Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere var vi et veldig harmonisk par. Kranglet aldri. Nå for tiden blir han sint minst en gang om dagen, hisser seg opp og snakker høylytt med en kjeftende tone. Veldig slitsomt! Det kan være på helt enkle ting, som han oppfatter som klaging eller mas.

Som eksempel kan nevnes fra i dag, da jeg spurte om et headset han kjøpte kostet 1500 kr. Jeg skulle lese om det på nett for å finne ut om det fungerte til hjemmekontorbruk, og siden han ikke visste akkurat hva det het prøvde jeg å utelukke ved hjelp av pris. Han tok det som anklaging og ble kjempesint. 

Det er minst én og som oftest flere slike episoder hver eneste dag, hvor han hisser seg opp over misforståelser og bagateller. Han roer seg stort sett når jeg sier at han må slutte å være så sint, eller hvis jeg spør hvorfor det gjorde han så sint. Så det er tydelig at det bare er en uønsket reaksjon fra hans side. Men hvorfor er det sånn? 

Av forandringer i samlivet er jeg gravid, og mye av husarbeid og stell med barnet vårt faller på ham. Han synes det er utfordrende, men vet at det bare er for en periode og at det blir bedre igjen. En annen ting er at han har gått ganske mye opp i vekt, kanskje tyve kilo over trivselsvekt. Jeg ser for meg at det også gjør han utilpass. 

Jeg er nok litt ekstra følsom for tiden, men det føles likevel som en ganske voldsom negativ utvikling i hans humør. Ikke bare noe jeg føler på. Han bjeffer ikke bare til meg, men også barnet vårt kan han reagere med sinne, bråhet og kjeft. Som eksempel kan nevnes hvis hun tar noe hun ikke har lov til nærmest river han det ut av hendene hennes og sier FY! Gir henne ikke en sjanse til å gi tilbake, noe hun alltid gjør hvis man spør normalt. 

Hva tror dere er galt, og hvordan løser vi dette? Han er god på å roe seg raskt ned, og sier unnskyld både til meg og barnet når han overreagerer. Når jeg spør om det er noe som plager han, eller noe han vil snakke om, er det ingenting galt.

Anonymkode: a43dd...2e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dere begge hjemme hele tiden? Det kan gå en hver på nervene...

• Liker 13
Skrevet

Nå skal du ta tak i denne drittungen av en mann og forklare ham at nå er vi voksne,  vi bruker ordene våre, vi skriker ikke, og kjefter han på deg eller barnet en gang til så åpner du døra og ber ham pelle seg ut i frisk luft til han klarer å stave hva som feiler ham. Jeg er drittleiav å lese om folk som oppfører seg som idioter med alle slags bortforklaringer og grunner, velkommen til en voksen samtale eller dra til helvete. Det er ikke nøye HVORFOR han gjør det, men at han faktisk oppfører seg som en dritt.

Anonymkode: a4d2b...127

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå skal du ta tak i denne drittungen av en mann og forklare ham at nå er vi voksne,  vi bruker ordene våre, vi skriker ikke, og kjefter han på deg eller barnet en gang til så åpner du døra og ber ham pelle seg ut i frisk luft til han klarer å stave hva som feiler ham. Jeg er drittleiav å lese om folk som oppfører seg som idioter med alle slags bortforklaringer og grunner, velkommen til en voksen samtale eller dra til helvete. Det er ikke nøye HVORFOR han gjør det, men at han faktisk oppfører seg som en dritt.

Anonymkode: a4d2b...127

Hehe. Jeg er for så vidt enig, men samtidig virker det jo som det er noe underliggende galt her. Vi kommuniserer ellers bra, og han er normalt ingen drittunge av en mann. Vil også bare si at han skriker ikke, men han hisser seg opp og går rett inn i kranglemodus over ingenting.

Jeg gjør også det du sier når han oppfører seg sånn, og lar han verken kjefte på meg eller barnet. Når jeg spør han hvorfor han blir så sint, eller ber han la være å være sint, roer han seg, og det gjør jeg jo med en gang han hisser seg opp. 

• Liker 2
Skrevet

Han er sannsynligvis utro. Da pleier de å få svart samvittighet, finne ut at du er ei heks som fortjener det og forsvare egne handlinger med å skjelle deg ut for enhver bagatell. Så kan de viske til seg selv at du fortjener hele utroskapen. Eventuelt klinisk deprimert, da blir de og fete og hissige (send han til fastlegen, da får han medisineres så du er i stand til å bære fram barn og overleve hverdagen). Men utroskap er mest sannsynlig. Sulter seg vel og ilter for å tilfredsstille elskerinna.

Anonymkode: c5959...cd2

• Liker 9
Skrevet
Taffel skrev (6 minutter siden):

Er dere begge hjemme hele tiden? Det kan gå en hver på nervene...

Nja, egentlig ikke. Han jobber i en fysisk jobb ute av hus, og jeg har hjemmekontor. I forrige svangerskap var jeg hjemme 24/7 fordi jeg fikk invalidiserende bekkenløsning i et halvt år før fødsel, og så var jeg hjemme med barnet i ett år etter det, og selv med så mye hjemmetid var han aldri så sint. Vi har med andre ord vært mye mer sammen hjemme før, og da var han aldri så sint. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er sannsynligvis utro. Da pleier de å få svart samvittighet, finne ut at du er ei heks som fortjener det og forsvare egne handlinger med å skjelle deg ut for enhver bagatell. Så kan de viske til seg selv at du fortjener hele utroskapen. Eventuelt klinisk deprimert, da blir de og fete og hissige (send han til fastlegen, da får han medisineres så du er i stand til å bære fram barn og overleve hverdagen). Men utroskap er mest sannsynlig. Sulter seg vel og ilter for å tilfredsstille elskerinna.

Anonymkode: c5959...cd2

Jeg tror ikke han er utro, selv om jeg vet at det du sier stemmer grunnet tidligere erfaringer med utro partner. Min mann er imidlertid ikke typen til å være utro, og dessuten vet jeg ikke helt når han skulle hatt tid til det. Han har heller ingen andre tegn på utroskap og vi har full tilgang på hverandres elektriske duppeditter og sosiale medier.

Tror du han kan være deprimert? Jeg har tenkt litt på det, nemlig. Det er virkelig ikke normalt for han å være så sint. 

• Liker 2
Skrevet

Det kan være pga. utbrenthet eller depresjon. 

Tenker dere må sette dere ned og snakke om dette når han ikke er sint. Si at dette går veldig ut over både deg og barnet, og sannsynligvis ham selv. Si at du både synes det er vledig slitsomt å forholde deg til OG du er bekymret for ham. Si at han MÅ ta tak i dette, enten om han må ta tak i hva som er roten til problemet eller at han må fokusere mer på å regulere seg. 

Kan du bidra så han får noen små avbrekk selv om du er gravid? Feks at han kan få gå seg en tur alene hver dag med podcast/musikk på øret så han får litt mosjon og alenetid feks, mens du gjør en rolig aktivitet med barnet. 

Anonymkode: 4b92b...ec6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være pga. utbrenthet eller depresjon. 

Tenker dere må sette dere ned og snakke om dette når han ikke er sint. Si at dette går veldig ut over både deg og barnet, og sannsynligvis ham selv. Si at du både synes det er vledig slitsomt å forholde deg til OG du er bekymret for ham. Si at han MÅ ta tak i dette, enten om han må ta tak i hva som er roten til problemet eller at han må fokusere mer på å regulere seg. 

Kan du bidra så han får noen små avbrekk selv om du er gravid? Feks at han kan få gå seg en tur alene hver dag med podcast/musikk på øret så han får litt mosjon og alenetid feks, mens du gjør en rolig aktivitet med barnet. 

Anonymkode: 4b92b...ec6

Takk, ja, det er nok en samtale om dette som må til. Jeg synes det er litt vanskelig å finne rom for samtalen, for det er tross alt en veldig travel hverdag for tiden. Når barnet er i seng er vi begge slitne, og det er kanskje ikke riktig tid for en alvorlig samtale.

Jeg prøver faktisk det du sier der, å være flinkere på å gi han alenetid i håp om at det kan fungere. Jeg får til rolige aktiviteter med barnet som du sier, og etter leggetid er det fritt frem for han å gjøre det han ønsker. Han har den siste måneden vært to timer på trening med kompiser på søndager, og han får seg en til to kortere treningsturer i hverdagen også. Jeg oppfordrer han til å ringe kompisene sine i helgene, for han kan jo like gjerne ta en øl med dem når jeg uansett ønsker å legge meg veldig tidlig. Han er imidlertid mye sliten og tar ikke opp det tilbudet.

AnonymBruker
Skrevet

Husker en kollega hadde en mann som plutselig ble sintere over natten. Viste seg at det var diabetes! Eller så kan det være depresjon, utbrenthet eller rett og slett corona-restriksjons-frustrasjon. Jeg er en tålmodig person men er nå forbanna (inni meg) over alle småting familien gjør som ellers er såvidt irriterende. Nå skjønner jeg plutselig hvorfor folk blir voldelige. Helt forferdelig.

Anonymkode: 4c354...815

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husker en kollega hadde en mann som plutselig ble sintere over natten. Viste seg at det var diabetes! Eller så kan det være depresjon, utbrenthet eller rett og slett corona-restriksjons-frustrasjon. Jeg er en tålmodig person men er nå forbanna (inni meg) over alle småting familien gjør som ellers er såvidt irriterende. Nå skjønner jeg plutselig hvorfor folk blir voldelige. Helt forferdelig.

Anonymkode: 4c354...815

Diabetes! Det har jeg ikke tenkt på. Hvordan finner man ut av om man har det? Det hadde ikke overrasket meg, for de tyve kiloene har kommet til tross for at han er en aktiv mann, for han spiser utrolig mye søtsaker hver eneste dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Han er vel veldig sliten, rett og slett. Høres ut som han trenger ro og hvile. Så kan en jo spørre seg om det kommer til å hjelpe veldig mye at det kommer et barn inn i hverdagen snart. 

Anonymkode: 969f5...627

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en kombinasjon, og til tider lavt blodsukker? Søtsaker svinger blodsukkeret veldig fort opp og så veldig fort og laaangt ned igjen. Mulig det kan hjelpe å kutte ned på søtsakene for å holde blodsukkeret mer stabilt?

Tror som flere sier her at det gjelder å starte en samtale, men til syvende og sist er det han som må åpne seg opp for hva som plager han. Høres ut som du støtter så langt du klarer, men ingen endring skjer om han ikke bestemmer seg for det selv.

Anonymkode: 79c86...9d6

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes også andre typer utroskap - økonomisk, for eksempel. Har han pengeproblemer? 

Anonymkode: b899b...145

AnonymBruker
Skrevet

Lei av trivialitetsprat som best headsett til hjemmekontoret, småbarnsliv og graviditeter kanskje?

Anonymkode: 348c9...eec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror ikke han er utro, selv om jeg vet at det du sier stemmer grunnet tidligere erfaringer med utro partner. Min mann er imidlertid ikke typen til å være utro, og dessuten vet jeg ikke helt når han skulle hatt tid til det. Han har heller ingen andre tegn på utroskap og vi har full tilgang på hverandres elektriske duppeditter og sosiale medier.

Tror du han kan være deprimert? Jeg har tenkt litt på det, nemlig. Det er virkelig ikke normalt for han å være så sint. 

Så naiv tankegang. Han er ikke typen til å være utro? Vel, er utallige mennesker som har tenkt tanken om sin partner og blitt sjokkert når sannheten er kommet frem for dagen. 

Anonymkode: 4558b...800

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor gammel er han? Menn kommer også i overgangsalderen, og synkende testosteron kan føre til irritabilitet.... Kan jo være en mulighet? Kombinert med overvekt (som også kan komme med overgangsalderen til menn...) 

Anonymkode: 2f72b...39c

AnonymBruker
Skrevet

I vårt tilfelle var det en konflikt på jobben hans. Men i stedet for å ta det opp med leder/tillitsvalgt/verneombud/den han var i konflikt med lot han sinnet gå ut over meg. Han (over)tolket alt jeg sa i verste mening og eksploderte pga bagateller. Jeg skjønte ingenting. Først da kollegaen sluttet fikk jeg vite årsaken, og sinnet forsvant over natta.

Anonymkode: 90a04...1c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han er vel veldig sliten, rett og slett. Høres ut som han trenger ro og hvile. Så kan en jo spørre seg om det kommer til å hjelpe veldig mye at det kommer et barn inn i hverdagen snart. 

Anonymkode: 969f5...627

Nei, det var det da. Det blir jo ikke mindre travelt.. Jeg håper likevel jeg får til å bidra mer i hverdagen, med babyen i sele eller sjal.

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Jeg tror de tingene du nevner er grunnen, og sikkert en dose koronastress?

Jeg hadde bare prøvd å la det være - gi ham en tabbekvote.

Men sett grenser, si ifra når han er sint. Blir det vedvarende eller verre får dere ta en tur på FVK. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...