Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal sjekke progeresteron og østrogen, legen leste seg opp til at P skal sjekkes syklusdag 21-23, og Ø syklusdag 3. Men stemmer dette? Jeg mener nemlig å ha lest at P skal sjekkes 6 dager etter eggløsning. Og om man har eggløsning til vanlig tid stemmer det jo mellom CD 21-23, men jeg har eggløsning i dag og skal ta blodprøver i morgen - CD 22. 

Går via fastlege da privat ikke er et alternativ her, og disse prøvene skal brukes i henvisning til gynekolog.

Anonymkode: 26bdd...f3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok disse blodprøvene CD 21😊 det skal være rett med CD 21-23

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. (Den første, østrogen, har og slingringsmonn (dag 2-4)

Anonymkode: 12bd1...946

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har sein eggløsning så vil ikke blodprøver CD22 fortelle deg så mye, nei🤔 CD21-23 går jo utifra vanlig syklus.

Anonymkode: 25dd5...6e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mellom 5-7 dager etter eggløsning skal P testes for har jeg hørt. 🥺 Om du hadd eggløsning i dag, så vil nok ikke P verdien være så høy som den kan bli i morgen. Ville informert legen om det. Kanskje du får komme tilbake på torsdag eller fredag i tillegg. 

Anonymkode: 42c3a...31a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du har sein eggløsning så vil ikke blodprøver CD22 fortelle deg så mye, nei🤔 CD21-23 går jo utifra vanlig syklus.

Anonymkode: 25dd5...6e1

Det er dette jeg og mener... 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mellom 5-7 dager etter eggløsning skal P testes for har jeg hørt. 🥺 Om du hadd eggløsning i dag, så vil nok ikke P verdien være så høy som den kan bli i morgen. Ville informert legen om det. Kanskje du får komme tilbake på torsdag eller fredag i tillegg. 

Anonymkode: 42c3a...31a

Ikke sant. En blodprøve i dag vil jo høyst sannsynlig gi et falskt resultat på en veldig lav verdi 🤷🏼‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet

Dag 21-23 går utifra at alle har en normal syklus med eggløsning på dag 14 (eller at kvinner ikke vet når de har EL). Siden du vet at du hadde det i dag, ville jeg ring og ombooka timen til om noen dager! Progesteronet øker etter EL, så du vil antakelig få et falskt lavt resultat i morra. 

(Ps jeg syns mange leger er kunnskapsløse iforhold til dette, så best å vite litt sjøl hvis legen ikke vil flytte timen)

Anonymkode: 757c7...fac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dag 21-23 går utifra at alle har en normal syklus med eggløsning på dag 14 (eller at kvinner ikke vet når de har EL). Siden du vet at du hadde det i dag, ville jeg ring og ombooka timen til om noen dager! Progesteronet øker etter EL, så du vil antakelig få et falskt lavt resultat i morra. 

(Ps jeg syns mange leger er kunnskapsløse iforhold til dette, så best å vite litt sjøl hvis legen ikke vil flytte timen)

Anonymkode: 757c7...fac

Jeg ringte bare legekontoret og sa at EL var i går så jeg måtte utsette prøvetakingen til fredag 😅 Da er det 5 dager siden EL. Så får heller legen se det når resultatene kommer tilbake og reagere da. Hun var veldig kunnskapsløs og måtte lese seg opp på alt, og var generelt lite "med" på samtalen. Virket drit lei. Er vikar for min fastlege som ikke kommer tilbake før til høsten, så jeg vil bare komme meg til gynekologen og få han å forholde meg til i stedet.... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...