AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #1 Skrevet 1. mars 2021 Flyttet i går inn i en sokkelleilighet, og bare en time etter innflytting fikk jeg knallhodepine. Det er uvanlig for å være meg, så gikk ut en tur og da forsvant hodepinen, men den kom tilbake da jeg gikk inn i leiligheten etter en stund. Da jeg var på visning la jeg ikke merke til noe lukt i leiligheten, men den balanserte ventilasjonen duret veldig høyt, og utleier sa den skulle skrues ned til det minimale slik at det ikke var sjenerende å bo der. Da jeg flyttet inn i går hørte jeg nesten ikke ventilasjonsanlegget, men merket en lukt i leiligheten jeg ikke kjente på visning. Det er ikke kjellerlukt, men en litt tung tett lukt som river bittelitt i nesen og svir litt i øynene. Nå har jeg knallhodepine og har skrevet kontrakt og betalt leie/depositum! Har fått helt panikk med tanke på at det er noe der som jeg reagerer på.😐 Har lyst å flytte ut men kan jo ikke det etter et døgn. Huset er gammelt, men leiligheten var rehabilitert for 6 år siden. Anonymkode: fbc96...b98
Gjest Smeltemann Skrevet 1. mars 2021 #2 Skrevet 1. mars 2021 Bodde selv i sokkelen på et hus, har aldri vært så syk hverken før eller siden. Tror det var for at leiligheten var for tett . Flyttet i et gammelt hus etterpå, si. Var dårligere isolert og mere trekkfullt. Var ikke syk når jeg bodde der.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #3 Skrevet 1. mars 2021 Høres ikke bra ut. Ble det gjort noe arbeid der like før du flyttet inn, kan det være etter fersk maling eller noe som er skiftet ut? Du bør nok snakke med utleieren om det, i alle fall. Det kan f.eks. være fukt/mugg, og da bør det være i utleiers interesse å finne ut av det så fort så mulig (i tillegg til at du har på det rene om at du har varslet om en suspekt lukt fra starten av, så ingenting kan legges på deg, om noe oppdages senere.) Anonymkode: 18dbb...f47 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #4 Skrevet 1. mars 2021 Smeltemann skrev (3 minutter siden): Bodde selv i sokkelen på et hus, har aldri vært så syk hverken før eller siden. Tror det var for at leiligheten var for tett . Flyttet i et gammelt hus etterpå, si. Var dårligere isolert og mere trekkfullt. Var ikke syk når jeg bodde der. Var det en spesiell lukt i leiligheten du bodde i? Ts Anonymkode: fbc96...b98
Gjest Smeltemann Skrevet 1. mars 2021 #5 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var det en spesiell lukt i leiligheten du bodde i? Ts Anonymkode: fbc96...b98 Nei husker ikke det. Men husker det var vanskelig og lufte skikkelig. Fikk ikke gjennomtrekk. Kanskje det er fukt i gulvet der du bor? Er det mye regn ?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #6 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ikke bra ut. Ble det gjort noe arbeid der like før du flyttet inn, kan det være etter fersk maling eller noe som er skiftet ut? Du bør nok snakke med utleieren om det, i alle fall. Det kan f.eks. være fukt/mugg, og da bør det være i utleiers interesse å finne ut av det så fort så mulig (i tillegg til at du har på det rene om at du har varslet om en suspekt lukt fra starten av, så ingenting kan legges på deg, om noe oppdages senere.) Anonymkode: 18dbb...f47 Nei ikke malingsarbeid, men det var blikkenslager der dagen etter visning og satte på et lydfilter sånn at den balanserte ventilasjonen ikke skulle dure sånn. Etter en del googling i dag lurer jeg på om det er lukten av fukt/mugg jeg kjenner, og grunnen til at jeg ikke kjente det på visning var fordi utgangsdøren var åpen, og ventilasjonen gikk for fullt. Ts Anonymkode: fbc96...b98
kantarella Skrevet 1. mars 2021 #7 Skrevet 1. mars 2021 Kan det være mugg som er vasket vekk? Jeg slet med det samme, viste seg at huseier hadde malt over mugg i boligen.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #8 Skrevet 1. mars 2021 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Nei husker ikke det. Men husker det var vanskelig og lufte skikkelig. Fikk ikke gjennomtrekk. Kanskje det er fukt i gulvet der du bor? Er det mye regn ? Det er på Vestlandet, så regn er det nok av. Ts Anonymkode: fbc96...b98
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #9 Skrevet 1. mars 2021 Jeg bor i sokkel nå, har vært her i over fire år uten problemer. I en tidligere leilighet i 2. etasje hadde det vært flere vannlekkasjer fra etasjen over, og jeg fikk noe lignende som det du beskriver, en ubehagelig lukt, hodepine, stikking i øyne og luftveier. Daværende utleier tok det ikke alvorlig når jeg varslet fra, så det var slutten på det leieforholdet. (Jeg oppholdte meg på soverommet ut leieperioden siden lukta var verst i stua..) Anonymkode: 18dbb...f47
kantarella Skrevet 1. mars 2021 #10 Skrevet 1. mars 2021 Jeg svarte veeeldig raskt her, ser at du allerede mistenker mugg! Sørg for å ha ting skriftlig, gjerne mail og/sms! Så har du ditt på det rene hele veien.
Gjest Smeltemann Skrevet 1. mars 2021 #11 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er på Vestlandet, så regn er det nok av. Ts Anonymkode: fbc96...b98 Kan være at fukt trenger inn i grunnmuren og det blir mugg. Det er ikke bra for helsen. Ville ha snakket med utleier kanskjeutleier kjenner noe lukt også. Det var kanskje derfor luftbehandlingsanlegget sto så kraftig på.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #12 Skrevet 1. mars 2021 Jeg spurte husvert på visning hvorfor han hadde installert balansert ventilasjon i sokkelleiligheten, og da sa han at det er for å få ut fukt. Ts Anonymkode: fbc96...b98
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #13 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg spurte husvert på visning hvorfor han hadde installert balansert ventilasjon i sokkelleiligheten, og da sa han at det er for å få ut fukt. Ts Anonymkode: fbc96...b98 Rart at du skulle reagere etter bare en time da...... da må det være noe alvorlig galt. Kjenner noen som ble syke av mugg i en kjeller, men da tok det minst en måned før de var evig "forkjøla". Det er vel ikke så rart å ha ventilasjon der, vi la det inn med en gang vi kjøpte, før vi i det hele tatt flytta inn, mest fordi sokkeletasjer er beryktet for å ha dårligere inneklima enn øvrige etasjer.... Anonymkode: 50ada...0ee 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #14 Skrevet 1. mars 2021 Tenkte først på radon, siden jeg reagerte på det med hodepine og slapphet der jeg leide før. Det ble løst ved å installere radonsug, mer ventilering osv.. Ble til slutt ikke et problem lengre. Radon lukter dog ikke, så du har sikkert noe annet. Anonymkode: e314b...fdd
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #15 Skrevet 1. mars 2021 Kanskje du har allergi, f.eks til mugg eller støv? Som gjør at du reagerer så fort? Anonymkode: b0c1c...1e4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #16 Skrevet 1. mars 2021 Jeg tuller med at de ikke trenger målere og utstyr for å sjekke om de har fukt og mugg, så lenge de har meg. Jeg reagerer så kraftig med min allergi og astma at jeg finner fort ut av det. Hos en familie jeg kjenner så har jeg sovet på barnets rom (han har vært hos far) når jeg har vært på besøk, har sovet der kanskje fire-fem ganger. De første gangene så våknet jeg og var helt tett, hodepine og følte meg skikkelig dårlig og vi begynte å snakke om det. Et år etterpå var jeg på besøk igjen, og hadde med meg arsenalet mitt av medisiner av andre grunner, og de ble godt brukt for å si det sånn! Følte meg da selvsagt bedre, men skjønte jo at dette kan jo ikke være bra. Gutten selv reagerte ikke så mye, men han hadde noen "monster-drømmer" i en periode, så hvem vet, kanskje han følte det likevel, var jo bare fire-fem år. De fikk sjekket ut den delen av leiligheten, og etterhvert viste det seg at det var fukt-problemer ja, mugg og til og med råte , det hadde i tillegg forplantet seg i flere etasjer oppover. Så nå -flytter hele den delen av bygården ut. Du må enten innvitere meg eller få invitert noen til å ta en befaring med målere, få sjekket ut. Om dette er noe huseier visste om men ikke opplyste om så kan du få hjelp fra leieboerforeningen. De bør jo ta tak for å fikse fukt i egen bolig uansett, problemene for dem vil jo bare bli større og mer kostbare. Og du bør tenke på helsa di og flytte ut, utbedringer tar tid uansett. Anonymkode: d1b88...c34 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #17 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Kanskje du har allergi, f.eks til mugg eller støv? Som gjør at du reagerer så fort? Anonymkode: b0c1c...1e4 Vet ikke, men har aldri hatt det sånn før. Ts Anonymkode: fbc96...b98
