Gå til innhold

Venninne som deler private ting med kjæreste osv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en nær venninne jeg er utrolig glad i, men har lagt merke til at hun forteller private ting vi snakker om til kjæresten og familien hennes. 

Ved to anledninger har det glippet ut spørsmål fra både kjæresten og et familiemedlem om «hvordan det går med xxx». Helt spesifikke, konkrete ting jeg har delt med venninnen min i fortrolighet som jeg ikke ønsker at verken hennes familiemedlemmer eller kjæreste skal vite om meg. 

Har spurt henne om det, men hun nekter for å ha sagt noe. Vi pleier ikke snakke sammen på telefon og møtes ute for å gå tur og slikt for tiden, så det er ikke mulig at de kan ha overhørt det heller. 

Jeg synes det er veldig ukomfortabelt å møte på enkelte av hennes familiemedlemmer og kjæreste når de vet så spesifikke og private ting om meg som jeg ikke vil dele med «ukjente folk». 

Nå har jeg ikke kjæreste selv akkurat nå, men har tidligere absolutt ikke fortalt mine tidligere kjærester om ting venninner forteller meg i fortrolighet og heller ikke til øvrige familiemedlemmer. 

Er dette slik man må regne med? At kjærester til venninner også må vite xxx eller synes dere at dette er merkelig? Får en litt ekkel følelse av det hele og merker jeg ikke klarer å stole på henne, men overdriver jeg? Forteller dere private ting om gode venninner til kjæreste/mødre/fedre/søstre/brødre?

Anonymkode: b837e...6c8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker forresten også at det at hun sier hun ikke har sagt noe tyder på at hun vet det ikke er helt innafor? For hun kunne jo vært ærlig om det og sagt at hun var lei for det, og at det ikke vil skje igjen.. Tenker jeg. Føler jo litt på at hun heller kommer til å be de passe på hva de sier til meg i fremtiden. Det er ikke slik at vi snakker om private ting hele tiden altså. Mesteparten av samtalene er om trivielle ting, men føler bare at jeg må begrense meg og sile ut informasjon jeg ikke bil skal komme på «avveie» i fremtiden og det er litt synd.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en nær venninne jeg er utrolig glad i, men har lagt merke til at hun forteller private ting vi snakker om til kjæresten og familien hennes. 

Ved to anledninger har det glippet ut spørsmål fra både kjæresten og et familiemedlem om «hvordan det går med xxx». Helt spesifikke, konkrete ting jeg har delt med venninnen min i fortrolighet som jeg ikke ønsker at verken hennes familiemedlemmer eller kjæreste skal vite om meg. 

Har spurt henne om det, men hun nekter for å ha sagt noe. Vi pleier ikke snakke sammen på telefon og møtes ute for å gå tur og slikt for tiden, så det er ikke mulig at de kan ha overhørt det heller. 

Jeg synes det er veldig ukomfortabelt å møte på enkelte av hennes familiemedlemmer og kjæreste når de vet så spesifikke og private ting om meg som jeg ikke vil dele med «ukjente folk». 

Nå har jeg ikke kjæreste selv akkurat nå, men har tidligere absolutt ikke fortalt mine tidligere kjærester om ting venninner forteller meg i fortrolighet og heller ikke til øvrige familiemedlemmer. 

Er dette slik man må regne med? At kjærester til venninner også må vite xxx eller synes dere at dette er merkelig? Får en litt ekkel følelse av det hele og merker jeg ikke klarer å stole på henne, men overdriver jeg? Forteller dere private ting om gode venninner til kjæreste/mødre/fedre/søstre/brødre?

Jeg mener klart nei.

Men ikke alle er enige med meg. Det var en tråd om samme tema for ikke så lenge siden, og der var det forbausende mange som mente at det var helt akseptabelt å dele alt med sin samboer/ektemann - inkludert ting som de hadde fått beskjed om å ikke dele med noen. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Da må du bare slutte å dele ting med henne du ikke vil at andre skal vite

Anonymkode: c29a8...ba8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er helt vanlig er min erfaring. De fleste liker ikke å ha begrensninger for hva de kan snakke med kjæresten/ektefellen om. Jeg tar for gitt at info jeg gir mine venner kan gå videre til deres partnere.

Anonymkode: f0bb0...608

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

For å forsvare henne litt; det er ikke så lett å holde alt skjult når en bor sammen. En venninne kan jo ikke ringe til meg å forvente at jeg eller samboer skal forlate boligen, liksom..  Da må hun eventuelt skrive det på melding, eller ta det når vi er alene. 

Jeg hadde jo blitt veldig skeptisk selv, om samboer hadde forlatt hjemmet under en telefonsamtale. Jeg hadde da ikke tenkt automatisk at 'det var sikkert bare hemmelig prat med en kompis'... 

Anonymkode: b1dd8...9af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For å forsvare henne litt; det er ikke så lett å holde alt skjult når en bor sammen. En venninne kan jo ikke ringe til meg å forvente at jeg eller samboer skal forlate boligen, liksom..  Da må hun eventuelt skrive det på melding, eller ta det når vi er alene. 

Jeg hadde jo blitt veldig skeptisk selv, om samboer hadde forlatt hjemmet under en telefonsamtale. Jeg hadde da ikke tenkt automatisk at 'det var sikkert bare hemmelig prat med en kompis'... 

Anonymkode: b1dd8...9af

Hun har jo kun tatt opp slikt når de alikevel var alene, da blir det feil av venninne å dele med andre. 

Jeg ville passet på å aldri si ting jeg ikke ville delt med alle til denne venninnen da hun er lekk som en sil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er en jævla uting at en del ikke klarer å forstå at ting blir sagt i fortrolighet! Selv om jeg og kjæresten fortrolige, forstår jeg jo at vennene mine og familien min ikke nødvendigvis ønsker å dele ting de sier til meg med han også, derfor videreformidler jeg ikke ting vi snakker om under fire øyne til han.

Anonymkode: 3d3ec...d98

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er etter min erfaring ganske vanlig å dele ting med en kjæreste selv om det blir fortalt i fortrolig helt. Øvrige familiemedlemmer syns jeg blir for mye. Men da vet du at du ikke kan dele ting med denne venninnen. Jeg har selv ting jeg gjerne skulle delt med mine venninner, men jeg stoler ikke på at de ikke forteller det videre ved en glipp

Anonymkode: 7e7b8...1e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen ting kan man si til kjæreste og familie, men det meste er ting som kun er ment for deg og venninna.

Du får slutte med å fortelle henne dine mest private ting som du ikke vil at andre skal vite.

Hun løy deg opp i ansiktet. Det er enda værre. For meg ville det vært stort rødt flagg.

Anonymkode: 76342...7a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At venner deler med sine samboere og ektefeller (langvarige forhold!) forventer jeg nesten. Antar bare at de forteller. 

Anonymkode: 301de...e5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg deler alt med kjæresten og det går jeg ut fra at andre gjør også. Helt ok!

Anonymkode: f0e1a...e32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Derfor "faser jeg ut" venninner som får seg kjæreste. Ønsker å velge selv hvem som skal vite personlige ting om meg.

Anonymkode: 01143...fb4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis du kjenner at der går grensa så må hun respektere det. Noen hadde ikke brydd seg men det gjør du og det er forståelig. Du må fortelle henne at det du sier er sagt i fortrolighet og mellom dere to, hvis hun fortsatt da ikke kan holde det for seg selv så bør du ikke dele tankene dine med henne lenger. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg viderebringer ikke andres hemmeligheter til mannen min. Hvis jeg hadde gjort det vil jeg si at jeg i det minste hadde hatt ansvaret for at han ikke bragte det videre.

Du må rett og slett bare gå ut fra at alt du forteller henne blir delt med andre. Jeg beklager, men jeg kan ikke se at det er noe annet å gjøre. Hun er ikke tett.

• Liker 2
Gjest Chroma
Skrevet

Gode venner deler ikke slikt med kjæresten sin. I mine øyne er ikke dette en god venninne du kan dele private ting med. 

Skrevet

I utgangspunktet er det overhode ikke greit! Jeg forteller ikke kjæresten om mine venninners hemmeligheter, det er mellom oss.

Men om det er noe jeg skal hjelpe med og jeg trenger råd så er han min «go to»-person. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er dårlig gjort av henne, og jeg ville ikke hatt en sånn venninne. Det som er sagt i fortrolighet har hun ingen rett til å fortelle videre til kjæresten eller andre. Overrasket over å se at så mange her inne synes det er ok. 

Anonymkode: 518b2...090

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I min vennegjeng så vet vi at det meste blir delt med kjæreste/ samboer hjemme, men det er også en selvfølge at samboer ikke tar opp dette med vedkommende eller sier det videre. Noen ganger er det fint å kunne bruke samboer litt som psykolog, bare for å ikke sitte inne med masse hemmeligheter alene. 

Anonymkode: bc103...514

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Derfor "faser jeg ut" venninner som får seg kjæreste. Ønsker å velge selv hvem som skal vite personlige ting om meg.

Anonymkode: 01143...fb4

Det kommer til å bli vanskelig og ensomt for deg, for de fleste mennesker får seg kjæreste, samboer eller ektefelle.

Anonymkode: f0bb0...608

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...