Gå til innhold

Tyskere flest ønsker lettelser i koronarestriksjonene

Anbefalte innlegg

Skrevet

60 prosent av alle tyskere ønsker lettelser eller fjerning av landets koronarestriksjoner, viser en undersøkelse fra YouGov.

Landet har vært fullt nedstengt i to og en halv måned. Kun 26 prosent mener de nåværende restriksjonene skal fortsette, mens 9 prosent ønsker ytterligere innstramninger.

Derimot ønsker 43 prosent lettelser i restriksjonene, mens hele 17 prosent mener at Tyskland skal gå tilbake til normalen.

Da Tyskland stengte ned i desember, støttet 73 prosent tiltakene, som blant annet innebar stenging av skoler og restauranter. Bare helt nødvendige butikker fikk holde åpent.

Forrige uke ble skoler og barnehager åpnet i ti av landets 16 delstater, mens frisører igjen kunne ta imot kunder fra mandag.

Tyskland har hatt en kraftig nedgang i antall smittetilfeller siden desember, men nye varianter av viruset har ført til at smitten igjen har økt de siste ukene.

https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#76564

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Krantz95 said:

Tyskland har hatt en kraftig nedgang i antall smittetilfeller siden desember, men nye varianter av viruset har ført til at smitten igjen har økt de siste ukene.

Og da er det jo en særdeles dårlig idé å lette på restriksjonene, selv om befolkningen ønsker det. Eller tenker du at det er lurt å løsne på smitteverntiltak i en periode med økende smitte? Hva er det du vil si?

• Liker 3
Skrevet

Jeg garanterer at nordmenn flest også ønsker at vi blir ferdige med restriksjoner. Siden vi er i en pandemi er de fleste enige om at vi må ha tiltak for å begrense smitten. Det spørs nok hvordan de stiller spørsmål i undersøkelsen.

Det at mutasjoner smitter lettere hos barn er det som er mest skummelt nå. Jeg har foretrukket at vi i områder med liten smitte fikk strengere restriksjoner til de er ferdig med smittesporingen fra vinterferien. Men har jeg blitt spurt om jeg ønsker at vi ikke hadde tiltak så har jeg svart ja. Vi kommer dit etterhvert, men det er selvsagt trassig når det står på.

• Liker 2
Skrevet
Robert Koch skrev (2 minutter siden):

Og da er det jo en særdeles dårlig idé å lette på restriksjonene, selv om befolkningen ønsker det. Eller tenker du at det er lurt å løsne på smitteverntiltak i en periode med økende smitte? Hva er det du vil si?

Tyskland hadde smittetoppen den 23. desember med 25.775 daglige smittede (7 dagers glidende gjennomsnitt).

Laveste smitte siden nyttår var den 14. februar med 7.171. Nå er smitten på 7.959.

Det er en økning de siste to ukene, men fra et ganske lavt nivå sammenlignet med toppen rundt jul.

Man ser også at daglige døde i Tyskland har falt fra 905 til 320. En nedgang på ca 65 %. Det har ikke vært en økning i dødsfall de siste to ukene. Grafen for døde har bare gått ned fra 10. januar med ca samme fallgrad fra 20. januar.

Når tyskerne ser at smitten har sunket med ca 69 % i løpet av to måneder og døde nesten samme, så skjønner jeg godt at oppslutningen om tiltakene synker.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Krantz95 said:

Tyskland hadde smittetoppen den 23. desember med 25.775 daglige smittede (7 dagers glidende gjennomsnitt).

Laveste smitte siden nyttår var den 14. februar med 7.171. Nå er smitten på 7.959.

Det er en økning de siste to ukene, men fra et ganske lavt nivå sammenlignet med toppen rundt jul.

Man ser også at daglige døde i Tyskland har falt fra 905 til 320. En nedgang på ca 65 %. Det har ikke vært en økning i dødsfall de siste to ukene. Grafen for døde har bare gått ned fra 10. januar med ca samme fallgrad fra 20. januar.

Når tyskerne ser at smitten har sunket med ca 69 % i løpet av to måneder og døde nesten samme, så skjønner jeg godt at oppslutningen om tiltakene synker.

Det er gøy å leke med tall. Men faktum er at smitten er økende. Det må man adressere. Å slippe opp tiltak under økende smittespredning er galskap. Mer er det egentlig ikke å si.

• Liker 5
Skrevet

Jeg lurer på om norsk koronamonitor har hatt vinterferie, eller om de bare ikke har fått svar som tåler dagens lys. Nå har de plutselig ikke publisert noe siden 22.02. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er vel under slike omstendigheter at en skjønner fornuften med å ha delvis informerte folkevalgte til å ta avgjørelser, i stedet for at den jevne innbygger bidrar med sin uinnvidde stemme.

Jeg er ofte i mot dagens politikere, og mener at mange er distansert fra den jevne innbygger, og mer opptatt av å mele sin egen kake, enn å tjene "folket". I slike situasjoner som vi er i nå, hvor de fremste ekspertene innen smittevernsfeltet har direkte innflytelse på den førte politikken, er betryggende.

Endret av Lurium
  • Liker 2
  • Opprett ny...