AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #1 Skrevet 1. mars 2021 Noen som har erfaring med Montessori Oslo? Min datter har ytret ønske om å bytte skole; hvordan burde jeg gå frem? Hun sier at det er mye støy og uro som lærerene ikke tar tak i. I tillegg er det et dårlig klassemiljø med uthenging, kommentarer og stygt språkbruk mot andre, spesielt nedsettende ord om jenter. Fra hva datteren sier vet skolen om det, men siden det skjer uten lærer tilstede så er det ikke mye de får gjort. Hun er 15 år gammel og begynner i 10.klasse til høsten. Skolebyttet ville skjedd da. Hva er ditt inntrykk av privat skole? Er det et godt miljø og tilrettelagte planer for elevene? Hun er faglig veldig sterk så det er ikke et problem, men sliter på motivasjonen at hun hele tiden må vente på det svakeste leddet. Jeg har også vurdert og bare bytte offentlig skole, men er redd jeg får mye av de samme holdningene som i hennes forrige klasse. Så langt vet jeg om Steinerskolen og Montessoriskolen. Ikke spesielt inntrykk av noen, og trenger erfaringer. Er det vanskelig å komme inn på en privatskole? Opptak? Hvordan er det å komme inn som tiendeklassing? Har noen erfaringer, tips eller råd de vil dele? Føler meg veldig oppgitt som forelder og kjenner at jeg ønsker at ting var annerledes for barnet mitt. Likevel kan jeg ikke gjøre annet enn å støtte henne om hun virkelig mener at det er dét hun vil. Pluss, reisevei... 1 t om hun skal komme seg dit selv, ettersom vi drar til forskjellige timer osv og hun må regne med det. Ser også på Nyskolen, litt nærmere oss. Uansett, trenger råd, erfaring og tanker rundt dette! For henne er det nært uaktuelt med ett helt år til, ettersom hennes egen vennegruppe har begynt å mobbe henne og få henne på gråten. Anonymkode: cbd08...b30
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #2 Skrevet 1. mars 2021 Synes det er en god ide. Eneste minuset er at det er tilnærmet umulig å få plass på montessoriskole i Oslo. De er smekkfulle med lange ventelister. Steinerskolen ville jeg ikke ha valgt av den ene grunnen at de har vidt forskjellig tilnærming. Overgangen kun for ett år ville blitt enorm. Kan du ikke prøve å finne en vanlig privatskole da? De ligner mer på ordinær skole som barnet ditt er vant til, bare at de har mye høyere lærertetthet og bedre faglig opplegg. Så slipper du det tullet med ikke-karakterer, som det feks er på steinern. Anonymkode: a6776...788
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #3 Skrevet 1. mars 2021 Ps. Ikke nøl med å bytte henne når hun ikke har det godt. Det er hverken altfor dyrt eller altfor vanskelig å komme inn på vanlige privatskoler. Og hvem vet- om de har plass alt nå, kan hun feks begynne der etter påske? Jo før jo bedre, når hun først skal bytte. Ingen vits å la henne gå i et dårlig miljø lenger enn hun trenger. Da er hun kjent der etter sommeren også. Anonymkode: a6776...788
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #4 Skrevet 1. mars 2021 Er nok vanskelig å komme inn. Men dere kan jo bare søke? Tror dessverre 1.mars var søknadsfristen for "hovedopptak", men mulig det bare gjelder 8.klasse og 1.gym. St.Sunniva og KG har begge godt rykte. Forhør dere om diverse vanlige skoler rundt omkring også, de i 9. har jo erfaring med akkurat det trinnet der dere vurderer. Anonymkode: 4a8ea...396
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #5 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er nok vanskelig å komme inn. Men dere kan jo bare søke? Tror dessverre 1.mars var søknadsfristen for "hovedopptak", men mulig det bare gjelder 8.klasse og 1.gym. St.Sunniva og KG har begge godt rykte. Forhør dere om diverse vanlige skoler rundt omkring også, de i 9. har jo erfaring med akkurat det trinnet der dere vurderer. Anonymkode: 4a8ea...396 Trodde "omplassering" Mtp bytte skole var en annen ting og ikke et opptak? Som du sier? Eller er det bare i offentlig skole? Ønsker ikke at hun skal komme til en kristelig privatskole, selv om jeg liker de fleste kristelige verdier. Har du hørt noe om Nyskolen? Anonymkode: cbd08...b30
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #6 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Synes det er en god ide. Eneste minuset er at det er tilnærmet umulig å få plass på montessoriskole i Oslo. De er smekkfulle med lange ventelister. Steinerskolen ville jeg ikke ha valgt av den ene grunnen at de har vidt forskjellig tilnærming. Overgangen kun for ett år ville blitt enorm. Kan du ikke prøve å finne en vanlig privatskole da? De ligner mer på ordinær skole som barnet ditt er vant til, bare at de har mye høyere lærertetthet og bedre faglig opplegg. Så slipper du det tullet med ikke-karakterer, som det feks er på steinern. Anonymkode: a6776...788 "Smekkfulle"? Er det så mange tiendeklassinger som vil bytte skole? Eller bytter de med én gang de får tilbud om plass, selv om de sendte søknad for tre år siden??? Ja, jeg tror ikke jeg ønsker Steinerskolen for henne på akkurat dét området. Hvilke alternativ er gode og tilbyr goder? Altså, her mener jeg at, jeg ønsker ikke å betale summer for at min datter skal gå på en tilsynelatende vanlig skole som kun krever penger av foreldre. Selv om det ikke er viktig for henne ønsker jeg at pengene skal brukes på ting rundt skolen, som mat, utflukter, muligheter og utstyr som lager et godt klassemiljø. Anonymkode: cbd08...b30
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #7 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Trodde "omplassering" Mtp bytte skole var en annen ting og ikke et opptak? Som du sier? Eller er det bare i offentlig skole? Ønsker ikke at hun skal komme til en kristelig privatskole, selv om jeg liker de fleste kristelige verdier. Har du hørt noe om Nyskolen? Anonymkode: cbd08...b30 Nei, kjenner ikke til Nyskolen. Men vet om skoleflinke og kvikke elever som har byttet til denne: https://nlis.noredu.no/ og er veldig fornøyd med det. Anonymkode: 4a8ea...396
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #8 Skrevet 1. mars 2021 Er childrens international school i nærheten? Vurderer det til mitt eget barn, iallefall på ungdomsskoletrinnet. Anonymkode: f9acf...254
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #9 Skrevet 1. mars 2021 Ville absolutt byttet, særlig siden det er noe hun ønsker. Du kan jo også vurdere internasjonal skole. Min jente er bare 6 måneder, men vi tenker absolutt privat skole til henne (internasjonal), når den tid kommer. Anonymkode: 02685...c2e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #10 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er childrens international school i nærheten? Vurderer det til mitt eget barn, iallefall på ungdomsskoletrinnet. Anonymkode: f9acf...254 Oppe ved Holmenkollen, rett ved Montessoriskolen Anonymkode: cbd08...b30
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #11 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): "Smekkfulle"? Er det så mange tiendeklassinger som vil bytte skole? Eller bytter de med én gang de får tilbud om plass, selv om de sendte søknad for tre år siden??? Ja, jeg tror ikke jeg ønsker Steinerskolen for henne på akkurat dét området. Hvilke alternativ er gode og tilbyr goder? Altså, her mener jeg at, jeg ønsker ikke å betale summer for at min datter skal gå på en tilsynelatende vanlig skole som kun krever penger av foreldre. Selv om det ikke er viktig for henne ønsker jeg at pengene skal brukes på ting rundt skolen, som mat, utflukter, muligheter og utstyr som lager et godt klassemiljø. Anonymkode: cbd08...b30 Er det bare meg, eller svarer du halv-aggressivt på et svar til en som prøver å hjelpe? Jo da, de er smekkfulle. Prøv selv. Anonymkode: a6776...788
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #12 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er childrens international school i nærheten? Vurderer det til mitt eget barn, iallefall på ungdomsskoletrinnet. Anonymkode: f9acf...254 Også smekkfull, med lange ventelister. Med mindre du kan vise til blått blod eller har lignende kontakter/familie. Anonymkode: a6776...788
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå