AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #1 Skrevet 2. mars 2021 Noen som har vært i samme situasjon? Samboer har lyst å ta mer utdannelse. Han vurderer å ta fagskole heltid i 2 år. For å ta dette må han flytte bort, ca 2 timer reisevei. Faget finnes ikke på deltid, og ingenting nærmere. Jeg ønsker selvsagt at han skal gjøre det, samtidig som jeg er redd for hva det vil gjøre med forholdet. Vi har kjøpt hus og jeg er i full jobb, så jeg kan ikke akkurat være med han. At han kan komme hjem i helgene er fint det, men da mister han jo mye sosialt med studievenner. Vi er i 30 årene. Jeg selv har vært student, og vet hvor kjekt og hardt det kan være, men er glad jeg ikke reiste så mye hjem. Noen som har erfaringer med dette? Anonymkode: f8739...3ab
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #2 Skrevet 2. mars 2021 Jeg tar studie som er 2 1/2 time unna. Jeg har en hybel der, men er hjemme når jeg kan (har ikke fryktelig mye obligatorisk). Jeg er snart 30, å det å ha en studietid som de i tidlig 20 årene orker jeg bare ikke, så jeg har et par venner der, men er sjeldent med på noe særlig. Anonymkode: b2d1f...d0b 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #3 Skrevet 2. mars 2021 Tenker at når man er 30 kan man nesten ikke leve som i studietiden tidlig 20åra. Han bør komme hjem så mye han kan uten at det går utover studiene, viss han vil ta vare på forholdet. Avstandsforhold kan vere hardt Anonymkode: 26096...b93 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #4 Skrevet 2. mars 2021 Fint at han vil ta mer utdanning. Når han er så gammel er han nok mer seriøs, og vil ikke leve som en 22-åring. Så han vil vel komme hjem når han kan. Spør ham hva han tenker? Anonymkode: 605d3...ed4 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #5 Skrevet 2. mars 2021 Jeg har vært inne på samme tanke, men er gift. Jeg ser det som selvsagt at vi vil tilbringe helgene sammen. Jeg skal ikke studere for å delta på fadderuke eller fredagspub, akkurat. Sosialt miljø på studiet trenger man ikke så lenge man har en god kollokviegruppe. Anonymkode: 6f2eb...d61 1
Alvario Skrevet 2. mars 2021 #6 Skrevet 2. mars 2021 Når man tar fagskole som 30 åring ser jeg for meg at det ikke er ett studentmiljø å snakke om. De alle fleste har nok med sitt og sine, og om det skulle være en haug med 18-20 åringer som fester mye sammen, så er han vel gjerne forbi denne fasen uansett og vil komme hjem? 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #7 Skrevet 2. mars 2021 To timer unna er ikke så mye. Mange pendler i perioder selv om de har familie. Dere har ikke barn. Kjør på. Vær på studiestedet mandag-torsdag eller tirsdag-fredag, les masse mens man er der og ha helgene fri hjemme. Deilig. Han bør hoppe i det. Anonymkode: f7e5d...e73 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #8 Skrevet 2. mars 2021 Dere kan møtes på halvveien for middag sammen hver onsdag feks. Anonymkode: f7e5d...e73 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #9 Skrevet 2. mars 2021 Null stress så lenge dere ikke har barn, tenker jeg. Han kan skaffe billig hybel og 2 timer er ikke veldig langt. Anonymkode: 589e5...1cf 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #10 Skrevet 2. mars 2021 Når han er 30 år og han i helgene kan velge mellom å reise hjem til sin samboer eller fylla/quiz/kaffe med 20-åringer, så er vel ikke det så vanskelig? I disse corona-tidene er det uansett ikke så mye sosialt. Han tar uansett utdanning nå for å lære noe, ikke for å få nye venner. Anonymkode: 77922...e3b
Tvist Skrevet 2. mars 2021 #11 Skrevet 2. mars 2021 Har bodd langt unna samboer (så langt at besøk var uaktuelt, i perioder på opp til ett år. Det går fint. Så kan dere glede dere til han er ferdig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå