Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Brukte en klesbalje fra IKEA til å bade baby i. Brukte den totalt 3 år med hvert av barna. Satt den bare på gulvet på badet når de var helt små og så badet vi de, gikk helt fint det. Når de ble større satte vi den inn i dusjen. Når vi ikke badet brukte vi baljen til å frakte klær osv i. 

Anonymkode: 7b71b...b99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Brukte en klesbalje fra IKEA til å bade baby i. Brukte den totalt 3 år med hvert av barna. Satt den bare på gulvet på badet når de var helt små og så badet vi de, gikk helt fint det. Når de ble større satte vi den inn i dusjen. Når vi ikke badet brukte vi baljen til å frakte klær osv i. 

Bleier har vi alltid bare skiftet på gulvet på et pledd, det har også gått veldig bra. Barna våre har vært veldig sprellete fra tidlig alder, så vi syns det var det enkleste. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bleier har vi alltid bare skiftet på gulvet på et pledd, det har også gått veldig bra. Barna våre har vært veldig sprellete fra tidlig alder, så vi syns det var det enkleste. 

Og det tryggeste 😊 det var vel ikke slitsomt? Husker kroppen min var helt ødelagt etter fødsel.. Vurderer likevel det å ha en enkel balje på gulvet og ha et stellebord jeg klapper sammen 😊

Anonymkode: 7a5af...84c

AnonymBruker
Skrevet
Gåsemor skrev (16 minutter siden):

Vi har også lite bad. Jeg tar stellematten og legger på spisebordet eller sengen (det som er nærmest eller ledig), og har baljen på stellebordet. 

Hørtes smart ut 😊 takk for svar 

Skrevet

Vi har stellematte på kommode på rommet hennes, også har vi sammenleggbar badebalje på badet. Flytter henne bare fra badebalje til håndkle på gulvet når hun har badet. 

AnonymBruker
Skrevet

image.png.5578ab068ceb583ba5f61a1ecc28544a.png

image.thumb.png.a084a16e1c16cdba72b081d166257535.png

Vi hadde det nederste, kjempefornøyd. Vaska baby i vasken da vi valgte høy kran der slik at vasken passet til slikt formål. 

Begge disse er for å ha oppå badekar. Vet ikke hvor lenge det er til dere skal fjerne deres. 

Anonymkode: 86962...f4e

Skrevet

Da yngste var baby så hadde vi knøttlite bad, med badekar og sånn dusj der man står i badekaret å dusjer

Vi løste det med å ha vegghengt stellebord over badekaret (klappet det sammen når vi skulle dusje eller bade) og en badebalje som sto i badekaret til å bade babyen i. Da var jo stellebordet rett over badebaljen så det var bare å løfte babyen fra baljen og opp til stellebordet. Kunne forsåvidt sikkert ha droppet badebalje, men syntes det ble litt mye å fylle badekaret for å bade en liten baby 

AnonymBruker
Skrevet

Badet vårt er vel på 4 kvadrat eller noe slikt. 😅 Vi har en nisje i gangen rett utenfor badet, så vi satte stellebordet der bak en skyvedør (slik at det ikke ble så fristende for ungene å dra alt av utstyr utover...). Hadde tørre servietter stående på en hylle, så pleide å dra løs en neve av disse og væte dem under springen før jeg la ned barnet på stellebordet. Null problem. 

Badebaljen var en Stokke Flexibath, som vi oppbevarte under skapet på badet. Passet akkurat. 

Anonymkode: f3bc3...8aa

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og det tryggeste 😊 det var vel ikke slitsomt? Husker kroppen min var helt ødelagt etter fødsel.. Vurderer likevel det å ha en enkel balje på gulvet og ha et stellebord jeg klapper sammen 😊

Ikke meg du spurte, men ja, jeg syntes det var helt umulig å skulle ned på gulvet for å skifte på barnet. 

Var mest mannen som badet babyen første halvåret - jeg hadde nok med andre ting pluss mammakroppen 😂

Husker jeg pleide å legge babyen i babynest oppå et pledd og så DRA hen etter meg på gulvet når jeg skulle forflytte meg rundt i leiligheten (terskelfri). For det var så vondt å bære hen - men helt forferdelig å komme seg ned på/ opp fra gulvet...

Anonymkode: f3bc3...8aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

image.png.5578ab068ceb583ba5f61a1ecc28544a.png

image.thumb.png.a084a16e1c16cdba72b081d166257535.png

Vi hadde det nederste, kjempefornøyd. Vaska baby i vasken da vi valgte høy kran der slik at vasken passet til slikt formål. 

Begge disse er for å ha oppå badekar. Vet ikke hvor lenge det er til dere skal fjerne deres. 

Anonymkode: 86962...f4e

Hvor får du tak i det? De virket veldig praktiske 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har veggplass, har vurdert feste, men jeg har så angst for at den plutselig skal falle ned, helt irrasjonelt i know,.. Kanskje bare bruke vasken til jeg blir vant til baby, og så deretter en enkel balje i dusjkabinettet når vi bytter til det 😊 

Vårt stellebord satt godt fast. Ingen fare for at det datt ned. I tillegg var det mye høyere kanter på stellebordet enn det er på vanlige stellebord. (De fleste har bare stellematter med bittelitt kant. Her var det kanter som var 15-20cm høye.) 
Veldig kjekt at vi også fikk et sted på det knøttlille badet å oppbevare bleier, kluter, salver og bodyer så alle skift gikk lett. (Stellebordet har jo hyller inni, så det gir ekstra oppbevaring i den perioden det trengs.)

Brukte balje i dusjen når baby ble litt større. 

Vi brukte det vegghengte stellebordet frem til ungen var 2 år, og det var ikke noe fare for at det løsnet. 
Til sammenligning brukte vi "vanlig stellebord" til minste, og sluttet etter kanskje 4-6 mnd, fordi det opplevdes utrygt med bevegelig unge. Da gikk vi over til matte på gulvet. (Savnet egentlig det vegghengte, men hadde ingen god plass å henge det.

Samtidig er det ikke noe problem å ha stellebordet i et annet rom enn badet. Det eneste er at det må tas med vann eller våte kluter fra badet før bleieskiftet. (Vi hadde dette som alternativ, men brukte det sjelden, siden det vegghengte føltes enklere og tryggere.) Stellekommoden på soverommet ble i praksis kleskommode.

Anonymkode: 66ec4...295

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde forresten omtrent denne typen stellebord. I metall, så det var ikke så tungt.

Vegghengt stellebord (Bilde lånt fra finn.no annonsen) 

Galleribilde

Anonymkode: 66ec4...295

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, jeg var i toppform😆 syns det var så befriende å endelig ha babyen på utsiden av magen. Men skiftet noen ganger på vår seng, da kunne jeg stå. La et stort håndkle på sengen for å unngå søl. 

Skrevet

Stort og praktisk stellebord på soverommet hennes, med løsning for oppbevaring og søppel. Badebalje fra ikea på gulvet på badet 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei, jeg var i toppform😆 syns det var så befriende å endelig ha babyen på utsiden av magen. Men skiftet noen ganger på vår seng, da kunne jeg stå. La et stort håndkle på sengen for å unngå søl. 

Hehe godt poeng😅 jeg føler meg bevegelseshemmet med denne svære magen, og når jeg skal stelle jenta vår som akkurat har fylt fire år på badet. Bøying og ting som faller - jeg blir helt svett. 😂 Har nesten glemt perioden som "vanlig" størrelse, nei jeg får ha is i magen og ta det som det kommer 😊 takk for svar 🥰

AnonymBruker
Skrevet

I starten går det fint å bade i vasken. Det finnes stellebord du kan montere over badekaret mener jeg å ha sett. Hvis ikke kanskje et vegghengt stellebord som kan slås opp/ned? Eller bare matte på gulvet om det er plass. Når dere får dusjkabinett er det greit med badebalje i dusjen (Stokke flexi bath). 

Vi hadde også pittelite bad da mini kom, ca 2 kvm, men vi hadde dusjkabinett og toppmatet vaskemaskin. Kjøpte den minste stellematta vi fant og hadde oppå maskina også bada vi i balje i dusjen. 

Anonymkode: be3d1...330

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I starten går det fint å bade i vasken. Det finnes stellebord du kan montere over badekaret mener jeg å ha sett. Hvis ikke kanskje et vegghengt stellebord som kan slås opp/ned? Eller bare matte på gulvet om det er plass. Når dere får dusjkabinett er det greit med badebalje i dusjen (Stokke flexi bath). 

Vi hadde også pittelite bad da mini kom, ca 2 kvm, men vi hadde dusjkabinett og toppmatet vaskemaskin. Kjøpte den minste stellematta vi fant og hadde oppå maskina også bada vi i balje i dusjen. 

Anonymkode: be3d1...330

Det er starten jeg tenker på ja, husker det fra sist at vi måtte være to pga mangel på armer 😅 da kan det være greit rett fra vask/balje til stellebord ☺️ jeg tror det blir klappstellebord, og vask eller balje nå med det første, eller sånn man plasserer på badekaret, jeg må se ☺️

Skrevet

men dere som har stellebord på soverommet, hvordan gjør dere ved mye avføring? Og dere ikke har nok vann etc.?

Gjest EmKay
Skrevet

Jeg har bestilt dette stellebordet til å ha på minibadet på hytta:
https://www.babyshop.no/brettbar-torno-stellebord-i-svart/p/184036
Enkelt å slå sammen når det ikke er i bruk. 
Har også kjøpt denne baljen til samme sted, den kan også trykkes sammen så den tar liten plass når den ikke er i bruk: https://www.barnashus.no/yngri/frigga-sammenleggbart-badebalje-inkludert-nyfodtstotte-white

Hjemme har vi noe større bad, der har jeg kjøpt Stokke Flexi bath med stativ:
https://www.barnashus.no/stokke/flexi-bath-bundle-transpblu
https://www.barnashus.no/stokke/flexi-bath-stand-grey
Og dette enkle stellebordet fra IKEA som tar liten plass (må stå litt innimellom andre baderomsmøbler, så kan ikke ha noe med f.eks. skuffer:
https://www.ikea.com/no/no/p/sniglar-stellebord-bok-hvit-20045205/

AnonymBruker
Skrevet
Mnjah skrev (3 timer siden):

men dere som har stellebord på soverommet, hvordan gjør dere ved mye avføring? Og dere ikke har nok vann etc.?

Det er ikke noe problem. Har ei skål med vann hengt på stellebordet hennes, bruker tørre engangskluter, så jeg vrir bare opp det jeg trenger. Har aldri opplevd å ikke ha nok vann. 
Har hun bæsj oppover ryggen, får jeg bare ta jeg henne i dusjen og skylle av, men så mye har det aldri vært her, så det har aldri vært nødvendig - hverken med første på to år eller hittil på denne babyen på en måned. 

Anonymkode: c70f4...a08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...