Gjest G Rasmussen Skrevet 22. august 2005 #1 Skrevet 22. august 2005 Jeg har over tid undret meg hvorfor det ikke finnes fagbøker som lydbok, og har aldri helt klart å slå meg til ro med at det ikke gjør det siden det åpenbart må være en bra måte å lære på. Hverken logopeder, PPT eller bilioteker har kunnet svare om disse eksisterte. Etter mange års spørring og søking fant jeg en masse faglydbøker på Utdanningsdirektoratets hjemmesider, ved noe som heter Læringssenteret. Endelig tenkte jeg at nå skal jeg kunne få mer hjelp til mine matte problemer, for det fantes jo masse mattebøker (og andre bøker der, listen er lang). Men nei... Staten sier at jeg må gå gjennom skolen og PPT for å få tilgang der, og jeg må også betale 200kr for hver bok. 200kr er ingen problem, men det er det når du bare får låne! Du får nemlig ikke lov til å kjøpe disse bøkerne sier staten. Hvorfor får ikke frie nordmenn lov til å bruke hjelpemidller for egen læring? Hjelpemiddel som består av en lyd CD og ett oppgavehefte, og alstå ikke ett rus- nytelsesmiddel som staten alltid gjør sitt ytterste for å beskytte oss mot. Underveis i søken kom jeg i kontakt med en person på Lydbokforlaget (kun litteratur) som kunne være behjelpelig med å forklare hvorfor de ikke kan selge disse bøkerne. Staten har valgt å subsidiere produksjonen av egne bøker men ikke bøker som bokhandlerne og i neste rekke vanlige brukere kan kjøpe. Dette gjør jo naturlig nok at disse bøkerne blir avsindig dyre for folk flest. Dermed er de ikke tilgjengelig for det åpne markedet. I og med at staten har valgt å bruke en ordning hvor du må gå veien via Skole og PPT så skjer det ett par ting som er grunn til å belyse: 1. Ikke elever kan ikke leie bøkerne. 2. Ønsker du som elev å leie må du utredes som en mulig elev med lese- og skrivevansker, eller generelle ubestemte lærevansker. Punkt 1 medfører en total utestengelse for personer uten elevplass, og dermed frarøves individet sin egenrett til å bestemme over egen utvikling. Punkt 2 har mange momenter over seg. For noen kan det være en lettelse å få en utredelse, og muligens en diagnose. Men for andre kan det føles som ett tap og som om man har ett stempel på seg uten at det medfører så mye annet en 30min ekstra på eksamen og fritak i ny-norsk. Den svenske næringsministeren uttalte som kjent: Norge er den siste kommuniststat (ca slik uttalt). -Kjære svenske du har så rett.. PS! For de som undres hvor man finner lydbøkerne: http://www.utdanningsdirektoratet.no/eway/...:1:4499:2:::0:0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå