Gå til innhold

Mat i barnehagen- hva tenker dere om dette ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.utdanningsnytt.no/foreldresamarbeid-forste-steg-mat-i-barnehagen/foreldre-skaper-matkaos-i-barnehagen/272294

1. Det det tar 4 år å utdanne en ernæringskokk

2. Det er mangel på kokker allerede- så det er ikke mulig å få til

3. Er foreldre villige til å betale ekstrs for at en  med spesialkompetanse på mat skal ansettes i bhg? 

Allergier, religiøse hensyn og intoleranser er ok dersom det er dokumentert av lege.

Ut over det mener jeg foreldre da selv bør sende med mat.

Har en mor som jobbet med mat til barn i bhg i en årrekke. Vanlige allergier som cøliaki og melk gikk fint med gode rutiner.

Men så ballet det på seg med vegan, vegetar- ikke ditt og mer av datt.

Hun ble så stresset og redd for å gjøre feil at hun ble syk av det.  Det er et veldig stort ansvar.

Det endte med at denne bhg avviklet ordningen med mat servert- og alle måtte over på medbragt matboks.

Anonymkode: 3b144...17c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at matboks får være bra nok. Hvis lønn og sosiale kostnader for en kokk er 500 000, og den kostnaden skal fordeles på 50 barn, blir det 10 000 kr i året per barn. Ikke så bra for de med lav inntekt. 

Anonymkode: b21ec...afe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen min datter gikk gi, betalte vi 100kr mer pr mnd enn de andre bhg i kommunen. Da fikk barna to varmmat måltider i uken pluss frukt måltidet. Hadde med frokost og lunsj selv (lunsjen utgikk de to dagene med varmmat). 

Jeg jobbet selv i en bhg der det ballet på seg som du skriver over med lavkarbo, vegansk og "trolig" allergier mot det meste. Det funket overhodet ikke og det endte med at bhg krevde legeerklæring og det ble ansatt en fast bare til måltid. Riktignok ikke ernæringsfysiolog, men da slapp i allefall de ansatte å bruke av tiden med barna. Kostpengene økte også, men foreldrene syns det var greit når det ikke gikk utover barna. 

Anonymkode: a8ee9...b39

AnonymBruker
Skrevet

Stå gjerne på for å få inn kokk tilbake i barnehagen. Når det er sagt mener jeg at det ikke er mangel på kompetanse, men tid, økonomi og ressurser som er årsak til at barnehagen ikke kan tilrettelegge for alle slags dietter. Barnehagelærere har kosthold som en del av utdannelsen også kunnskaper om ulike religioners regler i forhold til mat. Men vi har ikke tid eller materiell til å tilfredstille alle foreldrenes ulike behov for selvrealisering gjennom mat. Der jeg jobber krever vi dokumentasjon fra lege. Medisinske årsaker gir selvsagt grunn for tilrettelegging. Religiøse ønsker skal også etterkommes. Men ellers, velkommen til kokk i barnehagen slik at pedagogene kan arbeide med barns utvikling fremfor å tilberede en rekke ulike retter av økologisk, foodmap, lovcarb, paleo, osv. 

Anonymkode: 2e541...508

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...