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #18 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg tuller med at de ikke trenger målere og utstyr for å sjekke om de har fukt og mugg, så lenge de har meg. Jeg reagerer så kraftig med min allergi og astma at jeg finner fort ut av det. Hos en familie jeg kjenner så har jeg sovet på barnets rom (han har vært hos far) når jeg har vært på besøk, har sovet der kanskje fire-fem ganger. De første gangene så våknet jeg og var helt tett, hodepine og følte meg skikkelig dårlig og vi begynte å snakke om det. Et år etterpå var jeg på besøk igjen, og hadde med meg arsenalet mitt av medisiner av andre grunner, og de ble godt brukt for å si det sånn! Følte meg da selvsagt bedre, men skjønte jo at dette kan jo ikke være bra. Gutten selv reagerte ikke så mye, men han hadde noen "monster-drømmer" i en periode, så hvem vet, kanskje han følte det likevel, var jo bare fire-fem år. De fikk sjekket ut den delen av leiligheten, og etterhvert viste det seg at det var fukt-problemer ja, mugg og til og med råte , det hadde i tillegg forplantet seg i flere etasjer oppover. Så nå -flytter hele den delen av bygården ut. Du må enten innvitere meg eller få invitert noen til å ta en befaring med målere, få sjekket ut. Om dette er noe huseier visste om men ikke opplyste om så kan du få hjelp fra leieboerforeningen. De bør jo ta tak for å fikse fukt i egen bolig uansett, problemene for dem vil jo bare bli større og mer kostbare. Og du bør tenke på helsa di og flytte ut, utbedringer tar tid uansett. Anonymkode: d1b88...c34 Han har balansert ventilasjonsanlegg for å få ut fukt fortalte han på visning, men det var før jeg la merke til luften der. Ts Anonymkode: fbc96...b98
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #19 Skrevet 1. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Han har balansert ventilasjonsanlegg for å få ut fukt fortalte han på visning, men det var før jeg la merke til luften der. Ts Anonymkode: fbc96...b98 Ja du skrev det ja.. vel, om han opplyste på forhånd så er det ikke sikkert du har så mange rettigheter. Ville uansett tatt en telefon til leieboerforeningen i morgen, forklart situasjonen og spurt om råd. Om han har store fuktproblemer så er det ikke sikkert han har lov(?) å leie ut, håper det finnes noen regler for det. Men snakk med huseier, og let etter et nytt sted å bo med en gang uansett. Om du så må bo der i te måneder så har du i alle fall et nytt sted etterpå. Men om huseieren din er grei så kan han gi deg en måned. Poenget her er jo helsen din, du vil jo ikke bli syk mer enn nødvendig, så da må du ta grep. Du kan ende opp med lungeemfysem om du går å puster inn noe som ike er bra for deg, og det kan ta lang tid før du blir firsk igjen om du blir der for lenge. Anonymkode: d1b88...c34 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #20 Skrevet 2. mars 2021 Du og huseier har en måneds gjensidig oppsigelsestid når du leier i samme hus som han. Hvis du finner at du ikke klarer bo der. Det er vanlig med ventilasjon/ fuktavsug i kjellere, det har vi også. Men det er ikke fukt i kjelleren, annet enn at vi tørker en del tøy der. Anonymkode: 43e7c...cab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå