Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nærmer seg fødsel, og har aldri fått blodtypelappen. Jeg visste ikke at det var en greie før jeg leste på sykehuset sine sider. Har flyttet og byttet lege. Har ringt og purret på forrige legen min om sende den i posten, men risikerer å føde uten.

Hva slags info er det på denne lappen? Jeg trodde alt man trengte ble skrevet på helsekortet?

Anonymkode: 3a02b...7f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tok du blodprøver i starten av svangerskapet? Har du sett om lege har fylt det inn på helsekortet? Hvis ikke ringer du dit de tok blodprøver og ber de printe ut til deg. 

Anonymkode: 08a65...8b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tok du blodprøver i starten av svangerskapet? Har du sett om lege har fylt det inn på helsekortet? Hvis ikke ringer du dit de tok blodprøver og ber de printe ut til deg. 

* du trenger egentlig ikke å få det printet ut. Få de til å lese opp resultatet og noter ned selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men han sente infoen på melding på helsenorge. Var den nye legen min som fylte ut helsekortet med den infoen. Fikk aldri noe fysisk. Har ringt 2 ganger allerede til den gamle.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

* du trenger egentlig ikke å få det printet ut. Få de til å lese opp resultatet og noter ned selv. 

Her jeg bor nå var jordmor veldig "på" om at jeg trengte den lappen fysisk. Utenom helsekortet 😕 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men han sente infoen på melding på helsenorge. Var den nye legen min som fylte ut helsekortet med den infoen. Fikk aldri noe fysisk. Har ringt 2 ganger allerede til den gamle.

Her jeg bor nå var jordmor veldig "på" om at jeg trengte den lappen fysisk. Utenom helsekortet 😕 

Det er bare et vanlig ark med prøvesvar. Om det er fylt inn på helsekortet, er det arket helt unødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er bare et vanlig ark med prøvesvar. Om det er fylt inn på helsekortet, er det arket helt unødvendig. 

ok da stresser jeg ikke så mye med det lengre :) takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ok da stresser jeg ikke så mye med det lengre :) takk for svar!

Slik så mitt ut. Jeg fylte selv inn dette på helsekortet, og dette arket ble bare liggende hjemme. Ingen som spurte etter det. 

Lykke til 🙂

IMG_20210301_142731.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et ark fra sykehuset der det med stor bokstaver midt på arket står blodtype med rhesus. 

Jeg fikk ikke dette arket printet ut av fastlegen min i første omgang, da han sa "du har jo født før så vi vet jo blodtype", men min jordmor var også veldig streng på at man måtte ha arket og at det var viktig for sykehuset. Så jeg måtte ringe legen og få de til å sende det, og hvis de ikke ordnet det måtte jeg ta ny blodprøve sa hun.  Det kan jo hende det er ulikt fra sykehus til sykehus hva de krever, dette er ahus

Anonymkode: 184ac...672

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik så mitt ut. Jeg fylte selv inn dette på helsekortet, og dette arket ble bare liggende hjemme. Ingen som spurte etter det. 

Lykke til 🙂

IMG_20210301_142731.jpg

Mitt ser altså ikke sånn ut, det er et eget  ark der det kun står med store bokstaver at jeg er blodtypen 0 og Rhesus positiv. Det er andre ark som sier resultat fra ulike antistoffprøver. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk aldri et eget blodtype ark. Kun at det står på helsekoryet

Anonymkode: fa329...419

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Lykke til 🙂

IMG_20210301_142731.jpg

Takk! Ser at det er samme infoen legen sente på helsenorge 😊

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er et ark fra sykehuset der det med stor bokstaver midt på arket står blodtype med rhesus. 

Jeg fikk ikke dette arket printet ut av fastlegen min i første omgang, da han sa "du har jo født før så vi vet jo blodtype", men min jordmor var også veldig streng på at man måtte ha arket og at det var viktig for sykehuset. Så jeg måtte ringe legen og få de til å sende det, og hvis de ikke ordnet det måtte jeg ta ny blodprøve sa hun.  Det kan jo hende det er ulikt fra sykehus til sykehus hva de krever, dette er ahus

Det kan hende ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er behov for blodoverføring tas det nye blodprøver fordi man kan gi feilaktig blod som kan ta livet av deg. Det går bra at man ikke har dette.

Anonymkode: cf98c...e2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dersom det er behov for blodoverføring tas det nye blodprøver fordi man kan gi feilaktig blod som kan ta livet av deg. Det går bra at man ikke har dette.

Det er jo ikke bare derfor man har med seg dette arket, det er primært på grunn av avklaring av rhesusstatus mtp. eventuell immunisering og behov for profylakse og akuttbehandling. 

Anonymkode: bc36d...a3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke bare derfor man har med seg dette arket, det er primært på grunn av avklaring av rhesusstatus mtp. eventuell immunisering og behov for profylakse og akuttbehandling. 

Anonymkode: bc36d...a3a

Ja, men er fremdeles prosedyrer rundt det. Så de tar kontrollprøver!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...