Gå til innhold

Noen som har blitt sykmeldt pga sykt barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt kronisk sykt barn i flere år, og startet prosessen med mye giv og "dette skal vi klare holdning". Men etter flere år med full jobb, kjenner jeg nå at jeg nærmer meg veggen. Kjenner at alt er tungt, og alle utfordringer blir tyngre. Men så biter man tennene sammen, og prioriterer heller ned alt som før var meg. Igjen.

Var hos legen. Han tok en haug av prøver, men alt ser bra ut. Og da får jeg meg ikke til å be om sykmelding. Men kanskje burde jeg? I hvertfall en del av stillingen?

Nå er det selvfølgelig mye ekstra på jobb og. Og det meste av utfordringer går bra. Men kjenner at jeg har begynt å bøye av på de utfordringene andre skygger unna. Før har jeg vært på toppen av alt.

Noen som har vært i mine sko før? Og har noen tips.

Anonymkode: 15a82...45c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hatt kronisk sykt barn i flere år, og startet prosessen med mye giv og "dette skal vi klare holdning". Men etter flere år med full jobb, kjenner jeg nå at jeg nærmer meg veggen. Kjenner at alt er tungt, og alle utfordringer blir tyngre. Men så biter man tennene sammen, og prioriterer heller ned alt som før var meg. Igjen.

Var hos legen. Han tok en haug av prøver, men alt ser bra ut. Og da får jeg meg ikke til å be om sykmelding. Men kanskje burde jeg? I hvertfall en del av stillingen?

Nå er det selvfølgelig mye ekstra på jobb og. Og det meste av utfordringer går bra. Men kjenner at jeg har begynt å bøye av på de utfordringene andre skygger unna. Før har jeg vært på toppen av alt.

Noen som har vært i mine sko før? Og har noen tips.

Om du er for syk til å gå på jobb kan du få sykemelding. Du får jo ikke ene og alene fordi barnet er sykt, du kan da få omsorgspenger! Men som sagt, er du begynt å bli psykisk eller fysisk syk selv kan du sykemeldes. 

Anonymkode: 08ff0...e71

AnonymBruker
Skrevet

Om det er barnet ditt som trenger tilsyn pga sykdom er pleiepenger det rette.

Om det er din egen helse som svikter så er det sykmelding. 

Anonymkode: 10362...b9c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du er for syk til å gå på jobb kan du få sykemelding. Du får jo ikke ene og alene fordi barnet er sykt, du kan da få omsorgspenger! Men som sagt, er du begynt å bli psykisk eller fysisk syk selv kan du sykemeldes. 

Kan du dele litt av dine erfaringer rundt dette? Hvordan følte du deg etter å ha vært bekymret i årevis?  Og etter å ha sovet 2-5 timer om natten gjennom år?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du dele litt av dine erfaringer rundt dette? Hvordan følte du deg etter å ha vært bekymret i årevis?  Og etter å ha sovet 2-5 timer om natten gjennom år?

Ts

Jeg har bare et barn på litt over ett år som er sykt. Er sykemeldt pga min egen helse! Mitt barn har helseutfordringer som gjør at vi er på sykehuset ofte, men det er ikke derfor jeg er sykemeldt! Det har nok slitt ekstra på psyken min, som går utover meg fysisk!
Hvorfor så sarkastisk? 

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet (endret)

Det er vel noen dager ekstra på sykt barn en kan ta ut om barn har diagnose.

Ellers er det omsorgspenger som flere skriver. Sykemelding for deg er om du er syk.

Endret av Smeltemann
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts

Hvis det er barnet som gjør deg sliten - hvordan vil det hjelpe deg å bli sykemeldt fra jobb?

Anonymkode: b1e9e...7bf

• Liker 1
Skrevet

Du blir ikke syke lest pga sykt barn. Det er ingen diagnose.

Men man kan bli sykemeldt pga utmattelse feks.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Er nok litt frynsete, etter minimalt med søvn og store bekymringer.

Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært det i 2 omganger. Først når han var liten. ØNH-problematikk, Reflux og forstoppelse. Var sykemeldt en god stund. Jeg var mer hjemme med sykt barn en han var i barnehagen en periode. Ab-kurer i hytt og gevær. Han sov maks 20 min i slengen. Jeg holdt på å klikke mentalt. Jeg så ekstremt mørkt på livet. 

Nå er jeg også sm. Nå er det 4 år siden sist. Nå er vi i gang med utredning på BUP. Når refluxen, ØNH-problematikken og forstoppelsen begynte å gi slipp, kom nye utfordringer.. Så etter snart 2 år med å tilrettelegge hele hverdagen rundt en som krever veldig mye møtte jeg veggen. Merket at det har bygd seg opp i hele høst..Møter med PPT, barnehagen og HS har tatt knekken på meg. Ikke minst det å stå i full jobb å skal takle en tøff hjemmesituasjonen i tillegg.. Når jeg skulle til legen å drøfte hva jeg skulle gjør så knakk jeg sammen før jeg hadde fått satt meg ned 🥴 Så da fikk jeg sm uten å nevne det en gang.. 

Anonymkode: e2451...6f0

AnonymBruker
Skrevet

Min mann ble sykemeldt en periode jeg var syk og ute av stand til å ta vare på babyen. Ikke helt innafor, men de fleste leger er behjelpelig i krisesituasjoner. 

Anonymkode: 22141...6fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sykemeldt fordi psykisk var det tungt å håndtere et barn med diagnose. Det ble tyngde når jeg ble alene også.

Anonymkode: 2d7d7...013

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forsøkt å ikke la det gå utover egen helse.. Men som du sier, blir man ganske frynsete av den belastningen i kombinasjon med lite søvn. Har nå 20 % pleiepenger. På sikt må jeg vel gå ned i stilling, men synes jo ikke det er rett. Alternativt kan man se på omsorgslønn, avlastning osv., men erfaringen min er at kommunen i liten grad tar vare på pårørende dessverre. Har du søkt hjelpestønad?

Anonymkode: 49205...e7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har forsøkt å ikke la det gå utover egen helse.. Men som du sier, blir man ganske frynsete av den belastningen i kombinasjon med lite søvn. Har nå 20 % pleiepenger. På sikt må jeg vel gå ned i stilling, men synes jo ikke det er rett. Alternativt kan man se på omsorgslønn, avlastning osv., men erfaringen min er at kommunen i liten grad tar vare på pårørende dessverre. Har du søkt hjelpestønad?

Anonymkode: 49205...e7d

Ble anbefalt å gjøre det nå. Må bare finne tid til å se på det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg forklarte min fastlege at jeg ikke sover/hviler/slapper av, pga tyngende omsorgsarbeid, hodepine osv. jeg besvimte også flere ganger av ren utmattelse og fikk diagnosen utbrenthet Fastlegen sykemeldte meg pga MINE medisinske plager knyttet til dette. 

barnets behandlende lege sa at dette ikke var riktig på sikt, og han søkte om pleiepenger til meg. Først 50%, senere 100%. Jeg gikk på 100% pleiepenger i ca ett år. Legen søkte så om omsorgslønn og hjelpestønad for mitt barn slik at det kunne kompensere for tapt arbeidsinntekt da jeg etterhvert gikk ned i prosentstilling. 

livet er tøft med kronisk syke barn, og jobb og penger er dessverre en av de tingene vi må ofre. 

Anonymkode: f1296...59c

Skrevet

Jeg er alenemor til to barn som begge har vært/er syke over flere år. Kampen mot Nav har vært utrolig vond, og en ekstra, unødvendig kjempebelastning. Jeg fikk ikke ekstra omsorgspenger eller pleiepenger, fordi Nav ikke kunne bestemme seg for om sykdommen var kronisk eller ikke. (Fikk ikke det ene fordi det kanskje var kronisk, og ikke det andre fordi det kanskje ikke var kronisk). Jeg ble sykmeldt pga min helse, utmattelse og stress i forbindelse med dette. Jeg sa på møte med Nav arbeid at litt ekstra omsorgspenger (syktbarndager) hadde gjort det mye lettere for meg å stå i jobb, men da sa Nav arbeid at også Nav sliter med Nav, og at jeg ikke kunne få hjelp av dem. Nav har en liste med diagnoser de velger å støtte, samt et ekstra punkt for sykdommer som ikke kommer inn under disse. En lege på rehabiliteringssenter sønnen min var innlagt på, skrev i søknaden til Nav at sykdommen hans var KRONISK og INVALIDISERENDE. Ja, han brukte store bokstaver. Nav avslo, med begrunnelsen at de ikke mente sykdommen er kronisk. Jeg hadde ingen avlastning fra noen, heller ikke far.  Jeg var et vrak. Jeg begynte å gråte da bibliotekaren kunne hjelpe meg med å få bestilt en bok, for jeg var ikke vant til å få hjelp fra noen. 

Poenget er: Drit i hva andre som ikke har hatt syke barn lenger opp i tråden sier. De aner ikke hva de snakker om, og det bør de være takknemlige for. Det er utrolig, vanvittig, sinnsykt slitsomt å ha syke barn. Når et barn er sykt, blir hele familien syk, på et vis. Gjør det du trenger for å holde ut. Snakk med legen din, og om legen ikke forstår, så bytt lege. 

Og du: du er ikke alene. Klem! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En blir ikke sykmeldt fordi barnet er sykt. Men du kan bli sykmeldt fordi du selv er utslitt. En blir vel ikke sykmeldt fordi en er sliten, men om du har søvnvansker og depresjonssymptomer / angst sympt. så blir du sykmeldt. Høres slik ut for deg når du føler du snart møter veggen. Anbefalt en uke eller to sykmelding 100% og etter det redusert til du er klar for 100% igjen, lurt å ikke forhaste seg. Det er først når du får sykmelding og du kan slappe litt av at du kjenner hvor sliten du er. Ta signalene på alvor, du trenger å holde deg oppe for barnet sin del, og deg selv så klart 

Anonymkode: f34ff...27c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...