AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #1 Skrevet 1. mars 2021 Jeg er en av de som alltid sier ja til ekstra arbeidsoppgåver, jobber 12-15 timers arbeidsdag, er til gjengengelig på kveld/lørdag/søndag og alltid hjelper andre. Nå fikk jeg høre at de som yter ekstra innsats på jobb vil få lønnsøkning i år - men at det de av oss som er prioritert er noen av de som aldri stiller opp, som er utilgjengelig, som reiser på tur i arbeidstiden og som nekter å ta ekstra arbeidsoppgaver. Jeg er ikke prioritert til lønnsøkning. Jeg har ikke ord for hvor skuffet og forbannet jeg er!!! Har mest lyst til å sykmelde meg, da jeg er klar over at jobben vil slite uten meg pga stor arbeidsmengd. hvorfor er det slik at de som yter lite men bråker mye får mest?? Føler meg som en idiot for at jeg har vært lojal mot jobben og stilt opp i tide og utide🙈 Anonymkode: addeb...2ea 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #3 Skrevet 2. mars 2021 Snakk med sjefen. Man forhandler om lønn før lønnsøkning. Be om et lønnsmøte asap. Anonymkode: 4c497...47d 6
Labello Skrevet 2. mars 2021 #4 Skrevet 2. mars 2021 On 3/1/2021 at 6:16 PM, AnonymBruker said: Jeg er en av de som alltid sier ja til ekstra arbeidsoppgåver, jobber 12-15 timers arbeidsdag, er til gjengengelig på kveld/lørdag/søndag og alltid hjelper andre. Nå fikk jeg høre at de som yter ekstra innsats på jobb vil få lønnsøkning i år - men at det de av oss som er prioritert er noen av de som aldri stiller opp, som er utilgjengelig, som reiser på tur i arbeidstiden og som nekter å ta ekstra arbeidsoppgaver. Jeg er ikke prioritert til lønnsøkning. Jeg har ikke ord for hvor skuffet og forbannet jeg er!!! Har mest lyst til å sykmelde meg, da jeg er klar over at jobben vil slite uten meg pga stor arbeidsmengd. hvorfor er det slik at de som yter lite men bråker mye får mest?? Føler meg som en idiot for at jeg har vært lojal mot jobben og stilt opp i tide og utide🙈 Anonymkode: addeb...2ea Be om en samtale med sjefen din hvor du ber om konstruktive tilbakemeldinger på hva du har gjort hittil og hva du kunne ha gjort annerledes for å bli prioritert til lønnsøkning. Det vil klarere det meste. 13
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Skrevet 3. mars 2021 Det er viktig å ha god tone med sjefen, og dette hjelper deg mye. Anonymkode: c2d31...306 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Skrevet 3. mars 2021 mmd skrev (2 timer siden): Organiser deg. Det hjelper ikke alltid. Har skjønt at man ikke får høyere lønn ved å organisere seg. Det hjelper kun mot arbeidskonflikt og den slags. Anonymkode: c2d31...306 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #7 Skrevet 3. mars 2021 Her skal jeg fortelle deg hvorfor, noe jeg selv ikke innså før jeg var voksen. Pliktoppfyllende og ansvarlige mennesker som påtar seg ekstra får ikke ekstra lønn eller forfremmelse fordi de er a) svært viktige der de er samtidig som b) sjefen ønsker å passe på at du aldri innser at du fortjener noe mer slik at du fortsetter å være der du er og gjøre det du gjør uten å be om noe ekstra. På toppen av dette så går fordeler typisk til de sjefen liker/er kompis med eller på andre måter selv får fordeler av å gi fordeler. Det som gjorde at det klikket på plass for meg var en fyr som sa "never do a job you don't want/like too well because then you're going to be there forever". Problemet et at pliktoppfyllende mennesker klarer ikke å gjøre ting akkurat "nesten bra nok" for de får helt fnatt av det. Jeg har aldri sett personer som er som du beskriver få noe som helst av lønnsøkning eller forfremmelse som de fortjener. Anonymkode: 65e5d...b09 7
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #8 Skrevet 3. mars 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Her skal jeg fortelle deg hvorfor, noe jeg selv ikke innså før jeg var voksen. Pliktoppfyllende og ansvarlige mennesker som påtar seg ekstra får ikke ekstra lønn eller forfremmelse fordi de er a) svært viktige der de er samtidig som b) sjefen ønsker å passe på at du aldri innser at du fortjener noe mer slik at du fortsetter å være der du er og gjøre det du gjør uten å be om noe ekstra. På toppen av dette så går fordeler typisk til de sjefen liker/er kompis med eller på andre måter selv får fordeler av å gi fordeler. Det som gjorde at det klikket på plass for meg var en fyr som sa "never do a job you don't want/like too well because then you're going to be there forever". Problemet et at pliktoppfyllende mennesker klarer ikke å gjøre ting akkurat "nesten bra nok" for de får helt fnatt av det. Jeg har aldri sett personer som er som du beskriver få noe som helst av lønnsøkning eller forfremmelse som de fortjener. Anonymkode: 65e5d...b09 Høres ut som du er perfekt for offentlig sektor og et resultat av dårlig arbeidsmiljø. Hos oss belønnes de som oppnår eller overgår konsekvent KPI'ene sine med opptil 23% ekstra lønn. Det er lønnsjustering hver september og potten fordeles eksklusivt basert på KPI'ene. Avdelingsledere sender lønnforslag oppover i systemet og må forsvare disse hvis KPI-tallene ikke samsvarer med forslaget. Den type ledere du beskriver og som jeg kjenner godt til, ville blitt sparket eller nedgradert med tiden hos oss. Og jeg jobber i en bransje som er rimelig texas. Anonymkode: 54d8e...f1e
