Gå til innhold

"Julemarerittet" har sånn smått begynt

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet
Skrevet

Ja, jeg vet det er tidlig. Men jeg har desverre begynt å tenke på årets julefeiring.

Grunnen er den at min svigerinne og henne 9 årige datter tar det som en selvfølge at vi skal feire julaften hjemme hos dem i år. Vi har ikke blitt spurt en gang, det har bare blitt konstantert at sånn er det.

Saken er den at min mann og jeg venter baby og har termin rett før jul. Jeg risikerer å gå høygravid på julaften (på overtid) eller rett og slett at jeg ligger og føder. Når jeg ser hvordan formen min er nå, så kan jeg ikke tenke meg at jeg har så innmari lyst, eller har noe særlig med julestmning på julaften, til å være nødt til å sitte samme med masse mennesker den dagen om jeg er høygravid. Det er da snakk om 8 voksne (med min mann og meg) og 2-3 barn (er usikker på hvor min 10 årige sønn skal være julaften). Disse andre barna er våre nieser som ikke akkurat er rolige, men heller høyt og lavt og er veldig krevende barn.

Dersom babyen har kommet så er jo denne helt ny og jeg vil vel anta at man trenger ro rundt seg for å bli kjendt med babyen og komme inn i amming og rutiner. Jeg vil bla. ha store problemer med å kunne amme i samme rom som andre mennesker og hos min svigerinne er det umulig å gjemme seg bort. En annen ting er jo at jeg anser det som best for den nye babyen og få ha mest mulig ro rundt seg.

Har prøvd å ta dette opp med min mann, men tror ikke han helt skjønner hva jeg mener. Jeg har vel egentlig mest lyst til å sende mannen til familien sin, sønnen min fra tidligere til faren sin og selv være hjemme alene denne dagen.

En annen ting er det jo at jeg ikke synes noe særlig om å feire julaften i masse styr og ståk. Jeg har ennå mareritt om de gangene jeg som barn måtte feire julaften sammen med tanter, onkler og fettere.. Et mareritt... og disse fetterene mine var faktisk 1/2 så bråkete som niesene mine er.

En koselig julaften for meg er når man har det stille og rolig og kan slappe av og kose seg.

Kan jo nevne at min svigerinne og hennes eldste datter på 9 år er temmelige dominante mennesker. Dem SKAL på død og liv ha det som dem selv vil..

Min svigerinne har tydelig glemt at hun i fjord ikke kunne feire julaften hos oss (eldste barnet var hos sin far da) fordi hun ville være hjemme med den yngste som ikke var et år lengre. At jeg vil det samme er det ikke "rom" for.

Hva hadde dere gjort???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bare å si det som det er det, at dere vil velge selv hvor dere vil feire i og med at du enten vil være høygravid eller nettopp har fått en liten baby. Så får hun ta det som hun vil.

Da vi fikk sønnen vår husker jeg vi fornærmet svigermor ved å dra til min familie istedet for dit som planlagt, jeg ville være sammen med min mor med en så ny baby. Folk blir litt sure innimellom, ingenting å bry seg om.

Skrevet

Julefeiring her eller der er det ikke bare du som sliter med.

I utgangspunktet tenker jeg at det er rart at din svigerinne skal bestemme hvordan dere skal feire jul, gravid eller ikke...

Det er da du og mannen din som må finne ut av hva slags julefeiring dere vil ha. Om det er med hans familie, din familie eller bare dere to (med evt barn).

Har selv ikke vært gravid, men tenker at hva DU orker er det kun DU som vet. Uansett er det jo vanskelig for deg å planlegge denne dagen i år, du vet jo ikke om du er på klinikken en gang...

Skrevet

Nei, her er det bare å sifra at pga omstendighetene så er det bedre om dere feirer hjemme. Jeg har også julemareritt med skilte foreldre, og en kjæreste som også har skilte foreldre... skal vi være her eller der, skal vi sove her eller der og ALLE haler og drar og vil at vi skal komme akkkurat ditt akkurat julaften. :-/

Skrevet

Tusen takk for svar..

Heldigvis (får jeg vel si) så bor begge mine foreldre (som er skilt) på en annen kant av landet. Har ikke feiret jul sammen med noen av dem på 13 år. MEN dersom vi skulle reist til hjemtraktene mine til jul, så vet jeg at det hadde blitt en "dra-kamp" i stor stil ja.

Skrevet

Etter min mening har du to valg:

1) å dra til en julefeiring du ikke ønsker

2) å si fra

Vi har ikke gjort det til så store ting som jul, men ellers hender det at jeg "sender" mann (og barn) avgårde for å kose seg på ting jeg ikke kan fordra. Han (og barnet) skal få kose seg uten ei surpompe av ei mor... Andre får si hva de vil, i alle fall om man er høygravid oppi jula. Man har lov til det meste som gravid (og enda mer om man er gift sa ei til meg...).

Skrevet

Hva med å si til svigerinnen din at dere ønsker å se an hvordan tingene er nærmere jul, at du ikke vil love allerede nå i august at dere kommer? Begrunn det med at kanskje du er i dårlig form, kanskje du føder, kanskje du har en baby på bare noen dager ol. Så har svigerinnen og niesen din tid til å forberede seg på at de kanskje må feire jul uten dere, samtidig som dere ikke har avslått tilbudet helt ennå (de behøver jo ikke å få vite at du allerede har bestemt dg for å ikke feire med dem). Når det gjelder mannen din, så kan det hende han har vnskelig for å sette seg inn i hvordan ting vil være om så lang tid, fordi graviditeten gjør såpass mye med deg innen den tid. Når det nærmer seg termin har du vokst mye mer, han ser at du er sliten og tung osv. Kanskje han lettere skjønner hva du mener da.

Skrevet

Det er ikke uvanlig at man vil la egne barn feire i eget hjem. Dette må andre finne seg i. Det er bare naturlig at man vil skape sin egen julefering og egne tradisjoner når man etablerer seg, og særlig nå som dere får barn og alt. Det er egentlig ikke så spennende om svigerinnen din hører etter eller hva hun forventer, bare du klarer å si det høyt.

Dessuten kan vel mannen din si fra til søsteren sin.

Skrevet

Jeg har motsatt problem jeg da. Er gravid med termin i begynnelsen av januar, og det forventes nok at det blir julefeiring i huset vårt. Skulle ønske vi ble bedt bort jeg da...Hadde vært deilig å slippe stress med å skulle lage mat osv. Hadde jeg vært deg hadde jeg vært sjeleglad. Men du...dere kan ikke finne en mellomting da? At dere kommer til middag, men drar hjem til dere selv for gaveoppakking (er jo gjerne den som er aller mest "stress".

Gjest Porselen
Skrevet

Hvor feire julen, det evige spørsmålet?

Jeg mener at hvis man reiser bort på besøk i julen fordi man må og ikke fordi man har lyst - så er det på tide å ta (grøt)skjeen i sin egen hånd og lage sin egen julefeiring. Jeg har ikke feiret jul hos mine foreldre på 16 år, de har derimot vært hos oss et par ganger - eller rettere sagt vi alle med mine foreldre har tilbrakt julaften hos mine svigerforeldre som bor like ved. Det har i grunnen vært greit for da har vi dratt hjem på kvelden og sluppet overnatting. Nå har ungene lyst til å feire julekvelden hjemme hos oss, og det har jeg også lyst til. Vi forsøkte oss på den i fjor men svigermor ville ikke høre på det øret, men i år må hun. Hun vil ha julen på den måten hun er vant til, men siden vi bor like ved hverandre så kan hun alltid ordne maten hjemme hos seg selv på den måten hun er vant til og så kan vi hente den. Jeg er spent på reaksjonen, men nå er det min tur til å være sta. :)

Siden du er enten i gravid tilstand eller nybliven mor rundt juletider så syns jeg de andre skal respektere din avgjørelse, både mannen din og resten av familien. Det burde ikke være verdens undergang om man ikke feiret jul sammen et år, du og dine er også en familie og det kan være hyggelig å kun være dere sammen i julen også en gang.

Skrevet

Eg synes Søndagsengel og Tusenfryd sa det bra her.

Kansje en ide og seie frå om det allereie no- så du slepp surmuling dagen før.

Eg for min del hadde ikkje orka ei sånn julefeiring- høggravid (evt med en nyfødt baby). Syns det er rart om folk ikkje forstår det!!!

Eg tør heldigvis å seie frå til min familie- og har en sambuar som er flink å ordne opp i sånne ting med svigerfamilien- så det er greit.

Syns at sånne dagar skal feirast slik ein vil sjøl- ikkje som andre vil.

Skrevet

Si i fra og stå på krava damen!

Her forventes det at jeg stiller som vertinne for svigerdragen og kallen hennes. Not. Jeg akter ikke å ha gjester på julaften i år. Punktum. Så får de bli så dritsure de vil for meg.

Skrevet
Hva hadde dere gjort???

Jeg hadde sagt i fra nå, om hvilke planer jeg hadde hatt for julen. Selv hadde jeg termin 23 desember 1997, og vi var hos svigers. Ikke så mange der riktignok, 10 voksne og 3 barn, men alle hadde forståelse for at jeg ville sitte med beina opp og ta en tidlig kveld. Det går nemlig ann å komme, spise og reise igjen. Eller ta en tur innom på kaffe. På den måten blir ingen støtt.

Skrevet
Da vi fikk sønnen vår husker jeg vi fornærmet svigermor ved å dra til min familie istedet for dit som planlagt, jeg ville være sammen med min mor med en så ny baby. Folk blir litt sure innimellom, ingenting å bry seg om.

Dette syns jeg var forferdelig dårlig gjort overfor svigermoren din, og jeg skjønner at hun ble sur! ALLE vil være sammen med en ny baby. Er moren din en bedre bestemor enn svigermoren din?

Hadde tatt det veldig personlig jeg også om jeg var i svigermoren din sine sko den dagen ja!

Skrevet

Synes bare du skal si det som det er - du vil ikke feire jul hos de, og så kan de mene hva de vil om det. Hvorfor skal du "ofre" deg selv og din sjelefred allerede nå i august (!), for å gjøre din svigerinne til lags?... Føler kanskje du tvinger deg inn i "offer" rollen som så mange damer gjør.

Bare gjør hva du selv ønsker, tipper alle overlever julaften selv om du ikke gjør som de andre vil. ;)

Skrevet

Jeg hadde nekta å dra. Hvis de nekter å ta hensyn til deg, hvorfor skal du ofre deg og gjøre alt som de vil?

Hvis de blir sure fordi du vil ha det rolig rundt deg mens du er høygravid og mistrives i bråk mellom masse folk, da har de ikke gjort seg fortjente til å ha deg der.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger.

Jeg forsøkte å ta dette opp med mannen min for et par dager siden, men vet ikke helt om han forsto meg. Han har jo absolutt ingen erfaring når det gjelder høygravide damer eller nyfødte babyer, så jeg tror det er litt vanskelig for han og forstå hva jeg mente.

Men som jeg sa, jeg har ikke lyst til å sitte der rett opp og ned i den ene eller andre tilstanden og risikere at jeg ønsker niesene hans (veldig krevende unger) og søstern hans dit peppern gror på julaften. Sa også at om babyen har kommet, så kommer den aldri i verden til å få fred for disse niesene. Og da ender det med at jeg eksploderer på dem. En nyfødt baby trenger ro og fred. Ikke å bli halt og dratt i.

Nå er den eldste niesen litt ekstrem. Flere av veninnene mine reagerer også på henne. Min egen sønn synes hun er helt forferdelig.

Jeg vet at pga. at denne familien alltid bare har bestått av foreldre og to barn, så ønskes det nå at man skal gjøre så mye sammen fordi familien har utvidet seg. Barna har giftet seg og fått barn.

Selv kommer jeg fra en stor familie og har alltid syntes at sånne feiringer med storfamilien er noe herk... alt for mye styr og ståk...

Liker jula stille og rolig...

Skrevet

Ikke si at det er på grunn av de "ufordragelige niesene", det er jo hans familie.

Selv om du har barn fra før, så trenger du ro når barnet er nyfødt for ammingen sin del, ikke sikkert at de tingene går på skinner. Da er det best å være hjemme hos seg selv, hvor du kan sitte "med puppen ute" hele tiden uten at det støter noen.

En nyfødt baby skal også venne seg til verden, og trenger ro rundt seg.

Er ikke dette gode nok argumenter? Din mann vil forstå dette når jula nærmer seg, han også vil få bedre kontakt med babyen i ro og fred hjemme, uten ivrige velmenende søstre rundt seg ;-)

Skrevet

Sett foten ned og si at i år vil jeg feire jul hjemme. Så får heller svigerinnen din bli sur. Det er jul vært år så det vil alltid være mulig å få til en felles julefeiring.

Skrevet

Vi har feiret julaften de siste årene hjemme - kun vi i familien. Dette er så avslappende og deilig at hverken vi eller ungene ønsker noe annet. Besøk til familien tar vi en eller to av de andre dagene - men julaften er fredet. Vi har skapt våre egne tradisjoner og jeg synes det er flott at ungene foretrekker hjemmejul istedet for å kave med å kjøre hit og dit - dra masse gaver med seg ut og stable enda flere gaver med seg i bilen hjem - kjøre hjem sent på kvelden med vondt i magen, steintrøtte og ofte på såpeglatte veier :ler:

Borte bra - men hjemme best !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...