DanielLange Skrevet 2. mars 2021 #1 Skrevet 2. mars 2021 Hei, Jeg har nå surret meg inn her, og selv om jeg innser at jeg er på "kvinneguiden" er jeg sikker på at flere av dere har vært i samme båt. Så, jeg ønsker litt råd av de som har vært her jeg er nå. Nybakt pappa med sønn på 7 måneder (blir 8 måneder 11. Mars). Vi legger guttungen mellom 19:00 - 20:00 en gang, og han sover som regel uavbrutt frem til 01:00 (av og til våkner han rundt 00:00) og får første flaske for natten, neste flaske er rundt 05:00 - 07:00. (Han er flaske baby, da samboeren min sin melkeproduksjon dessverre sluttet etter rundt tre måneder) Jeg fant tidlig ut at jeg ikke klarer å legge meg før første mating på natten er blitt gjennomført (01:00), enten ved at han vekkes i ett tiden eller våkner selv. Problemet mitt er at dersom jeg legger meg 00:00, fordi jeg rett og slett blir for sliten og trøtt til å være våken til første mating, tolker hodet mitt det som at dette kun er en powernap, og jeg er lys våken etterpå. Gjerne i flere timer og ofte en stund etter andre mating. Jeg er også redd for at dersom jeg legger meg tidligere (22:00 - 23:00), så kommer jeg heller ikke til å havne i dyp nok søvn til at hodet mitt tolker dette som noe annet enn en powernap. Og dersom jeg legger meg 23:00, og guttungen våkner og må ha mat 00:00 er jeg like langt. Det er jo selvsagt veldig frustrerende da jeg gjerne ønsker å fungere noenlunde oppegående dagen etter. Så, har noen tips til hva som fungerer? Jeg har tidligere prøvd å bare ligge i sengen for å se om jeg døser av igjen, men da ligger jeg bare våken i flere timer. Var jeg dum for å legge meg tidlig fordi jeg hadde en ønsketenkning om at jeg kom til å få sove etterpå? Ja, tror det. Hilsen lys våken pappa etter en "powernap"
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #2 Skrevet 2. mars 2021 Legg deg med ungen, så du få 5-6 timer før første mating. Det går an å fungere på. Og kanskje du sover litt tl senere. Anonymkode: 126e0...82c
DanielLange Skrevet 2. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 2. mars 2021 (endret) 57 minutter siden, AnonymBruker said: Legg deg med ungen, så du få 5-6 timer før første mating. Det går an å fungere på. Og kanskje du sover litt tl senere. Anonymkode: 126e0...82c Skulle gjerne gjort det, men er dessverre ikke trøtt når han legger seg. Noen ganger våkner han etter én time og trenger trøst, samt at han kan våkne opp til flere ganger på kvelden før han finner roen skikkelig (Dette skjer ikke ofte vel og merke), så det går ikke an å planlegge. Så dersom jeg da eventuelt skal legge meg når han gjør, får jeg jo bare en powernap da og. Ofte har jeg også jobbing på kveldene, så det går heller ikke (jobber hjemmefra). Endret 2. mars 2021 av DanielLange Måtte korrigere meg selv.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #4 Skrevet 2. mars 2021 Sånn har min mann det også, helt likt. Han må legge seg i 00-01 tiden, for hvis han legger seg før han er trøtt så ligger han å tvinner tomler og får aldri sove. Det resulterer i at han sjeldent klarer å ta morgener og jeg må ta de selv. Kanskje du kan få litt hjelp til å sove, som feks sove tabletter? Så får mammaen ta seg av nettene med mating? Det er bare to flasker pr natt og det er jo veldig greit. Vi har 4-5 matinger per natt og jeg tar alle selv pga mannens sovevaner. Anonymkode: e22b2...724
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #5 Skrevet 2. mars 2021 DanielLange skrev (2 timer siden): Skulle gjerne gjort det, men er dessverre ikke trøtt når han legger seg. Noen ganger våkner han etter én time og trenger trøst, samt at han kan våkne opp til flere ganger på kvelden før han finner roen skikkelig (Dette skjer ikke ofte vel og merke), så det går ikke an å planlegge. Så dersom jeg da eventuelt skal legge meg når han gjør, får jeg jo bare en powernap da og. Ofte har jeg også jobbing på kveldene, så det går heller ikke (jobber hjemmefra). Må også si at "power naps" på natten er for mange veldig vanlig etter at det kommer barn til verden. Det er vanskelig å sovne igjen etter mating, så må man gjerne en tur på do, og så er man lys våken i flere timer. Derfor er det viktig at dere hjelper hverandre og lar dere få hvile litt på dagtid, bytte litt på det.. Anonymkode: e22b2...724 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #6 Skrevet 2. mars 2021 De sier vel at unger over 6 mnd ikke trenger å ammes på natt - så da trenger de vel ikke flaske heller? Så flaska klokka 1 kan avvennes. Anonymkode: 25213...df2 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #7 Skrevet 2. mars 2021 Er ikke samboeren din i permisjon? Da kan vel hun ta seg av de 2 flaskene på natten? Anonymkode: 8184a...8a8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #8 Skrevet 2. mars 2021 Er du i pappaperm? Kanskje dere kan dele på det, og legge seg på eget rom annenhver natt så du får sovet ut? Da baby her var 7 1/2 mnd så begynte pappaen i pappaperm, da tok vi også avvenning på natt. Pr da våknet vår bare 1 gang rundt 3-4-tiden, så vi hadde bare 1 nattamming å kutte. Men jeg ville nok prøvd å kutte den første flasken først. Virker tiltak kanskje å prøve men her tok det 3 dager som mange sier, så var virkelig verdt det Anonymkode: 2f01c...c6a 1
Rosa Sitron Skrevet 2. mars 2021 #9 Skrevet 2. mars 2021 Jeg har ikke annet å si enn at det går over. Er tøft mens det står på. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #10 Skrevet 2. mars 2021 Det er slitsomt mens det står på, nå blir det gjerne verre og verre frem til ti mnd før det snur en periode. For meg så er trøsten at jeg sover ofte effektivt når jeg har stort underskudd på søvn. Så det går på ett vis. Har ingen råd eller quick fix for deg. Sliter med mye av det samme, får ikke sove før første oppvåkning er unnagjort. Sovner jeg blir jeg liggende våken på natt. Dette er min andre, for meg ble det denne gangen enklere å bare godta at slik er det en periode. Det går over for de fleste. Anonymkode: 0f592...8c8
DanielLange Skrevet 2. mars 2021 Forfatter #11 Skrevet 2. mars 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Sånn har min mann det også, helt likt. Han må legge seg i 00-01 tiden, for hvis han legger seg før han er trøtt så ligger han å tvinner tomler og får aldri sove. Det resulterer i at han sjeldent klarer å ta morgener og jeg må ta de selv. Kanskje du kan få litt hjelp til å sove, som feks sove tabletter? Så får mammaen ta seg av nettene med mating? Det er bare to flasker pr natt og det er jo veldig greit. Vi har 4-5 matinger per natt og jeg tar alle selv pga mannens sovevaner. Anonymkode: e22b2...724 Ønsker ikke å begynne på sovetabletter eller noe slikt, da jeg er redd jeg ikke skal kunne stille opp dersom noe alvorlig faktisk skjer. Så det blir nok bare at jeg må lære av meg selv, og holde meg til det jeg har sagt til meg selv at jeg aldri går til sengs før han har fått første måltidet. Det var egentlig noe jeg sa til meg selv og fruen for en stund siden, men i går natt var jeg så sliten og trøtt at jeg gav etter. Ble kraftig smekk på pung. Dersom din mann føler det er dust at det er slik, så får du si til din mann at han ikke er alene. ❤️ Jeg har også automatisk tatt på meg jobben med mating om natten, da fruen bruker lang tid på å sovne. Generelt faller jeg kjappere til ro og sovner som regel umiddelbart, bare jeg får mer enn én time. Jeg spretter også nærmest instinktivt opp av sengen når det kommer den minste lyd fra han, ofte uten at samboeren min merker noe. 8 hours ago, AnonymBruker said: Må også si at "power naps" på natten er for mange veldig vanlig etter at det kommer barn til verden. Det er vanskelig å sovne igjen etter mating, så må man gjerne en tur på do, og så er man lys våken i flere timer. Derfor er det viktig at dere hjelper hverandre og lar dere få hvile litt på dagtid, bytte litt på det.. Anonymkode: e22b2...724 Det er vi veldig flinke på, med mindre fruen begynner på jobb tidlig på morgenen. Dersom hun begynner tidlig sover jeg jo når guttungen tar første hvil. Det reddet meg i dag. Men når fruen begynner på jobb på ettermiddagen veksler vi med hvem som står opp, og hvem som kan sove litt lengre. 8 hours ago, AnonymBruker said: De sier vel at unger over 6 mnd ikke trenger å ammes på natt - så da trenger de vel ikke flaske heller? Så flaska klokka 1 kan avvennes. Anonymkode: 25213...df2 Ja, det er vel noe slikt, og tror ikke det er lenge før vi skal begynne med avvenning. Skal til helsestasjonen på 8. måneders kontroll snart, så da får vi vel noen råd og slikt der. Men jeg mener det er rundt denne tiden vi skal begynne å prøve å gå over til vann om natten. 4 hours ago, AnonymBruker said: Er ikke samboeren din i permisjon? Da kan vel hun ta seg av de 2 flaskene på natten? Anonymkode: 8184a...8a8 Hun var i permisjon frem til nå nylig, nå er hun tilbake i arbeid. Det er veldig forskjellig når hun jobber dag og kveld. Hun har også veldig vanskelig for å falle i søvn, så jeg har tatt på meg den oppgaven. Merker også at jeg spretter automatisk ut av sengen som et skudd når han trenger mat eller trøst om nettene, jeg tenker ikke engang før jeg er ute av sengen. Så jeg har ingenting imot å gjøre de tingene da jeg generelt faller lett tilbake til søvn igjen når jeg har fått sovet 2-3 timer, problemet er når jeg sover én time, da nekter kroppen å sovne igjen. 4 hours ago, AnonymBruker said: Er du i pappaperm? Kanskje dere kan dele på det, og legge seg på eget rom annenhver natt så du får sovet ut? Da baby her var 7 1/2 mnd så begynte pappaen i pappaperm, da tok vi også avvenning på natt. Pr da våknet vår bare 1 gang rundt 3-4-tiden, så vi hadde bare 1 nattamming å kutte. Men jeg ville nok prøvd å kutte den første flasken først. Virker tiltak kanskje å prøve men her tok det 3 dager som mange sier, så var virkelig verdt det Anonymkode: 2f01c...c6a Jeg har et litt uvanlig arbeidsforhold, jeg jobber fulltids freelance. Så jeg er hjemme 24/7, noe som for så vidt er veldig behagelig i disse tider med tanke på korona. Jeg har fastlønn men jobber ikke hver dag, så vi får fint dagene til å gå rundt. Generelt så faller jeg til ro umiddelbart bare jeg får sove mer enn én time ad gangen. Fruen har også veldig vanskelig for å falle til ro, så jeg har automatisk tatt på meg den oppgaven. Noe jeg ikke har noe imot da jeg nærmest instinktivt spretter opp av sengen dersom det er noe, ofte uten at hun våkner. Regner med vi begynner å kutte ned på første flasken veldig snart da det er "tid" for det nå. Så det blir jo bedre. 4 hours ago, Rosa Sitron said: Jeg har ikke annet å si enn at det går over. Er tøft mens det står på. Det vet jeg! Og det er jeg glad for, bare slitsomt når man står opp i det 😅 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er slitsomt mens det står på, nå blir det gjerne verre og verre frem til ti mnd før det snur en periode. For meg så er trøsten at jeg sover ofte effektivt når jeg har stort underskudd på søvn. Så det går på ett vis. Har ingen råd eller quick fix for deg. Sliter med mye av det samme, får ikke sove før første oppvåkning er unnagjort. Sovner jeg blir jeg liggende våken på natt. Dette er min andre, for meg ble det denne gangen enklere å bare godta at slik er det en periode. Det går over for de fleste. Anonymkode: 0f592...8c8 Yeah, må jo bare kvie meg med det å bite i det sure eplet. Men er aldri feil å spørre om råd blant de som har vært her før meg, så følte jeg måtte prøve. Du får holde ut du også, det er jo magisk med de små så det er jo verdt det. Dette er min første, men om 2-3 år kommer det en/ei til og selv om jeg ikke vet hvordan neste kommer til å bli, tar jeg jo noe av erfaringen med meg videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå