AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #1 Skrevet 1. mars 2021 Etter skilsmisse blir jeg alene med to små barn. Jeg har hele tiden tenkt at jeg kom til å få ganske grei råd, men ser nå at jeg kanskje tar feil og det stresser meg. Hvordan kan jeg vite om jeg har råd eller ikke? Boutgifter totalt (lån/fellesutgift): 11.000. Dette er inkludert kommunale avgifter, forsikring, tv og Internett. Lån utenom (studielån og billån): 4000 Sifo anslår ca 24.500 for oss tre. Da er jeg oppe i 38.500. Lønna mi er på 43.000 inkl ekstra barnetrygd. Blir ikke det veldig trangt og ingen rom for sparing?? Anonymkode: d1033...698
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #2 Skrevet 1. mars 2021 Jeg kommer ikke til å få ekstra stønad eller barnebidrag. Anonymkode: d1033...698
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #3 Skrevet 1. mars 2021 Alene? Eller skal dere ha 50/50? Anonymkode: 40afa...24f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #4 Skrevet 1. mars 2021 Jeg vet ikke hvor mye jeg skal ha barna, har det noe å si for om jeg har råd til leilighet ? Anonymkode: d1033...698
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #5 Skrevet 1. mars 2021 Men ja, jeg skal bo alene med dem Anonymkode: d1033...698
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #6 Skrevet 1. mars 2021 Hvis du ikke klarer deg på 43 000 kr i måneden, mens andre må klare seg på halvparten av din inntekt med barn, så bør du tenke over prioriteringene dine. Anonymkode: 985b6...912 17
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #7 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du ikke klarer deg på 43 000 kr i måneden, mens andre må klare seg på halvparten av din inntekt med barn, så bør du tenke over prioriteringene dine. Anonymkode: 985b6...912 Jeg visste jeg kom til å få noen sånne svar. Håpte vel at noen kunne se på tallene mine og svare på det jeg lurte på. Har jeg råd til den leiligheten? Hvis ikke må jeg jo bo et billigere sted om jeg finner noe. Anonymkode: d1033...698 4
Anjatapinjata Skrevet 1. mars 2021 #8 Skrevet 1. mars 2021 Avhengig av hvor du bor i landet så synes jeg ikke det var dyrt for bolig med alt du skriver inkludert. Nå aner jo ingen her hvordan du liker å leve, matbudsjett, ferier osv. Vi er 4 i husstanden å handler for 5-6000 i mnd mat/husholdning. Sifo sitt budsjett bommer på mye for meg hvertfall. Bedre å eie enn å leie uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #9 Skrevet 1. mars 2021 Har 33 000 kr utbetalt og har 12500 kr i boutgifter pluss tv, strøm osv. Har 3 barn aleine. Klarer meg greit jeg. Handler nok mest om prioriteringer vil jeg tro. Har 1 i bhg, en barneskole og en ungdomsskole alder. Anonymkode: c119d...238 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #10 Skrevet 1. mars 2021 Jeg har rundt rundt 13 000 i bo-utgifter (med fellesutgifter, strøm, forsikring, og boliglån) Så har jeg ca tusenlappen i studielån, ellers ikke gjeld. Har ca 30 000, og skal i følge SIFO bruke nesten 13 000 på å leve. Jeg har null problemer med å spare fast 2000 pr måned til pensjon og feriekonto, og i tillegg sette av til buffer hver eneste måned. Du må se litt på de ulike postene i budsjettet. På meg er det budsjettert 770,- i kollektiv pr måned, dette er mer enn jeg bruker på ett år. lek og mediebruk er budsjettert 1450,- og i tillegg er det budsjettert mediebruk og fritid på 1900,- pr måned, altså skal jeg i følge budsjettet alene bruke 3500,- pr måned på medier og fritid. Jeg skal være så påstålig å si at jeg aldri i løpet av mine 34 år har brukt så mye på en måned med mindre jeg har vært på ferie. Personlig pleie er 750 kr pr måned, jeg er ikke i nærheten av det beløpet. Ikke bruker jeg 1000 kr på klær og sko pr måned heller. Men på den andre siden, SIFO mener jeg skal bruke 3280kr på mat, her ligger jeg vanligvis på over 5000 (ja, jeg liker spise godt, og jeg bruker mye penger på matbutikkene). Om jeg tar meg sammen på matposten, så vil jeg nok ligge på rundt halvparten av hva SIFO budsjetterer med. Med andre ord, SIFO budsjettet kan gi en pekepinne, men man må gjøre egnevurderinger. Om du må til frisøren og farge etterveksten en gang i måneden, og til negledesigner for å fylle på akrylneglene så må du beregne dette i budsjettet. Om ett av barna vil drive med ekstremt dyr hobby, så må du legge av til dette. Om du må ha abo på det dyreste sentret i byen så må du legge det inn, om du foretrekker russik kaviar på skiva istedet for kavli sin, så må det inn i budsjettet. Om dere derimot tåler bruke noen firstprice/x-tra produkter, velger en hobby etter hva dere har råd til, ett billig treningssenter, klipper håret hos lærlinger (eller hjemme), kan kose dere med pizza hjemme i sofaen istedet for tre retters på restaurant, og tåler gå med samme kjolen to ganger, så vil du nok fint kunne klare spare en god del pr måned, og klare de bo-utgiftene også når/om rentene øker. Anonymkode: bc58b...dfb 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #11 Skrevet 2. mars 2021 Med 43000 i måneden er det klart at du klarer deg! Har vennepar med barn som tjener det samme som deg tilsammen. Hadde jeg blitt alene hadde jeg tjent ca. 25, håper da virkelig det hadde vært nok også! Anonymkode: d9b08...715 1
utakulanini Skrevet 2. mars 2021 #12 Skrevet 2. mars 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Etter skilsmisse blir jeg alene med to små barn. Jeg har hele tiden tenkt at jeg kom til å få ganske grei råd, men ser nå at jeg kanskje tar feil og det stresser meg. Hvordan kan jeg vite om jeg har råd eller ikke? Boutgifter totalt (lån/fellesutgift): 11.000. Dette er inkludert kommunale avgifter, forsikring, tv og Internett. Lån utenom (studielån og billån): 4000 Sifo anslår ca 24.500 for oss tre. Da er jeg oppe i 38.500. Lønna mi er på 43.000 inkl ekstra barnetrygd. Blir ikke det veldig trangt og ingen rom for sparing?? Anonymkode: d1033...698 Sifo er veldig feil i vårt tilfelle, vi bruker en god del mer. Jeg foreslår at du går gjennom hvert punkt i sifobudsjettet og sammenligner det med deres forbruk. Du kan gjøre det her for å få mer hjelp til hvor det eventuelt kan spares inn. Personlig hadde jeg ikke turt å ta sjansen mtp det du skriver, og heller funnet et billigere sted å bo..
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #13 Skrevet 2. mars 2021 utakulanini skrev (1 minutt siden): Personlig hadde jeg ikke turt å ta sjansen mtp det du skriver, og heller funnet et billigere sted å bo.. Problemet er jo da at hva kan man finne til tre mennesker under 11.000, med dette inkludert? Da tror jeg vi må inn på en ettroms leilighet, og det blir tøft. Anonymkode: d1033...698
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #14 Skrevet 2. mars 2021 Du bør ta leiligheten ja, og være obs på de andre kostnadene. Særlig da mtp klær og utstyr til barna, her kan du spare mye ved å kjøpe brukt. Du sier du ikke skal ha bidrag, hvorfor det? Vil den andre forelderen bidra til utgiftene for barna? Anonymkode: c46d0...2d1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #15 Skrevet 2. mars 2021 ...har du medregnet skattefordel når du har ekstra barnetrygd? Anonymkode: c46d0...2d1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #16 Skrevet 2. mars 2021 Blir bra det her! Du vil klare deg veldig fint, men kan neppe skeie ut altfor mye. Og med det mener jeg frisør p 3000 hver 6. uke o.l. Jeg klarer meg fint med 10 000 mindre enn deg og ett barn. Anonymkode: 12c0d...dfd
utakulanini Skrevet 2. mars 2021 #17 Skrevet 2. mars 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er jo da at hva kan man finne til tre mennesker under 11.000, med dette inkludert? Da tror jeg vi må inn på en ettroms leilighet, og det blir tøft. Anonymkode: d1033...698 Hvor bor du? Kan du flytte lengre unna? Jeg bruker 35 minutter til jobb hver dag med kollektiv, men bor i et område som er rimeligere. Her får jeg et rekkehus for 10k i måneden.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #18 Skrevet 2. mars 2021 Jeg har 35.000 utbetalt (alt inkludert, fra lønn til barnetrygd) og litt lavere boligutgifter enn deg (betaler 6.000 på boliglån, men det er en enebolig så må sette av penger til vedlikehold hver måned). Har også bil og billån. Og jeg forsørger 4 barn i alderen 1 år til tenåring, 100% alene. Det går helt fint. SIFO ligger mye høyere enn mine utgifter. SIFO-tall vs. mine tall. Mat: SIFO 9500 - reelt 7500 kr. Her ligger jeg ikke så mye under, vi er glade i god mat. Klær og sko: SIFO 2950 kr - reelt rundt 500-1000 kr. Vi kjøper mye brukt. Personlig pleie: 1800 kr - reelt rundt 200 kr. Vi klipper hår hjemme for alle untatt eldste gutten, og går aldri på spa. Ikke medlem av noe treningssenter. Så det blir bare litt sminke, såpe og apoteksartikler. Lek, fritid og mediebruk: 5500 kr - reelt rundt 1000 kr. Kjøper leker for 300-500 kr i måneden, har abonnement på netflix og disney+. Gratis internett via jobb. Har kjøpt brukte iPad'er til de eldste barna. Se litt mer kritisk på SIFO og sammenlign med dine egne tall, se etter hvor du er komfortabel med å kutte utgifter. Som sagt har jeg/vi valgt å heller kjøpe klær brukt men kose oss med ekstra godteri, alltid stort utvalg frukt på bordet og avocado, spansk skinke og sånn luksusmat. Men du burde klare deg helt fint etter min mening. Anonymkode: 2fa4a...d2e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #19 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du sier du ikke skal ha bidrag, hvorfor det? Vil den andre forelderen bidra til utgiftene for barna? Anonymkode: c46d0...2d1 Han tjener veldig lite. Jeg har sjekket på bidragskalkulator på nav og ser at beløpet han skal betale blir mellom 0 og 300 kr. Nei, jeg tror ikke han kommer til å bidra - har ikke gjort det til nå i alle fall. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): ...har du medregnet skattefordel når du har ekstra barnetrygd? Anonymkode: c46d0...2d1 Nei. Hvor mye utgjør det, tror du? utakulanini skrev (11 minutter siden): Hvor bor du? Kan du flytte lengre unna? Jeg bruker 35 minutter til jobb hver dag med kollektiv, men bor i et område som er rimeligere. Her får jeg et rekkehus for 10k i måneden. Ja, det gjør man her også, men da kommer jo kommunale avgifter, forsikring, tv/Internett i tillegg. Eller mente du 10.000 inkl det? Jeg kan flytte lenger unna, men da vil boligene bli dyrere.... jeg bor i det «fattige» området av byen nå. Anonymkode: d1033...698
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #20 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Han tjener veldig lite. Jeg har sjekket på bidragskalkulator på nav og ser at beløpet han skal betale blir mellom 0 og 300 kr. Nei, jeg tror ikke han kommer til å bidra - har ikke gjort det til nå i alle fall. Han må likevel betale bidrag, bidragsforskudd fra staten. Han blir da skyldig og får dette som gjeld. Men tror du vil klare deg på 43 tusen. Anonymkode: 7a3b5...57b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå