Gå til innhold

Kan man bli gravid på egenhånd med en lutealfase på 10 dager eller mindre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser jo at det er normalt med alt fra 10-16 dager (eller noe sånt) og at det ikke anses som defekt lutealfase før det er under 10 dager, men at ved under 12 dager kan det bli vanskeligere å bli gravid på egenhånd. Men studier viser også at egget fester seg gjennomsnittlig rundt dag 10, og selv om et gjennomsnitt krever både tidligere og senere festing også så lurer jeg på hvor realistisk det er. Jeg har 10 dager mellom eggløsning og mens (uten å telle med EL eller første dag mens), og vi er på 8. forsøk nå... 

Anonymkode: 5c589...27a

Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Mener du naturlig forsøk som i PP?

Hvis ja: med regelmessig kort lutealfase hadde jeg forsøkt å styre syklus med hormoner etter 12 mnd prøving. Altså startet med utredning via fastlege. 

Men jeg skjønte ikke helt beregningen din....du skal regne alt fra første dag i mens.

Dette kan du også enkelt se på blodprøve hos legen :) 

Skrevet

Jeg har tidligere blitt gravid med lutealfase på 10 dager, så det er fullt mulig ☺️👌🏼

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (58 minutter siden):

Mener du naturlig forsøk som i PP?

Hvis ja: med regelmessig kort lutealfase hadde jeg forsøkt å styre syklus med hormoner etter 12 mnd prøving. Altså startet med utredning via fastlege. 

Men jeg skjønte ikke helt beregningen din....du skal regne alt fra første dag i mens.

Dette kan du også enkelt se på blodprøve hos legen :) 

Lutealfase regnes fra dagen etter EL til dagen før mens... Selve syklusen er regelmessig på rundt 29 dager, men sen eggløsning. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har 10 dager lutealfase og pleier å spotte 10 dpo og 11 dpo kommer mens. 

På pp8 så kom ikke spottingen på 10dpo og 11 dpo var test positiv 😊

Hadde symptomer flere dager før det også, men trodde det var mens på vei 🤷🏻‍♀️

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Lutealfase regnes fra dagen etter EL til dagen før mens... Selve syklusen er regelmessig på rundt 29 dager, men sen eggløsning. 

Det vet jeg :)

Poenget mitt var at man følger hele syklusen hver måned for å se om det regelmessig er avvik, og blodprøve for å se om det stemmer.

Så funn hos gyn.

Gyn forholder seg til første dag i siste mens på sjekk. 

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (18 timer siden):

Det vet jeg :)

Poenget mitt var at man følger hele syklusen hver måned for å se om det regelmessig er avvik, og blodprøve for å se om det stemmer.

Så funn hos gyn.

Gyn forholder seg til første dag i siste mens på sjekk. 

Ja, men nå spør jeg jo ikke om hva gyn sjekker eller hva han ser etter, men om man kan bli gravid på egenhånd med en lutealfase i litt minste laget... :klo: 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Niny skrev (18 timer siden):

Jeg har 10 dager lutealfase og pleier å spotte 10 dpo og 11 dpo kommer mens. 

På pp8 så kom ikke spottingen på 10dpo og 11 dpo var test positiv 😊

Hadde symptomer flere dager før det også, men trodde det var mens på vei 🤷🏻‍♀️

Dette gir meg håp! 🙏 

Skrevet

Men hvis du er litt bekymret, noe jeg også var, så kan jeg anbefale Wild Yam. Prøvde 2 sykluser å ta det fra EL til mens, og fikk 12 dager lutealfase begge syklusene. Orket ikke å prøve det igjen denne syklusen og skulle igjen være 10 dager.. Men ble gravid 😊 

Passert 5+0 så ikke kjemisk heller, noe jeg har opplevd 2 stk av. Da har jeg sett antydning til svak strek 9-11 dpo, uten stigning, mens kom da inntil en dag forsinket. 

Var til gynekolog for noe annet i januar, og spurte om dette også. Hin svarte at kun hvis jeg mistet flere ganger ville jeg få progesteronstøtte. Lutealfase på 10 dager var bare fint 🤷🏻‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
Niny skrev (5 minutter siden):

Men hvis du er litt bekymret, noe jeg også var, så kan jeg anbefale Wild Yam. Prøvde 2 sykluser å ta det fra EL til mens, og fikk 12 dager lutealfase begge syklusene. Orket ikke å prøve det igjen denne syklusen og skulle igjen være 10 dager.. Men ble gravid 😊 

Passert 5+0 så ikke kjemisk heller, noe jeg har opplevd 2 stk av. Da har jeg sett antydning til svak strek 9-11 dpo, uten stigning, mens kom da inntil en dag forsinket. 

Var til gynekolog for noe annet i januar, og spurte om dette også. Hin svarte at kun hvis jeg mistet flere ganger ville jeg få progesteronstøtte. Lutealfase på 10 dager var bare fint 🤷🏻‍♀️

Men fikk du tidligere eggløsning da eller bare lengre syklus? Jeg får ikke eggløsning før CD20-21, derfor kort lutealfase.. Mensen kommer jevnt og trutt når den skal komme, ish 😔

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men fikk du tidligere eggløsning da eller bare lengre syklus? Jeg får ikke eggløsning før CD20-21, derfor kort lutealfase.. Mensen kommer jevnt og trutt når den skal komme, ish 😔

Alltid hatt eggløsning mellom cd 16 og cd 20. Tempet så ved nøyaktig når. Det betyr ikke at lutealfasen er kort bare pga EL kommer senere enn det som er "standard". 

Jeg prøvde Dong Quai fra mens til EL for å få EL tidligere med det virket ikke for meg. Wild Yam gjorde bare at jeg fikk 2 dager mer fra EL til når mens kom 😊

Endret av Niny
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men nå spør jeg jo ikke om hva gyn sjekker eller hva han ser etter, men om man kan bli gravid på egenhånd med en lutealfase i litt minste laget... :klo: 

Ah, jeg tenkte dere kom til å vurdere hjelp etter 12 mnd - beklager misforståelsen :) 

Svaret er jo kanskje på spørsmålet ditt.

Det kan være hundre andre grunner eller ingen til at det tar litt tid. 

Det er også vanlig å sjekke lutealfasetid hos fastlege om man har avvik.

Bare info etter erfaring, men ser du stusser og synes det er OT. Så da er svaret «noen blir det». Som med alt annet. Og noen må ha hjelp.  

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

Ja!! Vi fikk det til, men det tok litt tid - ca 1 år🙏🏻🙏🏻

Anonymkode: eec4d...1a2

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Må oppdatere her (jeg er TS): Vi er gravide! :bolledeig:12 DPO i dag, IKM var i går og jeg fikk positiv tidlig-test i går kveld! :bolledeig: Jeg hadde ikke troa på denne runden siden jeg hadde SÅ troa på forrige runde og ble SÅ skuffa, men når jeg var 10dpo,  dagen før mens, slo det meg at jeg ikke har hatt en eneste murr i livmor/eggstokk området siden før eggløsning. Jeg har hatt det hveeer PP siden vi begynte prøvingen. Jeg turte ikke håpe helt likevel, men spottingen uteble også - den bruker å starte 10dpo. Og i går var det enda ingenting så jeg tuuurte å ta en test - og AKKURAT nå, i dette øyeblikk, så er jeg gravid! 😭❤️ 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må oppdatere her (jeg er TS): Vi er gravide! :bolledeig:12 DPO i dag, IKM var i går og jeg fikk positiv tidlig-test i går kveld! :bolledeig: Jeg hadde ikke troa på denne runden siden jeg hadde SÅ troa på forrige runde og ble SÅ skuffa, men når jeg var 10dpo,  dagen før mens, slo det meg at jeg ikke har hatt en eneste murr i livmor/eggstokk området siden før eggløsning. Jeg har hatt det hveeer PP siden vi begynte prøvingen. Jeg turte ikke håpe helt likevel, men spottingen uteble også - den bruker å starte 10dpo. Og i går var det enda ingenting så jeg tuuurte å ta en test - og AKKURAT nå, i dette øyeblikk, så er jeg gravid! 😭❤️ 

Gratulerer såååå mye, så sykt koselig!! 😭❤️ 

Jeg har en liiiitt kort lutealfase selv (10-12 dager) så er litt spent på om dette kan by på utfordringer når vi skal starte med prøvingen. Er positiv frem til det eventuelt skulle vise seg å bli problematisk 😎

Anonymkode: 1940f...a7e

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer så masse TS! Jeg hadde murringer lenge før akkurat som når mensen skal komme. Var kun at spottingen ikke kom på 10dpo som gjorde at jeg tok en test 11dpo som var positiv 🥰 

Der ser du! Gratulerer igjen! Nyt tiden før kvalmen slår inn 🙈😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gratulerer såååå mye, så sykt koselig!! 😭❤️ 

Jeg har en liiiitt kort lutealfase selv (10-12 dager) så er litt spent på om dette kan by på utfordringer når vi skal starte med prøvingen. Er positiv frem til det eventuelt skulle vise seg å bli problematisk 😎

Niny skrev (59 minutter siden):

Gratulerer så masse TS! Jeg hadde murringer lenge før akkurat som når mensen skal komme. Var kun at spottingen ikke kom på 10dpo som gjorde at jeg tok en test 11dpo som var positiv 🥰 

Der ser du! Gratulerer igjen! Nyt tiden før kvalmen slår inn 🙈😂

Tusen takk! ❤️ Det føles helt surrealistisk enda, trodde ærlig talt ikke det skulle skje med det første :sjokkbla:  Det er så forskjellig, for her har murringer tydeligvis vært et tegn på kommende mens 🤭 

Jeg tok nylig blodprøver også for å sjekke progesteron, og skal egentlig sjekke østrogen i nesteuke 😅  Er det vits? Vurderer å ringe å spørre legen om hun kan sjekke HCG også 😇

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tusen takk! ❤️ Det føles helt surrealistisk enda, trodde ærlig talt ikke det skulle skje med det første :sjokkbla:  Det er så forskjellig, for her har murringer tydeligvis vært et tegn på kommende mens 🤭 

Jeg tok nylig blodprøver også for å sjekke progesteron, og skal egentlig sjekke østrogen i nesteuke 😅  Er det vits? Vurderer å ringe å spørre legen om hun kan sjekke HCG også 😇

Åh koselig, blir så glad av å lese sånne nyheter, selv om jeg ikke kjenner deg haha! Skjønner du er kjempeglad og at det føles surrealistisk❤️ Håper at det går bra for deg, og at spiren sitter helt til en klar for å komme ut!

Jeg ville nok tatt prøven likevel, tror jeg, bare sånn helt for sikkerhetsskyld. Ikke for å skremme deg, men dersom du faktisk har lavt progesteron, så kan det i verste fall medføre en økt risiko for tidlig SA. Dersom det blir påvist lavt progesteron, så kan du få medikamenter som kan bidra til å forhindre dette. Pluss at du kan få testet HCG i samme sleng😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...