AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #1 Skrevet 1. mars 2021 Hva tenker dere om folk med millioner på bok som ikke hjelper barna inn på boligmarkedet men lar dem leie i årevis for å spare opp selv, hvilket gjør at de senere kommer i gang med å betale til seg selv fremfor utleier og kommer senere i gang med å stifte familie? Anonymkode: dde48...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #2 Skrevet 1. mars 2021 Hvorfor skulle jeg mene noe som helst om andre familier og deres penger? Anonymkode: 1e913...f86 9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #3 Skrevet 1. mars 2021 Jeg tenker at de har en grunn, og selvom alle andre tror de vet at de har millioner på bok, så er det ikke sikkert det er virkeligheten. Disse foreldrene har kanskje en plan med pengene sine, om de har det. Det er tross alt deres penger. Jeg ville nok ikke gitt bort en million kroner sånn uten videre jeg heller. Folk tenker ikke at generasjonen over oss kanskje har all sin kapital knyttet til egen billig, eller at de vil bruke pengene sine på reiser og opplevelser de Årene de har igjen. Når jeg er 50 år er mine barn voksne og jeg sitter antagelig godt i det med tanke på at jeg eier en stor enebolig i ett attraktivt område, og jeg vil nesten være gjeldsfri. Da vil jeg selge boligen, kjøpe noe mindre og rimeligere og bruke årene etter barna er selvstendige til å reise, ikke for å kjøpe bolig til dem. Jeg har tross alt på brukt de siste 30 årene av livet mitt på å jobbe og oppfostre barn, og da er det på tide å LEVE for meg! mine foreldre ville hatt god mulighet for å hjelpe meg inn på boligmarkedet, men gjorde det ikke. Jeg bærer ikke nag og har likevel klart meg bedre enn de fleste av mine venner som har fått hjelp. Anonymkode: 24539...dd6 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #4 Skrevet 1. mars 2021 Det er et privilegie dersom foreldre hjelper barna sine inn på boligmarket, IKKE en selvfølge. Anonymkode: df9a0...9da 14
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #5 Skrevet 1. mars 2021 Jeg tenker det er helt unødvendig å hjelpe barna sine inn på boligmarkedet når de fremdeles er studenter. Jeg synes alle har godt av å bo noen år i litt fælt kollektiv, og å betale leie. Det er heller ikke fælt å måtte leie noen år også som ferdigutdannet. Har møtt mange medstudenter opp gjennom årene som hadde hatt godt av å lære at ikke alle har en mamma/pappa som kan kausjonere eller hjelpe med egenkapital. De som har råd til å hjelpe barna sine, står selvsagt helt fritt til det. Om jeg hadde kunnet hjelpe så hadde jeg nok gjort det, men ikke om det bare var snakk om at barna hadde måtte levd billig i to-tre år etter studiene. Hadde heller hjulpet barn som virkelig sliter med å komme seg inn. Det er ikke "slit" når man må spare noen år, men det blir fort det om sparingen må fortsette i 10+ år. Jeg tenker nok mitt om foreldre som ikke hjelper barn som virkelig må ha hjelp for å komme seg inn, men det utelukker en ganske stor gruppe. De aller fleste har godt å av spare litt, og foreldrenes penger er tross alt ikke barnas. Anonymkode: e907c...717 4
Gjest Acer Skrevet 1. mars 2021 #6 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva tenker dere om folk med millioner på bok som ikke hjelper barna inn på boligmarkedet men lar dem leie i årevis for å spare opp selv, hvilket gjør at de senere kommer i gang med å betale til seg selv fremfor utleier og kommer senere i gang med å stifte familie? Anonymkode: dde48...5c6 Mange eldre har troleg spart i mange år, og levd eit nøktern liv i sparsomlighet for å sikre seg en buffert i tillegg til pensjon å leve av når de blir pensjonister. Det skulle bare mangle av mange av av de eldre , og som lagd bak seg mange å i yrkeslivet , og bygd stein for stein ikkje skal få leve de siste årene medan de enda er noenlunde friske. Mange eldre finner etterkvart ut at de ønsker å flytte i leiligheter som jevnt over er dyrere en enebolig, og pantesette boligen for å hjelpe barna innpå boligmarkede er det kun bankene som tjener penger på. Min holdning er at bankene har mer en nok penger å låne ut, til dem som også er dårleg stilt fremfor å "spy ut penger " til spekulantene på boligmarkedet. Vi må tilbake til den tden da folk bygde / kjøpte bolig for å ha eit sted å bo. Her er mer en nok av ledige boliger rundt om, og hadde alle vert lagt utfor salg så hadde langt flere fått inngangsbillett til boligmarkede.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #7 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er et privilegie dersom foreldre hjelper barna sine inn på boligmarket, IKKE en selvfølge. Anonymkode: df9a0...9da Hva er vitsen med å få barn om du ikke ønsker det beste for dem? Kan en ikke droppe å få barn heller da? Det finnes milliarder av barn på kloden, ingen vits å produsere flere om du ikke bryr deg om dem. En familie bør være en enhet som kjemper mot verden sammen, ikke skyver hverandre ut i kulda... Verden er kald nok fra før av, om en ikke skal skvises av familien sin også. Og, jeg synes også det er meget interessant, at alle KG brukere virker tro at en må ha det så hardt som mulig for å bygge karakter etc og ikke bli bortskjemt, tror dere får ta dere en tur til oslo øst, og se hvor mye "karakter" det er der borte, tror ikke verden funker helt sånn som dere tror. Anonymkode: 05971...fdb 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #8 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva er vitsen med å få barn om du ikke ønsker det beste for dem? Kan en ikke droppe å få barn heller da? Det finnes milliarder av barn på kloden, ingen vits å produsere flere om du ikke bryr deg om dem. En familie bør være en enhet som kjemper mot verden sammen, ikke skyver hverandre ut i kulda... Verden er kald nok fra før av, om en ikke skal skvises av familien sin også. Og, jeg synes også det er meget interessant, at alle KG brukere virker tro at en må ha det så hardt som mulig for å bygge karakter etc og ikke bli bortskjemt, tror dere får ta dere en tur til oslo øst, og se hvor mye "karakter" det er der borte, tror ikke verden funker helt sånn som dere tror. Anonymkode: 05971...fdb Man er foreldre hele livet, ja. Men jeg mener man er økonomisk uavhengig den dagen man flytter ut. Da er man voksen og står i utgangspunktet på egne bein. Jeg ønsker ikke at mine foreldre skal dedikere hele sitt voksne liv på meg og mitt liv så jeg skal ha det mest mulig komfortabelt. Gjennom barndommen forventes selvfølgelig en større dedikasjon, nettopp fordi man har større behov for støtte, både økonomisk og mentalt. Man er i vekst og i opplæring. De som er uenige i dette virker på meg svært utakknemlige og blåøyde. På tide å se foreldrene deres som mennesker med egne liv og ikke bare som en bank som er der for dere. Anonymkode: df9a0...9da 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #9 Skrevet 1. mars 2021 Jeg mener at det er lurt. Anonymkode: 89b3a...ad7 4
Gjest Acer Skrevet 1. mars 2021 #10 Skrevet 1. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva er vitsen med å få barn om du ikke ønsker det beste for dem? Kan en ikke droppe å få barn heller da? Det finnes milliarder av barn på kloden, ingen vits å produsere flere om du ikke bryr deg om dem. En familie bør være en enhet som kjemper mot verden sammen, ikke skyver hverandre ut i kulda... Verden er kald nok fra før av, om en ikke skal skvises av familien sin også. Og, jeg synes også det er meget interessant, at alle KG brukere virker tro at en må ha det så hardt som mulig for å bygge karakter etc og ikke bli bortskjemt, tror dere får ta dere en tur til oslo øst, og se hvor mye "karakter" det er der borte, tror ikke verden funker helt sånn som dere tror. Anonymkode: 05971...fdb De fleste foreldre ønsker nok det beste for barna sine, men ikkje dermed sikkar at det er lurt å sponse dem økonomisk innpå boligmarkede. Har man flere er 2-3 barn kan det også bli en kostbar affere, og slettes ikkje alle foreldre har råd å forskuddstere arv på barna. Det var ikkje vanleg å sponse barna på boligmarkede før, og sålenge det er økonomene som styrer landet så går det meste snart i dass. Sik er det blitt slik At kronene triller rundt i øynene på folk " Barna bør no som før opprette tidleg et tillitsforhold til sin lokale bank utan ein betalingsanmerkninger. Mange har tatt opp kredittlån / forbrukslån til skyhøg rente, og " høl i hue" Barna bør så tidleg som råd begynne å lære seg å ta økonomisk ansvar , og sy puter under ærmene på barna er ikkje noen god løsning på sikt. Ingen får fylt opp likskjorta med penger når de dør, og før eller sidan er det barna som begynner å krangle om arveoppgjøret. Endret 2. mars 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #11 Skrevet 1. mars 2021 Jeg tenker at det er foreldrenes penger, ikke barnas. Og det er lurt å ha en god del til overs med tanke på pensjon. Anonymkode: 19b55...af9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #12 Skrevet 1. mars 2021 Med normale priser hadde det ikke trengt å være noe tema. Om noe bidrar vel foreldre som hjelper til i kroner og øre til høyere priser. Anonymkode: b6a71...e14
Gjest Acer Skrevet 1. mars 2021 #13 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at det er foreldrenes penger, ikke barnas. Og det er lurt å ha en god del til overs med tanke på pensjon. Anonymkode: 19b55...af9 Før eller sidan blir det barna som arver både hus, og løsøre. Mange som vinner ein pen pengesum i Lotto drypper det oftast også på barna, og skulle bare mangle.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #14 Skrevet 1. mars 2021 Har et vennepar som er slik, der er barna blitt lege (spesialisert i noe kirurgi-greier) og advokat. De kjøpte seg begge egen leilighet når de studerte, uten hjelp hjemmefra (hatt deltidsjobb fra de var sent tenåringer). Så jeg syntes det er flott. Anonymkode: cc70e...c64 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #15 Skrevet 1. mars 2021 Skybe skrev (4 minutter siden): De fleste foreldre ønsker nok det beste for barna sine, men ikkje dermed sikkar at det er lurt å sponse dem økonomisk innpå boligmarkede. Har man flere er 2-3 barn kan det også bli en kostbar affere, og slettes ikkje alle foreldre har råd å forskuddstere arv på barna. Det var ikkje vanleg å sponse barna på boligmarkede før, og sålenge det er økonomene som styrer landet så går det meste snart i dass. Sik er det blitt slik At kronene triller rundt i øynene på folk " Barna bør no som før opprette i et tillitsforhold til sin bank utan betalingsanmerkninger på grunn av kredittlån / forbrukslån. Barna bør så tidleg som råd begynne å lære seg å ta økonomisk ansvar , og sy puter under ærmene på barna er ikkje noen god løsning på sikt. Ingen får fylt opp likskjorta med penger når de dør, og før eller sidan er det barna som begynner å krangle om arveoppgjøret. Ts spør i forhold til de som har mulighet til det. Det betyr at man har råd til det, og tenker ikke på de som ikke har det🙄 Sy puter under armene? I dag er det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet uten hjelp. Jeg og min mann fikk hjelp til EK ved kjøp av vår første leilighet for 11 år siden. Vi har fra det spart opp EK til eneboligen vi nå eier og bor i med våre tre herlige barn. Vi har gode jobber som vi har jobbet oss fram til selv. Vi har også nært forhold til foreldrene våre som hjalp oss når vi trengte det. Tror til og med de er stolte av oss i dag🙄 Anonymkode: a5450...80c
Enmanelskeråhate Skrevet 1. mars 2021 #16 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva er vitsen med å få barn om du ikke ønsker det beste for dem? Kan en ikke droppe å få barn heller da? Det finnes milliarder av barn på kloden, ingen vits å produsere flere om du ikke bryr deg om dem. En familie bør være en enhet som kjemper mot verden sammen, ikke skyver hverandre ut i kulda... Verden er kald nok fra før av, om en ikke skal skvises av familien sin også. Og, jeg synes også det er meget interessant, at alle KG brukere virker tro at en må ha det så hardt som mulig for å bygge karakter etc og ikke bli bortskjemt, tror dere får ta dere en tur til oslo øst, og se hvor mye "karakter" det er der borte, tror ikke verden funker helt sånn som dere tror. Anonymkode: 05971...fdb Ja beinhardt å leie en periode altså, sikkert derfor dagens ungdom er så hardføre😂 5
malifika Skrevet 1. mars 2021 #17 Skrevet 1. mars 2021 Har ikke sansen for å bare gi uten forbehold fordi barn må lære å klare seg selv. Man bør også stille krav til ungene sine. Jeg syntes at man som forelder bør hjelpe til med det man kan ved å bruke gulrøtter av typen : du kan bo hjemme gratis mens du studerer mot at du sparer studielånet å bruker til egenkapital. Om du klarer å fullføre studiene dine og skaffe deg en fast jobb så skal du få en sum til egenkapital f.eks. I dagens samfunn er det ufattelig vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet og det å ikke hjelpe ungene sine med viktige økonomiske affærer når man kan, fordi man heller vil kjøpe båt, reise eller bygge på hytta syntes jeg er egoistisk. 3
Gjest Acer Skrevet 1. mars 2021 #18 Skrevet 1. mars 2021 (endret) Bolipolitkken har vert helt på "tryne i mange år". På begynnelsen av 80 gjekk m.a. FRP , og Høgre i spissen for å myke opp bolig forskriftene , og de la vekt på større sjølvråderbestemmelse til standard, og str.på boligene. Vel å bra, men følgen er sosialurettferdighet boligpolitkk og de med dårleg råd er det som er taperne. Standarden, boligkostnadene bør senkes, og det bør igjenn legges tilrette at folk kan bidra med noe sjøve som tapetsere, støpe legge beleggsningstein m.v. . Mange nye hus er idag så tettpakket med isoslasjon at det kanpt er muleg å puste der. Alle nye bolgier bør ha innstallert alternativ oppvarming utenom el. strøm. Og dette kan ein m.a spare inn ved å kutte flisbelagd bad, prakett på gulvm.m. Ellers er det sikkert mange kroner å spare innenfor stats- byråkratiet Endret 1. mars 2021 av Skybe
Gjest Acer Skrevet 1. mars 2021 #19 Skrevet 1. mars 2021 Enmanelskeråhate skrev (24 minutter siden): Ja beinhardt å leie en periode altså, sikkert derfor dagens ungdom er så hardføre😂 Har du noen dokumentasjon på at dagens ungdom må leie mer en ungdomer før 😰
Gjest Acer Skrevet 1. mars 2021 #20 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har et vennepar som er slik, der er barna blitt lege (spesialisert i noe kirurgi-greier) og advokat. De kjøpte seg begge egen leilighet når de studerte, uten hjelp hjemmefra (hatt deltidsjobb fra de var sent tenåringer). Så jeg syntes det er flott. Anonymkode: cc70e...c64 Og barna tok sikte på en utdannelse hvor de hadde tillit til bankene (sikre jobber). Mange unge har levd på dyre kredittlån,og dyre forbrukslån og lent seg til foreldrenes støtte øknonmisk. De som forsvarer en slik holdning blandt unge må vera født igår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå