AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #101 Del Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det handler ikke kun om at utsikten forsvinner, men at naboens boligverdi faller. Det er en kinky situasjon. Og jeg ville aldri bygget en plass som gjorde at jeg påførte naboen(e) verdifall. Men det er meg det. Anonymkode: 021b4...f89 Akkurat det med verdifall på naboboliger er ikke en ukjent faktor for kommunen. Dersom alle skal klage på det og få det igjennom vil kommunen bli veldig upopulær. Først regulerer man en tomt til en type bebyghelse og formåm, så kommer naboer og klager etter tomtekjøp selv om planene er innenfor kommunens regler. Klage blir godkjent og tomteeier kan ikke bygge etter planen (som var innenfor de opprinnelige reglene). Det blir i lengden uforutsigbart og kommunen blir kjent for uforutsigbarhet ru dt tomter og husbygging. Dette vil på sikt skremme vekk utbyggere og nyinnflyttere. Så jeg vil anta at et vanlig verdifall pga utsikt som blir dårligere er noe de har tatt med i beregningen. Anonymkode: 0f867...369 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #102 Del Skrevet 28. februar 2021 Gjør som de fleste naboer, drit i naboen og bygg det som er best for dere og spør om det er greit først etterpå. Anonymkode: e59a2...e84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 28. februar 2021 #103 Del Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Fjols. De har jo kjøpt en tomt til å bygge på. Da vil de selvsagt bygge der. Kan du ikke bygge slik du tenkte når du kjøpte tomten så må du klage til selger og få pengene tilbake. Å kjøpe en boligtomt som ikke kan settes bolig på er samme som å kjøpe en bil som det ikke kan monteres hjul på. Anonymkode: 5f9b8...6db Går an å selge igjen, men litt nabokrangel er bare moro 👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #104 Del Skrevet 28. februar 2021 Hadde du bygd i Oslo området hadde ikke en kjeft brydd seg om den ene naboen, de flytter om noen år og du sitter igjen i et hus som du har tilpasset en annen idiot. Som regel masse klager pr byggesøknad. reguleringsplanen bestemmer. En utbygger hadde bare maksimert det som var lov og deretter solgt det. Det er sånn du må tenke. Skille naboen være en psykopat som lar det gå utover deg. Bo der 1 år ta gevinsten og gå videre. Naboen er en jævla tosk som ikke har kjøpt tomten selv hvis der ødelegger så mye for dem. Hvis du syntes dette er pes ! Selg tomten til en utbygger. Anonymkode: 5cb32...bf4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #105 Del Skrevet 28. februar 2021 Så logikken her er dersom man kjøper den baksete tomta i et byggefelt, og bygger først, så skal ingen få bygge foran fordi det ødelegger utsikten til førstemann ? 🤔 Dersom det ikke var et byggefelt der da naboen bygget så burde de jo ha klaget på reguleringsplanen før den ble vedtatt. Selvsagt skal TS kunne bygge, innenfor gjeldende regler, på egen tomt. Det er mange som har fått ødelagt utsikten sin av nybygg. Dersom naboen ikke ville at noen skulle bygge på tomta foran seg så burde de jo ha kjøpt den da. Anonymkode: c650e...d6b 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pillarguri Skrevet 28. februar 2021 #106 Del Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jaja, dere belager dere altså å bo ett sted der det for alltid er dere som er de slemme som stjal utsikten fra naboen? Skal blir kjekt. Anonymkode: fe18a...734 Hvis utsikten er så viktig for naboen, så burde han kjøpt den tomten selv. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #107 Del Skrevet 1. mars 2021 Dersom man bosetter seg i et boligfelt, med boligtomter rundt, må man faktisk regne med at folk bygger boliger på tomtene. Innenfor reguleringsplan. Ønsker man å unngå slikt må man nesten bosette seg et annet sted, det finnes enkeltstående eneboliger på landet f.eks. Dette kommer aldri kommunen til å ta seriøst. Men saken kan ta litt tid ettersom den da blir sendt til Statsforvalteren som har 12 ukers behandlingstid. Anonymkode: f9556...180 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet 1. mars 2021 #108 Del Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er nært en storby med stor mangel på boliger/tomter. Anonymkode: 56c53...c10 Og dermed en tomt som er verdt svært mye. De aller, aller fleste har ikke råd til å gi bort millionbeløp til naboen for å skjerme utsikten hans. Dere forholder dere dessuten til godkjent reguleringsplan, en plan naboen også er/bør være kjent med. Dette er noe av greia med å by i hardt pressede/populære utbyggingsområder. Makan til føleri fra dere som mener at TS må ta hensikt til naboen her! 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #109 Del Skrevet 1. mars 2021 Kan naboen virkelig stevne TS for retten bare fordi han ikke vil at det skal bygges hus på en regulert tomt? Og påføre han/henne masse kostnader knyttet til dette? Det har jeg aldri hørt om og jeg har jobbet med byggesak i flere år. Naboen kan trenere ja, men bare til et visst punkt. Har hatt flere lignende saker i min tid som saksbehandler og jeg har aldri vært borti at hverken kommunen eller fylkesmannen omgjør et vedtak bare fordi naboen ikke har lyst til at det bygges på en ubebygd, regulert tomt. Den dårlige stemningen er det naboen som lager all den tid han ikke har satt seg inn i planen for området han bor i. Han kunne jo bare kjøpt tomten selv så var han kvitt problemet. Tap av utsikt tas det dessverre ikke hensyn til i pbl slik som mange tror. Anonymkode: d81f4...f82 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #110 Del Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kan naboen virkelig stevne TS for retten bare fordi han ikke vil at det skal bygges hus på en regulert tomt? Og påføre han/henne masse kostnader knyttet til dette? Det har jeg aldri hørt om og jeg har jobbet med byggesak i flere år. Naboen kan trenere ja, men bare til et visst punkt. Har hatt flere lignende saker i min tid som saksbehandler og jeg har aldri vært borti at hverken kommunen eller fylkesmannen omgjør et vedtak bare fordi naboen ikke har lyst til at det bygges på en ubebygd, regulert tomt. Den dårlige stemningen er det naboen som lager all den tid han ikke har satt seg inn i planen for området han bor i. Han kunne jo bare kjøpt tomten selv så var han kvitt problemet. Tap av utsikt tas det dessverre ikke hensyn til i pbl slik som mange tror. Anonymkode: d81f4...f82 Alt kan vel tas til retten så lenge vedkommende er idiot nok tenker jeg. Og ja, samme her. Jeg jobber også med byggesaker, og så lenge tiltaket er i samsvar med reguleringsplanen så skal det mye til for at kommunen benytter seg av pbl. § 29-4 første ledd, første punktum, og setter ned foten. Og den har jo et veldig snevert bruksområde, all den tid det må vises til en bedre plassering. Og det høres det ikke ut som det er i denne saken. Anonymkode: f9556...180 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #111 Del Skrevet 1. mars 2021 Tusen takk for mange gode svar! Veldig(!) godt å høre at vi ikke er helt på bærtur! Så da er det visst bare å stålsette seg for noen år med saksbehandling og heller bli positivt overrasket om det ikke går så lenge.. ts Anonymkode: 56c53...c10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #112 Del Skrevet 1. mars 2021 Naboen kunne kjøpt tomta selv om det var viktig. Det er slik det er det å bo i tettbygd strøk. Anonymkode: 72303...fcc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #113 Del Skrevet 1. mars 2021 Føler med naboen din. Jeg hadde vært knust hvis en egoist kom og prioriterte sin egen utsikt og bygget vel vitende om å ødelegge min. Naboen din får jo prisen på sin eiendom kraftig redusert. Og du vil jo ha utsikt selv. Hvorfor kjøpe en så knotete tomt i utgangspunktet ? Anonymkode: 4fb54...cdf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #114 Del Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Naboen kunne kjøpt tomta selv om det var viktig. Det er slik det er det å bo i tettbygd strøk. Anonymkode: 72303...fcc Moro. Ikke alle har penger til å bruke på sånt Anonymkode: 4fb54...cdf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #115 Del Skrevet 1. mars 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Moro. Ikke alle har penger til å bruke på sånt Anonymkode: 4fb54...cdf Mener du at naboen skal kunne kreve at tomta skal stå ubebygd til all evig tid uten å måtte betale for det? Utsikt er da ikke så viktig, ts har sin fulle rett til å bygge på SIN tomt. Anonymkode: c2617...7ab 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #116 Del Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du bør bli det. Jeg stjeler jo selvfølgelig ikke grillen selv. Det betaler jeg ukjente ungdommer for å gjøre. Du ville aldri klart å fange meg på noe som helst Hadde du anklaget meg høyt nok uten bevis så hadde nok jeg klart å fått deg innlagt på psykiatrien først Anonymkode: 021b4...f89 Er dere 12 år eller? Anonymkode: 4fb54...cdf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #117 Del Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mener du at naboen skal kunne kreve at tomta skal stå ubebygd til all evig tid uten å måtte betale for det? Utsikt er da ikke så viktig, ts har sin fulle rett til å bygge på SIN tomt. Anonymkode: c2617...7ab Ts har full rett til å bygge på sin tomt. Men bør allikevel ta hensyn til de som bor rundt henne. Hun gnåler selv over at hun ikke får utsikt hvis hun senker huset. Hvorfor skal hun ha mer rett på utsikt enn naboen som har bodd der lengre enn henne? For min del løste jeg dette problemet ved at jeg kjøpte nabotomta også. Og laget stor hage i stede. Jeg har panoramautsikten min. Noe av det som gjorde at jeg ville ha huset der. Men ikke alle har den muligheten. Da bør den som kjøper ta hensyn. Alternativt kjøpe en annen tomt. Plenty tomter. Man MÅ ikke bo rett utenfor byen. Anonymkode: 4fb54...cdf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #118 Del Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er fryktelig ubehagelig, men vi skal altså bygge hus på en ubebygd tomt i et etablert nabolag. Det kommer til å stjele mye utsikt fra ene nabohuset som helt klart har innrettet seg som at det aldri ville bli bygget hus der. Nå har vi fått inn naboklage fra denne naboen og jeg ser for meg at det nå blir runde etter runde i både saksbehandling og rettsvesen. Så til spørsmålet. Vi har innrettet oss etter en veldig streng reguleringsplan, og ikke søkt om dispenasasjon på noe. Kan likevel plasseringen av huset være for ille for naboen til at det blir godkjent? Tomten vår er dessverre upraktisk utformet, så å plassere huset slik at vi ikke tar sikt og samtidig får litt utsikt går ikke. Eneste som kunne gått er om vi senker hele huset, men da får vi bokstavelig talt null utsikt pga. naboene på andre siden igjen. Bygger vi makshøyde får vi himmelen i det minste. Er vi grusomme mennesker som prioriterer at vi får litt utsikt, selv om det går på bekostning av naboen? Noen gode råd ellers til hvordan gjøre situasjonen bedre? Anonymkode: 56c53...c10 Det blir bråk. Dere får velge om dere skal leve med et dårlig naboforhold eller ikke. Antakeligvis blir dere den store, stygge ulven i nabolaget også. Anonymkode: ef1d4...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 1. mars 2021 #119 Del Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det som er så vanvittig irriterende er dem som finner på å sette opp hus i allerede tettbebygde strøk. Verden er full av gode, ledige tomter, men å kline hus oppetter naboveggene dét skal altså folk gjøre! Jeg ville lagd et helvete for dere. Dere reduserer husverdien til naboene, og ødelegger både trivsel og utsikt. Skulle omså ha kjørt dere i retten for min del. Anonymkode: 021b4...f89 Man altså ærlig talt. Da må du jo lage et helvete for de som selger disse tomtene da. Nå bor jeg riktig nok i blokkbebyggelse i drabantby, men siden jeg flyttet hit så har vi stadig mistet fler og fler grønne lunger og fellesarealer mellom blokkene fordi det settes opp nye blokker og lages flere parkeringsplasser. Skal jeg lage helvete for de som kjøper seg leiligheter da mener du? Det er jo stat/kommune/grunneier sin feil som tillater så tett bebyggelse. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #120 Del Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for mange gode svar! Veldig(!) godt å høre at vi ikke er helt på bærtur! Så da er det visst bare å stålsette seg for noen år med saksbehandling og heller bli positivt overrasket om det ikke går så lenge.. ts Anonymkode: 56c53...c10 Det blir neppe flere år, men noen måneder kan det ta dersom naboen benytter seg av alle klagemuligheter. Lykke til med husbyggingen Hilsen eks-saksbehandleren Anonymkode: d81f4...f82 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå