Gå til innhold

Sliten hele tiden :( Fordeling av arbeidsoppgaver i hjemmet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke en sympatitråd! jeg lurer faktisk på  hvordan arbeidsfordelingen fungerer i hjemmet hos dere i forhold til hos oss, og hvor stor «belastning» dere synes dette er.

Jeg føler meg helt dau og skal til legen og ta noen blodprøver snart. Men kjenner og mer og mer på at jeg og min mann har fått en litt skjev fordeling av arbeidsoppgaver i hverdagen.

Da jeg var i mammaperm hadde jeg mer tid til ting i huset, og vi bestemte oss da for at jeg skulle ta alt av husarbeid. Nå som hverdagen de siste årene har handlet om barnehage og full jobb kjenner jeg på at det blir for mye å ta alt hjemme. Jeg tar meg av det meste av innkjøp, all klesvask, støvsuging, vasking av kjøkken/bad, skifte av sengetøy, samt hverdagsoppgaver som middagslaging, ta ut/inn av oppvaskmaskin, smøring av matpakker, legge frem klær/utstyr til neste dag i barnehagen og henting i bhg. Mannen leverer i bhg daglig, og vi er felles om leggingen. Han tar seg også av eventyrlesing på sengekanten. En gang i blant lager han middag. Ellers tar han seg av alt som har med bil/hage/hus å gjøre når det trengs en gang i blandt.
Har dere andre samme arbeidsfordeling? Og hvis ja, blir dere like slitne som meg? Jeg er helt skutt når kl.er 20:30-21. Går ofte til sengs i 21:15 tiden. Så opp igjen kl.05:00. Er det normalt å være så sliten av husarbeid når man bare har kontorjobb i tillegg med fri hver helg? Føler på en måte jeg ikke takler hverdagen som mamma:/

Anonymkode: c9841...91c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke samme arbeidsdeling. Vi har er annet liv enn dere, vi har tre hjemmeboende skolebarn og en hund, og jobber turnus. 
Turnuslivet gjør at vi ofte bare er en voksen hjemme på kveld og helg, og da må alt fungere, dvs begge må fungere ift barn, leksegjøring, middagslaging og det med oppvaskmaskin. 
Mannen min gjør nok det meste utomhus, og han driver i tillegg med en del «utearbeid» som jeg vil karakterisere som hobby. 
Det er vel jeg som føler mest ansvar for at vask av bad og sengeskift ol, men hvis jeg jobber mye og han har fri (kun jeg jobber fullt) tar han gjerne en rassia både med støvsuger og vaskefille. Han lager middag når han er hjemme, og handler mest. 
Jeg har ansvaret for klesvask. 
Jeg forstår at du er sliten, kan tenke meg at det å ha hovedansvaret for alt i heimen tynger psykisk. Det er ingen rettferdig grunn til at du skal ha det slik, dere jobber jo begge to?

Men vet jo at du ikke er alene. Mange som utrolig nok har det slik. 
Det jeg lurer på i slike forhold; når den ene parten stresser med husarbeid, rydder og lager mat, hva gjør den andre? Sover, er på mobilen, ser tv? 
Og hvordan er dette egentlig mulig? 
Skal innrømme med en gang at jeg er litt lat. Men hvis mannen min fex styrer med middagslaging har jo ikke jeg samvittighet til å sitte på rompa. Da finner jeg meg noe å gjøre, som å stryke klær, gå tur med hunden eller hjelpe minsten med leksene. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er tøft. Jeg sliter veldig innimellom og er alene. Tar b vitaminer og kjenner stor virkning av det..

Anonymkode: f88d6...c80

AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig, og hvorfor i all verden bestemte dere den fordelingen? Du gjør alt? Selv ikke i mammaperm var vel det så fornuftig, hva når han hadde pappapermen da? 

Her deler vi på alt, om en har ansvaret for noe den andre ikke gjør så mye av, så er det da like mye. Bare bytt et par måneder (du leverer, lager middag en gang i blant, deler på leggingen og leser eventyr. Du har ansvaret for bil/hage/hus. Så i mai deler bestemmer dere dere på nytt og fordeler med hensiktsmessig for alle. 

Anonymkode: dfb9b...042

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Den som ser det, tar det.

Begge er opptatt av at den andre skal ha det best mulig, så begge er fremoverlent og tar unna, for det motsatte betyr å dumpe arbeidet på den andre. 

Av ting som ikke må tas der og da har vi faste oppgaver. Jeg planlegger og lager mat, han holder kjøkken strøkent, oppvaskmaskin, og får ut søppel. Jeg vasker og bretter klær, og er generelt den som rydder og holder ting på stell. Han vasker badene og drar over med støvsugeren. 

"inne i huset" er 90% av jobben, selv med enebolig og to biler. Så fatter aldri at bil/hage/hus blir dratt inn i denne typen diskusjoner. 

Anonymkode: 8ca5a...acd

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Nei, virkelig ikke. Hvorfor skulle jeg gjøre så mye mer husarbeid enn mannen min gjør? Vi deler stort sett likt på arbeidet. Noe annet er meningsløst når vi begge er i full jobb. 

Anonymkode: 4782e...90d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres helt merkelig ut! Er dere begge i full jobb? Her i huset deler vi på absolutt alt. Vi organiserer og fordeler oppgaver underveis i tillegg til å ha felles vaskekveld innimellom. Vi deler all form for husarbeid mellom oss. Det finnes selvsagt unntak, som hvis en er syk, men ellers deler vi på alt.

Anonymkode: 6b281...f86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt lik fordeling, jeg gikk i samme «mammaperm» felle ifht husarbeid. Jeg har også alle netter, alle morgener, legging og henter/leverer for det meste. Han lager endel middag i helgene. Jeg er helt ferdig når kvelden kommer. Men nå er jeg akkurat tilbake på jobb (krevende stilling), så håper det blir bedre når jeg kommer mer inn i det. Og så leter vi etter vaskehjelp...

Anonymkode: 60d99...171

AnonymBruker
Skrevet

Her deler vi på alt, men jeg er allikevel så sliten som du beskriver TS. Helt ødelagt klokka 21..

Anonymkode: 7e081...26c

AnonymBruker
Skrevet

Han jobber utenbys annenhver uke, så det er "min" arbeidsuke mtp henting/levering/middag. Alt annet deler vi.

Vi kjører også "den som ser det, tar det" og han tar ansvar for bilen. Jeg tar alltid nettene da jeg våkner lettest og barnet foretrekke meg på natt. 

Vi gjør virkelig 50/50, muligens også 40/60, da han har mye mer energi enn meg generelt. 

Anonymkode: b59bd...581

AnonymBruker
Skrevet

Fortell dette til legen, så kan jeg love deg at han avbestiller prøvene dine og likevel kan fortelle hva som sliter deg ut!

Her må dere fordele de daglige tingene likt, og så kan han få husarbeidefri de dagene han klipper hekken, skifter dekk, vasker husveggen, jobber overtid, er syk etc.

Sitter han bare på ræven etter jobb mens du flyr rundt fra 5 om morgenen til 20 om kvelden?

Anonymkode: 5df0c...de4

• Liker 5
Skrevet

Nej inte alls.  

Bägge i 100% jobb, jag med en del övertid och tjänsteresor. Mannen med turnus jobb (inte natt men varannan helg). 

han handlar, tvättar kläder, fixar med service på bilar och hus. Tar alla läkarbesök mm med barnen. 
vi delar på matlagning men jag för nog lite mer. 

Jag städar, viker och stryker ren tvätt och följer opp läxor. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fortell dette til legen, så kan jeg love deg at han avbestiller prøvene dine og likevel kan fortelle hva som sliter deg ut!

Her må dere fordele de daglige tingene likt, og så kan han få husarbeidefri de dagene han klipper hekken, skifter dekk, vasker husveggen, jobber overtid, er syk etc.

Sitter han bare på ræven etter jobb mens du flyr rundt fra 5 om morgenen til 20 om kvelden?

Han har en kontorjobb uten fast arbeidstid da han ofte må vente på tilbakemeldinger fra andre for å kunne jobbe videre.

Nå er vi begge på hjemmekontor. Jeg begynner på jobb tidlig. Han står opp nærmere kl.08 (varierer litt fra dag til dag), og starter ofte å jobbe rundt kl.09:00 etter han har levert i bhg.  

Deretter blir arbeidsdagen ofte avbrutt i noen timer fordi han sier han må vente på e-poster og tlf. Når han senere skal jobbe seg inn igjen for å nå 8 timers dag blir han ofte sittende til utpå kvelden. Dermed er han nesten alltid opptatt med jobb når tørnen med middagslaging og daglig husarbeid skal gjøres.

Jeg har sagt jeg synes han står for sent opp. Bhg ligger i «tøffelavstand» og han kan fint levere tidligere. Han kommer med mange forklaringer på hvorfor dette ikke har noe å si og han uansett må sette ut over kvelden. Men har inntrykk av at han innerst inne bare har falt i en komfortsone og ikke gidder stå opp før. Mens jeg som nevnt er dødstrøtt hver kveld sitter han gjerne oppe utover kvelden med film og snacks. Det er lørdag hver kveld på en måte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, her gjør jo du alt. Hva gjør mannen, bortsett fra litt snømåking i blant? 🤦‍♀️
Å legge barna og lese eventyr er jo bare kos.

Anonymkode: 3c802...3a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her mener mannen at vi deler likt.

Han leverer i bhg, lager middag ca 1 gang i uka. Tar noen ryddesjau her og der, men roter mer enn han rydder. Støvsuger og vasker gulv sporadisk, står mye opp med ungene i helgen. Handler hvis han får handleliste. Har hovedansvaret ute.

Han jobber kveld 2-3 dager i uka. De dagene sover han til han skal på jobb. Jeg henter i bhg, gjør alt de dagene han jobber kveld. Tar all klesvask, fra stuegulvet til skapet igjen..vasker bad og bytter på sengene. Tørker støv, rydder kjøkkenet. Bader ungene, legger de. Leser. Støvsuger og vasker gulv, er ute og måker. Luker. Går tur med bikkja.

For å si det sånn så er jeg ikke enig i at vi deler likt.

Anonymkode: 1f10e...199

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har en kontorjobb uten fast arbeidstid da han ofte må vente på tilbakemeldinger fra andre for å kunne jobbe videre.

Nå er vi begge på hjemmekontor. Jeg begynner på jobb tidlig. Han står opp nærmere kl.08 (varierer litt fra dag til dag), og starter ofte å jobbe rundt kl.09:00 etter han har levert i bhg.  

Deretter blir arbeidsdagen ofte avbrutt i noen timer fordi han sier han må vente på e-poster og tlf. Når han senere skal jobbe seg inn igjen for å nå 8 timers dag blir han ofte sittende til utpå kvelden. Dermed er han nesten alltid opptatt med jobb når tørnen med middagslaging og daglig husarbeid skal gjøres.

Jeg har sagt jeg synes han står for sent opp. Bhg ligger i «tøffelavstand» og han kan fint levere tidligere. Han kommer med mange forklaringer på hvorfor dette ikke har noe å si og han uansett må sette ut over kvelden. Men har inntrykk av at han innerst inne bare har falt i en komfortsone og ikke gidder stå opp før. Mens jeg som nevnt er dødstrøtt hver kveld sitter han gjerne oppe utover kvelden med film og snacks. Det er lørdag hver kveld på en måte.

Det låter som mannen din måste planera sin arbetsdag bättre. Struktureras upp arbetet så det finns något att ta tag i medan han väntar, eller boka in avstämningar med andra så varken han eller de behöver vänta på eposter

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"inne i huset" er 90% av jobben, selv med enebolig og to biler. Så fatter aldri at bil/hage/hus blir dratt inn i denne typen diskusjoner. 

Det der skjønner aldri jeg heller.

Anonymkode: e4577...288

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men da fordeler dere arbeidsoppgavene, og så kan han gjøre sine oppgaver mens han venter på mail, og i stedet for å glo på tv og spise chips! Og selvsagt stå opp tidligere! "Jeg vil sove lenge om morgenen og se tv om kvelden, så derfor får jeg ikke tid til husarbeide"

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er bare ikke greit. Hva gjør han når han «venter på e-poster» midt på dagen? Ingenting sier du? Da kan dere begynne med at han kan vaske klær, gjøre klar middag, ta ukeshandlingen, støvsuge o.l i stedet. Så har han «husjobb» da og «kontorjobb» senere mens du har motsatt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mann gjør det meste av husarbeidet. Han har skikkelig støv på hjernen og syns det er beroligende å brette sokker for eksempel 😅 kan ikke huske sist jeg bretta klær for han vil gjøre det selv. Han støvsuger mest og vasker gulvene mest. Jeg tar meg av kjøkkenet og vasker toalettet og tar meg av det meste med barna som å kjøre til/fra bhg, gjøre klar klær, stelle for kvelden, gi mat, legger, tar nettene, våkner med, etc, handle mat, og lager det meste av middagene, men han er veldig flink på det han også. 

Han tar seg av det meste utenfor og da spesielt med bilene og sortere søppelet, vasking av hus eller gårdsplassen, men vi begge tar fatt i malejobbben når den må tas, og jeg tar meg av blomstene. 

Syns det er en grei fordeling, men skulle ønske han tok litt større del i jobben med barna og hjalp litt mer til på nettene. 

Anonymkode: e64cf...013

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...