Gå til innhold

barn som er stygge i munnen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei.

vi har kommet i en ond sirkel og barnet mitt på 8 år sier veldig mye stygt til oss foreldre når h*n blir sint og er gretten osv. 

Det går i bitch, dritt, jævla dritt, hater deg ol. nesten hver dag/krangel/uenighet.

Er det noen som har gode tips til hvordan vi kan snu trenden? Dette har blitt en uvane. Det at h*n blir sint og sur til tider er jo greit, men det er språkbruken vi reagerer på..  I dag innførte jeg "ingen mobil neste dag" dersom h*n kaller meg noe... Håper det kan hjelpe, men ta gjerne imot andre/bedre tips.

Anonymkode: 54ba0...d15

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa «du kan få gule tenner av å banne» har ikke hørt et banne ord siden 🤭🙈

Anonymkode: f4a45...cd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg sa «du kan få gule tenner av å banne» har ikke hørt et banne ord siden 🤭🙈

Anonymkode: f4a45...cd1

den tviler jeg min 8 åring går på :P 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Seksåringen her kom hjem og hadde lært «drittsekk» og å vise fingeren på skolen. Vi forklarte én gang hva det betydde og hvorfor det var uakseptabelt, og at hen ikke får bruke disse eller annet i samme spennende kategori hverken hjemme eller ute. Etterpå har det vært rett i trappen hver eneste gang - hvilket bare ble tre ganger. 

Vi vet at hen pr nå kan mange flere stygge ord, men hen bruker dem ikke. Vi har også snakket om at det er HELT GREIT å kunne sånne ord (det ER jo faktisk språk det også), men at det IKKE er normalt å bruke dem annet enn i komplett ekstreme situasjoner. 

Anonymkode: 1645c...84d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hmm.. få tips å få her.. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

hmm.. få tips å få her.. 

😮 

Anonymkode: 2a8c9...3d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har 1.klassingen lært mange nye ord.

- En dag kom han hjem og sa pikken

-en dag kom han hjem og sa hold kjeft...

Jeg tror de sier disse ordene mye pga alder. Her ser det ut som at om vi viser misnøye med slike ord og slår ned på de, så øker de i omfang.... da blir det gøy å si fordi det kommer reaksjoner.

Litt usikker på hva som er beste strategi for å få bort stygt språk, problemet er vel at stygt språk er mer utbredt overalt. Vi så på 71 grader Nord her en dag, deltakerne bannet og sa mange stygge ord.

Anonymkode: ae750...62e

AnonymBruker
Skrevet

Vi fjerner 50 kr fra sparebøssa for hvert banneord. Har vel skjedd tre ganger på et år. 

Anonymkode: 53b41...8b5

• Liker 1
Skrevet

Hva er så farlig av at han banner? Dere banner garantert selv iogmed han også banner, slutter dere så slutter han, jævla enkelt 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi fjerner 50 kr fra sparebøssa for hvert banneord. Har vel skjedd tre ganger på et år. 

Anonymkode: 53b41...8b5

Da må dere jo legge inn penger for hver uke eller måned som går så han også får belønning av å ikke si det. At dere tar bort penger etter kun 3 ganger på et helt år synes jeg er helt forkastelig.... 

Skrevet

Jeg ville startet med to ting. Det ene er å gjenta at den typen språk vil jeg ikke høre. Det er lov å være sint, men det er ikke lov å kalle andre stygge ting når man er sint. Jeg ser du skriver at dette skjer nettopp når barnet er sint og da tror jeg det er lurt å vise forståelse for barnets følelser og situasjon samtidig som man veileder barnet i hva som er en mer hensiktsmessig reaksjon. Vi har ikke opplevd banning, men har et barn som en periode rundt samme alder gjerne rotet og dyttet ting over ende i sinne og hvor vi også måtte jobbe litt med hva som er akseptable og hensiktsmessige reaksjonsmønstre når man blir sint. Om barnet fremdeles ikke slutter ville jeg sagt at da får barnet ta seg en tur ut av rommet, roe seg ned og heller komme tilbake når han/hun kan snakke normalt/pent til oss. Jeg tror også det er viktig å rose barnet når det snakker pent. Som forelder har man lett for å gi negativ oppmerksomhet ved uønsket atferd og så ikke gjøre noen ting når barnet oppfører seg som man vil, for da er jo alt i orden. I stedet tenker jeg det er viktig å også vise barnet at man legger merke til at det gjør en innsats og gi dem positiv oppmerksomhet for det. "I dag har jeg lagt merke til at du ikke har bannet til meg, det setter jeg veldig pris på."

Rent personlig ville jeg ikke gått for fjerning av ukelønn og andre ting som ikke har noe som helst med selve atferden å gjøre. Jeg har mer tro på å lære barn forståelse for og regulering av egen atferd heller enn straff, men jeg har stor forståelse for at man blir frustrert og bruker det man har.

Viktigst av alt tror jeg er å tenke over eget språk og gå foran med godt eksempel. Det er vanskeligere å venne barn av med å bruke stygge ord hvis man selv slenger inn banneord både her og der og jeg tror ikke alltid foreldre er klar over hvordan de selv snakker hvis enkelte ikke så pene ord er helt naturlige for dem å si. Det er ikke nødvendigvis de verste ordene man selv bruker, men det kan være nok til å skape et miljø hvor barnet oppfatter at sånt er greit å si.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Galdhøpiggen skrev (5 timer siden):

Hva er så farlig av at han banner? Dere banner garantert selv iogmed han også banner, slutter dere så slutter han, jævla enkelt 👍

Det er jo ikke banning som i å si "faen". Dette går jo på at ungen kaller foreldrene for stygge ting, som "bitch" og "jævla dritt". Kan ikke tenke meg at foreldrene går rundt hjemme og kaller hverandre for slike ting. Har heller ingen tro på at "bitch" er noe foreldrene går rundt og sier. Dette er jo uakseptabel oppførsel. Dessuten så lærer faktisk unger ting utenfor hjemmet og altså. 

Anonymkode: c6e3c...1cb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo ikke banning som i å si "faen". Dette går jo på at ungen kaller foreldrene for stygge ting, som "bitch" og "jævla dritt". Kan ikke tenke meg at foreldrene går rundt hjemme og kaller hverandre for slike ting. Har heller ingen tro på at "bitch" er noe foreldrene går rundt og sier. Dette er jo uakseptabel oppførsel. Dessuten så lærer faktisk unger ting utenfor hjemmet og altså. 

Anonymkode: c6e3c...1cb

Det er slik de gjør i den alderen, de synes slikt er tøft. Bare lat som ikke noe, blir dere irriterte på det er det bare moro for han. Han er nok helt sikkert veldig glad i dere og mener ikke noe vondt med det, de er bare slik en periode 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

hei.

vi har kommet i en ond sirkel og barnet mitt på 8 år sier veldig mye stygt til oss foreldre når h*n blir sint og er gretten osv. 

Det går i bitch, dritt, jævla dritt, hater deg ol. nesten hver dag/krangel/uenighet.

Er det noen som har gode tips til hvordan vi kan snu trenden? Dette har blitt en uvane. Det at h*n blir sint og sur til tider er jo greit, men det er språkbruken vi reagerer på..  I dag innførte jeg "ingen mobil neste dag" dersom h*n kaller meg noe... Håper det kan hjelpe, men ta gjerne imot andre/bedre tips.

Hadde jeg blitt kalt jævla bitch eller fått et "hater deg!" som svar på noe jeg hadde sagt til ungen, hadde det ikke blitt noe mobil eller pad på ei uke. Jeg hadde slått ned på det med én gang, og selvfølgelig forklart tydelig hvorfor det er uakseptabelt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Capybara skrev (20 minutter siden):

Hadde jeg blitt kalt jævla bitch eller fått et "hater deg!" som svar på noe jeg hadde sagt til ungen, hadde det ikke blitt noe mobil eller pad på ei uke. Jeg hadde slått ned på det med én gang, og selvfølgelig forklart tydelig hvorfor det er uakseptabelt.

Enig med deg, det er helt uakseptabelt og man må slå ned på det nå. Ikke overse det det er så tafatt og man lærer ikke barna noe av det. Barna trenger at foreldrene er den motparten som de vil treffe i andre sosiale miljøer. Da må foreldrene reagere adekvat og fortelle hvordan det oppleves å bli snakket til på den måten. Samtidig må barnet få konsekvenser slik at det lærer at den slags oppførsel ikke gagner barnet. 

Anonymkode: 2e870...3d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

takker for gode tips :) i går var dagen fin og jeg så at h*n tok seg sammen og lot være å si stygge ting den ene gangen h*n ble sint..  så det med mobilen fungerte første dagen. jeg har forklart hvorfor og at jeg ikke kan godta å bli snakket slik til.. det jeg ikke gjorde var å rose barnet ved endt dag.. det må jeg huske i dag :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...