AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #1 Skrevet 1. mars 2021 Nå sitter venninnen min og mannen i det og vet ikke sine arme råd. De har leid et hus og skrevet under kontrakter, flyttet inn og alt er bra. Så får de seg et sjokk fordi huset dukker opp lagt ut for salg i lokalavisen, de ringer eier og de bekrefter at det stemmer. De sier også at dette er husets 3 runde på markedet uten at det ble solgt og "de regner ikke med at det blir solgt nå heller", men vil leie ut for inntekter i mellomtiden. De sier at venninnen min og mannen kan flytte, men da må de betale for de 3 mnd (over 10.000 i leie), og at kontrakten gjelder. De vet ikke hva de skal gjøre fordi de er ikke interessert i å slå seg ned i et hus som når som helst kan bli solgt, men har heller ikke flere titalls tusen til dobbel leie og heller ikke et nytt sted å bo. Har noen noe råd eller forslag? Er dette lov en gang? Det ble på vinsning ALDRI nevnt at huset skulle legges ut for salg. Anonymkode: 70f42...fd8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #2 Skrevet 1. mars 2021 Be de kontakte leieboerforeningen for hjelp Anonymkode: c1a9c...422 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #3 Skrevet 1. mars 2021 så frem det ikke står spesifisert i kontrakten at de må tilrettelegge for visning, så kan de faktisk nekte visninger... Og siden utleier unnlot å nevne at de planla å selge (for da hadde de ikke fått leid ut...), så står det sannsynligvis heller ikke noe i kontrakten. De bør sjekke nøye hva som står og helt kontakte leieboerforeningen. Anonymkode: 84798...431 2
Gjest Smeltemann Skrevet 1. mars 2021 #4 Skrevet 1. mars 2021 Hva er normalt og ta i betaling for en visning da? Si som sant er at det er stokk maur i veggene og fukt på både.
Kristin70 Skrevet 1. mars 2021 #5 Skrevet 1. mars 2021 (endret) De har som leietakere fått manglede opplysninger fra huseier, se husleieloven § 2-4 manglende opplysninger om husrommet: "Det foreligger en mangel dersom leieren ikke har fått opplysning om forhold ved husrommet som utleieren kjente eller måtte kjenne til, og som leieren hadde grunn til å regne med å få. Dette gjelder likevel bare når det kan antas at unnlatelsen har virket inn på avtalen." Det må kunne antas at det har virket inn på leieavtalen at huset var til salgs og at leieperioden kunne bli veldig kort. Hvordan jeg hadde tatt det videre hadde vært opp til mulighetene jeg hadde med tanke på å flytte. Endret 1. mars 2021 av Kristin70 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #6 Skrevet 1. mars 2021 Hvis huset blir solgt så blir også leiekontrakten overført til den nye eieren, hvis vennene dine ønsker å bo der så kan de jo også legge inn bud på huset. Anonymkode: 0071d...458 7
nomore82 Skrevet 1. mars 2021 #7 Skrevet 1. mars 2021 For å ta dette med salg. Dere som leietakere er ikke pliktige til å tilrettelegge for at huseier kan ha visning i forbindelse med salg. Så dersom dere ønsker det så kan dere nekte i tråd med husleieloven. Litt vanskelig for huseier å selge et hus uten visning... Her ville jeg naturligvis vært på tilbudssiden og sagt at dere skal ha x antall kroner i avslag på husleia for hver visning. Husk å medregne timebruken for vasking og evnt flytting av møbler/personlige gjenstander. Dersom huseier selger - så blir da med dere på kjøpet. Dere er leietakere og salg av boligen er i utgangspunktet ikke en gyldig oppsigelsesgrunn. Men ny huseier kan si opp avtalen med dere med grunnlag i at de skal bruke boligen selv. Men det er altså først mulig å gjøre etter salg og etter overtakelse. Og der har dere jo tre måneders oppsigelse. Så en evnt kjøper må da kjøpe med visshet om at det er leietakere der som de først kan si opp når de har overtatt og som utsetter innflytting med 3 måneder fra overtakelse. Så her har huseier satt seg selv i en svært dårlig situasjon. 7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #8 Skrevet 1. mars 2021 De kan finne ny bolig og bo i nåværende bolig i oppsigelse tida? Anonymkode: 8f594...898
Aktiv Kverulant Skrevet 1. mars 2021 #9 Skrevet 1. mars 2021 Venninnen din vil få vite om de må ut eller ikke sikkert et halvt år i forveien, så det vil uansett være god tid til å finne noe nytt. Man kan ikke akkurat forvente å bo i evig tid i en bolig man leier, det er alltids noe som kan skje trossalt. Og et hus som allerede var vanskelig å selge blir ikke akkkurat lettere å selge om det følger med leietakere, det er jo en ganske stor ulempe for kjøper. Ville ikke brydd meg så mye med det, det som skjer det skjer, uansett får de beskjed god tid i forveien. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #10 Skrevet 1. mars 2021 De har nettopp flytta inn, huset ligger allerede ute for salg og de har 3 måneder oppsigelse... Jeg hadde vært jævlig irritert selv om jeg hadde inngått leiekontrakt, flytta inn og så finner boligen til salgs i avisa. Det er rett og slett lureri! Heldigvis har ts, om kontrakten ikke sier at de må, full mulighet til å nekte å holde visninger og bidra til salg. Jeg håper de benytter muligheten til å gjøre akkurat det, det er et utmerket forhandlingskort. Anonymkode: 84798...431 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå