Gå til innhold

Hvilken bil skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer til å bytte ut min Nissan Leaf i løpet av året og er i gang med å se på hva jeg skal velge. Det kommer hele tiden nye, attraktive biler og jeg orker rett og slett ikke sette meg så veldig inn i alt det nye som kommer, så jeg håper noen her har noen erfaringer jeg kan lære litt av. 
Mine krav: 
Det skal være el-bil, helst med en del lengre rekkevidde enn jeg har i dag (Leaf 40kw). Det er en fordel også om den kan ha litt raskere hurtiglading, men det er først og fremst hjemme bilen blir ladet i hverdagene.
Dette er den eneste bilen i familien, så den må være stor nok til at 4 pers kan ha det behagelig på bilferie.
Jeg har ikke behov for hverken hengerfeste eller 4wd, men den må kunne ha nok taklast til et thule-stativ med ski. 
Det er helt klart en fordel at bilen ser litt bra ut og at den er god å kjøre, selv for meg med litt korte ben....
Prismessig opp til 450-550.000, ser jeg for meg, men det er maks.

Jeg har tittet litt på Peugeot e-208 og Hyundai Ioniq, mens mannen har sett litt på Hyundai Kona.
Den nye til Mercedes har også vært nevnt, men jeg er generelt veldig lite glad i Mercedes, så den ligger nederst på lista foreløpig.

Noen som vil si noe om hva som kan være aktuelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med budsjettet ditt fins det én bil som imho trumfer hele konkurransen, og det er Kia e-Niro:

https://www.kia.com/no/modeller/e-niro/opplev-e-Niro/

Dette er en bil som er veldig rasjonelt designet - god plass, og plassutnyttelse (ingen svære SUV hjul eller fancy coupé-design som spiser interiørplass). Godt nok batteri. Kia har de mest fornøyde nybilkundene og 7 års garanti. Dette er langt ifra den nyeste familiebilen på markedet, men det forblir veldig konkurransedyktig. 455 km rekkevidde, 204 hk.

Skrevet

Her er du veldig all over the place. Om du skal ha en bil der fire personer kan ha det behagelig på bilferie, så er e-208 altfor liten. I motsatt ende finner du ikke en Mercedes EQC (som jeg antar du refererer til) innenfor ditt budsjett. Ioniq og Kona har også veldig små bagasjerom, e-Niro har litt større.

• Liker 1
Skrevet

Bmw m5 

Elbil er søppel 

AnonymBruker
Skrevet
Galdhøpiggen skrev (1 time siden):

Bmw m5 

Elbil er søppel 

Å, spar oss, tulling!

Anonymkode: e5d6a...f34

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å, spar oss, tulling!

Lever fint som en tukling jeg 👍

AnonymBruker
Skrevet

Tullinger har for vane med det. Men spar de rundt deg, det var det som var oppfordringen. Se for deg at du skal kjøpe X5, men får dette rådet: "Kjøp elbil, X5 er søppel". Hadde det påvirket din mening på noe vis? Og så har jo dette trollet i dette tilfellet rett; leser du JD Powers, Consumer Report, TÜV og DEKRA rapporter og AutoIndex ser du at X5 er en feilbehaftet bil med usedvanlig høye driftskostnader. Ikke noe man vil anbefale sin verste fiende en gang.

• Liker 1
Skrevet

Kona eller Tesla 3

Skrevet
Vigilante8 skrev (15 timer siden):

Her er du veldig all over the place. Om du skal ha en bil der fire personer kan ha det behagelig på bilferie, så er e-208 altfor liten. I motsatt ende finner du ikke en Mercedes EQC (som jeg antar du refererer til) innenfor ditt budsjett. Ioniq og Kona har også veldig små bagasjerom, e-Niro har litt større.

Ser jeg er litt utydelig her. 
Mente selvsagt e-2008, ikke 208. Har tidligere hatt en 208 fossilbil som familiebil, for øvrig, så ikke helt enig i at den er så liten. 
Når det gjelder Mercedes så snakker jeg om EQA, som er innenfor mitt budsjett, men allikevel uaktuell. 

Skrevet
catman skrev (16 timer siden):

Med budsjettet ditt fins det én bil som imho trumfer hele konkurransen, og det er Kia e-Niro:

https://www.kia.com/no/modeller/e-niro/opplev-e-Niro/

Dette er en bil som er veldig rasjonelt designet - god plass, og plassutnyttelse (ingen svære SUV hjul eller fancy coupé-design som spiser interiørplass). Godt nok batteri. Kia har de mest fornøyde nybilkundene og 7 års garanti. Dette er langt ifra den nyeste familiebilen på markedet, men det forblir veldig konkurransedyktig. 455 km rekkevidde, 204 hk.

Den treffer på det meste, ja, bortsett fra en ting - utseende. Jeg syns e-Niroen er dritstygg.....

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (11 timer siden):

Kona eller Tesla 3

Kona er i lista, Tesla er uaktuell. 

AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (1 time siden):

Den treffer på det meste, ja, bortsett fra en ting - utseende. Jeg syns e-Niroen er dritstygg.....

Ja, det er vel derfor mange nordmenn gjør dårlige valg ved bilkjøp. 🤪

Skrevet

Polestar 2

Fin bil, god plass til 4. Bagasjerom er passe stort. Prisen på 514'000 inkludert hengerfeste, vinterdekk, ladekabler og takstativ er også innafor budsjettet

image.png.cbef0c171de4ea799b1de28439c94f45.png

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (Akkurat nå):

Polestar 2

Fin bil, god plass til 4. Bagasjerom er passe stort. Prisen på 514'000 inkludert hengerfeste, vinterdekk, ladekabler og takstativ er også innafor budsjettet

image.png.cbef0c171de4ea799b1de28439c94f45.png

Vi har absolutt sett på Polestar, men er litt skeptiske. Det har vært ufattelig mye tull med de første som kom, og de jeg kjenner som har bilen er ikke fornøyde i det hele tatt. Mulig den må få litt mer tid og en modellendring eller to før de blir bra?

Skrevet
1 minutt siden, Angelheart2 said:

Vi har absolutt sett på Polestar, men er litt skeptiske. Det har vært ufattelig mye tull med de første som kom, og de jeg kjenner som har bilen er ikke fornøyde i det hele tatt. Mulig den må få litt mer tid og en modellendring eller to før de blir bra?

Jaha? Ikke fornøyd? Ja, det har vært litt krøll med invertere og firmware, men det er å forvente på nye biler idag. ID.3 har fortsatt massive problemer. Alle invertere på første produksjonslinje av Polestar er nå byttet. VW måtte nettopp tilbakekalle noen titusner av eGolfer fordi bremsepedalen knakk når folk bråbremset. iPace var ingen pålitelig bil da den kom. 

Hva er det dine bekjentskaper ikke er fornøyd med på nr.2? 

Skrevet
Angelheart2 skrev (8 timer siden):

Oi, tja, da er det vel bare å kjøpe en dårligere bil til en stivere pris. 😄

AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (På 1.3.2021 den 15.19):

Jeg kommer til å bytte ut min Nissan Leaf i løpet av året og er i gang med å se på hva jeg skal velge. Det kommer hele tiden nye, attraktive biler og jeg orker rett og slett ikke sette meg så veldig inn i alt det nye som kommer, så jeg håper noen her har noen erfaringer jeg kan lære litt av. 
Mine krav: 
Det skal være el-bil, helst med en del lengre rekkevidde enn jeg har i dag (Leaf 40kw). Det er en fordel også om den kan ha litt raskere hurtiglading, men det er først og fremst hjemme bilen blir ladet i hverdagene.
Dette er den eneste bilen i familien, så den må være stor nok til at 4 pers kan ha det behagelig på bilferie.
Jeg har ikke behov for hverken hengerfeste eller 4wd, men den må kunne ha nok taklast til et thule-stativ med ski. 
Det er helt klart en fordel at bilen ser litt bra ut og at den er god å kjøre, selv for meg med litt korte ben....
Prismessig opp til 450-550.000, ser jeg for meg, men det er maks.

Jeg har tittet litt på Peugeot e-208 og Hyundai Ioniq, mens mannen har sett litt på Hyundai Kona.
Den nye til Mercedes har også vært nevnt, men jeg er generelt veldig lite glad i Mercedes, så den ligger nederst på lista foreløpig.

Noen som vil si noe om hva som kan være aktuelt?

Skoda Enyaq passer da vel helt perfekt. Syk plass som en fotballbane 😆 Visste ikke at de var så store da jeg så den for første gang for noen få uker siden. Til drøye 400.000 kan du ha en fin Enyaq og iallfall for 450.000, masse utstyr.

Alternativt har du VW ID.4. Den er visst veldig bra også og har ikke de oppdateringsproblemene til ID.3 etter det jeg har lest i det siste, så det er noe å vurdere.

Når du sier Hyundai Ioniq - mener du da den som har Sedan-lignende karosseri? For nå har det kommet en helt ny en, som heter Ioniq 5 og det er ikke noe Sedan. Koster 500.000 kr. Så du kan sjekke ut Ioniq 5. 

Så har du ny Ford Mustang Mach-E. Starter på vel ca 425.000 kr og oppover.

Anonymkode: 8148e...592

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skoda Enyaq passer da vel helt perfekt. Syk plass som en fotballbane 😆 Visste ikke at de var så store da jeg så den for første gang for noen få uker siden. Til drøye 400.000 kan du ha en fin Enyaq og iallfall for 450.000, masse utstyr.

Alternativt har du VW ID.4. Den er visst veldig bra også og har ikke de oppdateringsproblemene til ID.3 etter det jeg har lest i det siste, så det er noe å vurdere.

Når du sier Hyundai Ioniq - mener du da den som har Sedan-lignende karosseri? For nå har det kommet en helt ny en, som heter Ioniq 5 og det er ikke noe Sedan. Koster 500.000 kr. Så du kan sjekke ut Ioniq 5. 

Så har du ny Ford Mustang Mach-E. Starter på vel ca 425.000 kr og oppover.

Anonymkode: 8148e...592

Ford Mustang Mach-E:  😍    Vakre, vene.

Sorry for en lettere avsporing, men jeg måtte bare... 

Anonymkode: 269c9...df6

AnonymBruker
Skrevet

Hva med MG ZS?

SYKT billig, god plass, har lest at den er kollisjons- og driftssikker, i tillegg til at den har grei rekkevidde. Ikke testen den selv, men er biljakt selv om dagen og har blitt interessert i denne bilen. 

Anonymkode: cfb7b...86c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg en Skoda da. Så får jeg kjøre rundt i min Suzuki :)

Anonymkode: 60a0d...9e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...