Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dame på 25 her som jobber som sykepleier i turnus, jobber mye overtid, spesielt på kvelden/natten. Min kjære er aktuar i en stor bank, jobber 9-16 hver dag, tjener over 1 mill der en del av det er gode bonusordninger, og har frihet til å gjøre alt han vil. Vi bor sammen med sønnen vår på 9 mnd og har felles økonomi. Han gjør nesten alt med barnet vårt, han driver inn mesteparten av pengene, lager mat til oss når jeg kommer hjem osv. jeg føler ikke at jeg tjener nok ift den arbeidsinnsats jeg gjør. Jeg føler det er et stort problem at kvinnedominerte yrker blir såpass dårlig betalt ift mannsdominerte yrker som big business som kjæresten min driver med.

flere her som er enig i at dette ikje er holdbart ?

Anonymkode: 2a646...c4e

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er helt enig i at det er alt for dårlige lønninger innenfor helsesektoren, men plis ikke dra frem dette kjønnsforskjell kortet.

Anonymkode: 60e95...345

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er helt enig i at det er alt for dårlige lønninger innenfor helsesektoren, men plis ikke dra frem dette kjønnsforskjell kortet.

Anonymkode: 60e95...345

Det ER kjønnsforskjeller! Kvinnedominerte yrker har alltid vært lavtlønnet, og dette må absolutt gjøres noe med. En sykepleier/barnehagelærer og andre omsorgsyrker bør ha like stor verdi (økonomisk) som typiske mannsdominerte yrker. 

Anonymkode: e406d...be0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Trailersjåfører jobber også natt og helger. I meget risikofylt jobb. De tjener mindre enn sykepleiere. 
Sånn kan man fortsette å ramse opp yrker som jobber på ugunstige tider og tjener mindre enn en bankmann. 
Du har sannsynligvis ikke KUN valgt yrket ditt for lønnen. Isåfall skulle du valgt smartere. 

Anonymkode: adcd1...1c4

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trailersjåfører jobber også natt og helger. I meget risikofylt jobb. De tjener mindre enn sykepleiere. 
Sånn kan man fortsette å ramse opp yrker som jobber på ugunstige tider og tjener mindre enn en bankmann. 
Du har sannsynligvis ikke KUN valgt yrket ditt for lønnen. Isåfall skulle du valgt smartere. 

Anonymkode: adcd1...1c4

Trailersjåfører har ikke 3 års utdanning som sykepleier har.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Til din trøst så kan jeg si at lønninger aldri vil bli helt rettferdige, alltid noen som vil tjene mindre eller mer enn andre. Men på den positive siden så har jo du hanket inn en som tjener ganske godt og samlet sett så har dere en økonomi langt over gjennomsnittet.

Men istedenfor å sammenligne deg med noen i privatsektor så bør du sammenligne deg med de som jobber i offentlig sektor, da vil ikke forskjellen bli så stor. Visst du for eksempel sammenligner deg med en brannmann eller en politimann istedenfor så tror jeg bildet blir ganske likt. 

100 000 kr mer i grunnlønn som sykepleier enn som politi:

https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-er-ansatt-som-politibetjent-i-politiet-og-jeg-foler-meg-som-lonnstaper-skikkelig-ogsa/69897312

Med bakgrunn i dette så tror jeg ikke du skal gjøre det til en likestillingssak, slike innlegg er med på å undergrave/fordumme hele likestillingsdebatten. La oss heller applaudere at vi har likelønn mellom kjønnene og at menn og kvinner kan fritt velge utdanning og yrke helt uavhengig av kjønn.

Til slutt et tips, visst du absolutt vil ha rundt en million i inntekt med sykepleier utdanningen, så ta jobb i privat sektor, for eksempel medic på en oljeinstallasjon.

Anonymkode: d7430...9ec

• Liker 12
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det ER kjønnsforskjeller! Kvinnedominerte yrker har alltid vært lavtlønnet, og dette må absolutt gjøres noe med. En sykepleier/barnehagelærer og andre omsorgsyrker bør ha like stor verdi (økonomisk) som typiske mannsdominerte yrker. 

Anonymkode: e406d...be0

De er ikke dårlig betalte fordi det er kvinneyrker. Det er fordi kvinner, høyst frivillig, utdanner seg til lavtlønnede yrker.

Stor forskjell. 

Kvinner kan bli trailersjåfører og aktuarer like mye som menn kan.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! Dame på 25 her som jobber som sykepleier i turnus, jobber mye overtid, spesielt på kvelden/natten. Min kjære er aktuar i en stor bank, jobber 9-16 hver dag, tjener over 1 mill der en del av det er gode bonusordninger, og har frihet til å gjøre alt han vil. Vi bor sammen med sønnen vår på 9 mnd og har felles økonomi. Han gjør nesten alt med barnet vårt, han driver inn mesteparten av pengene, lager mat til oss når jeg kommer hjem osv. jeg føler ikke at jeg tjener nok ift den arbeidsinnsats jeg gjør. Jeg føler det er et stort problem at kvinnedominerte yrker blir såpass dårlig betalt ift mannsdominerte yrker som big business som kjæresten min driver med.

Er selv spl og selvfølgelig helt enig med deg. Ikke minst mtp alt vi utsetter oss for ifm denne pandemien og det fakta at vi ikke får ulempe-og smusstillegg ++ på samme måte som de fleste andre yrker får. 

Denne listen viser derimot at det ikke er så urettferdig som mange av oss kanskje trodde. Klart at topp 10-20 er yrker det finnes flest menn i. Dette fordi det krever lang utdanning og/eller mye arbeidstid vekke fra hjemmet. Noe kvinner ofte verken vil eller har tid til om de ønsker eller har små barn. Så det er vel allerede her urettferdigheten ligger. De biologiske forskjellene mellom menn og kvinner og det fakta at vi må være borte fra arbeidslivet for å ta oss av barna vi frembringer.

Når vi kommer mye lengre ned på listen ser vi at like mange mannsdominerte yrker som kvinnedominerte ligger på en gjennomsnittlig arbeiderlønn. 

https://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/2049-her-er-gjennomsnittslonnen-i-300-yrker

Anonymkode: 4c344...760

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du tjener like godt som pleieassistent. 

Jeg gidder ikke utdanne med som sykepleier for det er så mye stress og så mye ansvar og så dårlig betalt. 

Som pleieassistent kan jeg bestemme selv når jeg vil jobbe, og jeg får overtidsbetalt. Jobber ofte helg og kveld, og litt dag og sjelden natt om det er behov. En sommer jobbet jeg hele juli og tjente 40 000 brutto med tillegg og overtidsbetaling. 

Jeg har 8 års ansiennitet. 

Anonymkode: dcc94...329

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (17 minutter siden):

De er ikke dårlig betalte fordi det er kvinneyrker. Det er fordi kvinner, høyst frivillig, utdanner seg til lavtlønnede yrker.

Stor forskjell. 

Kvinner kan bli trailersjåfører og aktuarer like mye som menn kan.

Mye tyder på at typisk kvinneyrker i snitt er dårlige betalte yrker jo. Ikke minst fordi kvinner foretrekker disse og velger dem på tross av dårligere lønn enn mange typisk mannsdominerte yrker. Mye handler nok ikke minst om at kvinner alltid har vært svært mye dårligere enn menn når det kommer til å forhandle lønn. Mange kommer ikke på at vi faktisk kan forhandle om lønn selv om vi er sykepleier eller barnehagelærer og jobber i det offentlige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir for dumt, samme med lærere, helsesektoren og politet alle klager over lønn og hvor tungt yrket er. Seriøst hvorfor i helvete utdannet du deg til dette da ts? 

Anonymkode: b5813...a9c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tjener like godt som pleieassistent. 

Jeg gidder ikke utdanne med som sykepleier for det er så mye stress og så mye ansvar og så dårlig betalt. 

Som pleieassistent kan jeg bestemme selv når jeg vil jobbe, og jeg får overtidsbetalt. Jobber ofte helg og kveld, og litt dag og sjelden natt om det er behov. En sommer jobbet jeg hele juli og tjente 40 000 brutto med tillegg og overtidsbetaling. 

Jeg har 8 års ansiennitet. 

Hehe, som hovedansvarlig for ALT på en større institusjon nattestid har mjeg som sykepleier ofte tenkt tanken selv. At pleieassistentene har det ganske greit. De bare våker imens pasientene sover, imens jeg kommer og gjør alle oppgavene. Ofte må jeg helst være alle steder på en gang og pulsen og stressnivået er ofte høyt etter endt vakt. Assistentene er avslappet og kan sove fredelig uten tanker om hva som kan være glemt eller gjort feil. Samtidig har jeg gått ekstravakter i assistenters stilling og det hadde jeg ikke syntes var utfordrende nok og svært kjedelig i lengden. Samme kjedelige rutinene hver eneste natt. Ensformig. Og på mange måter fysisk tyngre fordi de må følge svake pasienter på ørten toalettbesøk, skifte bleier og snu. Osv. Så her kan vi ikke bare se på lønn heller. Men utfordringer og interesser. Som jo valg av yrke handler om i utgangspunktet.

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Mye tyder på at typisk kvinneyrker i snitt er dårlige betalte yrker jo. Ikke minst fordi kvinner foretrekker disse og velger dem på tross av dårligere lønn enn mange typisk mannsdominerte yrker. Mye handler nok ikke minst om at kvinner alltid har vært svært mye dårligere enn menn når det kommer til å forhandle lønn. Mange kommer ikke på at vi faktisk kan forhandle om lønn selv om vi er sykepleier eller barnehagelærer og jobber i det offentlige.

Det er fortsatt ikke kvinnedominans som er årsaken til at yrket er dårlig betalt. Kvinner flokker seg til omsorgsyrker, og har gjort det siden tidenes morgen. Hvis noen slutter kommer det en ny og tar deres plass, derfor er lønna lav. Det er tilbud VS etterspørsel, og det har ingenting med kjønn å gjøre. 

Forøvrig jobber de fleste sykepleiere i det offentlige, og lønna er ikke dårlig. Den er helt ok for en med bachelorgrad.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke holdbart og ville nok heller valgt et annet yrke pga lønn og dårlige arbeidsvilkår. Jobber helger, røde dager etc. Ikke noe utsikt for bedring i yrket heller og anbefaler ingen å begynne på utdanningen.

Anonymkode: 5c186...fe1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En sykepleier har kun treårig utdannelse og jobber i offentlig sektor. Ut i fra dette er lønna bra. 

Anonymkode: a9692...c9c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel om at du er offentlig ansatt (og får betalt av staten), mens mannen din er privat ansatt..det er mer penger å hente på det private markedet. 

Anonymkode: d178a...604

• Liker 6
Skrevet

Dere sykepleiere får gå ut i generalstreik da. Legg ned jobben, sett dere utafor bygget med plakater om anstendig lønn. Om 100'000 sykepleiere går ut i streik og lar de gamle dø som fluer kan administrasjonen og kommunikasjonsrådgiverne sitte der og lure på hva de skal gjøre... Hadde vært litt kjekt om Sykepleierforbundet hadde litt baller. Men de jobber jo hovedsakelig for å skaffe ledelsen i organisasjonen best mulig hverdag

Staten har ikke plass til 100'000 nye i fengsel. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hehe, som hovedansvarlig for ALT på en større institusjon nattestid har mjeg som sykepleier ofte tenkt tanken selv. At pleieassistentene har det ganske greit. De bare våker imens pasientene sover, imens jeg kommer og gjør alle oppgavene. Ofte må jeg helst være alle steder på en gang og pulsen og stressnivået er ofte høyt etter endt vakt. Assistentene er avslappet og kan sove fredelig uten tanker om hva som kan være glemt eller gjort feil. Samtidig har jeg gått ekstravakter i assistenters stilling og det hadde jeg ikke syntes var utfordrende nok og svært kjedelig i lengden. Samme kjedelige rutinene hver eneste natt. Ensformig. Og på mange måter fysisk tyngre fordi de må følge svake pasienter på ørten toalettbesøk, skifte bleier og snu. Osv. Så her kan vi ikke bare se på lønn heller. Men utfordringer og interesser. Som jo valg av yrke handler om i utgangspunktet.

Jeg jobber sjelden natt, men jobber mest kveld og helger. Syns det er godt nok betalt enn så lenge. 

Det som er dumt er at de holder på å legge ned sykehjem her i Oslo, så vet ikke hvor lenge jeg får beholde jobben. Dessuten er det opp og ned når jeg får vakter. Noen mnd får jeg lite vakter, for jeg har ikke rett på vakter, men i det siste har jeg fått en del vakter pga ansatte som må være hjemme pga corona.

Alt i alt mener jeg at sykepleiere og annet helsepersonell med utdannelse burde fått bedre betalt. Spesielt siden de som uten utdannelse tjener ganske greit. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det handler vel om at du er offentlig ansatt (og får betalt av staten), mens mannen din er privat ansatt..det er mer penger å hente på det private markedet. 

Anonymkode: d178a...604

Sykehjem er kommunalt så man tjener bedre i kommunen enn å jobbe på sykehus som er under staten. 

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Men visste du ikke dette før du valgte å bli sykepleier? Det kom vel ikke som en overraskelse et par år etter endt utdannelse. Hvis det var høy lønn du var ute etter kunne du jo blitt lege. Eller ingeniør eller siviløkonom. 

Anonymkode: 3e7aa...ed4

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...