år siden. Jobber ikke i en bransje der det er påkrevd med B/A i snitt. Jeg er nå i en intervjuprosess hvor jeg er redd for å få dette spørsmålet. Skal jeg være ærlig om min sykdomshistorikk eller høres dette ut som unnskyldninger? Jeg fremstår nok som en "flink pike" så det virker nok troverdig, men jeg syns snakk om sykdom og unnskyldninger er veldig usexy, så jeg ønsker å finne en god balansegang her. Dette er første gang jeg har vist vitnemålet mitt og jeg syns det er utrolig ubehagelig. Noen tips? Fortelle kort om historikk eller bare fokusere på at jeg tross alt heldigvis har gode karakterer i det som er relevant for jobben? Anonymkode: 281cd...c24 Spørsmål om karakterer har aldri kommet opp på et eneste intervju jeg har vært på. Jeg tenker at du overtenker dette. Får du spørsmålet så må du for all verden ikke si at du har slitt med utmattelse i lang tid. Det er karriereselvmord di lux. Du må heller begrunne "dårlige" karakterer med at du hadde et annet liv på siden av studiene som du også prioriterte. Du er ikke en del av generasjon prestasjon, men samtidig tok du inn over deg den viktigste kunnskapen i hvert fag. Nok til å forsvare graden din og benytte kunnskapen innenfor arbeidslivet, og vell så det. For eks. Anonymkode: fc9d1...df3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #10 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spørsmål om karakterer har aldri kommet opp på et eneste intervju jeg har vært på. Jeg tenker at du overtenker dette. Får du spørsmålet så må du for all verden ikke si at du har slitt med utmattelse i lang tid. Det er karriereselvmord di lux. Du må heller begrunne "dårlige" karakterer med at du hadde et annet liv på siden av studiene som du også prioriterte. Du er ikke en del av generasjon prestasjon, men samtidig tok du inn over deg den viktigste kunnskapen i hvert fag. Nok til å forsvare graden din og benytte kunnskapen innenfor arbeidslivet, og vell så det. For eks. Anonymkode: fc9d1...df3 Godt innspill. Mulig jeg også overtenker dette. Har jo aldri sagt til en sjel på tidligere jobber at jeg hadde ME, så det er kanskje en god strategi at jeg hadde et annet liv.. Det eneste er at jeg er en flink pike som folk nok tror sitter med gode karakterer, er derfor jeg er redd de skal spørre om karakterene. Det fremstår litt "rart" mot hvordan jeg fremstår. Anonymkode: 281cd...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #11 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Godt innspill. Mulig jeg også overtenker dette. Har jo aldri sagt til en sjel på tidligere jobber at jeg hadde ME, så det er kanskje en god strategi at jeg hadde et annet liv.. Det eneste er at jeg er en flink pike som folk nok tror sitter med gode karakterer, er derfor jeg er redd de skal spørre om karakterene. Det fremstår litt "rart" mot hvordan jeg fremstår. Anonymkode: 281cd...c24 Men hva legger du i "dårlige karakterer" ? Snakker vi karakterer mellom E og D? Eller snakker vi mellom D og C? Har du ingen B og A i porteføljen din? En annen ting du kan si, som en annen nevnte ovenfor, at du føler karaktersnittet ditt ikke gjenspeiler hvordan du jobber i praksis og hvordan kunnskap du besitter med. At du rett og slett synes eksamenssituasjonene ble så overveldende og utfordrende at du slet med å omsette kunnskap over til gode karakterer. Anonymkode: fc9d1...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #12 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Godt innspill. Mulig jeg også overtenker dette. Har jo aldri sagt til en sjel på tidligere jobber at jeg hadde ME, så det er kanskje en god strategi at jeg hadde et annet liv.. Det eneste er at jeg er en flink pike som folk nok tror sitter med gode karakterer, er derfor jeg er redd de skal spørre om karakterene. Det fremstår litt "rart" mot hvordan jeg fremstår. Anonymkode: 281cd...c24 Du er klar over at dette er et negativt ladet begrep, ts? Dersom du har gitt noen i din nåværende arbeidssituasjon inntrykk av at du er en "flink pike" så må du for all del benytte prosessen nå til å distansere deg kraftig fra en merkelapp som kun kan skade karrieren din. Anonymkode: fc152...0ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #13 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva legger du i "dårlige karakterer" ? Snakker vi karakterer mellom E og D? Eller snakker vi mellom D og C? Har du ingen B og A i porteføljen din? En annen ting du kan si, som en annen nevnte ovenfor, at du føler karaktersnittet ditt ikke gjenspeiler hvordan du jobber i praksis og hvordan kunnskap du besitter med. At du rett og slett synes eksamenssituasjonene ble så overveldende og utfordrende at du slet med å omsette kunnskap over til gode karakterer. Anonymkode: fc9d1...df3 Jeg har stort sett C, noe B, en del E, og noe D. Ren C i snitt. Variert med andre ord.. Jeg tror folk tenker jeg er en B-student så derfor virker det litt rart (dette er ikke ment som skryt, og jeg skriver uansett anonymt. Er bare for å forklare) at jeg har E og D. Takk for innspill til deg og annen anonym. Dette blir jo ikke å lyve heller. Anonymkode: 281cd...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #14 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er klar over at dette er et negativt ladet begrep, ts? Dersom du har gitt noen i din nåværende arbeidssituasjon inntrykk av at du er en "flink pike" så må du for all del benytte prosessen nå til å distansere deg kraftig fra en merkelapp som kun kan skade karrieren din. Anonymkode: fc152...0ab Er det å være ansvarlig, pliktoppfyllende, faglig flink osv negativt? Jeg er heldigvis også nokså hyggelig, ingen streber. Anonymkode: 281cd...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #15 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har stort sett C, noe B, en del E, og noe D. Ren C i snitt. Variert med andre ord.. Jeg tror folk tenker jeg er en B-student så derfor virker det litt rart (dette er ikke ment som skryt, og jeg skriver uansett anonymt. Er bare for å forklare) at jeg har E og D. Takk for innspill til deg og annen anonym. Dette blir jo ikke å lyve heller. Anonymkode: 281cd...c24 Men det er jo ikke dårlige karakterer..... Det er normale karakterer, og et snitt på C er "godt". Hva andre tenker om deg skal du gi blaffen i Ja, ikke lyv. Det trenger du ikke. Men ikke fortell sannheten heller! Smink inn en akseptabel pakke med forslag som jeg/vi har kommet med: - At du har prioritert et liv ved siden av studiene. - At du ikke har følt behov for å være en del av dette prestasjonsjaget - At eksamenssituasjonene har vært så overveldende for deg at du ikke ha klart å omsette kunnskap til karakterer - At du føler du i en jobbsituasjon presterer bedre med kunnskapen du har enn hva karakterer viser Alt dette er jo sant. Så noe av dette, eventuelt alt, kan være et godt motsvar på et spørsmål om karakterene dine, som forresten ikke er å betegne som "dårlig". Og et spørsmål som stort sett aldri blir stilt på intervju Anonymkode: fc9d1...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #16 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det å være ansvarlig, pliktoppfyllende, faglig flink osv negativt? Jeg er heldigvis også nokså hyggelig, ingen streber. Anonymkode: 281cd...c24 Nå var det ikke meg du svarte, men... Angående flink pike så tenker jeg det handler om å stille for høye krav til deg selv. Du skal ikke bare innfri, men du skal innfri så det holder. Se på denne illustrasjonen av en flink-pike-tankegang: Så kanskje du skal prøve å være litt mindre "flink-pike", og ha et realistisk syn på deg selv, omgivelsene og karakterene dine. Anonymkode: fc9d1...df3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #17 Del Skrevet 2. mars 2021 Jeg fikk adhd diagnose i voksen alder. Sier det var derfor. Anonymkode: 8065b...8f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #18 Del Skrevet 3. mars 2021 Mitt vitnemål har alt fra A-D. Har aldri blitt bedt om å sende karakterutskrift og aldri blitt spurt om karakterer. Ingen kollegaer jeg har snakket med har blitt spurt om det heller. Men det varierer nok fra bransje til bransje. Jeg har ikke en beskyttet tittel, så man trenger ikke egentlig utdannelsen for å være kvalifisert. Det handler mer om å tilegne seg så mye jobberfaring som mulig, og inne vise til gode praktiske resultater fra jobb. Jeg tror ikke noen rekrutterer vil spørre deg om hvorfor du har dårlige karakterer, men om du mot formodning får spørsmål i de baner, ville jeg bare prøvd å snakke litt rundt det. Bruk noen av de tingene andre her har sagt. At du av ulike grunner ikke presterte så godt på alle eksamener, men at du ikke føler at karakterkortet gjenspeiler den kunnskapen du har tilegnet deg. Anonymkode: ba355...1b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå