AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #21 Skrevet 1. mars 2021 Spicymami skrev (Akkurat nå): Alle har sine forklaringer men til syvende og sist er det eget ansvar å ta vare på tennene og hvis man ikke gjør det så må man betale for behandlingen. Hva er løsningen mener du? At alle som ikke vil bruke 4000kr på tannlege skal få gratis behandling? Tannlege er IKKE lagt inn i budsjettet for oss som er uføre på minstesats og mange av oss tar medisiner osv som ikke er bra for tennene. Vi går ikke til tannlege fordi det er for dyrt for oss, men er en gruppe som TRENGER TANNLEGEHJELP mer enn mange andre. Anonymkode: c7fb5...59b 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #22 Skrevet 1. mars 2021 ^Når jeg først er i gang, det kommer antakeligvis også til å gagne deg selv å slippe å betale for tannlege etter frikort. Du kommer ikke til å betale spesielt mye mer i skatt, og sånn heads up, du betaler skatt for en haug veier, en haug skoler, en haug helsevesenordninger du aldri kommer til å benytte deg av. Det kalles fellesskap. Du kommer heller ikke til å tape noe på at befolkningen generelt får bedre tannhelse. Anonymkode: c11a9...768 1
Milky Skrevet 1. mars 2021 #23 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er løsningen. Løsningen er å putte tannhelse under offentlig helsevesen. Det vil også gagne tannleger, da de slipper å være selvstendig næringsdrivende og vil få en sikrere jobb. Ikke minst vil det gagne folkehelsen generelt, og en friskere befolkning er jo alltid bra. Anonymkode: c11a9...768 Tror ikke tannlegene klager. De er private og kan derfor ta den prisen de tar, å få den lønna de får. Sikker jobb har de, tannlege er noe samfunnet alltid vil ha behov for 3
tussi84 Skrevet 1. mars 2021 #24 Skrevet 1. mars 2021 Jeg er enig i at tannlege er dyrt. Drt burde gått under frikortgrensen det også, for tenner er like mye helse som resten av kroppen. Evt kunne man hatt et eget beløp for tannbehandling, og etter man passerte den summen fikk enn gratis tannlege resten av året. Det jeg derimot ikke er enig i, er at du ikke har råd til dette. Du sier at hvis du er heldig så får du spart 2000 til 3000 kr i mnd. Da har du fint råd til å gå til tannlegen. Jeg vet om uføre som ikke kan spare noen ting i mnd, som må snu på hver krone for å få det til å gå rundt. De går i klær til de blir ødelagte, fordi dem ikke har råd til å kjøpe seg noe nytt. Når de endelig må ha noe nytt så går det utover ting som medisiner eller mat den måneden. Skulle hvitevarer ryke, da er det gi bort på finn som gjelder eller kredittkort. Alt handler om å bare eksistere, og må de til tannlegen må de søke nav om økonomisk stønad til dette. Du skal være glad for at du har mulighet til å spare.. 8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #25 Skrevet 1. mars 2021 Ja, tannlege er forferdelig dyrt. Jeg har siden i fjor høst hatt utgifter på godt over 20.000 kr pga behandling av kronisk gingivitt og marginal peridontitt med rens (og jeg skal ha enda flere behandlinger), og jeg har gått årlig til tannlege hele livet, men tydeligvis har det ikke gingivitten blitt oppdaget hos noen av dem. Det er fordi det ser ganske fint ut i tillegg til at jeg er veldig ung, men de har så lang utdannelse at de burde forstå at det ikke er normalt at det silblør bare de pirker borti det. Jeg får det heldigvis dekket pga sykdom, for hvis ikke hadde jeg tapt ekstremt mye penger, og jeg forstår veldig godt frustrasjonen til uføre som ikke har sparepenger og råd til å dekke så store utgifter. Dårlig tannstatus kan gi alvorlige infeksjoner i hjertet blant annet, så det er rart man ikke får dekket en viss prosentandel ihvertfall. Anonymkode: e350b...efb 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #26 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tannlege er IKKE lagt inn i budsjettet for oss som er uføre på minstesats og mange av oss tar medisiner osv som ikke er bra for tennene. Vi går ikke til tannlege fordi det er for dyrt for oss, men er en gruppe som TRENGER TANNLEGEHJELP mer enn mange andre. Anonymkode: c7fb5...59b Har du undersøkt noe av dette? https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-far-du-gratis-tannlege/s/12-95-8529584 Enkelte grupper kan ha rett på gratis tannbehandling, det gjelder blant annet de som går på medisiner som gir munntørrhet. Anonymkode: bf145...d60
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #27 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du undersøkt noe av dette? https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-far-du-gratis-tannlege/s/12-95-8529584 Enkelte grupper kan ha rett på gratis tannbehandling, det gjelder blant annet de som går på medisiner som gir munntørrhet. Anonymkode: bf145...d60 De har endret reglene på dette ganske nylig, det er latterlig vanskelig å få det igjennom. Spesielt hvis "munntørrhet" ikke er den første bivirkningen listet på medisiner - og det er det jo aldri. Tidligere eller pågående spiseforstyrrelser og en haug andre sykdommer som kan gi dårlige tenner er heller ikke nødvendigvis dekket lenger, og det er litt av en søkeprosess. Men noe må vi jo ofre så de rikeste skal få betale litt mindre skatt . Anonymkode: c11a9...768 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #28 Skrevet 1. mars 2021 6 minutter siden, Drizzt said: Ja, tannlegetjenestene i Norge er latterlig dyre og dette medfører til at store grupper i befolkningen får dårligere tannhelse fordi de ikke har råd å kaste titusener av kroner i tannlegekontorene. Dårligere tannhelse fører automatisk til dårligere generell helse. Enorme utgifter for staten som kunne vært spart hadde det vært mer kontroll over tannlegene som setter pris som de vil og ut fra vindens retning. Ikke rart at de som kan reiser til utlandet for å fikse tennene sine istedet for å betale til norske tannleger. latterlig dyre? Sammenlignet med andre land som har inntekter og kostnader på nivå med Norge? Neppe. Den der uttalelse er blottet for kunnskap Anonymkode: dd982...8c7 4
Gjest Acer Skrevet 1. mars 2021 #29 Skrevet 1. mars 2021 Ja , heilt enig i at tanlegetimene er blitt dyre, og undres over hva som ligg til grunn for det ? , Hva er det egentlig som trekker oppover tannlegeprisene. Til samanligning koster det idag mye å gå til tannlegen som timpriser på bilverkstedene. sjøl om kostandene til utstyr etc er høyrere hos eit bilvekst, og dei fleste bilmeknikere har også lang utdannelse. Konskvensen er blitt at mange vegrer seg for å gå til tannelegen før det kanskje er forseint. Idag er det ingen kontrl med hva tannlegene tar seg betalt fort ettersom de har en sjølvkontr. jobb.
Grandidosa83 Skrevet 1. mars 2021 #30 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De har endret reglene på dette ganske nylig, det er latterlig vanskelig å få det igjennom. Spesielt hvis "munntørrhet" ikke er den første bivirkningen listet på medisiner - og det er det jo aldri. Tidligere eller pågående spiseforstyrrelser og en haug andre sykdommer som kan gi dårlige tenner er heller ikke nødvendigvis dekket lenger, og det er litt av en søkeprosess. Men noe må vi jo ofre så de rikeste skal få betale litt mindre skatt . Anonymkode: c11a9...768 Denne enkle ideen om at det finnes en utømmelig kilde til penger hos «de rikeste» må etterhvert kastes på skraphaugen. Kort fortalt står oljepengene for så store skatteinntekter at det kommende fraværet av dem betyr at pengene til «de rikeste» bare vil kunne dekke en brøkdel selv ved en kraftig skatteskjerpelse. For all del; vær for gratis tannhelse, men begynn samtidig å fortell hva man skal kutte. Tiden hvor nordmenn skal kunne gjøre alt vi har lyst til uten å snu på kronene er forbi. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #31 Skrevet 1. mars 2021 2 minutter siden, Skybe said: Ja , heilt enig i at tanlegetimene er blitt dyre, og undres over hva som ligg til grunn for det ? , Hva er det egentlig som trekker oppover tannlegeprisene. Til samanligning koster det idag mye å gå til tannlegen som timpriser på bilverkstedene. sjøl om kostandene til utstyr etc er høyrere hos eit bilvekst, og dei fleste bilmeknikere har også lang utdannelse. Konskvensen er blitt at mange vegrer seg for å gå til tannelegen før det kanskje er forseint. Idag er det ingen kontrl med hva tannlegene tar seg betalt fort ettersom de har en sjølvkontr. jobb. Er det vanskelig å forstå hva som koster? Utstyr, lokale, hygiene artikler, vask av lokale, arbeidskraft: en tannlege + tekniker. En tannlege har studert minst 5 år etter vgs. Anonymkode: dd982...8c7 3
Grandidosa83 Skrevet 1. mars 2021 #32 Skrevet 1. mars 2021 Skybe skrev (6 minutter siden): Ja , heilt enig i at tanlegetimene er blitt dyre, og undres over hva som ligg til grunn for det ? , Hva er det egentlig som trekker oppover tannlegeprisene. Til samanligning koster det idag mye å gå til tannlegen som timpriser på bilverkstedene. sjøl om kostandene til utstyr etc er høyrere hos eit bilvekst, og dei fleste bilmeknikere har også lang utdannelse. Konskvensen er blitt at mange vegrer seg for å gå til tannelegen før det kanskje er forseint. Idag er det ingen kontrl med hva tannlegene tar seg betalt fort ettersom de har en sjølvkontr. jobb. Et høyt kostnadsnivå gjør at alt blir dyrt. Det er en naturlig konsekvens av systemet vi har i Norge. Sånn er det når mye penger skal gå via det offentlige i skatter og avgifter. Vi betaler jo 1400 kr timen for lavprisfrisører også (Cutters: 350,- for 15 min) og de har jo ikke akkurat et hav av utstyr.. 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #33 Skrevet 1. mars 2021 Med tanke på hvor mye som forsvinner inn i bedriften til tannlegen i form av husleie, utstyr, ansatte, skatt osv er ikke prisene dyre, men helt normale. Med mindre ts lider av en sykdom som fører til mye oppkast, er syreskader forårsaker av det man spiser eller drikker. Mye å forebygge der. Feks bruke brus budsjettet hos tannlegen... Anonymkode: f7e7b...a32 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #34 Skrevet 1. mars 2021 Gå til kommunal tannlege. Ufør selv. Noe dekkes, andre ting ikke. Visdomstann kostet meg 2k. Anonymkode: 447a1...74a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #36 Skrevet 1. mars 2021 Ja tannlege er dyrt, men du må lære deg å disponere pengene dine bedre. Du bor alt for dyrt. Du må flytte til et mer rimelig sted slik at du har råd til en buffer. Jeg er så lei av uføre som tror de kan bo for 11 000 kr i måneden. Hilsen ufør som bodde i en storby og valgte å flytte et stykke fra sentrum for å tilpasse utgiftene etter inntekten. Anonymkode: 75555...4f8 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #37 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med tanke på hvor mye som forsvinner inn i bedriften til tannlegen i form av husleie, utstyr, ansatte, skatt osv er ikke prisene dyre, men helt normale. Med mindre ts lider av en sykdom som fører til mye oppkast, er syreskader forårsaker av det man spiser eller drikker. Mye å forebygge der. Feks bruke brus budsjettet hos tannlegen... Anonymkode: f7e7b...a32 Syreskader trenger på ingen måte å skyldes at man har tømt i seg litervis med brus daglig eller har bulimi! Anonymkode: c7fb5...59b 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #38 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har blitt utsatt for grovt seksuelt misbruk, derfor gikk det 15 år hvor jeg ikke gikk til tannlegen. Fordi jeg kom ikke engang inn, uten å få angstanfall. Jeg har og hatt 2 svangerskap med ekstrem svangerskapskvalme i hele svangerskapet. Kastet og opp veldig mye i barndommen, reaksjon på misbruket. Så tennene mine er ikke så bra, gikk ikke til tannlegen før smertene var skikkelig ille. Og valgte å trekke istedenfor å rotfylle. Og rotfylle er helt umulig, jeg kan ikke sitte så lenge. Nå ble jeg ufør i fjor, er 45 år. Og bør komme meg til tannlegen igjen, men jeg har jo overhodet ikke penger til det. Anonymkode: 55165...38d Hvordan har du klart å lage 2 barn med dine traumer? Hvordan har du klart å gjennomgå 2 svangerskap når du ikke greide å gå til tannlegen på 15 år, fikk du ikke angstanfall på svangerskapskontroller og under fødslene? Og hvordan har du hatt økonomi til å oppfostre disse barna når du overhodet ikke har råd til å fikse tennene dine? Jeg spør ikke fordi jeg er usympatisk eller dømmende men, jeg lurer oppriktig talt. Anonymkode: 21960...da4 7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #39 Skrevet 1. mars 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Med tanke på hvor mye som forsvinner inn i bedriften til tannlegen i form av husleie, utstyr, ansatte, skatt osv er ikke prisene dyre, men helt normale. Med mindre ts lider av en sykdom som fører til mye oppkast, er syreskader forårsaker av det man spiser eller drikker. Mye å forebygge der. Feks bruke brus budsjettet hos tannlegen... Anonymkode: f7e7b...a32 Ja.. helt utrolig at man må forklare folk hvorfor tannlege koster. Tyder på de er vant til at staten spanderer Anonymkode: dd982...8c7 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #40 Skrevet 1. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvordan har du klart å lage 2 barn med dine traumer? Hvordan har du klart å gjennomgå 2 svangerskap når du ikke greide å gå til tannlegen på 15 år, fikk du ikke angstanfall på svangerskapskontroller og under fødslene? Og hvordan har du hatt økonomi til å oppfostre disse barna når du overhodet ikke har råd til å fikse tennene dine? Jeg spør ikke fordi jeg er usympatisk eller dømmende men, jeg lurer oppriktig talt. Anonymkode: 21960...da4 Man klarer det man vil klare. Anonymkode: dd982...8c7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå