Gå til innhold

OBOS forkjøpsrett i budrunde - hva lønner seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har funnet drømmeboligen via OBOS, og jeg er OBOS-medlem med lang ansiennitet (over 30 år). Hva lønner seg i den kommende budrunden - sitte på gjerdet og regne med at ansienniteten er så lang at vi får den på forkjøpsrett, eller delta aktivt? Jeg tenker det første, men setter pris på innspill!

Anonymkode: b613f...f86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er det vel absolutt ingen som kan svare deg på - om ikke de har synske evner da. 

Dere kan "sitte på gjerdet" og la budrunden gå sin gang. Kanskje det er flere i den, og prisen fyres opp. Eller det er laber interesse, og dere kan ta den under prisantydning. Det vet jo ingen før budrunden er avsluttet.

Om dere deltar, og merker at det er interesse, så kan dere legge inn et høyt bud og skremme vekk andre, eller dere deltar og er med på å hause opp budrunden. Det vet heller ingen før budrunden er over.

Et tredje alternativ, og som jeg vet noen benytter seg av, er å legge inn forutsetninger i budet som gjør at de som sitter på gjerdet, slik som dere, rett og slett ikke kan gå inn i budet, fordi betingelsene utelukker det. Da har dere tapt på å ikke delta, fordi om summen kanskje er ok.

Anonymkode: e5e7e...a41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har funnet drømmeboligen via OBOS, og jeg er OBOS-medlem med lang ansiennitet (over 30 år). Hva lønner seg i den kommende budrunden - sitte på gjerdet og regne med at ansienniteten er så lang at vi får den på forkjøpsrett, eller delta aktivt? Jeg tenker det første, men setter pris på innspill!

Meld inn ansiennitet med en gang. Jeg fikk en bolig på den måten, jeg var ikke med i budrunden. Jeg hadde høyest ansiennitet av alle som hadde meldt det på forhånd. 

Kjipt for de som vant budrunden,men fint for meg. 

Anonymkode: 4785a...082

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er det vel absolutt ingen som kan svare deg på - om ikke de har synske evner da. 

Dere kan "sitte på gjerdet" og la budrunden gå sin gang. Kanskje det er flere i den, og prisen fyres opp. Eller det er laber interesse, og dere kan ta den under prisantydning. Det vet jo ingen før budrunden er avsluttet.

Om dere deltar, og merker at det er interesse, så kan dere legge inn et høyt bud og skremme vekk andre, eller dere deltar og er med på å hause opp budrunden. Det vet heller ingen før budrunden er over.

Et tredje alternativ, og som jeg vet noen benytter seg av, er å legge inn forutsetninger i budet som gjør at de som sitter på gjerdet, slik som dere, rett og slett ikke kan gå inn i budet, fordi betingelsene utelukker det. Da har dere tapt på å ikke delta, fordi om summen kanskje er ok.

Nei, det skjønner jeg jo - men det kunne jo tenkes at det finnes noen generelle tips og råd til hva som er lurt å gjøre i denne gitte situasjonen💁🏻‍♀️ Du kommer jo med tre plausible scenarier selv (det siste hadde jeg ikke tenkt på), jeg skjønner jo utmerket godt at ingen kan vite hva som kommer til å skje i denne budrunden, og det er heller ikke det jeg etterspør. Ellers takk for et godt tips.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Meld inn ansiennitet med en gang. Jeg fikk en bolig på den måten, jeg var ikke med i budrunden. Jeg hadde høyest ansiennitet av alle som hadde meldt det på forhånd. 

Kjipt for de som vant budrunden,men fint for meg. 

Anonymkode: 4785a...082

Ja, vi skal melde inn ansienniteten, men budrunden må jo gå sin gang uansett når jeg melder inn så lenge det er innenfor fristen. Takk for svar!

Skrevet

Om du har mer enn nok penger er det jo bare å klaske en million over takst, så har du den. Om du har et mer forsiktig forhold til penger kan det være lurt å sitte på gjerdet. Ingen vits å være med i budrunden og hause opp prisen. Om du ikke har nok ansiennitet til å ta den på det vil det jo alltids være noen andre som kan ta den på forkjøpsrett. Med mindre du legger så usannsynlig mye penger over takst at ingen andre vil ha den... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det LØNNER seg å ikke by. Om du får leiligheten da, kan ingen svare deg på. Ønsker du å ha høyest mulig sjanse for å få leiligheten må du by. Minst samme sum som de andre budene. Du trenger ikke legge på høye beløp. 

Anonymkode: 1e687...474

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det LØNNER seg å ikke by. Om du får leiligheten da, kan ingen svare deg på. Ønsker du å ha høyest mulig sjanse for å få leiligheten må du by. Minst samme sum som de andre budene. Du trenger ikke legge på høye beløp. 

Anonymkode: 1e687...474

Øker man egentlig sjansen for å få boligen om man byr? Eneste muligheten for å vinne over noen med lenger ansiennitet er å by så mye at ingen andre er villig til å ta den på forkjøp. Altså overpris. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det mulig å gjøre dette med Obos sine retningslinjer? 
Jeg trodde forkjøpsretten var så sterk i Obos at den nærmest trumfet "alt"
, men at i motsetning til tidligere, da boligen ble solgt på markedet først, og så annonsert med pris og alt til Obos medlemmene, så går prosessene parallelt . 

Hva som lønner seg, kommer litt an på hva slags bolig det er, og hva slags konkurrenter du kan forvente å få. 
Har forsøkt å kjøpe bolig i et borettslag der det er både blokker og rekkehus, og der var det ansiennitetskrig på alle rekkehus. Det hjalp ikke med høy pris eller lang Obos ansenitet, fordi alle hus gikk til noen internt i borettslaget, som gikk fra leilighet til rekkehus. (Mange kjøpte leilighet i borettslaget for å komme foran i rekkehus-køen.)
Altså, ansenitet trumfer "ingen-ansenitet", lang ansenitet trumfer kort ansenitet, og det å bytte bolig innenfor det aktuelle borettslaget trumfer lang ansenitet fra en som ikke bor i borettslaget fra før. 

Noen boliger har vært så attraktive at det er foreldre og besteforeldres ansenitet som ble brukt for å "kuppe" boligen.  (Formelt sett er det da eier av ansenitet som kjøper, og så overføres medlemskap og bolig i rett nedadgående linje etterpå. )

Forkjøpsretten til Obos er vel nærmest det eneste de sitter igjen med av sin opprinnelige form.

Anonymkode: 4a06c...009

Skrevet

Jeg ville ikke bydd. For å eventuelt riste av dere andre interessenter som måtte ha lengre ansenitet enn dere må dere by merkbart høyere enn andre og selv da vil det ikke være garantert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde valgt å sitte på gjerde. Gir du bud og det er flere vil du være med på å presse opp prisen. Går fristen for å melde forkjøpsrett ut før eller etter budrunde?

SIst jeg kjøpte bolig var forkjøpsrett avklart på forhånd, og jeg fikk opplyst at jeg hadde den lengste innmeldte ansienniteten, og tok den da på forkjøpsrett uten å være med i budrunden

Anonymkode: fdc94...0e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har vært eiendomsmegler i Oslo i 16 år, og 30 års ansiennitet er veldig sjeldent. Du har dermed veldig gode sjanser for å få den på forkjøp - dersom ikke summen blir høyere enn dere kan/vil betale eller det er intern forkjøpsrett som går foran. 

Om forkjøpsretten er parallellutlyst ville jeg bare sittet og fulgt med om noen med høyere ansiennitet melder seg, og ikke foretatt meg noe før det eventuelt skulle skje.

Risikoen du løper er om noen melder seg i mellomperioden mellom akseptert bud og meldefrist, det har du ingen kontroll over.

Skulle mot formodning boligen gå ekstremt lavt i pris ville jeg vurdert å by den opp dersom det er drømmeboligen over alle drømmeboliger, da sjelden blir større for at noen vil ta den på bedre ansiennitet enn deg.

Alternativet nevnt over om å legge inn bud med rare klausuler vil ikke fungere mot forkjøpsretten - Obos forholder seg bare til kjøpesum og tar ikke hensyn til forbehold eller klausuler. 

Lykke til! 

Anonymkode: d592f...122

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det mulig å gjøre dette med Obos sine retningslinjer? 
Jeg trodde forkjøpsretten var så sterk i Obos at den nærmest trumfet "alt"
, men at i motsetning til tidligere, da boligen ble solgt på markedet først, og så annonsert med pris og alt til Obos medlemmene, så går prosessene parallelt . 

Hva som lønner seg, kommer litt an på hva slags bolig det er, og hva slags konkurrenter du kan forvente å få. 
Har forsøkt å kjøpe bolig i et borettslag der det er både blokker og rekkehus, og der var det ansiennitetskrig på alle rekkehus. Det hjalp ikke med høy pris eller lang Obos ansenitet, fordi alle hus gikk til noen internt i borettslaget, som gikk fra leilighet til rekkehus. (Mange kjøpte leilighet i borettslaget for å komme foran i rekkehus-køen.)
Altså, ansenitet trumfer "ingen-ansenitet", lang ansenitet trumfer kort ansenitet, og det å bytte bolig innenfor det aktuelle borettslaget trumfer lang ansenitet fra en som ikke bor i borettslaget fra før. 

Noen boliger har vært så attraktive at det er foreldre og besteforeldres ansenitet som ble brukt for å "kuppe" boligen.  (Formelt sett er det da eier av ansenitet som kjøper, og så overføres medlemskap og bolig i rett nedadgående linje etterpå. )

Forkjøpsretten til Obos er vel nærmest det eneste de sitter igjen med av sin opprinnelige form.

Anonymkode: 4a06c...009

Slik jeg forstår det, foregår forkjøpsretten hos OBOS noenlunde slik som hos andre boligbyggelag: enten melder man seg på forkjøpsrett i forkant av salget, og står da fritt til å tre inn i bud og betingelser om man ønsker. Eller forkjøpsretten annonseres etter at budet er annonsert, og man melder forkjøpsrett som er bindende. Uansett så må den som ønsker å benytte forkjøpsretten nødvendigvis tre inn i budet slik det godtas av kjøper, både ifh til sum og betingelser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Jeg har vært eiendomsmegler i Oslo i 16 år, og 30 års ansiennitet er veldig sjeldent. Du har dermed veldig gode sjanser for å få den på forkjøp - dersom ikke summen blir høyere enn dere kan/vil betale eller det er intern forkjøpsrett som går foran. 

Om forkjøpsretten er parallellutlyst ville jeg bare sittet og fulgt med om noen med høyere ansiennitet melder seg, og ikke foretatt meg noe før det eventuelt skulle skje.

Risikoen du løper er om noen melder seg i mellomperioden mellom akseptert bud og meldefrist, det har du ingen kontroll over.

Skulle mot formodning boligen gå ekstremt lavt i pris ville jeg vurdert å by den opp dersom det er drømmeboligen over alle drømmeboliger, da sjelden blir større for at noen vil ta den på bedre ansiennitet enn deg.

Alternativet nevnt over om å legge inn bud med rare klausuler vil ikke fungere mot forkjøpsretten - Obos forholder seg bare til kjøpesum og tar ikke hensyn til forbehold eller klausuler. 

Lykke til! 

OK. Leste denne etter mitt svar til AB 009. Da er reglene ulike boliglagene imellom. Her jeg bor er det ihvertfall slik at man f eks kan legge inn bud og overtagelse 2 uker frem i tid, og det er bindende også for den som tar boligen på forkjøpsrett. Ikke alle som har økonomi til det.

Skrevet

Ville sittet på gjerdet. Vet om flere med kun ti års medlemskap som har fått "drømmeboligen" på den måten. Eller, par av dem hadde kun fem år. 

Gjaldt boliger i populære områder som st.hanshaugen m.fl. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

OK. Leste denne etter mitt svar til AB 009. Da er reglene ulike boliglagene imellom. Her jeg bor er det ihvertfall slik at man f eks kan legge inn bud og overtagelse 2 uker frem i tid, og det er bindende også for den som tar boligen på forkjøpsrett. Ikke alle som har økonomi til det.

Man kan gjøre det på en OBOS leilighet og. Men ikke gitt at selger aksepterer det. Jeg gjorde i hvert fall ikke det da noen prøvde seg på det. De færreste selgere har interesse av å komme seg ut av boligen sin i løpet av to uker. 

Anonymkode: 75293...85e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde også 30 års ansinnitet og valgte å ikke bli med i budrunden og presse prisen opp. Vi visste at vi ville ha boligen og regnet/håpet på at vi hadde nok ansinnitet - og det hadde vi! Lykke til

Anonymkode: 09b1f...053

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er en ja-og-nei sak 

Lovens 4-17 sier «rimelig tid», og dette vil bero på flere ting. En smart kjøper som ønsker benytte seg av forkjøpsrett vil motstride seg slik en rask overtakelse og kan med loven i hånd kreve noe utsatt tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...