sommermor Skrevet 28. februar 2021 #1 Skrevet 28. februar 2021 Det er bare noe jeg har lurt på i det siste, nemlig hvor forskjellig det praktiseres i forhold til munnbindpåbud. Hos tannlegen sist med datteren min, burde en ha på munnbind på venterommet og når jeg var med henne inn til tannlegen. Men på sykehuset trenger en ikke å bruke munnbind. Det har vi heller ikke brukt i ambulansen. Nå bor vi i et område med lite smitte heldigvis. Her bruker en ikke munnbind ute. 1
Meg.no Skrevet 28. februar 2021 #2 Skrevet 28. februar 2021 Det er muligens fordi det ikke er et påbud i din kommune om munnbind? Følgende ikke obligatorisk på offentlige institusjoner. Tannlegen går jeg utifra er privat. Tenker de ønsker å beskytte sitt praksissted og pasienter mest mulig, så ikke de må stenge ned og konkurrentene får pasienter.
mummu Skrevet 28. februar 2021 #3 Skrevet 28. februar 2021 Datra mi på 10 fikk ikke ha med seg noen inn til tannlegen en gang, da hun skulle sette på regulering 😳Måtte stå ute på fortauet å vente. På sykehuset får barn i det minste ha med en forelder inn. Selv om hun var redd og engstelig, og vondt var det også.
Gjest ATLAS6 Skrevet 28. februar 2021 #4 Skrevet 28. februar 2021 Reglene endrer seg jo også, så det kan være forskjellig praksis uke til uke.
sommermor Skrevet 1. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 1. mars 2021 Meg.no skrev (8 timer siden): Det er muligens fordi det ikke er et påbud i din kommune om munnbind? Følgende ikke obligatorisk på offentlige institusjoner. Tannlegen går jeg utifra er privat. Tenker de ønsker å beskytte sitt praksissted og pasienter mest mulig, så ikke de må stenge ned og konkurrentene får pasienter. Tannlegen er offentlig tannhelsetjeneste for barn /ungdom.
zemer Skrevet 1. mars 2021 #6 Skrevet 1. mars 2021 Jeg jobber ved ett sykehus i viken. Alle avd velger selv om de skal ha munnbind. Vi på vår avd bruker det hele dagen, og takk for det da en ansatt var smittet. Vi slapp unna med halve avd i karantene, og ingen smittet. Jeg reagerer selv når jeg er rundt på huset og alle de ansatte som er uten munnbind, og heller ikke avstand.
Gjest Sprettballen Skrevet 1. mars 2021 #7 Skrevet 1. mars 2021 sommermor skrev (9 timer siden): Men på sykehuset trenger en ikke å bruke munnbind. Det har vi heller ikke brukt i ambulansen. Nå bor vi i et område med lite smitte heldigvis. Her bruker en ikke munnbind ute. Nå har ikke jeg vært hos tannlegen, men jeg har kjørt ambulanse, og vært på sykehuset flere ganger de siste månedene. I ambulansen brukte begge ambulansearbeiderne munnbind, det gjorde de også da de undersøkte meg hjemme før jeg ble tatt med. Jeg selv "kunne bruke det hvis jeg ville" (jeg valgte å bruke det). På legevakten var det pålagt å bruke munnbind. På sykehuset har jeg opplevd forskjellig ut i fra når jeg var der, hvilken avdeling jeg var på, og hvilke undersøkelser jeg skulle gjøre. Første gangen (akutten og observasjonspost) måtte jeg beholde munnbindet på på venterommet, men det ble tatt av da jeg ble innlagt til observasjon. Ingen sykepleiere eller leger brukte munnbind på observasjonsposten. Det gjorde de heller ikke på første kontroll etter innleggelsen, men da var det også lett å holde avstand med unntak av da sykepleier skulle sette venefon. Andre og tredje gangen jeg var til kontroll var leger og sykepleiere beskyttet med munnbind under samtale, og med munnbind, visir, hansker og frakk under undersøkelsene. Jeg ble oppfordret til å bruke munnbind når jeg beveget meg i fellesområder, og under samtaler, men ble bedt om å ta det av under undersøkelser, fordi da ville de se ansiktsfarge og ansiktsuttrykk. Som du ser varierer det veldig på munnbindbruk ut i fra når jeg var der, og hvorfor jeg var der. Jeg vil tro at rutinene endrer seg ut i fra smittesituasjon i området.
Anbefalte innlegg