Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en herlig mann som jeg alltid har tenkt er veldig trygg i seg selv. Han er snill, morsom, smart og kjekk. Han er også fra nord, men bosatt med meg i Oslo i mange år. Jeg er fra Oslo selv og aldri tenkt at det er noe nedverdigende i å ha forfedre som er same.  For litt siden var vi med familien hans og det kom frem at typ tippoldemor var same. Jeg sa «så gøy at det er same i deg», for jeg tenkte oppriktig at det var morsomt å få vite hvor man stammer fra.

Min da normalt sindige og trygge mann klikka helt og ga meg tydelig beskjed om at dette nevner jeg aldri aldri igjen. Og at jeg kom kommet med den dypeste fornærmelse.
Jeg føler vi kan snakke om alt til vanlig. Men her møtte jeg en vegg, og merker han blir rasende bare jeg spurte hvorfor han reagerte som dette.

Hva er det jeg ikke forstår? Er det så skambelagt å ha samsiske forfedre? Jeg skjønner det ikke, for jeg hadde synes det hadde vært stas å ha same i meg....

Anonymkode: 85972...01b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke at det er skambelagt i hvert fall. Er fra Troms (og bor her), og hadde syntes det var bare flott om det kom fram at jeg har samisk blod i årene)

Anonymkode: 2fdde...339

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har selv samisk slekt. Bor i Finnmark. Skammer meg ikke.

Merkelig reaksjon fra mannen din. Virker som han har noen inngrodde fordommer mot samer? 

Anonymkode: c4afd...e5c

• Liker 11
Skrevet

Det har vært hundrevis av år med konflikter mellom samer og andre nordmenn.  Er nok vanskelig for de som ikke er "i" det å forstå.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Peonjenta skrev (2 minutter siden):

Det har vært hundrevis av år med konflikter mellom samer og andre nordmenn.  Er nok vanskelig for de som ikke er "i" det å forstå.

Det der er en nordnorsk greie, ikke skriv det av på alle nordmenn.

Anonymkode: 7adef...555

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har en herlig mann som jeg alltid har tenkt er veldig trygg i seg selv. Han er snill, morsom, smart og kjekk. Han er også fra nord, men bosatt med meg i Oslo i mange år. Jeg er fra Oslo selv og aldri tenkt at det er noe nedverdigende i å ha forfedre som er same.  For litt siden var vi med familien hans og det kom frem at typ tippoldemor var same. Jeg sa «så gøy at det er same i deg», for jeg tenkte oppriktig at det var morsomt å få vite hvor man stammer fra.

Min da normalt sindige og trygge mann klikka helt og ga meg tydelig beskjed om at dette nevner jeg aldri aldri igjen. Og at jeg kom kommet med den dypeste fornærmelse.
Jeg føler vi kan snakke om alt til vanlig. Men her møtte jeg en vegg, og merker han blir rasende bare jeg spurte hvorfor han reagerte som dette.

Hva er det jeg ikke forstår? Er det så skambelagt å ha samsiske forfedre? Jeg skjønner det ikke, for jeg hadde synes det hadde vært stas å ha same i meg....

Alternativ 1: mange samer som vokste opp under fornorskingen fikk innprentet at det var dyp skam å være samisk, og gikk inn for å utslette alle spor og minner om samisk avstammin. Det skal ikke nevnes, det er familieskammen. 

Alternativ 2: han er selv rasist, og hater samer. Det fins en del av dem i Nord-Norge. Og dermed er det en fornærmelse å minne ham på samiske røtter, for da møter han seg selv i døra. Dette kan også oppstå som et utslag av alternativ 1, man er opplært til å hate eget opphav, så da hater man også alle samer. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Før i tiden var det skam. Kanskje har det skjedd noe ille med en av foreldrene eller forfedrene pga dette og derfor han er sår. De fleste i dag hadde syntes det var interessant med sameblod. 

Anonymkode: 23feb...cd7

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke ille å være en "vanlig" same, selv om det finnes fordommer blant nordmenn der ute, men dette er i ferd med å endre seg med den nye generasjonen som er mer mottakelig for ny kultur og så videre. Det er derimot ille å være næringsdrivende same, det er press fra myndigheter og andre virksomheter som ønsker å blant annet drive gruvevirksomhet i reindriftsområder. Samer som har fiskeri som hoved - eller binæring opplever at myndighetene gir de store fiskebåtene tilgang til fjordene og dermed utøver press på samene som driver fiskeri inne i fjordene. 

Vi er egentlig heldige i Norge som har Stortinget som har anerkjent samer med rettigheter i grunnloven som setter krav til myndighetene er ansvarlig for å sørge for at kulturen og språket opprettholdes og styrkes. Alt kan bli bedre, men som same selv må jeg si at vi er heldig i Norge hvor det egentlig bare er FRP som ønsker å ta fra samene alt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skrev ikke alle, jeg skrev andre.  Og med andre mente jeg selvsagt de som bor i Nord, vanskelig for ei som er født i f.eks Oslo og forstå det hvis hun ikke har slekt derfra eller kjennskap om det på annen måte.

• Liker 2
Gjest Råååsa
Skrevet

Det er mye rasisme i nord mot samer. 

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vet du hvilken heksejakt samene har har vært under?

De ble nesten utryddet ,samme som med indianerne. 

Jeg skjønner godt at din mann ble lei seg og sint.

Skrevet
Råååsa skrev (2 minutter siden):

Det er mye rasisme i nord mot samer. 

Er det bare meg som ikke følger med i lokalsamfunn, men jeg opplever at det meste av motstanden og rasismen kommer fra de som er 60+. Særlig i de offentlige debattene. 

• Liker 1
Gjest Råååsa
Skrevet
Knoot skrev (Akkurat nå):

Er det bare meg som ikke følger med i lokalsamfunn, men jeg opplever at det meste av motstanden og rasismen kommer fra de som er 60+. Særlig i de offentlige debattene. 

Ja, de er verst. Men så har du all vitsinga fra de som er 40+. Det er såpass mye av den at jeg anser det som rasisme den også. Og de skjønner det ikke sjøl en gang. 

Skrevet
Råååsa skrev (Akkurat nå):

Ja, de er verst. Men så har du all vitsinga fra de som er 40+. Det er såpass mye av den at jeg anser det som rasisme den også. Og de skjønner det ikke sjøl en gang. 

De prøver å skjule rasismen bak stygge vitser, f... så håpløse folk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann var også fornektende ovenfor sine samiske aner når vi møttes. Det lå mye skam bak, og en oppvekst i samfunn nordpå preget av fornektelse blant hans egne, samt mye dårlig ordelag om det samiske. 

Det er arvet gjennom generasjoner, og vanskelig for utenforstående å sette seg inn i, men det handler om at denne fornektelsen ble prentet inn gjennom årevis av fornorskelse. Det er faktisk ikke så mange år siden den ble avsluttet, og etterhvert forsøkt bøtet på. 

Når vi fikk egne barn ble min mann mer interessert i å undersøke sitt samiske opphav, og det hjelper med det gode fokuset og interessen barna opplever gjennom skole og barnehage her sørpå som bruker mye tid på det samiske i februar. Nå har han kofte, barna har kofter og barna lærer samisk gjennom skolen. Det er en sorg for han at han aldri fikk lært seg språket som liten, og ikke kan videreføre det til egne barn. 

Folk flest vet for lite om uretten som har skjedd mot det samiske, samt om hvilken rasisme som finnes spesielt nordpå. Det er voldsomt å ta fra flere generasjoner et helt språk og en identitet, og skadene går i arv. 

Hvis jeg var deg ville jeg latt temaet ligge. Han må selv få velge sin egen identitet. 

Anonymkode: 88317...921

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samiske aner, bestemor var same og kvein. Jeg har alltid vært stolt av det enda vi ikke hadde samisk språk osv. Pappa var ikke negativ innstilt, han var veldig glad i både sin mor og bestemor (også same). Men han snakka mye om hvor mye han ble mobba som barn av andre barn for å ikke være nok norsk enda han var skikkelig lyslugget og med blå øyne og ingen typiske samiske ansiktstrekk. Han snakka noe samisk som barn.

Viser seg at vi har samiske aner på morssiden også, men mamma har aldri snakke om noe av det.

Jeg tror at det for slike som meg er en befrielse å ikke ha vokst opp i det indre samemiljøet der de har fokusert så enormt mye på hva som ble gjort mot mange. Ja, mye av historien er vond og trist, men vi kommer oss ikke videre som mennesker om vi skal ta på oss sorg og smerte som ble opplevd av et annet menneske og kreve at alle andre skal ta hensyn kun fordi gruppen av samer har opplevd så mye vondt. Man skal tross alt ikke glemme at ALLE mennesker har opplevd noe vondt før i tiden, og også fortsatt gjør det den dag i dag. Men om min bestemor hadde en vond opplevelse, så hjelper det ikke at jeg tar på meg den opplevelsen som om jeg har stått midt i det og opplevd det selv, og anklager andre mennesker for å ikke vite og forstå.

DET blir bare falskt, og der synder veldig mange mennesker, også innad andre folkegrupper og hudtoner.

Jeg syns at mannen til TS burde ta en gjennomgang på hvorfor han velger å reagere som han gjør. Det var hvertfall ikke rett å skjelle henne ut for noe hun ikke visste noe om at han hadde negative følelser rundt.

Anonymkode: fb9aa...b65

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du vet at  det har foregått stygge overgrep mot samer fra myndighetenes side? Det er ikke akkurat noe som bare har foregått nordpå. Mange familier bærer på stor sorg og internalisert skam. Lurt å ha litt kunnskap før du avviser en ting.

Anonymkode: f6ab4...e8f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lever med noe samisk blod, og er veldig stolt av det. Men det prates ikke om i slekten, da dette er forbundet med skam. Men jeg er stolt!

Anonymkode: 4f1b3...3eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ei som er inngifta i slekta på rundt 70 år har samisk opphav. Dette ble holdt sjult lenge for familien vår. Ikke fordi hun direkte skammet seg men fordi hun og familien igjennom hele livet og spesielt oppveksten hadde opplevd hat og trakassering pga opphavet sitt. Dette var forferdelig å høre om, spesielt hvor stygt de hadde blitt behandlet av lærere og medelever på skolen og at de var mindre verdt 

Anonymkode: 03003...139

AnonymBruker
Skrevet

Fornærmelse å kalle noen en same? Eh, herlighet. Passe rasistisk

Anonymkode: 1521b...f0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...