Gå til innhold

Med dette sier jeg meg ferdig med koronadugnaden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg også stiller spørsmål til mange av tiltakene, og "ikke takene". Vinmonopol og barer som selger mat får være åpent, men far kan ikke være med på fødsel.

Unger må ha hjemmeskole, og foreldrene hjemmekontor, mens politikere drar på hytta, som de fraråder alle andre.

Gjenåpning den ene uka, så nedstenging neste. Kan de bestemme seg snart? Også får folk fortsatt lov til å reise inn og ut av landet som de vil, og det er dårlig med oppfølgning mtp testing når de kommer hjem. 
JA jeg er møkklei hele opplegget, men som alle andre sauer er i landet kommer jeg til å følge restriksjonene og fortsatt holde meters avstand, bruke sprit, vaskehender ofte(Selv om henda mine sprekker opp til tusen), ikke ha for mange på besøk av gangen.

• Liker 37
Skrevet

Jeg er også ferdig, kommer ikke til å reise til utlandet , og ha fester med masse mennesker selvsagt, 

Men Normalt sunn vett.   som hun ene nevner.

• Liker 20
Gjest Optimo
Skrevet

Skjønner ikke helt at folk klager over at det stenges og åpnes. Hva syns dere skulle vært gjort da? 

Skal vi holde alt stengt hele tiden? Sist sommer ville jo det vært helt unødvendig. Folk hadde gjort opprør, og det med god grunn. 

Eller skal vi holde alt åpent hele tiden? Frislipp av smitte, dårlig idé. 

Det burde jo være innlysende at tiltakene tilpasses smittesituasjonen. Lettere ved synkende, hardere ved økende. 

Skrevet
Guile skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke helt at folk klager over at det stenges og åpnes. Hva syns dere skulle vært gjort da? 

Skal vi holde alt stengt hele tiden? Sist sommer ville jo det vært helt unødvendig. Folk hadde gjort opprør, og det med god grunn. 

Det burde jo være innlysende at tiltakene tilpasses smittesituasjonen. Lettere ved synkende, hardere ved økende. 

Ingen ønsker frislipp, hvor mange ganger må vi skrive det.

• Liker 7
Gjest Optimo
Skrevet
Såmmerfugl skrev (27 minutter siden):

bygge flere sykehus, opprette studieplasser.

Ja, det ville forberedt oss bedre til neste pandemi i 2028. Det hjelper ikke særlig akkurat nå. 

Skrevet
Såmmerfugl skrev (27 minutter siden):

12 måneder med koronadugnad. Takk for meg.

................ Nå derimot kan man gjøre mye for å slippe nedstengning: Flere ansatte i helsevesenet (mange sykepleiere har forlatt yrket, hva med å lokke med lønn?), bygge flere sykehus, opprette studieplasser. Det er en rekke tiltak man kan sette inn for å holde landet åpent.

.......................

Hvor mange år ser du for deg at dette skal vare?  Bygge flere sykehus og opprette studieplasser?  Hvorfor ikke kutte ned sykelpleierutdanningen til tre uker og legestudiet til et halvår?  

• Liker 9
Skrevet

Amen.

Regjeringen står til stryk minus. At noen fremdeles heier på dem er langt forbi min fatteevne. 

• Liker 25
Skrevet

Ryddet for innsamlingsaksjon.

_popcorn_, mod

Skrevet
Guile skrev (21 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt ditt eksempel. For å sette det på spissen sammenligner jeg det med slanking. Målet er å bli slank.

Man er tykk; så man trener/spiser sunt. Når man går litt ned i vekt så slutter man med dette. Som konsekvens går man opp igjen i vekt. Og som konsekvens må man trene og spise sunt igjen. Så går man ned litt i vekt, og begynner å spise vanlig. Da går man opp i vekt igjen - og sånn fortsetter tralten. 

• Liker 12
Skrevet

Fair enough, det. Er egentlig mest spent på hva du mener rent praktisk med at du er "ferdig med dugnaden"? Skal du reise utenlands? Invitere til storfest? Slutte å vaske hendene? Prøve å klemme folk? 

• Liker 14
Skrevet
Nuttery skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke helt ditt eksempel. For å sette det på spissen sammenligner jeg det med slanking. Målet er å bli slank.

Man er tykk; så man trener/spiser sunt. Når man går litt ned i vekt så slutter man med dette. Som konsekvens går man opp igjen i vekt. Og som konsekvens må man trene og spise sunt igjen. Så går man ned litt i vekt, og begynner å spise vanlig. Da går man opp i vekt igjen - og sånn fortsetter tralten. 

Bare at man forlengst har gått fra slankekur til anoreksi.

• Liker 4
Skrevet
Guile skrev (1 time siden):

Ingen ønsker frislipp. Man bare ønsker mer logiske restriksjoner. 

• Liker 17
Gjest In absentia
Skrevet (endret)

Jeg synes det mest hårreisende er at de aller, aller rikeste har fått enorme overføringer til selskapene sine, og tatt ut milliardoverskudd, mens ansatte og eiere i små og mellomstore bedrifter samt i kultur og uteliv har mistet alt.

Hotellmorguler, cruiceskipbaroner, advokatpartnere, enorme multinasjonale selskaper, bolighaier. De får skattepengene fra vanlige folk, og har hatt en utbyttefest uten sidestykke langt over hva de selv bidrar med i skatt.

Det er til å grine over. 

Edit. Jeg vil legge til: hele denne covid-dugnaden har blitt lagt på vanlige folk for at skurkete byggeselskaper skal få fortsette å tjene milliarder på å skvise underbetalte arbeidere fra øst-europa på lønninger som nordmenn ikke kan akseptere. Alle andre i Norge har tatt kostnaden for at denne industrien, som omtrent eneste i Norge, skulle få fortsette som om det ikke var pandemi. Dette til tross for at det er denne industrien som har bragt 90% av smitten inn i landet.

Det blir litt sånn: «Ole, du og resten av klassen må sitte igjen etter skolen fordi Per stadig kommer for sent. Men Per selv kan få gå hjem 10 min tidlig og slipper dessuten lekser fremover. Slutt å klag, alle må bidra i dugnaden!»

NHO er kjøpt og betalt (de medlemmene som allerede er mektigst og rikest gir naturligvis mest penger), og det er våre folkevalgte også.

Pandemien har vært et perfekt skalkesjul for korrupte folkevalgte til å dele ut fellesskapets midler til storkapitalistene uten at noen har turt å stille kritiske spørsmål. 

Endret av In absentia
Skrevet
6 minutter siden, Maleficenta said:

Ingen ønsker frislipp. Man bare ønsker mer logiske restriksjoner. 

Det er jo ikke slik at man må gjøre ting som ikke er forbudt. Det går fint an å la være å dra til Hemsedal, fordi om det ikke er forbudt. Man kan la være å gå oå trening, fordi om SASTS er åpent, eller ikke dea på polet fordi om det er åpent.

Åpner puber og nattklubber, trenger man ikke dra dit. 

• Liker 4
Skrevet
Madame Butterfly skrev (56 minutter siden):

Det er jo ikke slik at man må gjøre ting som ikke er forbudt. Det går fint an å la være å dra til Hemsedal, fordi om det ikke er forbudt. Man kan la være å gå oå trening, fordi om SASTS er åpent, eller ikke dea på polet fordi om det er åpent.

Åpner puber og nattklubber, trenger man ikke dra dit. 

Jeg tenker ikke på der. Jeg tenker at de tillater arbeidsinnvandring som drar med smitte bare fordi vi tjener på det fordi de er billig arbeidskraet. Men å kutte ned på tilbud til barn og ungdom og fødende og babyer det er helt innafor, selv om det ikke er de som står for det meste av smitten, noe utenlandske arbeidere som reiser inn og ut av landet, derimot gjør.

• Liker 13
Skrevet
22 minutter siden, Maleficenta said:

Jeg tenker ikke på der. Jeg tenker at de tillater arbeidsinnvandring som drar med smitte bare fordi vi tjener på det fordi de er billig arbeidskraet. Men å kutte ned på tilbud til barn og ungdom og fødende og babyer det er helt innafor, selv om det ikke er de som står for det meste av smitten, noe utenlandske arbeidere som reiser inn og ut av landet, derimot gjør.

Men hvor finnes den arbeidskraften i norge, da? Det er ikke bare lønnsnivået som er årsak til dette, men at norske myndigheter systematisk har bygget ned yrkesfagene de siste tredve årene. Vi er avhengige av å importere arbeidskraft for å holde byggebransjen i gang. Dermed er vi kommet i en umulig situasjon, som uansett hvordan man organiserer seg vil gi store tap både helsemessige og økonomisk. Har du tenkt på hva konsekvensene av en nedstenging av bygg- og anleggsbransjen ville være? Det er ikke bare bygging av bolig- og næringsbygg som rammes...

At man kunne vært flinkere til å kontrollere smittestatus på arbeidsinnvandrere er jeg derimot helt enig i. Håndteringen av dette er skandaløst dårlig - men løsningen er neppe å stoppe arbeidsinnvandring. 

• Liker 19
Gjest goldlion
Skrevet
Robert Koch skrev (8 minutter siden):

Men hvor finnes den arbeidskraften i norge, da? Det er ikke bare lønnsnivået som er årsak til dette, men at norske myndigheter systematisk har bygget ned yrkesfagene de siste tredve årene. Vi er avhengige av å importere arbeidskraft for å holde byggebransjen i gang. Dermed er vi kommet i en umulig situasjon, som uansett hvordan man organiserer seg vil gi store tap både helsemessige og økonomisk. Har du tenkt på hva konsekvensene av en nedstenging av bygg- og anleggsbransjen ville være? Det er ikke bare bygging av bolig- og næringsbygg som rammes...

At man kunne vært flinkere til å kontrollere smittestatus på arbeidsinnvandrere er jeg derimot helt enig i. Håndteringen av dette er skandaløst dårlig - men løsningen er neppe å stoppe arbeidsinnvandring. 

På sikt håper jeg regjeringen gir mulighet for at alle som nå står uten jobb (serviceyrker osv) får ta sårt trengt yrkesskoleutdanning selv om de mottar dagpenger), slik at vi blir mindre og mindre avhengig av arbeidsinnvandring. Dette er nok ikke siste mutasjon, eller siste pandemi. 

• Opprett ny...