AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #1 Skrevet 1. mars 2021 Jeg husker for noen år siden. Jeg var på fest med kolleger og tok en halv flaske vin og brus jeg ble tilbudt innimellom. Det neste jeg husker er at det snurrer rundt meg og at kollegaer ringer samboeren min for å hente meg. I mellomtiden har jeg blitt et nervevrak som gråter hysterisk og deler ut ekstremt personlige ting fra fortiden som jeg aldri ville delt ellers. Samboeren min må løfte meg fra en busk, på vei ut av bilen legger jeg med ned midt på et trafikkert vei for å sove uten å klare å reise meg. Han får løftet meg opp i badekaret hvor jeg hyperventilerer og har kramper og spyr. Han ringer legevakten. Dagen etterpå var totalt ødelagt. Da jeg fortalte om hvor full jeg ble på jobben og ikke fattet at det var mulig på litt vin, bare lo de og sa at de hadde lyst til å se meg full fordi jeg er så sjenert og stille til vanlig. Ingen blir fulle av ei halv flaske vin, så vi helte masse sprit i vinen din og i brusen du fikk. Det er da jeg lurer. Hva får folk til å gjøre sånn? Jeg har hørt det andre sammenhenger, at det liksom er lov å sjenke den mest edru (sålenge det ikke er sjåfør ) Har desverre hørt om konseptet før. Men hvorfor? Har man ikke rett til å bestemme over egen kropp? Da jeg var i tenårene var det sosialt akseptert å holde på sånn, for å få litt gratis underholdning. Men ikke alle tåler sprit. Jeg lå med kraftige kramper og måtte minne meg selv på å puste. Hadde kollegaene stuet meg vekk på et rom, slik de egentlig tenkte vet jeg ikke hvordan det hadde gått. Å sjenke folk er farlig og uetisk Anonymkode: 7cf51...3f9 5
buksa di Skrevet 1. mars 2021 #2 Skrevet 1. mars 2021 (endret) Nei. Det er ikke lovlig, det kan du faktisk anmelde de for. Endret 1. mars 2021 av buksa di 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #3 Skrevet 1. mars 2021 Akkurat det der er da ikke akseptert.. det sier mye om de du er med og jeg hadde ikke dratt på fest med dem igjen. Anonymkode: b2f80...cfb 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #4 Skrevet 1. mars 2021 Nordmenn drikker så mye, men sier at det er polakker og russere som drikker....Well well. Anonymkode: cf401...c1e 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #5 Skrevet 1. mars 2021 Det er sosialt akseptert i en omgangskrets som består av rasshøl. Dine kolleger er i hvert fall ærlige nok til å innrømme at de er rævhøl, det skal de ha. Men jeg ville ikke festet med dem igjen, om jeg var deg. Hvem vet hva de finner på neste gang? Anonymkode: 49958...69d 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #6 Skrevet 1. mars 2021 Men du kjente vel selv at det du drakk var sterkt, og at du gradvis ble mer beruset? Anonymkode: cce52...2c7 2
Chiubi Skrevet 1. mars 2021 #7 Skrevet 1. mars 2021 Kjente du ikke at det var masse sprit i brusen din? Brus smaker vanligvis ikke som sprit 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #8 Skrevet 1. mars 2021 5 minutter siden, Chiubi said: Kjente du ikke at det var masse sprit i brusen din? Brus smaker vanligvis ikke som sprit Drikker man en halv flaske vin , som da også har sprit i seg uten at man vet det, tenker man vel kanskje ikke over at brusen smaker rart? Da er man vel full nok til å ikke smake det? Anonymkode: e2881...154 3
Gjest Timeplan Skrevet 1. mars 2021 #9 Skrevet 1. mars 2021 Det du beskriver er absolutt ikke sosialt akseptert blant normale voksne mennesker.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #10 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men du kjente vel selv at det du drakk var sterkt, og at du gradvis ble mer beruset? Anonymkode: cce52...2c7 Nei det er det som overrasker meg også i ettertid. Jeg kjente ingen smak av sprit, men kanskje har de bare tatt litt mindre av gangen, men i mange glass brus. Jeg tåler ikke sprit, så når det først kicker inn skjer det veldig raskt Anonymkode: 7cf51...3f9
Gjest lillefrøkengrei Skrevet 1. mars 2021 #12 Skrevet 1. mars 2021 Jeg kjenner absolutt ingen som ville ment at det du beskriver her er greit. Så hvis du mener dette er sosialt akseptert så sier det vel heller mer om din omgangskrets.
Tuppeluri Skrevet 1. mars 2021 #13 Skrevet 1. mars 2021 Det her er ikke heelt det samme, men første gang jeg drakk (Var 16 år), så hadde jeg fått en til å kjøpe 4 cider til meg. Siden det var første gang jeg drakk så kan man vel si jeg ble fort tipsy av 1 cider som bare hadde 4,5% i seg. En halv vinflaske kan jo gi samme effekt om man ikke drikker ofte. Hadde med meg 3 burn den dagen, og de andre i klassen helte sprit i den når jeg var på do fordi de ville se meg drita. Jeg merka ikke spritsmaken i det hele tatt, enda jeg hadde aldri smakt sprit, og burde lagt merke til at det var noe forskjell i energidrikken min. Endte med et tryne godt planta i grøfta før X-en min klarte å finne meg å få meg hjem. Syns uansett det kollegaene dine gjorde var ordentlig råttent. Det er ikke lov, rett å slett. Bare fordi man er "kjedelig" og bare skal drikke vin, betyr ikke det at dem har rett til å skjenke deg kanons. Ville tatt det opp med ledelsen på jobb kanskje? Men man kommer vel kanskje ikke noen vei? 😅
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #14 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg husker for noen år siden. Jeg var på fest med kolleger og tok en halv flaske vin og brus jeg ble tilbudt innimellom. Det neste jeg husker er at det snurrer rundt meg og at kollegaer ringer samboeren min for å hente meg. I mellomtiden har jeg blitt et nervevrak som gråter hysterisk og deler ut ekstremt personlige ting fra fortiden som jeg aldri ville delt ellers. Samboeren min må løfte meg fra en busk, på vei ut av bilen legger jeg med ned midt på et trafikkert vei for å sove uten å klare å reise meg. Han får løftet meg opp i badekaret hvor jeg hyperventilerer og har kramper og spyr. Han ringer legevakten. Dagen etterpå var totalt ødelagt. Da jeg fortalte om hvor full jeg ble på jobben og ikke fattet at det var mulig på litt vin, bare lo de og sa at de hadde lyst til å se meg full fordi jeg er så sjenert og stille til vanlig. Ingen blir fulle av ei halv flaske vin, så vi helte masse sprit i vinen din og i brusen du fikk. Det er da jeg lurer. Hva får folk til å gjøre sånn? Jeg har hørt det andre sammenhenger, at det liksom er lov å sjenke den mest edru (sålenge det ikke er sjåfør ) Har desverre hørt om konseptet før. Men hvorfor? Har man ikke rett til å bestemme over egen kropp? Da jeg var i tenårene var det sosialt akseptert å holde på sånn, for å få litt gratis underholdning. Men ikke alle tåler sprit. Jeg lå med kraftige kramper og måtte minne meg selv på å puste. Hadde kollegaene stuet meg vekk på et rom, slik de egentlig tenkte vet jeg ikke hvordan det hadde gått. Å sjenke folk er farlig og uetisk Anonymkode: 7cf51...3f9 Uthevet: Dette er IKKE greit hvis du ikke visste om hva de puttet oppi. Mulig du kan anmelde det også? Er helt enig i at det er farlig og uetisk. I noen tilfeller drikker man jo frivillig, selv om andre kan være ivrige på at du skal drikke og sånn sett sjenker det. Det kan være litt uetisk det også, men ikke i like stor grad som å gi folk mer alkohol enn de tror de får. Anonymkode: e70be...b0a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #15 Skrevet 1. mars 2021 Det kunne ha vært GHB-dråper noen hadde i glasset. Pass på som en smed selv om det bare er "venner". En vet aldri hvem som har lagt andre planer for en. Det gjelder oss alle. Anonymkode: d92f4...051 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #16 Skrevet 1. mars 2021 Jeg lurer på det samme. Men litt på en annen måte; hvorfor er det så viktig for de fleste i en gruppe at den som er forsiktig med alkohol MÅ bli drita? Jeg har ikke opplevd det samme som deg, og det du forteller var absolutt IKKE greit. Jeg er selv forsiktig med alkohol, liker ikke å bli full. Rolig person ellers. Men opplever stadig i sosiale lag at alle syns det er viktig at jeg blir drita og vil presse på meg mer en jeg ønsker å drikke selv. Norges drikkekultur på sitt verste. Anonymkode: 1e576...6a2 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #17 Skrevet 1. mars 2021 Det er vel ikke akseptert.. Vet det skjedde noen ganger da vi var tenåringer, men at voksne holder på slik er bare pinlig. Anonymkode: 534f1...464
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #18 Skrevet 1. mars 2021 Det er absolutt ikke sosialt akseptert. Det er ulovlig og noe du kan anmelde de for. Man spriter ikke drikken til folk; ikke med sprit, og ikke med andre rusmidler. Anonymkode: 8ff5a...811 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå