Gå til innhold

Tannlege er latterlig dyrt (spesielt når man er ufør)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 23.50):

De har endret reglene på dette ganske nylig, det er latterlig vanskelig å få det igjennom. Spesielt hvis "munntørrhet" ikke er den første bivirkningen listet på medisiner - og det er det jo aldri. Tidligere eller pågående spiseforstyrrelser og en haug andre sykdommer som kan gi dårlige tenner er heller ikke nødvendigvis dekket lenger, og det er litt av en søkeprosess. 

Men noe må vi jo ofre så de rikeste skal få betale litt mindre skatt .

Anonymkode: c11a9...768

Dette stemmer ikke. Graden av munntørrhet kan måles ved salivasjonstest. At man bruker et visst medikament har aldri i seg selv gitt grunnlag for refusjon. Tannlegen må dokumentere munntørrhet i journalen (uavhengig av hva som forårsaker det). 
Ligger spyttsekresjonen under et gitt nivå over tid, kvalifiserer det til refusjon, uavhengig av om det er medikamenter eller naturlig variasjon eller sykdom som forårsaker munntørrheten.

Det er veldig mange år siden tannleger måtte søke HELFO før behandling kunne igangsettes. Tannlegen gjør en vurdering, utfører behandling, pasienten betaler en egenandel og restbeløpet sendes via direkte oppgjør til HELFO. Tannlegen må da selvsagt ha en korrekt diagnose som er dokumentert i journal, dersom HELFO  ber om innsyn.

Anonymkode: a2795...94d

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker

4000,- på 2 år er da ikke så galt. Her har regningen ligget på 12 000,- i året lenge. Takk Gud for at jeg forrige uke fikk diagnosen Sjøgrens syndrom, og nå kan få dekket tannlege 🙏

Anonymkode: d3cbe...54d

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

4000,- på 2 år er da ikke så galt. Her har regningen ligget på 12 000,- i året lenge. Takk Gud for at jeg forrige uke fikk diagnosen Sjøgrens syndrom, og nå kan få dekket tannlege 🙏

Sjøgrens syndrom ligger så vidt jeg vet ikke på SMT-listen, i tilfelle vil du ha rett på refusjon pga nedsatt spyttsekresjon. Har du hatt tilstrekkelig nedsatt spyttsekresjon over tid, ville du også tidligere hatt grunnlag for refusjon, uavhengig av Sjøgrens. Nedsatt salivasjon må uansett måles, og dokumenteres i tannlegejournalen. 

Du må også være klar over at du trolig vil måtte betale en egenandel, da nær samtlige tannleger, både offentlig og privat, har høyere takster enn HELFO sine refusjonstakster.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sjøgrens syndrom ligger så vidt jeg vet ikke på SMT-listen, i tilfelle vil du ha rett på refusjon pga nedsatt spyttsekresjon. Har du hatt tilstrekkelig nedsatt spyttsekresjon over tid, ville du også tidligere hatt grunnlag for refusjon, uavhengig av Sjøgrens. Nedsatt salivasjon må uansett måles, og dokumenteres i tannlegejournalen. 

Du må også være klar over at du trolig vil måtte betale en egenandel, da nær samtlige tannleger, både offentlig og privat, har høyere takster enn HELFO sine refusjonstakster.

Kommer til å få dekket rundt 65 %. Kan få helt gratis, men må da gå et annet sted, det er ikke ønskelig. 

AnonymBruker
Smeltemann skrev (3 minutter siden):

Det er dyrt for alle det.

Rart ikke det har vært fokus på å få det under egenandel. 

De prøver, men det blir stemt ned. Ingen vil ta regningen. Bedre tannleger og kjevespesialister tjener over 1 mill. 

Anonymkode: 98ff5...1c7

Annonse

Gjest Smeltemann
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De prøver, men det blir stemt ned. Ingen vil ta regningen. Bedre tannleger og kjevespesialister tjener over 1 mill. 

Det er vel det samme som leger å spesialistene det.

Vil tro private tannklinikker tjener vesentlig bedre. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å få tannhelse inn i egenandelordningen er beregnet å koste 12 milliarder per år i flg denne artikkelen: https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/09/16/195610068/hoyre-om-offentlig-tannhelse-til-alle-12-milliarder-kroner-er-et-stort-belop Høres jo ikke så mye ut - fordelt på 2 625 000 lønnsmottakere.

Anonymkode: 35830...cac

AnonymBruker
Spicymami skrev (På 1.3.2021 den 23.16):

Nei det er ikke usympatisk. Å være voksen koster penger. Tannlegen gjør ikke en knøttliten jobb. Det er avansert og det koster naturligvis mye penger. Hadde du tatt sjekk en gang i året for 500 lappen så hadde du sluppet 4000kr nå

Rart da at leger som operer hjerte, hjerne og alle andre kompliserte organer og prosedyrer, det er gratis opp til frikort. For et patetisk argument. 

-------------
Forstår deg godt TS! Ufattelig at tanntenner ikke er en del av kroppen! 

Anonymkode: 5d210...1c7

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Rart da at leger som operer hjerte, hjerne og alle andre kompliserte organer og prosedyrer, det er gratis opp til frikort. For et patetisk argument. 

-------------
Forstår deg godt TS! Ufattelig at tanntenner ikke er en del av kroppen! 

Anonymkode: 5d210...1c7

Det er gratis fordi skattepenger finansierer det, så alle skattebetalere betaler indirekte for det. 

Personlig synes jeg at akuttbehandling og undersøkelse burde være gratis eller forholdsvis billig. Men hvis alt skulle bli gratis så ville alle ha dyre behandlinger som kroner og implantater gratis, noe jeg ikke synes skattebetalere skal finansiere i stor grad.

Anonymkode: 24251...59e

Gjest theTitanic
Spicymami skrev (På 1.3.2021 den 23.16):

Nei det er ikke usympatisk. Å være voksen koster penger. Tannlegen gjør ikke en knøttliten jobb. Det er avansert og det koster naturligvis mye penger. Hadde du tatt sjekk en gang i året for 500 lappen så hadde du sluppet 4000kr nå

En sjekk koster ikke 500. Og er d hull og småfix så blir det fort litt.  

Det er fler enn uføre som syntes tannlege er dyrt. Trengs krone eller rotfylling så er det mange tusen. Når alderen øker kan det påløpe store utgifter. Det er folk som ikke kan fikse alvorlige tannproblemer fordi de ikke har råd, så det er et tema for diskusjon. 

theTitanic skrev (1 minutt siden):

En sjekk koster ikke 500. Og er d hull og småfix så blir det fort litt.  

Det er fler enn uføre som syntes tannlege er dyrt. Trengs krone eller rotfylling så er det mange tusen. Når alderen øker kan det påløpe store utgifter. Det er folk som ikke kan fikse alvorlige tannproblemer fordi de ikke har råd, så det er et tema for diskusjon. 

Jo det gjør det... jeg betalte 499 for sjekk for noen uker siden i oslo sentrum. En sjekk er ikke noe man fikser hull på. Da er det med vanlig rens

AnonymBruker
Spicymami skrev (Akkurat nå):

Jo det gjør det... jeg betalte 499 for sjekk for noen uker siden i oslo sentrum. En sjekk er ikke noe man fikser hull på. Da er det med vanlig rens

Ikke verst. Billigste sjekk jeg har tatt er 799. 

Anonymkode: 81ae9...df8

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Få hjemmesykepleien til å levere piller til deg - da er det gratis. Sjekk en gang i året og alt som følger med. Kan også få time imellom om det er noe :) Det får jeg. 
Eller så er det vel bare å spare..

Anonymkode: 8e87b...914

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Få hjemmesykepleien til å levere piller til deg - da er det gratis. Sjekk en gang i året og alt som følger med. Kan også få time imellom om det er noe :) Det får jeg. 
Eller så er det vel bare å spare..

Anonymkode: 8e87b...914

Man kan ikke bare «få»hjemmesykepleien til dette. Man må søke kommunen, som ev. kan fatte et vedtak etter en vurdering.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 23.12):

Sukk. Ikke vært hos tannlegen på 2 år, men innser nå at det er lurt å gå minst en gang i året. 
Måtte rense endel, fjerne tanntein og få på beskyttelsesgreier hvor jeg hadde skadet emaljen og hadde endel syreskader. Alt dette til over 4 000 kr(!!!). Ny time neste mandag og er redd det også blir en formue! 

Jeg får utbetalt 17 000 i mnd hvor jeg betaler til sammen 11 000 for husleie, strøm og alle faste utgifter som abonnenter til sammen. Så skal jo resten gå til mat, klær i ny og ne når man trenger noe nytt, hygiene, hente resepter og betale. Er jeg heldig klarer jeg å spare 2 000 - 3 000 i mnd, men det er ikke ofte. 

Det er rett og slett ufattelig at en ting som tenner ikke blir dekt slik som andre ting på kroppen gjør hvor bare egenandel betales. Vil si at tennenes funksjon er utrolig viktig og mer viktig enn mange andre ting vi har på kroppen vår. 

Dette tannlegebesøket kommer til å merkes godt på økonomien min de neste eller mange månedene. 
Som om man ikke var nok bekymret over økonomien sin og fremtiden sin fra før av.... Er til å bli deprimert av.

Hilsen ung kvinne i slutten  av 20-årene. Ufør grunnet sterk PTSD og schizofreni

Anonymkode: e75dd...422

Uff, skjønner godt problemet 😟 Jeg er ganske sikker på at du kan få dekket noe av nav siden du er ufør og faktisk ikke har penger igjen til tannlege? Du har krav på hjelp. Eller så kan du snakke om det med tannlegen. Tannlegen kan sende direkteoppgjør med HELFO vet du

Anonymkode: 483f0...159

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 23.26):

Tannlege er dyrt, men tenk hvor ille alternativet ville vært da? Vi har tilgang til høyt utdannede mennesker som fikser det som fikses kan, og du har inntekt til å betale med. Min tannlegeregning kom på sånn rundtomkring 6000 totalt, det er klart det svir i lommeboka når inntekta er lav, men som sagt, jeg er glad det er et problem som med enkelhet kan fikses av kyndige mennesker. Det er deilig å kunne tygge igjen 😁

Anonymkode: bf145...d60

Mine tenner koster rundt 200 000,- til sammen. Jeg fikk dekket 50 000,- av HELFO. Jeg måtte få fastlegen til å sende en erklæring på sykdommen min som gjorde tennene ødelagt til tannlegen så ordnet tannlegen resten med HELFO. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Uff, skjønner godt problemet 😟 Jeg er ganske sikker på at du kan få dekket noe av nav siden du er ufør og faktisk ikke har penger igjen til tannlege? Du har krav på hjelp. Eller så kan du snakke om det med tannlegen. Tannlegen kan sende direkteoppgjør med HELFO vet du

Helfo gir kun refusjon etter gitte kriterier. Uførhet og dårlig råd alene kvalifiserer ikke til refusjon av tannlegeutgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...