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Skrevet 3. mars 2021 Jobber du i de offentlige? Anonymkode: fea6f...70b
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 Det er ikke godt å hete Ågot og bli forbigått. Anonymkode: 46182...e14
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 Jeg er statlig tilsatt og er organisert - utan at det hjelper. Jeg kjenner meg igjen i det som står over her - jeg liker å gjøre en god jobb og strekker meg langt der. Jeg må nok sette ned foten og ikke gjøre mer en det som stilling tilsier......lett å si det men vanskelig å sette det ut i praksis🙈🙈 Anonymkode: addeb...2ea
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 Aldri jobb mer enn det du får betalt for har jeg lært. Anonymkode: 331fe...5e7 2
ErGlad Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 I Norge er det ofte slik at illojalitet lønner seg i de fleste sammenhenger. Bare for å ta noen eksempler: - De som bytter bank ofte, får de beste betingelsene i forhold til en lojalkunde som vært kunde i 30 år. - De som skifter jobb oftere får høyere lønn enn de som blir værende igjen på arbeidsplassen over lengre periode. - Det finnes mange eksempler på at nyutdannede får høyere lønn enn seniorer som har jobbet der lenge. Hvis dette ikke er tilfelle, så må du være sosialt flink. Det betyr at de liker deg så godt sosialt. Du trenger ikke å gjøre arbeidsoppgavene dine så godt og være pliktoppfyllende. 9
Gjest Smeltemann Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det hjelper ikke alltid. Har skjønt at man ikke får høyere lønn ved å organisere seg. Det hjelper kun mot arbeidskonflikt og den slags. Anonymkode: c2d31...306 Er du ikke helt med? Det er fagforeningene som har æren av at vi har så høyt lønnsnivå i Norge. Det er de som har jobbet for arbeidstakerne.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #15 Skrevet 3. mars 2021 I privat sektor spiller det ingen rolle om du er Smeltemann skrev (2 timer siden): Er du ikke helt med? Det er fagforeningene som har æren av at vi har så høyt lønnsnivå i Norge. Det er de som har jobbet for arbeidstakerne. I privat sektor får du ikke høyere lønn av å være organisert. Kanskje heller motsatt. Lønnsforhandlinger finnes ikke i vår bedrift. Anonymkode: 02c24...e80
Gjest Smeltemann Skrevet 3. mars 2021 #16 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I privat sektor spiller det ingen rolle om du er I privat sektor får du ikke høyere lønn av å være organisert. Kanskje heller motsatt. Lønnsforhandlinger finnes ikke i vår bedrift. Anonymkode: 02c24...e80 Sludder og pølsevev. Fagbevegelsen er jo med og forhandler lønn. De som ikke er organiserte er med som gratispassasjerer. Jeg har ikke kunnskap om hvor du jobber,så jeg kan ikke utale meg om din arbeidsplass.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #17 Skrevet 3. mars 2021 Smeltemann skrev (1 time siden): Sludder og pølsevev. Fagbevegelsen er jo med og forhandler lønn. De som ikke er organiserte er med som gratispassasjerer. Jeg har ikke kunnskap om hvor du jobber,så jeg kan ikke utale meg om din arbeidsplass. Kan du si deg enig i at selv om man er organisert betyr ikke det automatisk høyere lønn? Anonymkode: f831b...f3c
Gjest Smeltemann Skrevet 3. mars 2021 #18 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan du si deg enig i at selv om man er organisert betyr ikke det automatisk høyere lønn? Anonymkode: f831b...f3c Jeg kan si meg enig i at fagforeningene har gjort et formidabelt arbeide med lønn og arbeidsvilkår i Norge. Isolert sett så har det ikke så mye å si om en er organisert eller ikke.
mmd Skrevet 4. mars 2021 #19 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 3.3.2021 den 1.57): Det hjelper ikke alltid. Har skjønt at man ikke får høyere lønn ved å organisere seg. Det hjelper kun mot arbeidskonflikt og den slags. Anonymkode: c2d31...306 Det hjelper absolutt å organisere seg! Lønnsfohandlinger/krav er en viktig del av tillitsvalgtes jobb.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #20 Skrevet 4. mars 2021 Da slutter du å yte en millimeter ekstra fra nå av. Logg deg av når arbeidstiden din er utført. Dersom det er frister du ikke får møtt pga. dette sier du til leder at det ikke er tid nok til å utføre arbeidsoppgavene innenfor arbeidstiden din, og de må ansette flere dersom de ønsker at oppgavene skal bli utført til rett tid. Anonymkode: fc90b...827 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå