Gå til innhold

Husbyggingen vår ødelegger naboens utsikt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Aureka skrev (1 time siden):

Dette er jo et godt poeng. Og naboen kunne også ha tenkt på dette selv. Bor man i et boligområde med areal tett på som er regulert til bolig, så må man regne med at det blir bygd der før eller siden. 

TS har skrevet tidligere i tråden at naboen hadde tilbud om å kjøpe tomta før de kjøpte den, samt at de tilbød naboen å kjøpe den etter at naboen klaget på byggeplanene. Det avslo naboen, til tross for at naboen har økonomi til å kjøpe tomta. 

Anonymkode: 20f1a...d5f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 0.06):

TS har skrevet tidligere i tråden at naboen hadde tilbud om å kjøpe tomta før de kjøpte den, samt at de tilbød naboen å kjøpe den etter at naboen klaget på byggeplanene. Det avslo naboen, til tross for at naboen har økonomi til å kjøpe tomta. 

Da må jo naboen bare slutte å klage. 

Endret av Aureka
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 22.46):

Jeg skjønner at denne "reguleringsplanen" er ute av betydning i dette tilfellet. Det er helt normalt i mange kommuner at naboer får uttale seg om reguleringsplanen før den blir vedtatt. Det skjer ikke i denne saken, og da har man det gående slik som her. Naboene kan dog stevne TS for retten, og få dette vurdert juridisk utover en ikke-fungerende reguleringsplan, med bakgrunn for verditap. Da ryker det fort 2 år med saksbehandling. Så en reguleringsplan er ikke endelig før alle har sagt sitt. Og slik må det også være. Synes at kommunepraksisen rundt dette er elendig når ikke naboene får uttale seg. 

Anonymkode: 021b4...f89

Dette er bare førsteklasses premietull. Du har ikke peiling på verken jus, plan eller byggesak. Naboene kan selvsagt ikke stevne TS for retten uten sak og hjemmel. Hva du måtte mene om "reguleringsplanen" er urelevant, den er hjemlet i plan og bygningsloven og dermed juridisk bindende. 

Anonymkode: 5dd8d...9c3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er bare førsteklasses premietull. Du har ikke peiling på verken jus, plan eller byggesak. Naboene kan selvsagt ikke stevne TS for retten uten sak og hjemmel. Hva du måtte mene om "reguleringsplanen" er urelevant, den er hjemlet i plan og bygningsloven og dermed juridisk bindende. 

Anonymkode: 5dd8d...9c3

Bærtur?😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 22.46):

Jeg skjønner at denne "reguleringsplanen" er ute av betydning i dette tilfellet. Det er helt normalt i mange kommuner at naboer får uttale seg om reguleringsplanen før den blir vedtatt. Det skjer ikke i denne saken, og da har man det gående slik som her. Naboene kan dog stevne TS for retten, og få dette vurdert juridisk utover en ikke-fungerende reguleringsplan, med bakgrunn for verditap. Da ryker det fort 2 år med saksbehandling. Så en reguleringsplan er ikke endelig før alle har sagt sitt. Og slik må det også være. Synes at kommunepraksisen rundt dette er elendig når ikke naboene får uttale seg. 

Anonymkode: 021b4...f89

Ja her er du virkelig på viddene. Reguleringsplanen er nok vedtatt. Det er normalt at naboer får uttale seg, men det toget har gått, evt. var reguleringsplanen vedtatt allerede da naboene flyttet inn. 

Dette gjelder selve byggesaken, og det tas utgangspunkt i en vedtatt reguleringsplan. 

Anonymkode: f9556...180

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja her er du virkelig på viddene. Reguleringsplanen er nok vedtatt. Det er normalt at naboer får uttale seg, men det toget har gått, evt. var reguleringsplanen vedtatt allerede da naboene flyttet inn. 

Dette gjelder selve byggesaken, og det tas utgangspunkt i en vedtatt reguleringsplan. 

Alltid topp med naboer som har bygd men ikke lar andre bygge etter samme regler, mange tullinger i dette landet😀

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Haha, skulle tatt seg ut om man kunne gå til retten for å få tiltaket som er i tråd med reguleringsplanen vurdert på nytt 😂 De fleste reguleringsplaner har en høringsrunde 2 ganger. Ofte kommer det innsigelser fra både naboer og offentlige instanser. Det kan klages i øst og vest, men til slutt blir planen vedtatt og da er den endelig. Sier seg selv at ikke man kan stevne folk som følger et juridisk bindende dokument vedtatt av planmyndigheten 🙄

Anonymkode: d81f4...f82

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skal bygge et palass her hjemme med tidenes sjøutsikt❤️ Skal bytte fasade på huset og kjøre på i tråd med reguleringsplan! Det blir takterrasse og god stemning. 

Naboene hater det, og da spesielt en. De mener de skal anmelde oss for å ta ifra de utsikt og sol, men vi kommer ikke til å ta ifra de sol da taket blir lavere. Noen naboer synes det er topp, men han bak oss som ønsker seg to etasjer selv er rasende. Han ønsker med andre ord å bygge ut men siden han ikke har kompetanse eller penger så sliter han, og derfor er han bitter og sjalu på oss som har begge deler. Nå har han rottet seg sammen med naboer å dannet en allianse og ingen hilser på oss eller barna lengre. Vi synes det er spesielt, men vi driter faktisk i det. Har heldigvis andre gode naboer og jeg prøver å ikke la dette gå inn på oss personlig. Blir han enda vanskeligere kjører vi han ut med advokat og store ressurser for trakassering. Han har ikke sjans imot reguleringsplanen og ressursene vi har lagt inn. Huff, jeg synes synd på han.. 

Anonymkode: 319c9...3c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen vår mente vi skulle anmeldes og betale for deres nedgang i husets verdi om vi bygde på. De mente også at vi skulle straffes for å ha gjort for mye forandringer på huset.. Da vi har bygget terrasse og pusset opp inn og ingenting mer😂 De hater også vår nye hage, og mente alt var negativt! 

I tillegg mente de at vi var kriminelle fordi vi hadde utleie, da de mener utleie ikke er lov🤔🥴 

Gud som vi har ledd av vedkommende. Ja, han må være syk! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 21.38):

Slik jeg ser det er det ikke bare Ts sitt ansvar å skape godt naboskap. Tomten kunne kjøpes og bygges på. Dersom naboen hadde så sterke følelser for dette skulle han kjøpt den selv. 

Anonymkode: 0f867...369

Enig. Vi hadde samme problemstilling med en tomt rett foran huset vårt som var til salgs. Hadde der blitt bygd en bolig hadde det nesten stått som en vegg nesten rett ut stuevinduet vårt. Så vi kjøpte tomten og har nå veldig stor hage ;) Om denne naboen vil bevare utsikten så må han gjøre det samme. Kjipt selvsagt, men slik er livet.

Anonymkode: 4bb21...3ea

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi skal bygge et palass her hjemme med tidenes sjøutsikt❤️ Skal bytte fasade på huset og kjøre på i tråd med reguleringsplan! Det blir takterrasse og god stemning. 

Naboene hater det, og da spesielt en. De mener de skal anmelde oss for å ta ifra de utsikt og sol, men vi kommer ikke til å ta ifra de sol da taket blir lavere. Noen naboer synes det er topp, men han bak oss som ønsker seg to etasjer selv er rasende. Han ønsker med andre ord å bygge ut men siden han ikke har kompetanse eller penger så sliter han, og derfor er han bitter og sjalu på oss som har begge deler. Nå har han rottet seg sammen med naboer å dannet en allianse og ingen hilser på oss eller barna lengre. Vi synes det er spesielt, men vi driter faktisk i det. Har heldigvis andre gode naboer og jeg prøver å ikke la dette gå inn på oss personlig. Blir han enda vanskeligere kjører vi han ut med advokat og store ressurser for trakassering. Han har ikke sjans imot reguleringsplanen og ressursene vi har lagt inn. Huff, jeg synes synd på han.. 

Anonymkode: 319c9...3c4

Naboen min rev en bærevegg i sin leilighet. Jeg fikk omfattende setningsskader i min leilighet. De nektet å gjøre opp for seg. Jeg gikk rettens vei og vant fram. Ikke hadde de brannsikret forskriftsmessig heller. 
Hele veien har de forsøkt å vinne saken i en slags folkedomstol i borettslaget. 
Tragisk at folk ikke kan forholde seg til lover og regler.

Anonymkode: 7bea4...b7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Naboen min rev en bærevegg i sin leilighet. Jeg fikk omfattende setningsskader i min leilighet. De nektet å gjøre opp for seg. Jeg gikk rettens vei og vant fram. Ikke hadde de brannsikret forskriftsmessig heller. 
Hele veien har de forsøkt å vinne saken i en slags folkedomstol i borettslaget. 
Tragisk at folk ikke kan forholde seg til lover og regler.

Anonymkode: 7bea4...b7a

Trist historie, men hvordan er den relevant for tråden? TS skal jo forholde seg til reglene.

Anonymkode: f2442...409

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bygger jo huset sånn som er bra for den tomten du har kjøpt. Naboen har bygd i vel viten om at det er en tomt der. Da burde naboen kjøpt tomten. I et nabolag. Bygg hus du. Får aldri bygd hus om du skal ta hensyn til alle.

Anonymkode: 335c9...c6d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Området er regulert til bolig og dere bygger et vanlig «normalt» hus, det er ikke mye å klage på da.... Skjønner ikke hvorfor folk blir så overrasket når noen bygger på nabotomten🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 776a3...ee3

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 0.06):

Da kan naboen virkelig bare ha det så godt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville gjort det, dersom dere er sterke nok mentalt til å tåle et elendig naboforhold.

Nå er ikke saken helt lik, men de som bygde hytte på tomten foran oss, bygde hytten 6 meter for høyt i terrenget. Ødela utsikten og bilveien vår, samt utsikten, den felles parkeringsplassen og veien videre til tre andre hytter.

Vi har gjort hyttelivet til et usosialt helvete for denne naboen, og jeg tipper at naboen din kommer til å være like drittsekk med dere som vi er. Man skal ikke undervurdere hvor vanskelig og ubehagelig det kan være å bygge nytt i et eldre, etablert nabolag.

Anonymkode: fd145...dad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ville gjort det, dersom dere er sterke nok mentalt til å tåle et elendig naboforhold.

Nå er ikke saken helt lik, men de som bygde hytte på tomten foran oss, bygde hytten 6 meter for høyt i terrenget. Ødela utsikten og bilveien vår, samt utsikten, den felles parkeringsplassen og veien videre til tre andre hytter.

Vi har gjort hyttelivet til et usosialt helvete for denne naboen, og jeg tipper at naboen din kommer til å være like drittsekk med dere som vi er. Man skal ikke undervurdere hvor vanskelig og ubehagelig det kan være å bygge nytt i et eldre, etablert nabolag.

For noen idioter dere er som ikke har klagd inn naboen til kommunen. 6 meter er veldig høyt, har hørt om noen som måtte rive bare av 46 cm over tillatt høyde. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gubba Noa.

Skjønner hvorfor jeg vil bo der ingen kunne tru nokon kunne bo.

Anonymkode: 1a876...79e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For noen idioter dere er som ikke har klagd inn naboen til kommunen. 6 meter er veldig høyt, har hørt om noen som måtte rive bare av 46 cm over tillatt høyde. 

Lang historie, for mange detaljer. Kort fortalt, vi har gjort alt vi kan.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lang historie, for mange detaljer. Kort fortalt, vi har gjort alt vi kan.

Det skal ikke være mulig å ta seg sånn til rette!?

Kjenner denne nybyggeren noen i kommunen eller? Enhver annen stakkar hadde fått beskjed om å rive driten.

Anonymkode: 08059...220

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...