Gå til innhold

Jente 4,5 sliter med søvn, våken flere timer per natt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

har en jente på 4,5 år som sliter sånn med søvn på natten. Vi har nettopp flyttet i nytt hus, så rommet og alt er nytt, men har vært samme greien i det andre huset

Legger seg fint og sovner rundt 19, jeg sitter alltid der til hun sovner. Sover til rundt 22-24, da våkner hun og jeg må sitte der til hun sovner. Vanligvis går dette fint og hun sover igjen til en gang på natten eller helt til vi skal stå opp. 

Men siste tiden (flere måneder) så våkner hun rundt 22-23 og jeg sitter der til hun sovner, men med en gang jeg beveger en tå for å snike meg ut våkner hun og da er det påan igjen. Tar henne på do gjerne og prøver igjen, men samme greien: hun sovner, jeg skal gå ut, hun våkner (hyler og griner) osv. Holder gjerne på sånn helt til rundt 2-3-4!! Holder på å bli gal.  Noen netter innimellom sovner hun etter den første oppvåkningen og sover litt lengre. Om jeg ligger med henne går det fint, men jeg vil jo helst sove i min Seng

min samboer (ikke pappaen) får ikke gjøre noe ift legging, så er kun jeg som gjelder (ellers er han tipp topp). Er i tillegg gravid og får så utrolig vondt i bekkenet av å ligge med henne i sengen. 

alle holder på å bli gal av lite søvn, hun er sur og grinete ellers og det er jo ikke rart. 

noen som har noen tips? Skal jeg bare sove inne med henne? Hva når babyen kommer, da går jo ikke det? Vanskelig å la samboer ta over for da hyler hun konstant etter meg i flere timer (har prøvd) (han er flink, gjør ikke noe annerledes enn meg)

har prøvd å snakke med henne på dagtid, forklare at vi må sove på natten ellers kan man bli syk osv osv

Anonymkode: d14b5...820

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samsovet og gitt henne den tryggheten hun tydelig viser at hun trenger nå. Et alternativ kan være en madrass på gulvet deres, så hun kan legge seg der. 

Dumt at du legger deg inn til henne fordi dere snart også har en baby. Og da kan du jo ikke ligge der..

Anonymkode: ec234...19c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva om samboeren din sover på sofaen i en periode? Så kan jenta di og du sove i senga deres.

Anonymkode: d23f3...53d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 4,5-åring holder også på sånn. Hun har en del mareritt, nå er hun redd for varulver (!). Vi samsover igjen, er avhengig av å få nok søvn. Da våkner hun ikke på samme måte. 

Anonymkode: ea8af...be4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei!

har en jente på 4,5 år som sliter sånn med søvn på natten. Vi har nettopp flyttet i nytt hus, så rommet og alt er nytt, men har vært samme greien i det andre huset

Legger seg fint og sovner rundt 19, jeg sitter alltid der til hun sovner. Sover til rundt 22-24, da våkner hun og jeg må sitte der til hun sovner. Vanligvis går dette fint og hun sover igjen til en gang på natten eller helt til vi skal stå opp. 

Men siste tiden (flere måneder) så våkner hun rundt 22-23 og jeg sitter der til hun sovner, men med en gang jeg beveger en tå for å snike meg ut våkner hun og da er det påan igjen. Tar henne på do gjerne og prøver igjen, men samme greien: hun sovner, jeg skal gå ut, hun våkner (hyler og griner) osv. Holder gjerne på sånn helt til rundt 2-3-4!! Holder på å bli gal.  Noen netter innimellom sovner hun etter den første oppvåkningen og sover litt lengre. Om jeg ligger med henne går det fint, men jeg vil jo helst sove i min Seng

min samboer (ikke pappaen) får ikke gjøre noe ift legging, så er kun jeg som gjelder (ellers er han tipp topp). Er i tillegg gravid og får så utrolig vondt i bekkenet av å ligge med henne i sengen. 

alle holder på å bli gal av lite søvn, hun er sur og grinete ellers og det er jo ikke rart. 

noen som har noen tips? Skal jeg bare sove inne med henne? Hva når babyen kommer, da går jo ikke det? Vanskelig å la samboer ta over for da hyler hun konstant etter meg i flere timer (har prøvd) (han er flink, gjør ikke noe annerledes enn meg)

har prøvd å snakke med henne på dagtid, forklare at vi må sove på natten ellers kan man bli syk osv osv

Hun våkner fordi du sitter der når hun sovner. Dere må øve på å ikke sitte der, det er hun moden nok til. Bare gi nok støtte og kos og gå inn, men gå også ut igjen.

For hver gang hun er i en lett søvnfase vil hun våkne til og sjekke om du er der. Dersom du ikke er der ved innsovning vil det bedre seg.

Lykke til! 

• Liker 3
Skrevet

Legg en madrass på gulvet hos dere og la henne ligge der.

Jentungen her holdt på litt sånn da hun var litt yngre enn din. Jeg blir mannevond av å bli vekket hele natta, det blir ikke hyggelig verken for andre eller for meg. Så vi hadde madrass på vårt gulv med beskjed om at hun kunne komme og legge seg der hvis hun var stille. Bråket hun og vekket oss med vilje ble hun fulgt tilbake til eget rom (vi hadde noen netter med hyling, ja). Skal sies at rommene er vegg i vegg, på ingen måte langt unna.

Funket fint hos oss. Vi sov bedre alle mann, og det hendte at hun ikke kom inn til oss etter hvert fordi hun visste at hun kunne, virket det som. Husker ikke når hun sluttet, hun er 15 nå og det er MANGE år siden hun kom inn sist... 

Jeg ville valgt den løsningen dere alle kan leve med som gir mest mulig søvn til alle. Det er midlertidig, hun kommer ikke til å drive sånn når hun er 15 ;) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er problemet at hun er redd? Siden hun vil at du skal sove med henne?

Har hun prøvd å sovne (alene) til lydbok?

Hvordan er det om hun har barnevakt?

Har dere snakket om hva hun er redd for? Hva med litt lys på? Hører hun stemmene deres fra rommet? Har hun døren oppe? Er hun nærme stuen og soverommet deres?

Har hun fått tømt blæren ordentlig når hun legger seg? Har hun drukket mye rett før leggetid? Våkner hun i forbindelse med lyder? At dere f.eks går på badet, er på vei i seng? Vasker opp?

Har det alltid vært sånn? Eller begynte det etter at du fortalte at du var gravid?

Hvordan er det når hun sover hos sin far? Må han legge seg med henne, eller er det kun deg hun savner?

Anonymkode: 60cf4...663

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er problemet at hun er redd? Siden hun vil at du skal sove med henne?

Har hun prøvd å sovne (alene) til lydbok?

Hvordan er det om hun har barnevakt?

Har dere snakket om hva hun er redd for? Hva med litt lys på? Hører hun stemmene deres fra rommet? Har hun døren oppe? Er hun nærme stuen og soverommet deres?

Har hun fått tømt blæren ordentlig når hun legger seg? Har hun drukket mye rett før leggetid? Våkner hun i forbindelse med lyder? At dere f.eks går på badet, er på vei i seng? Vasker opp?

Har det alltid vært sånn? Eller begynte det etter at du fortalte at du var gravid?

Hvordan er det når hun sover hos sin far? Må han legge seg med henne, eller er det kun deg hun savner?

Anonymkode: 60cf4...663

Hun sier ikke at hun er redd, bare at hun vil være med meg eller ikke sove alene

ikke prøvd å sovne til lydbok, mulig vi kan prøve dette! Takk 🙂 

har ikke barnevakt, isåfall er det hos mormor og da sover hun med de

lys har hun på, hun sier hun er redd for å sove alene. Jeg forklarer at hun aldri er alene, at vi er her og passer på selvom vi kanskje er i stuen osv. hun sover i 1 og vi i 2 etg. 

går alltid på do, våkner ikke i forbindelse med lyder. Naboen pusser opp og de virkelig bråker og hun sover helt fint gjennom det mellom 19-22

alltid vært sånn dessverre 

hos faren sover hun med han. Han har kun ett-roms leilighet så han legger seg alltid sammen med henne..

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! 

er ikke aktuelt at samboer sover på sofaen, det går ikke ift søvn og jobb.

madrass nedenfor sengen har vi prøvd, men blir samme greien. Hyling og skriking pga hun vil ligge med meg (les inni omtrent)

er ikke aktuelt å ha henne i vår seng da vi har brukt laang tid på å i det hele tatt få henne til å sovne i sin seng

Alternativet blir vel at vi fortsetter med å trøste og roe, for så å gå ut, inn, ut, inn ut osv. Blir det for vanskelig så får jeg vel bare sove i hennes seng? Hva annet kan man gjøre, kan jo ikke være våken flere timer hver natt, det går ikke for hverken hun eller oss 😣😣 

AnonymBruker
Skrevet

Kan det ha noe å si at når hun er hos faren så legger han seg med henne? Pga han bare har et rom (ettroms)

I kveld var hun helt utrøstelig pga jeg ikke ville LIGGE i sengen men sitte når hun skulle legge seg. Er det fordi at hun egentlig vet at jeg går ut når hun er sovnet? Og at hun vil jeg skal ligge for da tror hun at jeg faktisk legger meg? 
gjorde jeg en bjørnetjeneste av å legge meg med henne i sengen i går??

blæ, kjenner jeg holder på å gå på veggen med alt dette styret.. 

det gikk fint for en uke siden, da kunne jeg bare følge henne i seng igjen på natten, gå ut å si god natt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan det ha noe å si at når hun er hos faren så legger han seg med henne? Pga han bare har et rom (ettroms)

I kveld var hun helt utrøstelig pga jeg ikke ville LIGGE i sengen men sitte når hun skulle legge seg. Er det fordi at hun egentlig vet at jeg går ut når hun er sovnet? Og at hun vil jeg skal ligge for da tror hun at jeg faktisk legger meg? 

det gikk fint for en uke siden, da kunne jeg bare følge henne i seng igjen på natten, gå ut å si god natt 

Les innlegget mitt igjen, jeg har svart på det du lurer på her det oppe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en 3-åring som har vært som ditt barn, når barnet sovner mens du er der vil det anta at du er der når de våkner. Hver fase med lett søvn vil de våkne til og reagere om du ikke lenger er der, denne oppvåkningen skjer ikke om du ikke er der ved innsovning, for da er alt det samme.

Hun er for stor til at dere sover i samme seng, faren bør sove på stua og hun i sengen selv.

Ved neste legging går du ut av rommet, men ikke i en annen etasje. Roper hun svarer du, men ikke på åpenbar mas.

Legger du deg ned i senga vil hun våkne enda oftere om natta 

Hun er stor nok til å takle og forstå at hun skal sovne selv. Gi det ei uke med tålmodighet og mye kos.

AnonymBruker
Skrevet
Mnjah skrev (2 timer siden):

Vi har en 3-åring som har vært som ditt barn, når barnet sovner mens du er der vil det anta at du er der når de våkner. Hver fase med lett søvn vil de våkne til og reagere om du ikke lenger er der, denne oppvåkningen skjer ikke om du ikke er der ved innsovning, for da er alt det samme.

Hun er for stor til at dere sover i samme seng, faren bør sove på stua og hun i sengen selv.

Ved neste legging går du ut av rommet, men ikke i en annen etasje. Roper hun svarer du, men ikke på åpenbar mas.

Legger du deg ned i senga vil hun våkne enda oftere om natta 

Hun er stor nok til å takle og forstå at hun skal sovne selv. Gi det ei uke med tålmodighet og mye kos.

Takk for svar. Men hvrodan kan jeg gå ut når hun virkelig hyler? Jeg går ut, hun hyler, jeg går inn, roer ned, går ut osv. holder seriøst på å bli gal 😵

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for svar. Men hvrodan kan jeg gå ut når hun virkelig hyler? Jeg går ut, hun hyler, jeg går inn, roer ned, går ut osv. holder seriøst på å bli gal 😵

Hun hyler fordi hun alltid får viljen sin til slutt. Så du må bare stå i det og roe henne ned og gå inn og ut til hun sovner. Og dette må du stå i over tid. Hun er gammel nok til å forstå det du sier til henne. 

Om hun bare hyler er det protest, det kan til dels ignoreres, er det gråt skal du inn og trøste. Er det rop kan det også ignoreres, men vis at du er i nærheten ved å svare. Hver gang du går ut sier du «god natt, sov godt, vi sees I morgen». 

Anonymkode: ddef5...3de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

At hun hyler er et følelsesutbrudd hun selv har, hun må få reagere - men høres ut som hun vet at hyling gjør at du gir opp. Så ikke gi opp. Du får vondt av å ligge i sengen hennes, hvorfor skal du da gjøre det?

Vil hun at du ligger der så sier du hvorfor du ikke kan. «Mamma får vondt av å ligge i den lille sengen din.» - så viser du samtidig at du respekterer dine egne kroppslige grenser. 

Dere må få orden på det her før det kommer en baby. Slutt å sitte ved innsovning og som støtte ved overganger. Våkner hun om natta kan du gå inn og legge teppe over og si god natt, nå skal mamma sove i sin seng. Ved ingen støtte ved innsovning vil støtte ved oppvåkning som oftest bli redusert. Som en søvn-dame sa om babyer som sovner med foreldrene sine og våkner alene: tenk deg at du sovner senga di Og våkner på badet...

AnonymBruker
Skrevet
On 3/2/2021 at 9:21 AM, AnonymBruker said:

Hei!

Ville samsovet en stund. Kanskje du kan dra bort et par netter, mens samboeren din passer henne på natt. 

Anonymkode: 6076b...891

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville samsovet en stund. Kanskje du kan dra bort et par netter, mens samboeren din passer henne på natt. 

Anonymkode: 6076b...891

Hvorfor skal moren reise bort? Hun må jo bare stå i det og så vil dette fungere. Når datteren ikke vet om moren sitter der eller om hun kan hyle seg til at moren blir liggende, så ligger jo utfordringen her. 

Anonymkode: ddef5...3de

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 20.00):

Ja, det tror jeg. Hun vil helst at du ligger i sengen med henne, og i går gjorde du det. I dag vil du ikke det, men hvorfor skal hun slå seg til ro med det? Du la deg med henne i går, så muligheten er der, ikke sant? Og hvis hun vil at du ligger der mer enn du vil at du ikke ligger der, trenger hun ikke gjøre annet enn å være mer utholdende enn deg, og så blir det som hun vil.

Hun er gammel nok til å se sammenhengen mellom at hun hyler og at du gir deg. Jo flere ganger du lar henne hyle for å så gi deg, jo mer utholdende vil hun bli. Om du ikke orker stå på ditt, er det bedre at du lar henne få det som hun vil med en gang, så hun ikke får rutine med å hyle til hun får det som hun vil. 

Jeg tenker at hun er stor nok til å forstå om du etablerer en ny rutine. Forklar at fra nå skal du si god natt og gå ut, og så skal hun sovne selv. Du er rett utenfor, men du skal ikke sitte inne på rommet. Og så følger du tilbake i seng hver gang hun kommer ut. Om hun hyler, kan du si fra døra at mamma er her, men nå skal hun sove. Hun skal være trygg på at du er der, men hun trenger ikke umiddelbar trøst om hun protesterer.

Kanskje er det bedre at samboeren din etablerer denne rutinen siden hun er så vant til at du gir deg, men da må du ikke overta uansett. Kanskje du til og med skal gå ut av huset, så hun vet at du faktisk ikke kan komme. Dette hvis du tror han er bedre i stand til å stå stødig gjennom protestene til rutinen er etablert. 

Skrevet

Du kjenner barnet ditt. Hvordan er gråten hennes? Er hun oppriktig redd? Jeg er vanligvis ganske "hard" og bestemt/konsekvent i oppdragelsen, men da jentene her i huset var 4 år var de ikke klare for å sove i en annen etasje enn oss. De var oppriktig redde begge to (fem år mellom dem, så det var ikke samtidig). Vi tolket det som noe vi måtte stå i først, men skjønte etter hvert at det faktisk ikke var verken trass eller for å være vanskelig, men at de faktisk syntes det var oppriktig skummelt å ha trappa mellom dem og oss.

Har dere et ledig rom i en av etasjene dere eller hun kan sove midlertidig på, og heller ta kampen når hun faktisk er nær dere?

Det er ikke godt å være livredd, det er ihvertfall ikke lett å sove da og å bare snu seg rundt og sove videre hvis man våkner. Så er hun faktisk redd (det er ikke lett for en 4-åring å sette ord på), så ville jeg funnet en annen løsning enn hardt mot hardt. Evt vært "hard" på at hun faktisk må ligge på den madrassen på gulvet uten å hyle, enten der eller i egen seng - og brukt kampen på det. Er hun redd burde madrassen på gulvet hos dere være "nok", og man kan faktisk forlange at hun ikke hyler der. Men er hun livredd på rommet sitt fordi hun er langt unna dere og føler seg ensom synes jeg ikke man kan ta akkurat den fighten om å bli på rommet. Men hun kan ha som krav å være stille på deres rom!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen 🙌🏻 Igår fulgte jeg henne tilbake, trøstet og satt med hennne til hun holdt på å sovne, da sa jeg at jeg skal gå ut å rydde/vaske og gjøre litt husarbeid. Gjorde det sikkert 3 ganger før hun sovnet helt mens jeg var på vaskerommet. Da sov hun til kl 4 i egen seng 🙂 vi har lagt en madrass nedenfor vår seng hun kan ligge på om hun våkner ilø natten, der la hun seg helt fint uten en lyd og sov videre til vi skulle stå opp. 

tror det funker best for oss om det fortsetter så bra 🤞🏻 Har ingen problem med at hun ligger på madrass nedenfor oss ilø natten, så lenge jeg får ligge i min seng å sove og at hun ligger i sin seng til etter vi har sovnet. Er vi våken tar vi kampen i hennes seng 🙂 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...