Gå til innhold

Lønner det seg å utsette betaling av studiegjelda til juni 2021? (på grunn av covid)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ser lånekassen har gjort det mulig å utsette tilbakebetaling av studiegjeld fram til juni i år på grunn av covdi19, oppå de 36 utsettelsene man allerede har. 
Jeg har 360 000 i gjeld og er 35, vil det være dumt av meg å utsette? Jeg vil jo gjerne bare betale ned hele dritten så fort jeg kan, men kommer også mest sannsynlig til å miste jobben snart, så da er det jo greit med litt ekstra. Burde jeg utsette fram til juni og sette 2000 kr i høyrentekonto hver måned fram til juni, for eksempel?

Anonymkode: 35008...c6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er utsettelsen med eller uten løpende renter? 

Hvis det er uten, så taper du ikke noe med å utsette. 

AnonymBruker
Skrevet

Utsettelsen er med renter. Det lønner seg aldri å utsette slikt, men tenker det kanskje kan være greit å sette de pengene på buffer om du mister jobben. Jeg velger å gjøre det nå siden min jobb er så usikker om dagen. Dvs jeg har buffer, men tenker det er greit med ekstra. 

Anonymkode: d0c4f...37b

• Liker 1
Skrevet

Siden det er med renter betaler du mer senere for å ha bedre råd nå. 

Det lønner seg ikke, men det hjelper kanskje lite å ha mer penger om noen år, om man har for lite penger nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Å utsette betalingene betyr at du betaler mer i renter.

Men det vil jo bero på hva du bruker pengene på i stedet. 

Du kan jo sette dem i fond og kanskje ha litt avkastning på dem over tid og samtidig ha noen kroner i bakhånd dersom noe skulle skje. 

Nå er rentene på studielånet lave, så det vil ikke koste så mye å utsette. 

Anonymkode: 96293...0a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...