Gå til innhold

Moderne feministiske konsensus om sexarbeid, onlyfans, etc.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lyttet nylig til en podcast på boka "The Second Sex" av Simone de Beauvoir og hvordan det var en banebrytende tekst for moderne feminisme. Dikotomi-aksentueringen av emnet var interessant, men jeg lurte på hvordan det ville gjelde for dagens moderne sexarbeid (onlyfans m.m.).

Mer spesifikt: er kvinner subjektene eller objektene når de velger å skaffe seg onlyfans eller sexarbeid generelt? Utøver de selvautonomi ved å velge å gjøre et slikt arbeid, eller er de gjenstander utsatt for innfall av menn - spesielt gjennom menn som ønsker visse skjønnhetsstandarder, fetisjer, personlighetstrekk, osv...? Hva er den moderne feministiske konsensus om dette emnet?

Anonymkode: 41484...d85

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror feminisme i sin kjerne handler om å se enkeltmennesket fremfor grupper. Menneskeheten har det likevel som ryggmargsrefleks å tenke i grupper, derfor har også feminismen blitt "kuppet" av gruppetenkende forskere og aktivister. Kvinner i moderne feminisme skal være ensartede. Det har jeg problemer med å akseptere. 

Når det gjelder sex-salg og skjønnhetsstandarder er dette en av de mer finurlige komplekse delene av spillet mellom kjønnene mann og kvinne. En moderne feminist vil ikke avskrive attraktivitet og feminine uttrykk (som å barbere leggene og gå med BH). Det sklir ut når en feminist mener det er feministisk å gå i hijab eller å selge sex. Jo, prostitusjon og å dekke seg til for Gud kan forstås som å ta makt over eget kjønn og liv, men å kalle det feministisk blir fort ganske absurd. Å snu om på problemstillingen, slik at å bli objektivisert blir et uttrykk for personlig styrke? Da erru på bærtur. 

Jeg tror det mest sentrale å trekke ut av den feministiske diskursen er styring over eget liv. Det gamle konservative idealet "din frihet ender der min begynner" er som alltid aktuell. Hva er sjåvinistisk? Hva er likestilling? Svar: Når du skal kontrollere andres liv basert på kjønn er du en sjåvinist. Når du ønsker å begrense andres frihet basert på deres gruppetilhørighet er du imot likestilling. 

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg ikke noen av Simone de Beauvoirsine tekster så alt for friskt i minne, men slik jeg husker henne handler vel det å "tre ut av immanensen" om mer enn å bare ta et valg, men å gjøre noe og utfolde seg mer aktivt og ikke la seg låse i tradisjonelle og objektiviserende mønstre. Noe av det jeg syntes var særlig interessant med Simone de Beauvoir, og som jeg synes moderne feminister i for liten grad vektlegger, er nettopp kvinnenes eget ansvar for egne valg og livsførsel. Sånn sett tror jeg Simone de Beauvoir ville ansett det som lite ideellt og selv-objektiviserende å leve noenlunde lettvint og passivt på virtuelt sexarbeid, når en har all verdens muligheter til å ta utfolde seg intelektuelt og politisk, og ta sin plass.  

Men igjen, dette er basert på vagt minne og lett lesing, så mulig jeg tar helt feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...