AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #1 Skrevet 1. mars 2021 Jeg har ti tommeltotter, og er ikke særlig praktisk anlagt. Har likevel lyst til å male noen vegger i leiligheten, fra hvitt til noe mørkere. Jeg kan google meg fram til hvordan, men lurer på om det er vanskelig å få dette til å se pent ut når man aldri har gjort det før? Er redd for å ende opp med skjolder og striper... Burde jeg heller leie noen til dette? Anonymkode: 08912...743
Palma Skrevet 1. mars 2021 #2 Skrevet 1. mars 2021 Alle kan male noen vegger i en leilighet. Bare vær nøye med forarbeider. Vask veggene god med salmiakk. Snakk med de i malebutikken, de kan hjelpe deg. ikke kjøp drittmaling fra Rusta etc. Kjøp ordentlige saker, også koster og pensler. Har du trevegger, gips, mur. Du må minst male 2 ganger muligens 3. Bare være nøye, bruk maskeringsteip langs vinduer/dører så slipper du mye pirkearbeid. Det er ikke hokuspokus.. 1
AntiBullshit Skrevet 1. mars 2021 #3 Skrevet 1. mars 2021 Det viktigste er å vaske med et vaskemiddel som er ment til å vaskes med før maling, IKKE bruk salmiakk/klor etc da det kan gjøre resultatet skjoldete. Også vær nøye med maskering. Hvor bra resultatet blir kommer også an på dine forventninger, men dersom du er nøye og googler på forhånd så skal du nok få det til! 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #4 Skrevet 1. mars 2021 Vaske veggene er ikke nødvendig. Tape godt langs listene og dekk til gulvet for søl. Rull på! Anonymkode: 70567...e03
Palma Skrevet 1. mars 2021 #5 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vaske veggene er ikke nødvendig. Tape godt langs listene og dekk til gulvet for søl. Rull på! Anonymkode: 70567...e03 Selvfølgelig er det viktig å vaske veggene. Fjerne gammel møkk, fett, flekker. Male du bare over blir jo ikke resultatet bra. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #6 Skrevet 2. mars 2021 Forarbeid er viktig. Men styr unna salmiakk o.l. Kjøp rengjøringsmiddel som er beregnet til grunnarbeidet før maling. Dette får du kjøpt på malingsbutikken, de kan også hjelpe deg med å velge rett produkter til dine vegger. Anonymkode: 71b17...8b7 1
tdm900 Skrevet 2. mars 2021 #7 Skrevet 2. mars 2021 AntiBullshit skrev (9 timer siden): Det viktigste er å vaske med et vaskemiddel som er ment til å vaskes med før maling, IKKE bruk salmiakk/klor etc da det kan gjøre resultatet skjoldete. Også vær nøye med maskering. Hvor bra resultatet blir kommer også an på dine forventninger, men dersom du er nøye og googler på forhånd så skal du nok få det til! Å ikke bruke salmiakk er bare tull! Har kun brukt dèt, og ingen skjolder over hodet. 1
newman01 Skrevet 2. mars 2021 #8 Skrevet 2. mars 2021 (endret) Så lenge man bruker gode pensler og ruller, samt nøye maskering blir resultatet stort sett veldig bra. Utstyr og maling har MYE å si for sluttresultatet. Jotun Lady Wonderwall er overraskende lett å jobbe med. Ekstra bonus at den er silkematt i overflaten og lett å fjerne flekker av (dersom du har barn...). Demonter lysbrytere og stikkontakter på vegg før du starter med malingsjobben. Om det er lenge siden veggene ble malt bør de vaskes ned. Det normale er en mild salmiakkløsning og varmt vann, en metode som sikkert er brukt i 50 år (eller mer). Det finnes dedikerte vaskemidler for det, men har aldri prøvd de selv. Vær nøye, rolige bevegelser med rulle og pensel. Start med å male langs/under/over lister, så ruller du på de store flatene. Et forlengerskaft kan være lurt om du ikke er 185cm og ikke når opp til list. Alternativt en god krakk som er god, stabil og lett å gå opp og ned av. Endret 2. mars 2021 av newman01
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #9 Skrevet 2. mars 2021 Selve malingen er veldig lett om du tar deg god tid til å maskere. Spør i en byggbutikk etter hvilket utstyr du trenger. Men om veggene er stygge fra før slik at du må sparkle og pusse så blir det litt verre. Men det klarte jeg som ikke finnes handy, ble 95% bra, og tror ikke noen andre legger merke til småfeilene. Vær obs på at om veggene ikke er perfekte så viser feilene mindre med matt og mørk maling, det er iallfall min erfaring. Alle kan male, noen bare liker det ikke og noen orker ikke selv, men er den letteste jobben man kan gjøre i ett hus. Anonymkode: 287e6...504 1
newman01 Skrevet 2. mars 2021 #10 Skrevet 2. mars 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Alle kan male, noen bare liker det ikke og noen orker ikke selv, men er den letteste jobben man kan gjøre i ett hus. Også er det digg å spare 20'000 (for mange) 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #11 Skrevet 2. mars 2021 Jeg hadde ikke peiling på maling og det gikk kjempefint. Viktigste er vel å ikke ha på for mye maling på rullen for da kan det begynne å renne , spre malingen godt utover og mal heller flere lag. Kjøp skikkelig maskeringsteip (ikke jallaprodukt fra europris). Jeg spurte om tips på Fargerike når jeg kjøpte maling og utstyr. Anonymkode: 8ca4e...962
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #12 Skrevet 2. mars 2021 Husk å fjern maskeringstapen ganske raskt når malingen er tørr. Begynn midt på veggen med rullen og spre malingen opp og ned for å få det jevnt. Anonymkode: 7ec3e...092
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå