AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #1 Skrevet 1. mars 2021 Hei! Har sett på en bolig som har en utleiedel i kjelleren. Den blir i dag leid ut for 10 000 kr. I salgsoppgaven sto det at "utleiedel i kjeller er ikke godkjent". Hva betyr det egentlig? Betyr det at det ikke er søkt til kommunen om å leie den ut? Betyr det at eier i dag leier ut ulovlig? Hvis jeg kjøper denne leiligheten kan jeg da få problemer om jeg leier ut kjellerleiligheten? Anonymkode: 79fb2...3e7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #2 Skrevet 1. mars 2021 Boligens areal i kjeller er utleid og fremstår som egne enheter. Etableringen av en egen enhet er ikke godkjent av kommunen, og rommene er ikke godkjent for beboelse, og både etableringen av en selvstendig boenhet, samt bruksendring fra sekundærrom til primærrom, er søknadspliktige tiltak. Det gis ingen garanti for at bruksendring og etablering av en egen boenhet vil bli godkjent, da dagens krav til byggverk vil kunne bli lagt til grunn, herunder bl.a planløsning, utsyn, lysforhold, isolasjon, oppvarming, ventilasjon, brannsikring, krav til parkering m.v., noe som kan være en tid- og kostnadskrevende prosess, og det er heller ikke sikkert at tiltakene vil bli godkjent av kommunen. Fortsatt bruk av arealet i strid med tidligere godkjenninger er kjøpers ansvar og risiko, og kjøper må selv ta ev. konsekvenser ved ulovlig bruk/utleie. Betyr dette at det er ganske dumt å kjøpe denne leiligheten? Den som leier kjellerleiligheten i dag bor da ulovlig? Anonymkode: 79fb2...3e7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #3 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Boligens areal i kjeller er utleid og fremstår som egne enheter. Etableringen av en egen enhet er ikke godkjent av kommunen, og rommene er ikke godkjent for beboelse, og både etableringen av en selvstendig boenhet, samt bruksendring fra sekundærrom til primærrom, er søknadspliktige tiltak. Det gis ingen garanti for at bruksendring og etablering av en egen boenhet vil bli godkjent, da dagens krav til byggverk vil kunne bli lagt til grunn, herunder bl.a planløsning, utsyn, lysforhold, isolasjon, oppvarming, ventilasjon, brannsikring, krav til parkering m.v., noe som kan være en tid- og kostnadskrevende prosess, og det er heller ikke sikkert at tiltakene vil bli godkjent av kommunen. Fortsatt bruk av arealet i strid med tidligere godkjenninger er kjøpers ansvar og risiko, og kjøper må selv ta ev. konsekvenser ved ulovlig bruk/utleie. Betyr dette at det er ganske dumt å kjøpe denne leiligheten? Den som leier kjellerleiligheten i dag bor da ulovlig? Anonymkode: 79fb2...3e7 Ikke kjøp med tanke på å leie ut sånn uten videre nei, det står jo der at det er ikke en selvfølge at det blir godkjent, kan hende du ser på et par hundre tusen i utbedringer og oppussing før det kan leies ut.. Anonymkode: 279af...86b
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #4 Skrevet 1. mars 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke kjøp med tanke på å leie ut sånn uten videre nei, det står jo der at det er ikke en selvfølge at det blir godkjent, kan hende du ser på et par hundre tusen i utbedringer og oppussing før det kan leies ut.. Anonymkode: 279af...86b Men hva skjer med den personen som allerede bor der? Anonymkode: 79fb2...3e7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #5 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men hva skjer med den personen som allerede bor der? Anonymkode: 79fb2...3e7 Dersom kommunen oppdager det og begynner ulovlighetsoppfølging, kan huseier bli nødt til å avslutte leieforholdet. Anonymkode: 4f611...2c1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #6 Skrevet 1. mars 2021 Kommunen her sjekker overhode ingenting. Det er hybelhus i nærheten som har vært solgt to ganger uten å være godkjent som hybelhus, det stod faktisk i annonsen at det ikke var godkjent! Så hvor mange holder seg innenfor forskriftene? Svært få, tror jeg. Om det er store nok vinduer (fluktvei ved brann), ellers i henhold til krav, så ser jeg ikke problemet. Kanskje de som eier ikke har søkt om godkjenning? Vi kjøpte med utleie som ikke var godkjent, vi fikk det godkjent straks vi kjøpte. Forrige eier hadde aldri søkt. Anonymkode: 96c27...522 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #7 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommunen her sjekker overhode ingenting. Det er hybelhus i nærheten som har vært solgt to ganger uten å være godkjent som hybelhus, det stod faktisk i annonsen at det ikke var godkjent! Så hvor mange holder seg innenfor forskriftene? Svært få, tror jeg. Om det er store nok vinduer (fluktvei ved brann), ellers i henhold til krav, så ser jeg ikke problemet. Kanskje de som eier ikke har søkt om godkjenning? Vi kjøpte med utleie som ikke var godkjent, vi fikk det godkjent straks vi kjøpte. Forrige eier hadde aldri søkt. Anonymkode: 96c27...522 Kommunen er ofte avhengig av tips for å finne ut av sånt. Anonymkode: 4f611...2c1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #8 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Kommunen er ofte avhengig av tips for å finne ut av sånt. Anonymkode: 4f611...2c1 Der jeg bodde vi før, var det en nabosom tipset kommunen om at vi leide ut en hybel som ikke var godkjent. Han som tipset, hadde visst mast på kommunen i 3 år og tilslutt kom kommunen for å sjekke ut hybelen. De fra kommunen sa det rett som det var at de kom for å slippe maset fra tipseren. Hybelen var selvsagt ikke godkjent og la frem liste over hva som måtte gjøres. Det er snart 6år siden og ingenting har blitt gjort. Anonymkode: 46de1...3ad
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #9 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Der jeg bodde vi før, var det en nabosom tipset kommunen om at vi leide ut en hybel som ikke var godkjent. Han som tipset, hadde visst mast på kommunen i 3 år og tilslutt kom kommunen for å sjekke ut hybelen. De fra kommunen sa det rett som det var at de kom for å slippe maset fra tipseren. Hybelen var selvsagt ikke godkjent og la frem liste over hva som måtte gjøres. Det er snart 6år siden og ingenting har blitt gjort. Anonymkode: 46de1...3ad Sløv kommune 😄 Anonymkode: 4f611...2c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå