Gå til innhold

Tannlege er latterlig dyrt (spesielt når man er ufør)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sukk. Ikke vært hos tannlegen på 2 år, men innser nå at det er lurt å gå minst en gang i året. 
Måtte rense endel, fjerne tanntein og få på beskyttelsesgreier hvor jeg hadde skadet emaljen og hadde endel syreskader. Alt dette til over 4 000 kr(!!!). Ny time neste mandag og er redd det også blir en formue! 

Jeg får utbetalt 17 000 i mnd hvor jeg betaler til sammen 11 000 for husleie, strøm og alle faste utgifter som abonnenter til sammen. Så skal jo resten gå til mat, klær i ny og ne når man trenger noe nytt, hygiene, hente resepter og betale. Er jeg heldig klarer jeg å spare 2 000 - 3 000 i mnd, men det er ikke ofte. 

Det er rett og slett ufattelig at en ting som tenner ikke blir dekt slik som andre ting på kroppen gjør hvor bare egenandel betales. Vil si at tennenes funksjon er utrolig viktig og mer viktig enn mange andre ting vi har på kroppen vår. 

Dette tannlegebesøket kommer til å merkes godt på økonomien min de neste eller mange månedene. 
Som om man ikke var nok bekymret over økonomien sin og fremtiden sin fra før av.... Er til å bli deprimert av.

Hilsen ung kvinne i slutten  av 20-årene. Ufør grunnet sterk PTSD og schizofreni

Anonymkode: e75dd...422

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fjerne tannstein mente jeg, ikke tanntein

Skrevet

Er ikke tannlegens feil at du verken jobber eller sjekker tenna oftere

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For en usympatisk kommentar

Nei det er ikke usympatisk. Å være voksen koster penger. Tannlegen gjør ikke en knøttliten jobb. Det er avansert og det koster naturligvis mye penger. Hadde du tatt sjekk en gang i året for 500 lappen så hadde du sluppet 4000kr nå

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke nav om nødvendig tannbehandling, vet ikke om samme regler gjelder, men det gikk ann før.. 

Anonymkode: 2070b...d4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Spicymami skrev (2 minutter siden):

Nei det er ikke usympatisk. Å være voksen koster penger. Tannlegen gjør ikke en knøttliten jobb. Det er avansert og det koster naturligvis mye penger. Hadde du tatt sjekk en gang i året for 500 lappen så hadde du sluppet 4000kr nå

Hva er alternativet når man ikke får til dette? Jeg har forresten aldri opplevd en tannlegesjekk til 500-lappen, men nå har jeg en sykdom som gjør at jeg (blant annet) får veldig skjøre tenner, så de må som regel ta masse røntgenbilder og klø seg i hodet vel og lenge.

Poenget mitt er at de fleste som er uføre ikke er uføre fordi det er så forferdelig morsomt, men fordi de har sykdommer eller andre lyter som medfører et funksjonfall. Endel helsevedlikehold blir gjerne nedprioritert til fordel for f.eks boevne (det er ganske greit å ikke være bostedsløs), eller andre ting som er viktige når man er voksen, og faktisk går ut over andre. Ikke for alle, men for de som i praksis har lavt funksjonsnivå, må man prioritere all energi man bruker. 

Jeg tror trådstarter sikter til at det er ganske absurd at tannhelse ikke går under det offentlige helsevesenet, som er en del av velferdsstaten. Det er litt som at de skulle unnlatt å ta med behandling for bruddskader som en del av det, og man måtte betale for behandling for det av egen lomme. For det er faktisk ikke skattebetalerne sin feil at noen velger å utsette seg for situasjoner der det er fare for å brekke noe.

Anonymkode: c11a9...768

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Tannlege er dyrt, men tenk hvor ille alternativet ville vært da? Vi har tilgang til høyt utdannede mennesker som fikser det som fikses kan, og du har inntekt til å betale med. Min tannlegeregning kom på sånn rundtomkring 6000 totalt, det er klart det svir i lommeboka når inntekta er lav, men som sagt, jeg er glad det er et problem som med enkelhet kan fikses av kyndige mennesker. Det er deilig å kunne tygge igjen 😁

Anonymkode: bf145...d60

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er alternativet når man ikke får til dette? Jeg har forresten aldri opplevd en tannlegesjekk til 500-lappen, men nå har jeg en sykdom som gjør at jeg (blant annet) får veldig skjøre tenner, så de må som regel ta masse røntgenbilder og klø seg i hodet vel og lenge.

Poenget mitt er at de fleste som er uføre ikke er uføre fordi det er så forferdelig morsomt, men fordi de har sykdommer eller andre lyter som medfører et funksjonfall. Endel helsevedlikehold blir gjerne nedprioritert til fordel for f.eks boevne (det er ganske greit å ikke være bostedsløs), eller andre ting som er viktige når man er voksen, og faktisk går ut over andre. Ikke for alle, men for de som i praksis har lavt funksjonsnivå, må man prioritere all energi man bruker. 

Jeg tror trådstarter sikter til at det er ganske absurd at tannhelse ikke går under det offentlige helsevesenet, som er en del av velferdsstaten. Det er litt som at de skulle unnlatt å ta med behandling for bruddskader som en del av det, og man måtte betale for behandling for det av egen lomme. For det er faktisk ikke skattebetalerne sin feil at noen velger å utsette seg for situasjoner der det er fare for å brekke noe.

Altså dette er likt for alle, ikke bare uføre. Tannlegebehandling er ikke et must om man tar vare på tennene sine. Men mindre man har sykdommer som det du nevner, så skal det være rimelig enkelt å ta vare på tenna og ikke trenge disse dyre behandlingene. Og er akkurat like dyrt for alle!! Er ikke sånn at det bare er uføre sin lomme det svir av når man må til tannlegen. Bruddskader er vanligvis ikke selvpåført, hull i tenna/skade i emalje/tannstein er selvpåført. For slik blir det når man ikke jevnlig sjekker 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Spicymami said:

Altså dette er likt for alle, ikke bare uføre. Tannlegebehandling er ikke et must om man tar vare på tennene sine. Men mindre man har sykdommer som det du nevner, så skal det være rimelig enkelt å ta vare på tenna og ikke trenge disse dyre behandlingene. Og er akkurat like dyrt for alle!! Er ikke sånn at det bare er uføre sin lomme det svir av når man må til tannlegen. Bruddskader er vanligvis ikke selvpåført, hull i tenna/skade i emalje/tannstein er selvpåført. For slik blir det når man ikke jevnlig sjekker 

Idiot(isk kommentar)

Anonymkode: 92842...f30

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Spicymami skrev (1 minutt siden):

Men, såvidt jeg skjønte, så handler innlegget om "spesielt  når man er ufør", altså at det er dyrt for alle, men spesielt de som har lav inntekt.

Bruddskader er jo også selvpåført i den forstand - det er jo bare å spise sunt for å ivareta skjelettet, unngå alkohol (øker risikoen for fallskader), unngå aktivitet som øker risikoen for fallskader (Altså trene inne på treningssenter og jogge/gå såfremt det ikke er glatt ute istedet), og ikke minst unngå de elektriske sparkesyklene. Du kan jo si det om absolutt alt helsemessig - sånn som man for eksempel gjerne argumenterer med i land som ikke har et offentlig helsevesen.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tannlege er gratis, om en bare bruker rette kanalene.

Anonymkode: 10a6e...d55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Spicymami skrev (1 minutt siden):

Jeg har blitt utsatt for grovt seksuelt misbruk, derfor gikk det 15 år hvor jeg ikke gikk til tannlegen. Fordi jeg kom ikke engang inn, uten å få angstanfall. Jeg har og hatt 2 svangerskap med ekstrem svangerskapskvalme i hele svangerskapet. Kastet og opp veldig mye i barndommen, reaksjon på misbruket. Så tennene mine er ikke så bra, gikk ikke til tannlegen før smertene var skikkelig ille. Og valgte å trekke istedenfor å rotfylle. Og rotfylle er helt umulig, jeg kan ikke sitte så lenge.

Nå ble jeg ufør i fjor, er 45 år. Og bør komme meg til tannlegen igjen, men jeg har jo overhodet ikke penger til det. 

Anonymkode: 55165...38d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tannlege er gratis, om en bare bruker rette kanalene.

Hvilken kanaler er det, gifte seg med en tannlege?

Anonymkode: c7fb5...59b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt utsatt for grovt seksuelt misbruk, derfor gikk det 15 år hvor jeg ikke gikk til tannlegen. Fordi jeg kom ikke engang inn, uten å få angstanfall. Jeg har og hatt 2 svangerskap med ekstrem svangerskapskvalme i hele svangerskapet. Kastet og opp veldig mye i barndommen, reaksjon på misbruket. Så tennene mine er ikke så bra, gikk ikke til tannlegen før smertene var skikkelig ille. Og valgte å trekke istedenfor å rotfylle. Og rotfylle er helt umulig, jeg kan ikke sitte så lenge.

Nå ble jeg ufør i fjor, er 45 år. Og bør komme meg til tannlegen igjen, men jeg har jo overhodet ikke penger til det. 

Søk opp TOO-prosjektet (TKØ på østlandet), eller (og, kanskje, det er lange ventetider) be fastlege søke deg inn til sykehustannklinikk. Det er dekket behandling, primært for de som er utsatt for seksuelle overgrep eller tortur, eller bare har ekstrem odontofobi. Det er veldig lange ventetider, spesielt hvis man trenger behandling i narkose.

• Liker 3
Skrevet

Alle har sine forklaringer men til syvende og sist er det eget ansvar å ta vare på tennene og hvis man ikke gjør det så må man betale for behandlingen. Hva er løsningen mener du? At alle som ikke vil bruke 4000kr på tannlege skal få gratis behandling? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken kanaler er det, gifte seg med en tannlege?

Anonymkode: c7fb5...59b

Det fungerer sikkert det også.

AnonymBruker
Skrevet

Søk opp TOO-prosjektet (TKØ på østlandet), eller (og, kanskje, det er lange ventetider) be fastlege søke deg inn til sykehustannklinikk. Det er dekket behandling, primært for de som er utsatt for seksuelle overgrep eller tortur, eller bare har ekstrem odontofobi. Det er veldig lange ventetider, spesielt hvis man trenger behandling i narkose.

Jepp, dette bekreftes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Spicymami skrev (Akkurat nå):

Alle har sine forklaringer men til syvende og sist er det eget ansvar å ta vare på tennene og hvis man ikke gjør det så må man betale for behandlingen. Hva er løsningen mener du? At alle som ikke vil bruke 4000kr på tannlege skal få gratis behandling? 

Ja, det er løsningen. Løsningen er å putte tannhelse under offentlig helsevesen. Det vil også gagne tannleger, da de slipper å være selvstendig næringsdrivende og vil få en sikrere jobb. Ikke minst vil det gagne folkehelsen generelt, og en friskere befolkning er jo alltid bra.

• Liker 11
Skrevet

Ja, tannlegetjenestene i Norge er latterlig dyre og dette medfører til at store grupper i befolkningen får dårligere tannhelse fordi de ikke har råd å kaste titusener av kroner i tannlegekontorene.

Dårligere tannhelse fører automatisk til dårligere generell helse. Enorme utgifter for staten som kunne vært spart hadde det vært mer kontroll over tannlegene som setter pris som de vil og ut fra vindens retning. 

Ikke rart at de som kan reiser til utlandet for å fikse tennene sine istedet for å betale til norske tannleger. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...