Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er gravid i uke 6 eller 7, og hadde en legetime idag hvor jeg tok blodprøver. Neste time jeg har nå er ultralyd i uke 18.
Jeg føler det er ganske lenge til, og dersom noe skulle være galt med barnet, så er det litt sent å gjøre noe med det da. 

Så det jeg lurer på er hvordan dere gjorde det? Gikk dere til privatklinikk, eller er det rett og slett ingen oppfølging å få? Er det slik at det ikke er vits i å følge opp før uke 18?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan eventuelt ta en privat tidlig ultralyd. 

Anonymkode: 7fe2e...a71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det var vanlig å ha en time rundt uke 12. Det er dessverre ingenting man kan gjøre dersom man mister. Jeg hadde svangerskapskontroll i uke 8 etter å ha sett bankende hjerte på ultralyd. Mistet dessverre i uke 10, så den kontrollen var det ikke vits i å ha. Hvis jeg blir gravid igjen kommer jeg til å vente til rundt uke 12 med svangerskapskontroll.

Anonymkode: 5ce63...737

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingenting å gjøre uansett om det er noe galt med fosteret 🤷‍♀️ Det er ingen grunn til noe oppfølging før OUL, hva tenker du egentlig skal sjekkes? 

Anonymkode: 361d1...077

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
RosaSokk skrev (3 minutter siden):

Hei,

Jeg er gravid i uke 6 eller 7, og hadde en legetime idag hvor jeg tok blodprøver. Neste time jeg har nå er ultralyd i uke 18.
Jeg føler det er ganske lenge til, og dersom noe skulle være galt med barnet, så er det litt sent å gjøre noe med det da. 

Så det jeg lurer på er hvordan dere gjorde det? Gikk dere til privatklinikk, eller er det rett og slett ingen oppfølging å få? Er det slik at det ikke er vits i å følge opp før uke 18?

Dette syntes jeg hørtes veldig spesielt ut. Jeg er selv gravid og var på kontroll hos legen i uke 6. I uke 8 var jeg hos jordmor på kontroll. Legen var veldig opptatt av at jeg skal komme tilbake i uke 12 på ny kontroll, han mente det var viktig med kontroll i uke 12 (blodprøver, høre hjerteslag etc.) I tillegg skal jeg igjen til jordmor uke 15 for ny kontroll før ultralyd uke 18. 

Anonymkode: 9e984...4c6

Skrevet (endret)

Ja ok, jeg tenkte på dersom fosteret feks har syndromer som gjør at jeg kan bære det frem men ikke er levedyktig etter fødsel og dør veldig raskt. Nå skal det sies at jeg ikke vet om der er mulig å oppdage såpass tidlig, og det kan jo hende at det rett og slett ikke går.

Og så kan det hende at jeg bare er stressa siden dette er min første graviditet 😅

Endret av RosaSokk
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Det var litt tidlig å ta blodprøver. 

Jeg er selv 11+2 og var på legetime i uke 7+4, men det var kun en samtale med legen og registere vekt. 

Skal tilbake uke 12+4 der de skal ta blodprøve, urinprøve osv. 

Du må selv betale for tidlig ultralyd hvis du ønsker å ha en undersøkelse før uke 18. 

Anonymkode: adfb5...73f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på en privat ultralyd i uke 12, bare sånn for å sjekke at det var noe der på en måte 😅 Gjorde ingenting før det. 

Så var jeg hos legen en eller annen gang etter det for blodprøver, så ordinær ultralyd, men ikke jordmor før uke 20 tror jeg det var :) 

Anonymkode: 89595...72a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette syntes jeg hørtes veldig spesielt ut. Jeg er selv gravid og var på kontroll hos legen i uke 6. I uke 8 var jeg hos jordmor på kontroll. Legen var veldig opptatt av at jeg skal komme tilbake i uke 12 på ny kontroll, han mente det var viktig med kontroll i uke 12 (blodprøver, høre hjerteslag etc.) I tillegg skal jeg igjen til jordmor uke 15 for ny kontroll før ultralyd uke 18. 

Lyttet legen etter hjerteslag i uke 12? Det kan jo skremme livskiten ut av mor 😅 Ikke alltid de finner den så tidlig. Nå var jeg litt senere hos jordmor denne gangen, men de to tidligere jeg har født så har ikke jordmor hørt etter hjerteslag før iallefall etter ou. 

Anonymkode: 89595...72a

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror jeg bestiller en tidlig ultralyd, og ellers må jeg nok bare stresse ned.
Takk for svar dere!

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok heller du som har spesielt mange kontroller. Anse deg som heldig:)

Anonymkode: 7d124...f66

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde første time i uke 12, og så oul. På slutten var det hyppigere kontroller. 

Anbefaler privat ul hvis du er urolig. 

Anonymkode: 2440a...eab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er nok heller du som har spesielt mange kontroller. Anse deg som heldig:)

Anonymkode: 7d124...f66

Det skal være sagt at jeg opplevde MA og ble gravid med en gang igjen, så det kan ha sammenheng med den gode oppfølgingen😊

AnonymBruker
Skrevet

Om du er bekymret kan du bestille NIPT-test (jeg bestilte fra Sverige, var veldig enkelt) og tidlig ultralyd. Er ingen andre kontroller så tidlig, og på vanlige svangerskapskontroller tar man uansett ikke ultralyd. 

Anonymkode: b21ef...858

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er jo ingenting å gjøre uansett om det er noe galt med fosteret 🤷‍♀️ Det er ingen grunn til noe oppfølging før OUL, hva tenker du egentlig skal sjekkes? 

Fra uke 12 kan man sjekke hjertelyden. 

Anonymkode: dad62...b54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men de kan uansett ikke gjøre noe im det er noe galt, altså reddet «det».

forøvrig kan man sjekke hjerte lenge ule 12.

men helt normalt å kun ha første svangerskapskontroll og så OUL.

selv gikk vi til privat UL i mellomtiden + jeg hadde flere kontroller grunnet andre ting.

Anonymkode: eba65...962

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei. 

Jo? Dummeste jeg har hørt. Legen min har bedt meg komme til kontroll uke 12 for å lytte til hjertelyd. Jeg tror han har mer peiling enn deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jo? Dummeste jeg har hørt. Legen min har bedt meg komme til kontroll uke 12 for å lytte til hjertelyd. Jeg tror han har mer peiling enn deg.

De færreste lytter med doppler så tidlig i svangerskapet. Dette vet jeg, men kan ikke signere som helsepersonell. Du får Google deg fram til svaret. 

Altså, for å presisere, det er fullt mulig å finne hjertelyd med doppler i uke 12. Men det er tidkrevende og mange faktorer spiller inn, derfor vil de fleste jordmødre og leger avvente, fordi det kan være med på å skape uro hos den gravide. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, RosaSokk said:

Jeg tror jeg bestiller en tidlig ultralyd, og ellers må jeg nok bare stresse ned.
Takk for svar dere!

Du kan jo ta kontakt med jordmor og gå en kontroll der også :) Jeg syntes det er tusen ganger bedre å gå til jordmor enn til lege. Ring eller send mail til din helsestasjon og spør om å få oppfølging.

Denne graviditeten tok jeg blodprøver hos legen i uke 10, men var også innom legen i uke 12 og 14 i forbindelse med diverse plager. Jordmor tilbød tidlig samtale uke 7, også kontroll i uke 16, 20, 24. 

Med første var jeg på kontroll i uke 12, 18, 24, osv, hos jordmor, da hadde jeg ingen plager og bodde i annen kommune. 

Anonymkode: 0f632...38e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...