AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #1 Skrevet 1. mars 2021 Hei! Jeg skal kjøpe leilighet med kjæresten min som tjener ca 3 ganger så mye som meg. Jeg opplever at mange råder meg til å prøve å leie 50 % av boligen vi kjøper, selv om den i utgangspunktet er ganske dyr ifht lønnen min. Pr nå kan jeg lett betjene halve lånet, men ser at jeg er svært sårbar dersom renta stiger til 6-7-8 % for eksempel. Hva er fordelene med å eie 50 %, som jeg ikke vil oppleve hvis jeg feks eier 35 %? Anonymkode: 53df1...436
MiaHI Skrevet 1. mars 2021 #2 Skrevet 1. mars 2021 Når dere en gang selger får du 50 % av overskuddet, eier du 35 % får du bare 35 % av overskuddet. Det kan være snakk om mye penger. 1
A-hunter Skrevet 1. mars 2021 #3 Skrevet 1. mars 2021 (endret) Ulempen er at du går glipp av 15 prosentpoeng av verdistigningen. I noen markeder (f eks sentralt i Oslo) er det så mye som 50.000 i året for tiden, i andre markeder kan det være tilnærmet ingenting på et år, men kan likevel bli vesentlig over en viss tid. Endret 1. mars 2021 av A-hunter
Tvist Skrevet 1. mars 2021 #4 Skrevet 1. mars 2021 Jeg tenker at lavere eierandel kan være en grei løsning. Du får selvsagt mindre om dere går fra hverandre, men om dere må kjøpe en mindre bolig pga at du tjener mindre, blir det også mindre penger på begge ved salg. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #5 Skrevet 1. mars 2021 Tvist skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at lavere eierandel kan være en grei løsning. Du får selvsagt mindre om dere går fra hverandre, men om dere må kjøpe en mindre bolig pga at du tjener mindre, blir det også mindre penger på begge ved salg. Ja det er jo det som er alternativet. Kjipt å gå glipp av verdistigning, men samtidig vil jeg ikke låne meg i hjel pga mulighet for verdistigning. Alene ville jeg jo bare kunne kjøpt en bolig til 1/3 av prisen. Anonymkode: 53df1...436
Miewyn77 Skrevet 1. mars 2021 #6 Skrevet 1. mars 2021 (endret) Du kan binde renta for din del av lånet. Tror du får 2% på 10 år nå. Endret 1. mars 2021 av Miewyn77
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #7 Skrevet 1. mars 2021 Miewyn77 skrev (3 minutter siden): Du kan binde renta for din del av lånet. Tror du får 2% på 10 år nå. Et godt råd, men hva om forholdet ryker? Ikke for å være pessimist, men i realiteten ryker nesten femti prosent av alle ekteskap. Noe annet ts å tenke på, er om hun skal eie femti prosent og betale for det pluss utgifter. Hvor mye sitter hun igjen med til ferier osv. ? Men når den ene tjener tre ganger mer bør de egentlig spandere litt ekstra på den andre. Anonymkode: 80376...29c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå