AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #41 Skrevet 2. mars 2021 Råååsa skrev (14 timer siden): Takk til dere som orket å lese. Jeg skal svare på noen spørsmål samlet. Først, har jeg bare slike venninner? Neida, selvsagt ikke. Men jeg trekker nok til meg kvinner som har hatt det tøft, for jeg har hatt det tøft sjøl. Til et lignende spørsmål, hvor er disse vokst opp? I Norge. Dette er hvite kvinner om det var det ble spurt om? Ei har utenlands far. Jeg var sikkert ikke presis på hva er ME er. Det er nok i hovedsak et utmattelsessyndrom. Så til fokuset mitt på røyk i hjemmet og røyking av den uføre, alkohol og overvekt. Disse tre faktorene, i tillegg til tøffe mentale kår tenker jeg at kan føre til samlet sett dårligere helse. Så ser jeg at flere prøver å ta meg på unøyaktigheter. Det velger jeg å overse for jeg oppfatter det bare som et forsøk på å "ta meg" på ett eller annet. Hovedpoenget står seg jo: er det forakt for de svake som gjør at folk misunner de uføre? Jeg følger dere som sier at dere har også opplevd det ene og det andre, men likevel er dere i full jobb. Ja, gratulerer! Jeg tenkte også slik da jeg var i tyveårene, at det var bare å ta seg sammen. Men med alder og erfaring vet jeg at det ikke alltid er slik. Jeg lurer fortsatt på hvordan alle som har gått på AAP vet at ikke det er mulig å lyve om sånt. Og på hvordan "de få" snylterne da får innvilget trygd. Det er for meg 2 store motsetninger... Anonymkode: 78c24...2fa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #42 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 3.09): Problemet er at en god del klarer seg helt ok etter å ha opplevd det samme. Anonymkode: 6051b...774 Jada. Og noen røyker hele livet uten å bli syke, mens andre får KOLS eller lungekreft. Jeg er ikke helt enig i alt ts skriver (jeg kjenner f.eks. to høyt utdannede, ressurssterke mennesker fra helt normale oppvekstkår, som er uføre pga ME en etter kyssesyke og en av ukjent trigger-årsak), men en ting hun har rett i er at vi som samfunn forakter svakhet. Derfor ser mange ned på psykisk syke. Derfor ser mange ned på overvektige. Derfor ser mange ned på alkoholikere og narkomane og røykere. De burde jo bare ta seg sammen, og slutte å være så stusselige. Hvis jeg klarer å la være å bruke heroin burde du også klare det. Hvis venninnen min klarer å stå i full jobb etter en barndom med grovt seksuelt misbruk burde alle andre som har opplevd sånt også klare det. Hvis jeg klarer å holde meg slank selv om jeg har barn og er over 40 burde alle andre også klare det. Det er en ganske brutal og lite empatisk tankegang. Jeg har nok dessverre snev av den på enkelte områder jeg også. Anonymkode: 9f581...6d9 4
Gjest Råååsa Skrevet 2. mars 2021 #43 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg lurer fortsatt på hvordan alle som har gått på AAP vet at ikke det er mulig å lyve om sånt. Og på hvordan "de få" snylterne da får innvilget trygd. Det er for meg 2 store motsetninger... Anonymkode: 78c24...2fa Ja, her er jeg unøyaktig. Forskning på temaet viser at det er med dagens regler så godt som umulig å fake sykdom. Men, det er mulig å jukse til deg en større prosent ufør enn du skulle hatt. Men om det er juks eller ikke, kan diskuteres. Håper du hatt fått svar?
Gjest Råååsa Skrevet 2. mars 2021 #44 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ikke helt enig i alt ts skriver (jeg kjenner f.eks. to høyt utdannede, ressurssterke mennesker fra helt normale oppvekstkår, som er uføre pga ME en etter kyssesyke og en av ukjent trigger-årsak), Du misforstår meg. ME kan høyt utdanna mennesker med gode forhold hjemme også få. Så helt enig med deg. Jeg bare ramset opp de jeg kjenner som har ME, fibro PTSD og er uføre.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #45 Skrevet 2. mars 2021 Råååsa skrev (14 minutter siden): Ja, her er jeg unøyaktig. Forskning på temaet viser at det er med dagens regler så godt som umulig å fake sykdom. Men, det er mulig å jukse til deg en større prosent ufør enn du skulle hatt. Men om det er juks eller ikke, kan diskuteres. Håper du hatt fått svar? Dette svaret er jeg veldig fornøyd med, så fremt du kan linke til den forskningen du snakker om. Anonymkode: 78c24...2fa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #46 Skrevet 2. mars 2021 Råååsa skrev (På 1.3.2021 den 0.20): Det er så ufattelig mange tråder her inne om uføre, og såvidt jeg har sett er tema for de aller fleste av de at det finnes uføre som har jukset til seg eller snyltet til seg trygd. Jeg vet ikke om det er 2 personer eller 20 personer som driver disse, eller hva slags mennesker som står bak. Det blir sagt at diffuse diagnoser kan man lyve på seg for å få trygd. Vi som har vært gjennom AAP mot ufør vet selvsagt at dette ikke er sant. Men la meg prøve å forstå. Få eller ingen viser til forskning, men heller ei vag historie om en venninne eller en nabo de mistenker for juks eller snylting. De har sett at disse eller de har fått seg fortalt at de er både på kafé og har vært på fjellet. Normalt oppegående mennesker skjønner at også veldig syke mennesker har behov for å være sosiale og aktive. Når disse som er veldig opptatte andre menneskers trygd, mener disse har løyet om f.eks ME. Fibromyalgi eller PTSD. Det er alvorlige diagnoser. Men hvorfor oppfatter ikke alle det slik? Jeg har to teorier: Jeg har fem venninner. Venninne 1: Mor døde tidlig. Far fikk hovedansvar og overskred sin datter seksuelle grenser. Hun var svært utagerende i ungdommen, røkte mye og drakk tett. Hun hadde mange partnere slik misbrukte ofte har. Hun drev ikke med idrett og har alltid vært litt lubben. Hun ble alenemor for to barn, tidlig i tyveårene. Blir sett ned på og foraktet. Venninne 2: Hun kjente ikke sin far, og vokste opp med sin mor. Som slo, røkte og drakk tett. Mor byttet også partner hyppig. Hun var alltid litt lubben og drev ikke med idrett. Hun ble mor 2 ganger i tenåra. Blir sett ned på og foraktet. Venninne 3: Hun vokste også opp med ei alenemor. Hun ble misbrukt av sin stefar og hadde svært utagerende oppførsel i ungdommen. Røyk og alkohol, partnerbytte. Hun har gått fra lubben til overvektig. Hun har aldri drevet med idrett. Blir sett ned på og foraktet. Venninne 4: Vokste opp med ei alenemor som var lite tilstede. Stefar drakk og slo. Begge røkte tett, og hun tok etter. Hun fikk tre barn med tre forskjellige. Hun er lubben og har aldri drevet med idrett. Blir sett ned på og foraktet. Venninne 5: Hun vokste opp i en god og trygg familie og var et arbeidsjern. Hun har to barn. Slank, men har aldri drevet med idrett. Røyker tett. Da hun ba om skilsmisse ble hun grovt mishandlet og ble syk. Blir sett ned på og foraktet. Alle disse 5 damene har hatt det ekstremt tøft. De har lav eller ingen utdannelse. De har hatt mye ansvar. For foreldre, for søsken og seg selv. De har psyke og kropper som har kommet i andre rekke. Alltid. Alle 5 er 100% uføre etter å ha prøvd i kanskje 20 år. De har ME, fibromyalgi og PTSD. Jeg vet at ME er et smertesyndrom, men er det ikke smerte jeg beskriver over? Bunnløs smerte! Jeg har Multippel Sklerose og kan prate ganske fritt om det. Men finnes det er språk for å beskrive en ødelagt barndom og oppvekst? Nei, det gjør jo ikke det. Ingen prater om slikt så vidt jeg vet. Disse damene kaller vi snyltere. Vi utsetter våre aller mest sårbare for hets. Fordi vi forakter svakhet. Og vi gjør de enda sykere. Eller så kan det være at disse diffuse diagnosene settes av en lege som ser at han har et ødelagt menneske foran seg. Til slutt: ja, let etter disse snylterne dere snakker om. Med lys og lykte. De dere mener lyver. De finnes selvsagt. Noen få. Men før dere gjør det, løft blikket litt og prøv og FORSTÅ hvorfor dere får så mye motstand i disse trådene. Og ja, jeg tar høyde for at dere er sosiopater som får glede av å rakke ned på folk som er svakere enn dere. Dette var sikkert bortkasta av meg, men jeg måtte får det av skuldrene mine. Takk for at du leste. Jeg har hatt en helt normal og idyllisk oppvekst. Giftet meg med en perfekt mann og fikk to barn. Høyskoleutdannet. Kjempegod jobb som jeg stortrives med. Fikk ME etter en infeksjon. Ble heldigvis frisk igjen etter 3-4 år. Var aldri sykmeldt. For meg var ME ikke smerte, men treningsintoleranse, følelse av melkesyre, kramper i musklene, samt influensafølelse og vondt i halsen ved anstrengelse. Samt utmattelse selvfølgelig. Klarte å holde meg noenlunde positiv gjennom ME en og slapp psykiske problemer. Anonymkode: f89bf...d90
Gjest Råååsa Skrevet 2. mars 2021 #47 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette svaret er jeg veldig fornøyd med, så fremt du kan linke til den forskningen du snakker om. Anonymkode: 78c24...2fa Nei. Det kommer ikke på tale. Du kan søke etter den. Da er det større sjanse for at du faktisk leser den og forstår den. Det er forskning, med fremmedord, så at du er i stand til å utføre et søk bør være innafor å be deg om.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #48 Skrevet 2. mars 2021 Råååsa skrev (Akkurat nå): Nei. Det kommer ikke på tale. Du kan søke etter den. Da er det større sjanse for at du faktisk leser den og forstår den. Det er forskning, med fremmedord, så at du er i stand til å utføre et søk bør være innafor å be deg om. Dette er veldig rart. Om du har tilgang på forskning som viser at det du sier stemmer, ville det jo vært i absolutt alle sin interesse å lese denne?? Det hadde jo effektivt satt en stopper for all debatt om at det er så mange som snylter på trygden? Hva er poenget med å ikke poste en link til denne forskningen her, når forumet koker over av folk som da feilaktig hevder at det er mye snylting? Jeg ville mer enn gjerne sett denne forskningen og det tror jeg svært mange andre hadde villet også. Anonymkode: 78c24...2fa 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #49 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 3.01): Også finnes det oss som har opplevd mishandling og var x antall diagnoser som presser oss gjennom og er i jobb Anonymkode: 50854...b6e AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 3.09): Problemet er at en god del klarer seg helt ok etter å ha opplevd det samme. Anonymkode: 6051b...774 "jeg har hatt kreft jeg også, så da må da alle andre med kreft ha akkurat det samme sykdomsforløpet og det samme livet i etterkant" Jeg blir redd når voksne mennesker klarer å ha så lite reflekteringsevne at de ikke forstår at diagnoser utarter seg forskjellig. Noen med MS lever et normalt liv uten symptomer, mens andre klarer ikke å komme seg ut av senga. Er den sistnevnte gruppa late? Mangle selvdisiplin? Anonymkode: 6d5a2...129 5
Gjest Råååsa Skrevet 2. mars 2021 #50 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er veldig rart. Om du har tilgang på forskning som viser at det du sier stemmer, ville det jo vært i absolutt alle sin interesse å lese denne?? Det hadde jo effektivt satt en stopper for all debatt om at det er så mange som snylter på trygden? Hva er poenget med å ikke poste en link til denne forskningen her, når forumet koker over av folk som da feilaktig hevder at det er mye snylting? Jeg ville mer enn gjerne sett denne forskningen og det tror jeg svært mange andre hadde villet også. Anonymkode: 78c24...2fa Jeg har hatt andre profiler her inne, og jeg har postet denne forskningen utallige ganger. Men det hjelper ikke. Folk kverulerer videre. Jeg sa hvorfor jeg ikke gadd. Vil du lese den, så søk. Det er ikke så vanskelig. Når du finner den, så kan du dele den. Så vil du se at KG består stort sett av troll, ikke folk som er ute etter kunnskap. Skjønner du? Jeg orker ikke diskutere dette videre.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #51 Skrevet 2. mars 2021 Jeg har ME. Jeg har mastergrad, et godt forhold til mannen, og hatt en trygg og god oppvekst. Jeg har alltid jobbet mer enn normalen, og har vært aktiv i idrett. Rett og slett vant til en kropp som fungerer. Jeg utviklet ME etter en større operasjon, et fysisk traume. De aller fleste får det etter infeksjon, men traume er også kjent årsak. Syns det er utrolig trist at det er så mye fordommer mot en så alvorlig sykdom. Jeg savner livet mitt veldig. Nå er jeg kun på senga og sofaen, og ute av huset ca en gang i uka til lege eller fysio. Det føles som en konstant intens influensa, med smerter i ledd. Batteriet mitt er tomt. Jeg blir utslitt i flere timer etter å ha lagd frokost. Det er ikke noe jeg vil mer enn å bli frisk, og for å kanskje bli det må jeg hvile og hvile og hvile. Skulle ønske jeg kunne drevet mer med aktivisme, men det har jeg (og de fleste med ME) ikke krefter til, blant annet på grunn av hjernetåke. Det er som om intelligensen forsvinner. Anonymkode: 02c1d...e17 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #52 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg lurer fortsatt på hvordan alle som har gått på AAP vet at ikke det er mulig å lyve om sånt. Og på hvordan "de få" snylterne da får innvilget trygd. Det er for meg 2 store motsetninger... Anonymkode: 78c24...2fa Hvordan vet alle at det er mange som snylter og faker sykdom? Hvis man bruker 3-4 år med utredninger og bruker tid/energi på å late som man er syk, pugge symptomer på div sykdommer og skal gjøre det så troverdig at alle leger og spesialister tror på deg så er du ikke frisk.... Anonymkode: 6d5a2...129 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #53 Skrevet 2. mars 2021 Råååsa skrev (9 minutter siden): Jeg har hatt andre profiler her inne, og jeg har postet denne forskningen utallige ganger. Men det hjelper ikke. Folk kverulerer videre. Jeg sa hvorfor jeg ikke gadd. Vil du lese den, så søk. Det er ikke så vanskelig. Når du finner den, så kan du dele den. Så vil du se at KG består stort sett av troll, ikke folk som er ute etter kunnskap. Skjønner du? Jeg orker ikke diskutere dette videre. Jeg har deltatt i debatter, jeg har lest tusenvis av artikler, jeg har fulgt med i media i årevis. Aldri noensinne har det blitt hevdet eller brukt i denne sammenheng, at noe slik forskning eksisterer. Jeg går ut fra at dette er rent oppspinn. Ellers ville den dukket opp i mange andre sammenhenger også. Debatten om uføre ruller altså videre. Anonymkode: 78c24...2fa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #54 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan vet alle at det er mange som snylter og faker sykdom? Hvis man bruker 3-4 år med utredninger og bruker tid/energi på å late som man er syk, pugge symptomer på div sykdommer og skal gjøre det så troverdig at alle leger og spesialister tror på deg så er du ikke frisk.... Anonymkode: 6d5a2...129 Alle vet ikke det. Men det blir hevdet i HI at alle som har vært på AAP vet at det er umulig å lyve på seg slikt. Jeg har etterspurt hvordan alle på AAP har fått denne kunnskapen. Anonymkode: 78c24...2fa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #55 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle vet ikke det. Men det blir hevdet i HI at alle som har vært på AAP vet at det er umulig å lyve på seg slikt. Jeg har etterspurt hvordan alle på AAP har fått denne kunnskapen. Anonymkode: 78c24...2fa Alle på AAP har levd under sterk mistro fra systemet. Spesielt i slike diffuse sykdommer. Dem møter også mistro av helsevesenet. Hvis ikke helsevesenet og systemet faktisk tror på deg, om der finnes en liten tvil, så får du ikke uføretrygd. Ergo, å lyve seg igjennom en slik prosess er bortimot umulig. Dessuten finner man ofte objektive funn i noen sykdommer. Funn som du ikke kan fake. Anonymkode: e0428...b6a 2
Gjest Råååsa Skrevet 2. mars 2021 #56 Skrevet 2. mars 2021 Nå har den første uførehateren inntatt tråden, og snart kommer de andre etter. Herregud! Så lei jeg blir. I denne tråden blir faktisk DERE diskutert. Hvorfor folk ender opp med hat og fordommer. Om det skal diskuteres at folk jukser og snylter, ikke bør få hjelp til tannlege, bør få kutt i trygden, ikke skal få dra til utlandet så finnes det tusenvis av tråder her inne for å få utløp for dritten deres.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #57 Skrevet 2. mars 2021 Råååsa skrev (2 minutter siden): Nå har den første uførehateren inntatt tråden, og snart kommer de andre etter. Herregud! Så lei jeg blir. I denne tråden blir faktisk DERE diskutert. Hvorfor folk ender opp med hat og fordommer. Om det skal diskuteres at folk jukser og snylter, ikke bør få hjelp til tannlege, bør få kutt i trygden, ikke skal få dra til utlandet så finnes det tusenvis av tråder her inne for å få utløp for dritten deres. Hvem er denne uførehateren? Anonymkode: 78c24...2fa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #58 Skrevet 2. mars 2021 Jeg mener livet etter at uføretrygd er innvilget, bør reflektere det livet personer hadde i evalueringsfasen før. Hvis det er for stor dissonans der, så er det en liten varselslampe. Anonymkode: bce97...f7b 1
Gjest Råååsa Skrevet 2. mars 2021 #59 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mener livet etter at uføretrygd er innvilget, bør reflektere det livet personer hadde i evalueringsfasen før. Hvis det er for stor dissonans der, så er det en liten varselslampe. Anonymkode: bce97...f7b Hva du måtte tenke om livet til uføre er ikke tema her. Ei lita oppfordring til de som leser tråden: la dette være siste svaret slike som denne får. Så overser vi de heretter.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #60 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener livet etter at uføretrygd er innvilget, bør reflektere det livet personer hadde i evalueringsfasen før. Hvis det er for stor dissonans der, så er det en liten varselslampe. Anonymkode: bce97...f7b Hvorfor? Fordi du mener det? Mange benytter anledningen å prøve å finne seg jobb eller studere for å komme seg i jobb senere. Hvis man lykkes med dette, skal man bare droppe det fordi man må speile versjonen av seg selv i evalueringsfasen før? Uføretrygd er mye mer inkluderende for en uføretrygdet når det kommer til jobb, enn AAP. Prøver du for hardt å jobbe under AAP, så blir du straffet med det gjennom redusert trygd. Men på trygd så kan du prøve så hardt du bare vil, selv om det bare ender med forsøkene. Anonymkode: e0428...b6a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå